1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. جلسه جدید شورای رقابت در مورد قیمت گذاری خودرو

جلسه جدید شورای رقابت در مورد قیمت گذاری خودرو

12 دی 1402
  • 1

شورای رقابت امروز جلسه ۶۳۲ خود را تشکیل می‌دهد. در این جلسه قرار است در مورد قیمت‌گذاری جدید برای خودرو تصمیم‌گیری شود. آخرین قیمت‌گذاری خودرو توسط شورای رقابت اردیبهشت‌ماه امسال انجام شد. این تعیین قیمت بعد از ۱۸ ماه فریز قیمتی رخ داد که رشد ۱۰ تا ۴۹درصدی قیمت محصولات خودروسازان در اردیبهشت‌ماه نتوانست رضایت آنها را جلب کند. مرداد و شهریور سال جاری نیز کاملا تحت‌تاثیر انتظار خودروسازان برای رشد قیمت بود، تا جایی که آنها شروع به دپوی محصولات خود کردند به این امید که در نهایت شورای رقابت با گذشت سه ماه از آخرین قیمت‌گذاری، با رشد بهای کارخانه محصولات آنها موافقت کند.

حتی در مردادماه هزینه‌های خودروسازان نیز توسط سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان مورد بررسی قرار گرفت. سازمان حمایت تایید کرد که هزینه خودروسازان ۳۸درصد  رشد را تجربه کرده است. اما در نهایت امید خودروسازان به بن‌‌بست خورد و شورای رقابت تاکنون با رشد رسمی قیمت خودرو موافقت نکرده است. حالا با گذشت ۸ ماه از آخرین قیمت‌گذاری، خودروسازان امیدوارند که در جلسه امروز شورای رقابت با رشد قیمت محصولات آنها موافقت شود. با این وجود می‌توان این پیش‌بینی را داشت که امروز نیز گره قیمتی برای خودروسازان باز نخواهد شد.

 درحالی‌که حدود دو ماه تا شروع انتخابات مجلس شورای اسلامی باقی مانده، احتمالا هر افزایش قیمتی برای خودرو با واکنش تند نمایندگان خانه ملت مواجه خواهد شد.  بنابراین احتمالا شورای رقابت با رشد قیمت رسمی خودرو موافقت نکند. البته این پیش‌بینی پیش از این، از طرف برخی کارشناسان نیز انجام شده بود که رشد قیمت رسمی خودرو تا بعد از انتخابات مجلس به تعویق می‌افتد. این در صورتی است که از زمان ورود دوباره شورای رقابت به قیمت‌گذاری خودرو این موضوع عنوان شده بود که قیمت‌ها توسط این شورا هر سه ماه یک بار بازبینی می‌شود. با این وجود می‌توان این پیش‌بینی را داشت که احتمالا قیمت‌گذاری جدید به سال ۱۴۰۳ موکول ‌شود.



نظرات

  • متقاضیان پارس تحویل زمستان متقاضیان پارس تحویل زمستان (12 دی 1402 ساعت 13:04)

    با سلام:

    پیرو موضوع عدم ارسال بخشنامه‌های فروش خودروی ها مدل پارس از سازمان فروش ایران‌خودرو و طفره از پاسخگویی و در ادامه درج خبر با عنوان «ایران‌خودرو: مجوز استاندارد هر خودرو‌ صادر نشود خط تولید آن را متوقف می‌کنیم»

    مطالبه و جوابیه متقاضیان از ایرانخودرو به شرح ذیل می باشد:

    1. زمان ثبت‌نام در سامانه یکپارچه در دور اول اعلام تولید تمامی خودروهای گروه پارس تا پایان سال 1402 درج شده بود، تبدیل خودرو به بهانه نداشتن مجوز استاندارد برای نوبت‌های سال 1403 امکانپذیر است و ایران‌خودرو مکلف هست نوبت‌های سال 1402 را مطابق خودروی درخواستی متقاضی بخشنامه فروش ارائه کند.
    2. زمان ثبت نام سامانه یکپارچه اول در بند‌های قرارداد با سامانه یکپارچه هیچ‌گونه توافقی مبنی بر اختیار خودروساز نسبت به تغییر تیپ یا مدل خودروی درخواستی متقاضی وجود نداشت.
    3. وزیر محترم صمت پیرو مطالبه‌های متقاضیان اعلام کرد خودروساز حق تغییر تیپ یا مدل خودرو را ندارد.
    4. در گروه خودروی پارس برای پارس سفارشی نوبت پاییز بخشنامه تبدیل اختیاری به پارس ساده صادر شده و بخشی از متقاضیان که این تبدیل اختیاری را انجام ندادند و منتظر بخشنامه پارس سفارشی ماندند و بلاتکلیفند!
    5. جای تعجب است که گروه خودروی پارس تا انتهای پاییز مجوز تولید و استاندارد داشته است و برخلاف وعده سامانه یکپارچه که تولید و ارائه تا انتهای سال 1402 خواهد بود برای زمستان 1402 ایران خودرو از عدم تمدید مجوز استاندارد 85گانه سخن می‌گوید.
    6. زمان ثبت نام خودروهای پارس قیمت‌های اسفند سال 1401 برای مثال پارس ساده 165 میلیون تومان بود، در بازه‌های زمانی مختلف ایرانخودرو با مجوز یا بدون مجوز شورای رقابت اقدام به افزایش قیمت خودروی پارس کرد و در آخرین تغییر به بهانه‌ استانداردهای 85گانه خودروی پارس ساده را در تابستان از 265 میلیون تومان به 294 میلیون تومان افزایش داد.
    7. طی تماس‌های مختلف متقاضیان با کارخانه‌های تولید خودروی پارس در خراسان، مازندران، فارس و کرمانشاه طبق شنیده‌ها روزانه تعداد زیادی خودروی پارس تولید می‌شود و همچنین مشاهدات میدانی حکایت از این دارد که در پارکینگ کارخانه‌ها تعداد زیادی خودروی پارس دپو شده است، آمار اعلامی تولید خودروی پارس توسط خود ایران خودرو حکایت از این موضوع دارد در حالی که اکثر تعهدات بهار و تابستان و بخش عمده تعهدات پاییز سال 1402 خودرو تحویل متقاضی شده یا در آستانه تحویل است، حال سوال اینجاست که خودروی بدون استاندارد 85گانه چرا با این تعداد زیاد تولید و دپو می‌شود؟
    8. خودروی پارس با موتور تیوفایو مدت‌هاست در برنامه‌های فروش ایران‌خودرو قرار ندارد، چه در سامانه یکپارچه و چه قبل که فروش ایران خودرو به صورت قرعه کشی بود، احتمال دلیل این امر استقبال زیاد متقاضیان از این مدل خودروی پارس هست که موجب اختلاف قیمت بالای این خودرو در بازار با قیمت کارخانه شده است، با این حال طی آمار رسمی خود ایران خودرو در یک ماه اخیر خودروی پارس تیوفایو بخشی از خط تولید خودروهای دیگر گروه پارس را مشغول کرده است و احتمالا موجب کندی روند تولید خودروهای دیگر گروه پارس شده است، خودروی تیوفایو برای چه کسانی تولید می‌شود؟ خودروی تیوفایو مجوز استاندارد 85گانه دارد؟!
    9. نکته خیلی مهم که پاسخ فوری ایران‌خودرو را خواستاریم: برای متقاضیان خودروی سورن سامانه یکپارچه تعهد زمستان 1402 حدود دو هفته گذشته بخشنامه تبدیل به خودروی پارس ساده صادر گردید، خودروی پارس برای تبدیل از خودروی دارای استاندارد سورن، برای تحویل در زمستان 1402 دارای مجوز استاندارد است ولی برای متقاضیان خود به ناگاه فاقد مجوز استاندارد شده؟!

    با سوالات و‌ مطالب فوق به نظر می‌رسد طفره ایران‌خودرو از پاسخگویی به مطالبه‌ بحق متقاضیان پارس به گروه محترم خبرگزاری فارس و در ادامه انتشار خبر موضوع مجوز استاندارد 85گانه در امتداد مطالبه‌ مردمی ایجاد شده توسط ایران‌خودرو، بهانه‌هایی برای افزایش مجدد به ناحق قیمت این گروه خودرویی و فشار بیشتر به قشر ضعیف جامعه خلاف وعده‌های وزارت صمت و نمایندگان مجلس و رئیس جمهور در راستای حفظ حقوق مشتریان می‌باشد که از نهادهای نظارتی محترم و مسئولین به جد خواستار ورود در این حوزه هستیم تا از بی عدالتی ایران‌خودرو به هموطنان جلوگیری شود...

    خواهشمندیم در راستای حفظ حقوق به حق مطالبه‌گران، نسبت به تلاش برای پاسخگویی مدیرعامل، مدیر سازمان فروش، مدیر بازاریابی و دیگر مسئولین ایران خودرو، اقدام عاجل مبذول نمایند.

    با تشکر متقاضیان پارس پاییز و زمستان۱۴۰۲