انجمن خودروهای اتحادیه اروپا خواستار اقدام فوری در مورد قوانین تجاری پس از برگزیت شد. گروه صنعت خودروی اروپا دیروز اعلام کرد که اتحادیه اروپا و بریتانیا باید اقدامات فوری را برای به تعویق انداختن قوانین مربوط به خودروهای برقی معاملهشده بین این اتحادیه و بریتانیا انجام دهند که باعث ایجاد تعرفههای ۱۰درصدی میشود. رئیس اتحادیه خودروسازان اروپا (ACEA) و لوکا دی مئو، مدیرعامل رنو، در بیانیهای پیش از نشست تجاری بین مقامات اتحادیه اروپا و بریتانیا در هفته جاری عنوان کردند افزایش قیمت مصرفکننده خودروهای برقی اروپایی در زمان مقابله برای کسب سهم بازار در مواجهه با رقابت شدید بینالمللی، اقدام درستی نیست.
بر اساس توافق تجاری اتحادیه اروپا و بریتانیا پس از برگزیت، خودروهای برقی باید ۴۵درصد رضایت اتحادیه اروپا یا بریتانیا را از سال ۲۰۲۴ داشته باشند، در غیر این صورت با ۱۰درصد تعرفه واردات بریتانیا یا اتحادیه اروپا مواجه خواهند شد. مشکل این است که نه خودروسازان در بریتانیا و نه اتحادیه اروپا زنجیره تامین خودروهای الکتریکی خود را به اندازه کافی برای برآورده کردن این الزامات ایجاد نکردهاند و حالا خواستار به تعویق افتادن قوانین تا سال ۲۰۲۷ شدهاند. شرکت خودروسازی استلانتیس نیز هشدار داده است که کارخانههای خودروسازی بریتانیا تعطیل و منجر به از دست دادن مشاغل قابلتوجهی میشوند، مگر اینکه توافقنامه برگزیت بهسرعت مورد مذاکره مجدد قرار گیرد.
همچنین شرکت خودروسازی فورد از کاهش سرعت انتقال به خودروهای الکتریکی خبر داده است. طبق گزارش رویترز، اتحادیه خودروسازان اروپا تخمین زده است که این مقررات میتواند تا ۳/ ۴میلیارد یورو (۵۷/ ۴میلیارد دلار) تعرفه برای تولیدکنندگان خودرو هزینه داشته باشد و بر تولید تاثیر منفی بگذارد. مقامات اجرایی اتحادیه اروپا تاکنون، تمایلی به مذاکره مجدد بر سر این توافق نداشتهاند. پیشتر نیز شرکت خودروسازی استلانتیس که ششمین شرکت برتر خودروسازی در جهان است، به دولت بریتانیا هشدار داده که اگر فورا درباره بخشی از توافق برگزیت مجددا با اتحادیه اروپا مذاکره نکند، ٨٠٠ هزار شغل با خطر مواجه خواهند شد. استلانتیس توپ را در زمین دولت بریتانیا انداخته و گفته بود «یا دولت باید فورا درباره بخشی از توافق برگزیت با اتحادیه اروپا مذاکره مجدد کند؛ یا کارخانههای خودروسازی در بریتانیا تعطیل میشوند و هزاران شغل تحت تاثیر قرار خواهند گرفت.»