1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار خودرو
  4. چه نوع بنزینی را بیشتر استفاده کنیم؟

چه نوع بنزینی را بیشتر استفاده کنیم؟

19 مرداد 1401
  • 0

با توجه به پایین بودن کیفیت سوخت موجود در کشور و بالاتر بودن قیمت بنزین سوپر و این‌که موتور تمام خودرو‌های سواری در حال حاضر در ایران بر مبنای بنزین سوپر با اکتان ۹۵ طراحی شده‌اند (بجز پیکان)، بنابراین استفاده از بنزین با اکتان بالا بهتر است و استفاده از بنزین معمولی با اکتان ۸۷ در دراز مدت خسارات جبران ناپذیری به موتور خودرو وارد می‌کند. استفاده از اکتان بوسترها نیز برا از بین بردن ناک موتور در هوای گرم توصیه میشود. خودروهای مجهز به توربوشارژ نیاز به دقت و حساسیت بیشتری در انتخاب نوع بنزین دارند و در صورت سهل انگاری ممکن است هزینه های بالای تعمیرات را برای مالک خود به همراه داشته باشند.

تفاوت بنزین سوپر با نوع معمولی

تفاوت بنزین سوپر با معمولی در عدد اکتان آن بوده که در نوع معمولی ۸۷ و در سوپر ۹۵ است. اکتان بالاتر یعنی انفجار در فشار بالاتر، یعنی بنزین سوپر دیرتر از بنزین معمولی منفجر می‌شود. هر خودرو با توجه به نوع موتور خود، نیازمند بنزینی با اکتان متفاوت است که در دفترچه‌ی راهنمای خودرو بدان اشاره شده است. 

تاثیر شرایط محیطی بر سوخت

هرچه ارتفاع از سطح دریا بالاتر باشد سوخت دیرتر دچار خودسوزی می‌شود و عدد اکتان واقعی بنزین بالاتر است. در مناطق کم ارتفاع همچون شمال کشور به علت ارتفاع کم از سطح دریا با افزايش شديد صدای موتور روبرو خواهید شد که دليل آن نيز تأثیر ارتفاع بر عدد اکتان است. بنابراین در استان‌هایی نظیر تهران، آذربایجان‌ها، کرمانشاه و … كه بسيار بالاتر از سطح دريا است استفاده از بنزين معمولي مشکل کمتری دارد  می‌گردد تا شهرهای شمالی اما در شهرهاي شمالي و یا جنوبی نظیر اهواز، بندر عباس و … استفاده از بنزین سوپر بخاطر اکتان بالاتر مزیت بهتریست و همچنین بهتر است در هوای گرم و خشک مانند مناطق گرم جنوبی ترجیحا از بنزین سوپر استفاده شود.

 
منبع car.ir


نظرات