1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. نمایشگاه ها
  4. نگاهی به سومین دوره نمایشگاه تحول صنعت خودرو؛ یک فاجعه در سطح کلان!

نگاهی به سومین دوره نمایشگاه تحول صنعت خودرو؛ یک فاجعه در سطح کلان!

31 تیر 1403
  • 0

سومین دوره نمایشگاه تحول صنعت خودرو در محل نمایشگاه های بین المللی تهران از صبح روز شنبه آغاز شده و شرکت ها به درخواست وزارت صمت، به معرفی محصولات مونتاژی و وارداتی جدید خود اقدام کرده اند. این نمایشگاه تا روز سه شنبه مورخ 2 مرداد ماه میزبان بازدیدکنندگان و علاقمندان به صنعت خودرو است.

نخستین نمایشگاه تحول صنعت خودرو در دوران وزارت رضا فاطمی امین برگزار شد. هدف اصلی بوجود آمدن این نمایشگاه، مروری بر پیشرفت های صنعت خودروی ایران، تشویق شرکت ها و خودروسازان به پیشرفت و تولید محصولات به روز و حرکت رو به جلو در صنعت خودروسازی ایران بود.

نمود این اهداف در نمایشگاه اول نیز مشخص بود، شرکت ها بحای رونمایی از خودروها، از پروژه ها و تکنولوژی های خود رونمایی می کردند… مواردی نظیر ری را و TF21 ایران خودرو، تارا برقی و برخی پروژه های گروه سایپا….که از میان همه آن ها تا امروز تنها ری‌را و اطلس تا حدودی به نتیجه رسیده اند!

یا امضای توافق نامه ایجاد بن سازه مشترک بین آمیکو، مکث موتور و زامیاد که این مورد نیز تاکنون به نتیجه نرسیده…

با این حال، اوضاع به نحوی که فاطمی امین پیش بینی کرده بود پیش نرفت و با استیضاح وی، صنعت خودروی ایران نیز راهی متفاوت را در پیش گرفت؛ مسیر برقی سازی با عباس علی آبادی.

سومین نمایشگاه تحول صنعت خودرو در اواخر تیر ماه سال 1403 اما بسیار متفاوت از سال اول آغاز شده است.

نمایشگاهی بسیار جمع و جور تر که تنها در دو سالن خلاصه شده، با وضعیتی اسفناک و ناراحت کننده. اما چرا ناراحت کننده؟ 

b l  (2) copy 2.webp

برخلاف هدف اصلی راه اندازی این نمایشگاه، تحول صنعت خودروی 1403 تنها به مکانی برای جولان خودروهای برقی وارداتی و مونتاژی عموما چینی تبدیل شده است. دیگر نه خبر چندانی از پروژه و پیشرفت است و نه خبری از خودروهای ساخت داخل.

این نمایشگاه را می توان تحول صنعت خودروی چین، مقیم ایران نامید. وزیر صمت نیز که احتمالا آخرین روزهای ریاست خود بر مسند سیاستگذاری خودرو را سپری می کند، سرمست از ورود برقی هایی به کشور است که نه زیرساختی برایشان وجود دارد و نه خدمات پس از فروش؛ و سرنوشت آن ها در بازار پرتلاطم ایران نامشخص است.

خودروسازان برتر کشور همگی در این نمایشگاه گرد هم آمده اند و محصولات چینی جدیدی را که همگی برقی هستند معرفی می کنند. هرچند که شرکتی مانند ایران خودرو با اندکی درایت توانست از شرکت در این نمایشگاه خودرو داری کند. 

با این حال، تجربه نمایشگاه های قبلی نشان می دهد که نباید به محصولات رونمایی شده در این نمایشگاه دل بست، زیرا که تاکنون نه تارای برقی را در خیابان دیده ایم و نه برقی های سایپا که هزینه زیادی نیز برای توسعه دادن آن ها شده بود.

نمایشگاه تحول صنعت خودرو در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار شده؛ در سالن 8 و 9، شرکت هایی نظیر سایپا، مدیران خودرو به همراه 4 زیرمجموعه خود یعنی MVM، فونیکس، فونیکس NEV و اکستریم، کرمان موتور، فردا موتور به همراه محصولات وارداتی MG و یک شرکت به نام صنایع خودروسازی آرین که قصد مونتاژ محصولات برقی لیپ موتور را دارد حضور دارند.

سالن 7 نیز میزبان شرکت هایی نظیر بهمن موتور، ماموت خودرو، دیار خودرو، سایپا دیزل و زامیاد است. نکته جالب در خصوص سالن 9، حضور دو شرکت خدماتی است که یکی از آن ها به تولید قاب پلاک مشهور است. تصور کنید! نمایشگاهی که قرار بود نشان دهنده پیشرفت خودروسازی ایران باشد هم اکنون میزبان یک کارگاه ساخت قاب پلاک پلاستیکی شده.

در صورتی که با تمام این تعاریف علاقمند به بازدید از این نمایشگاه هستید می توانید همه روزه از ساعت 8 صبح الی 15 با مراجعه به سالن های 7، 8 و 9 نمایشگاه بین المللی از پیشرفت های صنعت خودروسازی با خبر شوید.

منبع Car.ir


نظرات