1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. فربد زاوه: با وجود برجام هم قیمت خودرو افزایش خواهد یافت

فربد زاوه: با وجود برجام هم قیمت خودرو افزایش خواهد یافت

31 اردیبهشت 1401
  • 4

یک کارشناس بازار خودرو با اشاره به اینکه افزایش قیمت خودرو معلول سیاست‌های کلان اقتصادی است که دولت اجرا کرده، گفت: با توجه به عملکرد ضعیف دولت ما شاهد افزایش فزاینده انتظارات تورمی هستیم، در چنین وضعیتی که دلار مرز ۳۰ هزار تومان را رد کرده، قیمت خودرو‌های پرتیراژ داخلی مانند پراید، پژو، دنا و سمند هر روز بیشتر می‌شود.

فربد زاوه افزود: این روند از ماه‌های گذشته قابل پیش‌بینی بود، از سویی با توجه به اینکه برجام نیز به محاق رفته، وضعیت تورم بسیار وخیم شده و ما شاهد هستیم تاکنون تورم بسیار افسار گسیخته‌ای به جامعه تحمیل شده، طبیعتا در چنین شرایطی بازار‌های سرمایه از جمله خودرو حرکت کرده و این موضوع جای تعجبی ندارد.

زاوه گفت: حتی با وجود برجام افزایش قیمت خودرو در میان مدت و بلند مدت ادامه خواهد یافت، زیرا تا زمانی که دولت خود بزرگترین تولیدکننده نقدینگی در کشور است، نمی‌توان انتطار مهار تورم را داشت، همچنین دولت به واسطه کسری بودجه خود مدام در حال چاپ پول است که این موضوع باعث افزایش پایه پولی و تورم می‌شود و نتیجه آن گرانی کالا‌های مختلف از جمله خودرو بوده که این مساله نیز اجتناب ناپذیر است.

این کارشناس صنعت‌ خودرو اضافه‌کرد: تازمانیکه دولت در سیاست‌گذاری‌های کلان اقتصادی، اصلاحات ساختاری انجام ندهد و از این وضعیت فاصله نگیرد، ما شاهد افزایش قیمت‌ها در بازار‌های مختلف خواهیم بود. معتقدم در این وضعیت بازار خودرو نیز پیشتاز خواهد بود، زیرا با توجه به اینکه خودرو درحال حاضر یک کالای سرمایه‌ای محسوب می‌شود، با افزایش انتظارات تورمی، با هجوم سیل نقدینگی روبرو می‌شود که خروجی آن افزایش مداوم قیمت‌ها است، بنابراین با وضعیت فعلی روز به روز شرایط اقتصادی وخیم‌تر نیز خواهد شد.

 استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی نیز با اشاره به اینکه افزایش قیمت ارز در بازار بر روی رشد افسارگسیخته قیمت خودرو طی یک ماه اخیر تاثیر مستقیمی گذاشته است، اظهار داشت: با توجه به اینکه قیمت دلار به عنوان دماسنج اقتصاد ایران و همچنین عامل موثر بر روی بازار‌های سرمایه در ایران عمل می‌کند، افزایش قیمت ارز موجبات آن را فراهم آورد تا قیمت خودرو نیز رشد فزاینده‌ای را در پیش بگیرد.

امرالله امینی افزود: با توجه به اینکه انتظارات تورمی با افزایش روبرو بوده، تقاضا برای خرید کالای سرمایه‌ای به منظور حفظ ارزش دارایی‌های افراد بسیار زیاد شده، بر این اساس خودرو نیز به عنوان کالایی که بادوام محسوب می‌شود و می‌تواند در طول زمان ارزش دارایی فرد را زیاد کند، این روز‌ها مورد استقبال مردم به منظور سرمایه‌گذاری قرار گرفته، از سوی دیگر با توجه به اینکه میزان عرضه و تقاضا در بازار به هیچ عنوان تناسبی ندارد، این موضوع خود به رشد قیمت‌ها دامن زده است.

امینی گفت: از سوی دیگر وضعیت خودروسازان نیز به هیچ عنوان مناسب نیست و آن‌ها با توجه به زیاندهی که با آن روبرو هستند، روز به روز وضعیتشان وخیم‌تر می‌شود، در چنین شرایطی آن‌ها به دنبال افزایش و یا حتی آزادسازی قیمت خودرو هستند، طبیعتاً این وضعیت باعث می‌شود قیمت خودرو هر روز با تلاطم بیشتری همراه شود.

این کارشناس صنعت خودرو با تاکید بر اینکه دولت باید از شرکت‌های خودروسازی بیرون رود، اضافه کرد: تا زمانیکه مدیریت شرکت‌های خودروسازی توسط دولت تعیین و در امور آن‌ها دخالت می‌شود، وضعیت این صنعت به هیچ عنوان بهبود نخواهد یافت، در این زمینه باید شرکت‌ها به صورت کامل خصوصی شده و دولت در آن‌ها هیچ دخالتی انجام ندهد، بلکه وظایف حاکمیتی دولت در این باره تنها نظارت و راهبری است، اگر کاری غیر از این صورت گیرد، قدر مسلم وضعیت بازار و صنعت خودرو نه تنها بهتر نمی‌شود، بلکه روز به روز با وضع آشفته‌تری همراه خواهد شد.

منبع فرارو


نظرات

  • vahid vahid (1 خرداد 1401 ساعت 14:47)

    اقای دلال محض اطلاعتون حتی اگه خودروسازها خصوصی بشن بازم درصد خصوصی شدن این دو فرغون ساز اونقدری نمیشه که کلا دولت بره کنار(کلی پول تووشه)د ثانی الان مدیران خودرو نمونه یه خودروساز خصوصی قیمت تیگو8پرو رو 4برابر قیمت جهانی زده حالا فکر کن خصوصی سازی بشه.همه چی از پایه خرابه .رانت و فساد وحشتناک حتی واردات خودرو هم جوابگو نیست چرا که با تعرفه بالا انجام میشه ثانیا خودرو ها طوری انتخاب میشن که حاشیه امن دو فرغون ساز از بین نره

  • محمد محمد (1 خرداد 1401 ساعت 12:07)

    مگه این کارشناسان (دلال) نگران قیمت تورمی خودرو نیستند؟ خب آقا بزار خودروهای نیسان و هیوندایی و.. که در هند و چین با قیمت های رنج ۵۰۰۰ هزار دلار ساخته می شود رو وارد کنند ببینیم دیگه چه حرفی دارین امسال شماها .. جالبه واردات خودرو از واردات تلفن همراه هم حتی کمتر ارز بری داره و از طرفی هزارن سود برای دولت داره به خاطر مصرف و‌.‌‌..

  • التا التا (1 خرداد 1401 ساعت 08:50)

    ما هم موافق خصوصی شدن کامل خودروسازها هستیم. منتها باید واردات خودرو با حداقل عوارض گمرکی هم آزاد بشه تا ببینیم این کارشناسان نخبه عرضه و توان رقابت و بقا رو دارن؟

  • علی علی (1 خرداد 1401 ساعت 08:31)

    جناب
    لطفاٌ تیتر بزن ،نظر یک دلال خودرو
    چرا وجاهت کلمه کارشناس را زیر سوال میبری؟