1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. مرسدس بنز AMG One؛ ماشین جاده‌ای فرمول یک با توان 1049 اسب بخاری

مرسدس بنز AMG One؛ ماشین جاده‌ای فرمول یک با توان 1049 اسب بخاری

14 خرداد 1401
  • 1

مرسدس بنز AMG One اولین بار به صورت مفهومی در نمایشگاه بین المللی خودروی 2017 فرانکفورت معرفی شد. این خودرو به افتخار مجموعه موفقیت‌های تیم فرمول یک مرسدس بنز در سطوح بالای مسابقات موتوراسپورت در دهه گذشته ساخته شده و در آن از همان موتوری استفاده شده که در اتومبیل‌های فرمول یک برنده‌ی مسابقات قهرمانی به کار رفته بود.

مرسدس بنز2 AMG One؛ ماشین جاده‌ای فرمول یک با توان 1049 اسب بخاری.jpg


موتور نصب شده در وسط، یک موتور 1.6 لیتری توربوشارژ V-6 کامل، با خط قرمز 11000 دور در دقیقه با موتور الکتریکی نصب شده روی توربو است. سه موتور-ژنراتور الکتریکی دیگر نیز در AMG One وجود دارد: یکی بین موتور و گیربکس دستی 7 سرعته دستی اتومات قرار گرفته، و دو تای دیگر برای تشکیل یک سیستم چهارچرخ متحرک در محور جلو نصب شده‌اند. قدرت ترکیبی این سیستم 1049 اسب بخار است که موتور V-6 به تنهایی حداکثر 566 اسب بخار آن را ارائه می‌کند.

باتری‌ها برای کمک به توزیع وزن در جلو نصب شده‌اند و دارای یک سیستم خنک‌کننده پیچیده هستند. این باتری‌ها از همان فناوری استفاده شده در فرمول یک بهره می‌برند ولی ظرفیت باتری‌های AMG One بسیار بیشتر است؛ در مجموع 8.4 کیلووات ساعت. این باتری به خودرو برد کاملا الکتریکی‌ای در حدود 11 مایل را می‌دهد. AMG One در واقع یک پلاگین هیبریدی است که امکان شارژ از طریق یک شارژر 3.7 کیلوواتی آنبورد را دارد. موتور-ژنراتورهای جلو نیز می‌توانند انرژی را بازیابی کنند. اینجا هم از فناوری فرمول استفاده شده است که تا 80 درصد از انرژی ترمز را در شرایط رانندگی روزمره بازیابی می‌کند.

مرسدس بنز3 AMG One؛ ماشین جاده‌ای فرمول یک با توان 1049 اسب بخاری.jpg


یکی از بزرگترین مشکلات تولید AMG One(که قرار بود سال 2019 تولید شود) رعایت استانداردهای سختگیرانه EU6 اروپا برای آلایندگی، با موتوری بود که هرگز برای یک خودروی جاده‌ای در نظر گرفته نشده بود. به گفته‌ی AMG، برای پاس کردن این استاندارد یک سیستم تصفیه‌ی گاز خروجی از اگزوز با چهار مبدل کاتالیزوری فلزی از پیش گرم شده، دو مبدل کاتالیزوری سرامیکی و دو فیلتر ذرات نیاز بود. این سیستم همچنین برای جلوگیری از اتلاف برق بهینه‌سازی شده است. همه این فناوری‌ها به طور طبیعی به وزن اضافه می‌کنند. وزن محدود AMG One حدود 3737 پوند است، چیزی نزدیک به وزن یک فورد موستانگ GT.
عملکرد ادعا شده، که احتمالا محافظه‌کارانه محاسبه شده است، شامل شتاب 0-62 مایل در ساعت در 2.9 ثانیه، 0-124 مایل در ساعت در 7.0 ثانیه، 0-186 مایل در ساعت در 15.6 ثانیه و حداکثر سرعت محدود شده 219 مایل در ساعت، که احتمالاً به خاطر آیرودینامیک است.
علاوه بر پیشرانه‌ی خاص آن، AMG One  از سطوح بالایی از نیروی رو به پایین نیز سود می‌برد. آیرودینامیک فعال، که که با کمک مهندسان فرمول یک، آزمایش تونل باد را گذرانده است، دارای یک بال عقب چند قسمتی، با قابلیت باز شدن دو مرحله‌ای، برای اعمال حداکثر نیروی رو به پایین در حالت مسابقه است. درست مانند فرمول یک، سیستم کاهش درگ نیز در این خودرو وجود دارد. در اینجا زبانه‌ی متصل به بال عقب و همچنین بادگیرهای فعال خودرو، بسته می‌شوند. اگرچه این امر نیروی رو به پایین را تا حدود 20 درصد کاهش می‌دهد، اما حداکثر سرعت بالاتری را ممکن می‌سازد. به محض اینکه راننده ترمز کند یا فشار روی پدال گاز را به اندازه کافی کم کند، DRS به طور خودکار غیرفعال می‌شود.
AMG One طراحی تعلیق push-rod و ساختار سبک وزن فیبر کربن را نیز از دنیای فرمول یک گرفته است. برای سیستم تعلیق از طرح‌های پنج اتصالی در جلو و عقب استفاده شده است. سیستم تعلیق سیم پیچ قابل تنظیم دارای چند ویژگی خاص است: هر دو فنر میله push-rod در جهت حرکت نصب شده‌اند تا ارتفاع کم را حفظ کنند. جاگذاری نوآورانه بخش فنر/دمپر نیز جایگزین عملکرد و کاربرد بخش‌های متقاطع لوله‌ای معمول شده است.

مرسدس بنز4 AMG One؛ ماشین جاده‌ای فرمول یک با توان 1049 اسب بخاری.jpg

چرخ‌های آلومینیومی از جفت‌های 19 اینچی در جلو و 20 اینچی در عقب تشکیل شده‌که به ترتیب از لاستیک‌های میشلین Pilot Sport Cup 2 R در سایزهای 285/35 و 335/30 استفاده می‌کنند. این لاستیک‌ها به طور خاص برای AMG One ساخته شده‌اند. سیستم ترمز دارای روتورهای کربن-سرامیکی در همه گوشه‌ها، با کالیپرهای 6 پیستونی در جلو و 4 پیستونی در عقب است.
برخلاف ابرخودروی رقیب، استون مارتین والکیری، فضای داخلی AMG One راحتی و قابلیت استفاده‌ای تقریباً مشابه یک خودروی معمولی دارد. با این حال، استفاده از فیبر کربن برای بسیاری از قطعات و صندلی‌های غیرقابل تنظیم که مستقیماً روی کف ساختار یکپارچه‌ی خودرو نصب می‌شوند، باعث شده این خودرو آنقدرها هم راحت نباشد. پایین بودن صندلی باعث می‌شود که پاهای راننده بالای باسن او قرار بگیرد، درست مانند یک ماشین فرمول یک. طراحی فرمان مربعی شکل و کنترلرها نیز از ماشین‌های فرمول یک الهام گرفته شده است.
یک جفت صفحه نمایش شناور به عنوان مرکز اطلاعات سرگرمی عمل می‌کند. یک آینه دید عقب دیجیتال نیز وجود دارد که به یک دوربین رو به عقب متصل است. از دیگر امکانات رفاهی موجودات می‌توان به کنترل آب و هوا، پنجره‌های برقی، و فضای ذخیره‌سازی مرکزی با پورت‌های USB-C اشاره کرد.

6مرسدس بنز AMG One؛ ماشین جاده‌ای فرمول یک با توان 1049 اسب بخاری.jpg


AMG One شش حالت رانندگی دارد: Race Safe، Race، EV، individual، Race Plus و Strat 2. حالت‌های Race Plus وStrat 2 برای استفاده در پیست در نظر گرفته شده‌اند(ارتفاع شاسی 37 میلی متر در جلو و 30 میلی متر در عقب کاهش می‌یابد)، که Strat 2 افراطی ترین حالت آن است. این نام از تنظیمات استراتژی 2 خودروهای فرمول یک AMG گرفته شده است که در طول مسابقات مقدماتی استفاده می‌شود، جایی که موتورهای الکتریکی حداکثر قدرت خود را نشان می‌دهند. راننده همچنین می‌تواند در برخی از حالت‌ها بین تنظیمات Comfort و Sport یکی را انتخاب کند و سیستم کنترل کشش نیز 9 حالت تنظیم دارد که می‌توان از میان آنها برای انتخاب است. توجه داشته باشید، ماشین همیشه در حالت EV روشن می شود. این به منظور زمان دادن به مبدل های کاتالیزوری است تا از قبل گرم شوند، بعد از این می‌توان V-6 را برای اولین بار روشن کرد.
این خودرو یک جعبه دنده 7 سرعته دستی اتومات دارد. این یک گیربکس جدید توسعه یافته است که به طور خاص برای کنترل دورهای بالا و گشتاور خروجی این خودرو طراحی شده است. گیربکس، که شامل یک دیفرانسیل قفل‌کننده نیز هست، برای استحکام بیشتر به طور مستقیم به شاسی پیچ می‌شود.
اولین نمایش رسمی AMG One در اواخر ژوئن  2022در جشنواره سرعت گودوود در بریتانیا خواهد بود. تنها 275 نمونه از این خودرو قرار است ساخته شود، که تمام آنها از قبل فروخته شده است. قیمت این خودرو تقریباً 2.44 میلیون دلار است.

منبع motorauthority


نظرات

  • حمید حمید (14 خرداد 1401 ساعت 09:02)

    کی قراره قرعه‌کشی بشه منمیخوان ثبت نام کنم؟!!!!!!!!!!!!!!