1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروهای آتی بازار
  4. شماره‌گذاری اولین خودروی برقی ایرانی با نام یوز + حدود قیمت

شماره‌گذاری اولین خودروی برقی ایرانی با نام یوز + حدود قیمت

9 آبان 1400
  • 17

با افزایش ترافیک شهری و آلودگی هوا در شهرهای بزرگ نیاز به خودروهای برقی بیش از گذشته نیاز شده است. کشور ما بخصوص تهران به دلایل زیادی با مشکلات عدیده ترافیک های سنگین و آلودگی بیش از حد مجاز مواجه است . کشورهای پیشرفته برای مقابله با این مشکلات روی به عرضه خودروهای برقی کرده اند. اخیرا هم در کشور به دست متخصصان داخلی طرح هایی در زمینه تولید خودروهای برقی ساز کوچک ارایه شده است که یکی از این پروژه به نتیجه رسیده است.

کم و بیش درباره اولین خودروی برقی تولید شده در ایران در گذشته مطالبی منتشر کرده ایم. در مطلب امروز به بررسی کامل اولین خودروی برقی کشور که تنها دارای 2 سرنشین است و قیمت حدودی و زمان عرضه آن طی گفتگویی که با معاون علمی و فناوری رئیس جمهور انجام شده است خواهیم پرداخت. 

به گزارش car.ir به نقل از خراسان، در کشور ما هم با توجه به نو پا بودن این فناوری قدم های به نسبت خوبی توسط محققان دانشگاهی و فعالان شرکت های دانش بنیان با هدف طراحی و مهندسی خودرو و موتورسیکلت های برقی برداشته شده است .

به تازگی سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور از مجوز پلاک گذاری برای اولین خودروی برقی ایرانی خبر داد و گفت: «خودروی برقی ایرانی نیز که به تازگی پلاک گذاری شده، پنج سال طول کشید تا استانداردهای آن اخذ شود، در حالی که خودروهای خارجی به راحتی مجوز ورود به بازار را دریافت می‌کنند.» در این گزارش به سراغ پرویز کرمی دبیر ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق معاونت علمی و فناوری و حسین زیارتی مدیرعامل شرکت سازنده خودروی برقی «یوز» رفتیم تا از دلایل طولانی شدن مجوز پلاک گذاری، مشخصات فنی و قیمت این محصول بیشتر بدانیم.

 
کدام خودروی برقی مجوز پلاک گرفته است؟

بعد از انتشار صحبت های سورنا ستاری و خبر مجوز پلاک گذاری برای خودروی برقی ایرانی پیگیر شدیم که ببینیم کدام خودروی برقی مجوز پلاک گذاری گرفته است. جالب این جا بود که نه خودروسازها از آن اطلاع داشتند، نه مسئولان در وزارت صمت و سازمان ایدرو (سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران). به همین دلیل به سراغ دکتر کرمی دبیر ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق رفتیم. دبیر ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق درباره خودرویی که تازه مجوز پلاک گذاری گرفته به خبرنگار ما گفت: «مجوز پلاک گذاری برای موتور برقی چهار چرخ گرفته شده که فقط ظاهری شبیه خودرو دارد و گرنه همان موتور برقی است که پیش از این در سال 95 توسط حسن روحانی رئیس جمهور وقت رونمایی شده بود.»

او با بیان این که این موتوربرقی از صفر تا 100 طراحی شده و اجرا کاملا ایرانی است، می گوید: «این موتور از پنج سال پیش به عنوان طرح کلان علمی بین معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور و دانشگاه آزاد قزوین اجرایی شد و یک شرکت دانش بنیان این موتو را طراحی کرد.»

کرمی درباره دلایل تاخیر در دریافت مجوز پلاک گذاری هم اضافه کرد: «چند دلیل داشت. یکی این که این محصول در کشور منحصر به فرد بود و شبیه آن وجود نداشت به همین دلیل برای استاندارد سازی محصول گواهی انطباق گرفت تا این که بتواند تست های مربوط به سرعت، ایمنی، فنی و... را پشت سر بگذارد.» کرمی درباره دلایل دیگر هم افزود: «راهنمایی و رانندگی معتقد بود این موتور نیست بلکه خودرو است و باید استانداردهای خودرو از جمله ایربگ و... را داشته باشد در حالی که در کشورهای دیگر طبق استانداردهای این گونه محصولات، آن ها در دسته موتورها به شمار می آیند.»


گفت و گو با مدیر پروژه موتور برقی یوز
خیابان ها در انتظار«یوز» ایرانی
 

با توجه به این که موتور  چهار چرخ تمام برقی توسط یک شرکت دانش بنیان به مرحله تولید رسیده، به سراغ حسین زیارتی، مدیرعامل شرکت دانش بنیان تولید کننده موتور چهار چرخ برقی رفتیم تا از جزئیات فنی و قیمتی که قرار است به بازار عرضه شود، آگاه شویم.


یوز چهارچرخ چطور متولد شد؟

حسین زیارتی، مدیر پروژه خودروی برقی دوسرنشین یوز درباره داستان تولد این خودروی کاربردی در کشور به خبرنگار ما گفت: « ابتدا در سال 87 مطالعات خودمان را درباره طراحی و ساخت خودروی برقی آغاز کردیم. در سه دوره مسابقات دانشگاه شریف نیز شرکت کردیم و در هر سه دوره موفق به کسب مقام اول شدیم. بعد از آن، در سال 93 در قالب شرکت دانش‌بنیان «پاراکس‌موتور» فرایند تجاری‌سازی دستاوردهایمان را آغاز کردیم و خودروی یوز فقط یکی از محصولات ماست.»


90 درصد از قطعات تولید داخل

مدیر پروژه خودروی برقی دو سرنشین یوز درباره قطعات استفاده شده در این محصول می گوید: «در این موتور چهار چرخ، 900 قطعه به کار می رود که فقط 100 قطعه آن از جمله باتری، موتور، درایور و... وارداتی است و بقیه قطعات در داخل تولید می شود.» او در خصوص جوانی مهندسان پروژه هم این گونه توضیح داد: «هم اکنون میانگین سنی افرادی که روی این پروژه فعالیت می کنند، 32 سال است که چند سال پیش 28 سال بود.» زیارتی در پاسخ به این سوال که تاکنون چه تعداد از این خودرو در کشور ساخته شده، گفت: فعلا 10 دستگاه از آن را ساخته‌ایم.


مشخصات فنی

طبق گفته‌های زیارتی، باتوجه به این که متوسط سفرهای درون شهری در جایی مانند تهران روزانه ۶۰ کیلومتر است، برد ۱۰۰ کیلومتری خودرو نیاز به شارژ در طول روز را بسیار کم می‎کند. با این حال این خودرو با 3 ساعت و نیم اتصال به برق شهری شارژ می شود و به اندازه یک اتو، برق مصرف می کند. مدیرعامل شرکت پاراکس موتور درباره مشخصات فنی دیگر این موتور به خبرنگار ما گفت: «این موتور چهارچرخ دو نفره است و تا وزن ۲۵۰ کیلوگرم بار را تحمل می‌کند. وزن خودرو بدون پک باتری ۴۰۰ کیلوگرم و توان نامی آن ۱۵ کیلو وات است. حداکثر ۸۰ کیلومتر بر ساعت سرعت دارد و برای حرکت در تندترین شیب‌های خیابان های تهران نیز مشکلی ندارد و شعاع دور زنی بسیار کمی دارد. نکته جالب در این خودرو این است که طول آن برابر با عرض خودروهای معمول است و در کمترین فضای ممکن می‌توان آن را پارک کرد. به علاوه درهای این خودرو به سمت بالا باز می‌شود که علاوه بر زیبایی ظاهری، باز کردن در را در حداقل فضا ممکن کرده است.»


قیمت چند؟

زیارتی درباره قیمت نهایی این خودرو گفت: «ما قصد داریم فعلا 100 دستگاه از یوز را تولید و بر اساس قیمت بازار قیمت نهایی را اعلام کنیم.» او یادآور شد: «در نظر داشته باشیم نمونه فرانسوی این خودرو گران‌قیمت است. به علاوه باتری خودرو را در اروپا به شما نمی‌فروشند و برای استفاده از خودرو باید باتری آن را اجاره و ماهانه مبلغ ثابتی را به عنوان اجاره پرداخت کنید.»

او درباره قیمت نمونه های خارجی این محصول گفت: «هم اکنون نمونه فرانسوی این موتور با توجه به آپشن های مختلف بین 7000 تا 8500 یورو بدون باتری به فروش می رسد که برای خرید همیشگی باتری باید حدود 5000 یورو به آن اضافه کنید اما ما تلاش می‌کنیم این خودرو را با قیمت کمتری عرضه کنیم.» هر چند هنوز قیمتی برای این موتور برقی  ایرانی به صورت رسمی اعلام نشده اما براساس شنیده ها از منابع غیر رسمی این موتور بین 80 تا 120 میلیون تومان به فروش خواهد رسید.

58.jpg

 

منبع خراسان


نظرات

  • هاشمی هاشمی (10 آبان 1400 ساعت 12:18)

    سلام
    این همه ایراد گرفتن و اظهار نظر بدون اطلاعات از مشخصات فنی برای چیه؟
    باید از یک جای شروع کنیم. دمتون گرم و خدا قوت
    از نظر ظاهریم مشابه هم کلاسهای اروپایش هست.

    مهدی مهدی (11 آبان 1400 ساعت 09:59)

    داداش خیلی وقته شروع کردن کجای کاری !؟

  • عبدالله عبدالله (10 آبان 1400 ساعت 00:45)

    موتورسیکلت 4 چرخه، نه ماشین

  • siahoo siahoo (9 آبان 1400 ساعت 23:44)

    چقدر زشته این ماشین بیشتر شبیه اسباب بازیه تا ماشین

  • علی علی (9 آبان 1400 ساعت 16:36)

    برد 80 کیلومتر زمان شارژ 3 ساعت !
    یعنی خااااک عالم بر ...

  • علی علی (9 آبان 1400 ساعت 16:07)

    واقعا که آقا وارد کنید با اروسک های آقای ستاری نمیشه دوباره اسم واردات به میان آمد اینها اسباب بازی برقی روانه بازار کردند

  • حسین حسین (9 آبان 1400 ساعت 15:39)

    نوشته:«۱۰۰ قطعه از ۹۰۰ قطعه مانند باتری،موتور،درایور و... وارداتی است»!
    خسته نباشید اینکه تمامِ اجزای مهمش شد وارداتی

  • رضایی رضایی (9 آبان 1400 ساعت 15:32)

    الحمدالله بهانه برای جلوگیری از واردات خودرو برقی جور شد.حالا ایرانخودرو یکی ماشین ساخته مدعی میشه اگر برقی وارد کنید ورشکست میشم‌.!!!
    هیچکس حریف این مافیا ایرانخودرو نمیشه...اگر دیگه خدا رحممون کمه...

  • امیر امیر (9 آبان 1400 ساعت 15:19)

    نوشته ایرانیه بعد موتور و باطری و درایو و... فقط وارداتیه.احتمالا تودوزی صندلی ها و لاستیک کفپوسش توی ایران تولید میشه.????????????????

  • محمود محمود (9 آبان 1400 ساعت 12:31)

    کلا اینکه خودرو برقی ساخته بشه ، حتی اگر بردش کمتر از هشتاد کیلومتر باشه یا سرعتش کمتر از هشتاد کیلومتر در ساعت ، باز هم خوبه .
    ولی اسم گذاری اون باید یک کم معقولتر باشه . یوزپلنگ نماد سرعته و حتی مدلهای خاص فراری و ... رو به این اسم صدا نمیکنن . اونوقت چجوری اسم این ماشین برقی رو گذاشتن یوز ؟!

  • سیل سیل (9 آبان 1400 ساعت 11:22)

    برد خودرو 80 دقیقه ؟؟؟؟ خدا شاهده اگه بیشتر از 15دقیقه حرکت کرد من رو اعدام کنید. صدتا دلیل آورده. شیب و دما و ... خب معلومه هیچ خیابونی صاف مطلق نیست.

    دقت کن ! دقت کن ! (9 آبان 1400 ساعت 12:59)

    نوشته برد خودرو 100 کیلومتر ... 80 دقیقه را از کجا آوردی ؟!!

    سيل سيل (9 آبان 1400 ساعت 14:57)

    جدول رو ببين لطفاً . سطر آخر نوشته برد ٨٠ كيلومتر

    dasd dasd (9 آبان 1400 ساعت 15:20)

    دیگ به دیگ میگه روت سیاه! تو خودت 100 کیلومتر رو از کجا آوردی؟

    نظر تکمیلی نظر تکمیلی (9 آبان 1400 ساعت 18:23)

    بله در جدول ( تصویر ) ذکر شده 80 کیلومتر ...شما در نظر اول نوشتی " 80 دقیقه " ... به خاطر اون گفتم :)
    در متن نوشته شده : برد ۱۰۰ کیلومتری خودرو نیاز به شارژ در طول روز را بسیار کم می‎کند.

    یک دیگ !! یک دیگ !! (9 آبان 1400 ساعت 18:27)

    عزیز ! اون دوستمون در نظر اول نوشتن " 80 دقیقه " !
    در جدول ( تصویر ) ذکر شده 80 کیلومتر ... در متن نوشته شده : " برد ۱۰۰ کیلومتری خودرو نیاز به شارژ در طول روز را بسیار کم می‎کند. "

    سیل سیل (10 آبان 1400 ساعت 10:01)

    سپاس برادر.