1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. جنرال موتورز هم با ۲۰۰ هزار میلیارد تومان برقی می شود!

جنرال موتورز هم با ۲۰۰ هزار میلیارد تومان برقی می شود!

9 بهمن 1400
  • 0

جنرال موتورز به آمریکایی‌ها کمک کرد تا با وانت های بزرگ و شاسی‌بلندهای پر مصرف هوا را تا جایی که می توانند آلوده کنند. اما اکنون، در بحبوحه برقی شدن دیگر خودروسازان برتر، حتی این خودروساز نیز گذار به خودروهای الکتریکی را بسیار جدی گرفته است. آنقدر جدی که روز سه شنبه هفته گذشته، این خودروساز اعلام کرد که حدود ۷ میلیارد دلار، یا به پول خودمان چیزی نزدیک به ۲۰۰ هزار میلیارد تومان برای ساخت یک کارخانه جدید تولید باتری خودروهای الکتریکی در میشیگان سرمایه گذاری خواهد کرد. به جز آن یکی دیگر از کارخانه‌های در حال استفاده را نیز به تولیدکننده بزرگ وانت های برقی تبدیل خواهد کرد.

این شرکت قصد دارد برای ساخت باتری‌های وسایل نقلیه برقی با شرکت ال‌جی کمیکال (LG Chemical) همکاری کنند. ۲.۶ میلیارد دلار از آن سرمایه ۷ میلیارد دلاری برای ساخت کارخانه تولیدکننده سلول باتری که ظاهراً فعالیت آن از سال ۲۰۲۴ آغاز خواهد شد، صرف خواهد شد. ۴ میلیارد دلار از این سرمایه نیز برای تبدیل یکی از کارخانه‌های فعلی جنرال‌موتورز به کارخانه تولیدکننده وسایل نقلیه برقی در نظر گرفته شده است.

البته این شرکت در آینده نیز به تولید خودروهای بزرگ ادامه خواهد داد؛ اما به‌جای استفاده از موتورهای احتراقی بزرگ آلاینده در آن‌ها، از موتورهای برقی دوستدار محیط‌زیست استفاده می‌کند. جنرال‌موتورز تصمیم دارد در کارخانه تولید خودروهای برقی خود وانت‌های برقی شوی سیلورادو (Chevy Silverado EV) و جی‌ام سی سیرا (GMC Sierra) را تولید کند.

به گفته ماری بارا (Mary Barra)، مدیرعامل و سرپرست جنرال‌موتورز طرفداران خودروهای این شرکت از این تصمیم آن استقبال و خودروهای برقی جدید آن را پیش‌خرید کرده‌اند. جنرال‌موتورز ۸۲۴ میلیون دلار کمک دولتی به‌عنوان مشوق اقتصادی از مسئولان ایالت میشیگان دریافت کرده و در مقابل مسئولان این شرکت مدعی هستند این سرمایه‌گذاری می‌تواند ۴۰۰۰ فرصت شغلی ایجاد کند.

شرکت فورد، بزرگ‌ترین رقیب جنرال‌ موتورز هم اعلام کرده است قصد دارد ۱۱ میلیارد دلار برای تأسیس ۳ کارخانه تولیدکننده باتری خودروهای برقی سرمایه‌گذاری کند. شرکت استلانتیس شرکت مادر خودروسازی‌های کرایسلر، دوج، جیپ و رام نیز اعلام کرده قصد دارد تا سال ۲۰۲۵ حداقل ۳۵.۵ میلیارد دلار برای توسعه و تولید خودروهای برقی و فناوری‌های مرتبط با این حوزه سرمایه‌گذاری کند.

بایدن، رئیس جمهوری آمریکا هم تاکید کرده که افزایش تولید خودروهای برقی باید به‌جایی برسد که تا سال ۲۰۳۰ نیمی از خودروهای جدیدی که در این کشور به فروش می‌رسند، خودروهای برقی باشند. در نیمه نخست سال ۲۰۰۱ تنها ۳ درصد از خودروهای جدید فروخته‌شده در این کشور خودروهای برقی بوده‌اند و این آمار در چین و اروپا در مدت مشابه به ترتیب ۱۲ و ۱۵ درصد بوده است.

منبع دیجیاتو


نظرات