1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. تحریم‌های غرب علیه روسیه می‌تواند به سود خودروسازان چینی تمام شود

تحریم‌های غرب علیه روسیه می‌تواند به سود خودروسازان چینی تمام شود

23 اسفند 1400
  • 0

از آنجایی که بسیاری از خودروسازان غربی دارند تولید خودرو در روسیه و تحویل آن به این کشور را متوقف می‌کنند، خودروسازان کلیدی چینی می‌توانند از این موقعیت استفاده کنند.

چین هنوز به خاطر تهاجم روسیه به اوکراین هیچ تحریمی علیه این کشور اعمال نکرده است و خودروسازان چینی‌ای که در این کشور فعالیت می‌کنند، هیچ اشاره‌ای به اینکه آیا فعالیت‌های معمول خود را ادامه خواهند داد، نکرده‌اند.

در سال گذشته، در مجموع 122800 دستگاه خودروی ساخت چین به روسیه صادر شده، که تقریباً سه برابر میزان صادرات در سال پیش از آن است. در سال 2021، چری با فروش 40874 دستگاه خودرو در روسیه، پرفروش‌ترین برند چینی در این کشور بود که این عدد نسبت به سال 2020 افزایش 250 درصدی را نشان می‌دهد. پس از چری، هاوال با فروش 39126 دستگاه خودرو،  بالاتر از جیلی(24587 دستگاه)، چانگان(5705 دستگاه) و FAW(3137 دستگاه) قرار می‌گیرد. این ارقام نشان می‌دهد که برخی از خودروسازان چینی جزو 10 برند پرفروش خودرو در روسیه نیستند.

گروه خودروسازی جیلی بدون اینکه جزئیاتی ارائه دهد، به اتونیوز گفته است که فعالیت‌های این گروه در روسیه «اساسا متوقف شده است». با این حال، یونیس لی، تحلیلگر ارشد برنشتاین در زمینه‌ی خودروهای آسیایی، می‌گوید که اگر تحریم‌های غرب علیه روسیه برای مدتی طولانی ادامه پیدا کنند و خودروسازان امریکایی و اروپایی عملا از تجارت در روسیه منع شوند، فرصتی برای چین ایجاد می‌شود که بتواند سهم خود را در بازار خودروی روسیه افزایش دهد.

یکی از خودروسازان غربی که انتظار می رود از تهاجم روسیه واقعاً آسیب ببیند، رنو است. این خودروساز فرانسوی مالک آوتوواز روسیه است که بزرگترین برند کشور، لادا، را اداره می‌کند و 24 درصد از کل بازار خودروی این کشور را در اختیار دارد. روسیه دومین بازار بزرگ رنو در جهان است و تحلیلگران انتظار دارند تولید خودرو در این کشور در سال جاری تا 70 درصد کاهش یابد.



نظرات