1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. نیسان Z جدید در برابر نیسان 370Z قدیمی: چه چیزهایی تغییر کرد؟

نیسان Z جدید در برابر نیسان 370Z قدیمی: چه چیزهایی تغییر کرد؟

28 مهر 1403
  • 0

نسل ششم نیسان Z با کد Z34 از سال 2009 تا 2020 به مدت بیش از ده سال روی خط تولید بود! طول عمر این نسل نیسان 370Z بسیار طولانی شد و طرفداران این برند ژاپنی انتظار داشتند که کمپانی به سرعت جانشینی را ارائه دهد. در نهایت سال 2020 شاهد رونمایی کانسپت نیسان Z پروتو بودیم. یک خودرو کانسپت که آماده رسیدن به تولید بود و مدتی بعد نیسان نسخه تولیدی آن را با نام نیسان Z جدید با کد RZ34 راهی بازار کرد.

در این مقاله قصد داریم شرح دهیم که چه چیزهایی در مدل جدید نسبت به نسل قبل تغییر کرد.

3.webp

نکات اولیه

با وجود آنکه نیسان 370Z خودرو پرفروشی نبود و تحلیلگران پیش بینی نمی‌کردند نیسان جایگزینی ارائه دهد، اما مقامات این شرکت معتقد بودند که نباید نیسان Z را به فراموشی سپرد و این مدل یک امضا برای نیسان محسوب می‌شود. بنابراین لازم دانستند آن را به یک مدل ماندگار تبدیل کنند و نمونه جدیدی از آن را معرفی و عرضه کنند. 

هنگامی که خودرو کانسپت نیسان Z پروتو را با نیسان 370Z قدیمی مقایسه کردیم، شباهت‌هایی وجود داشت. به نوعی خط سقف و شکل درب‌ها و پنجره‌های جانبی دو مدل یکسان بودند. خطوط برش جدا کننده آن از پنل‌های دیگر نیز یکسان بودند، که نشان می‌دهد قطعات بدنه دقیقاً در همان مکان‌ها نصب شده‌اند.

با این حال، فضای داخلی موضوع اصلی است. صفحه نمایش‌های بزرگ نمی‌توانند این واقعیت را پنهان کنند که خود داشبورد و دریچه‌های هوای منحصر به فرد نصب شده روی درب تقریباً یکسان هستند. همچنین دستگیره درب، کلیدهای روی درب، قفل وسط و شیفترها نیز یکی هستند. اما کلیدهای کنترل تهویه هوا و کلیدهای آنالوگ بالای داشبورد اندکی تغییر پیدا کردند.

نیسان در نهایت مدتی بعد کد شاسی نیسان Z جدید را فاش کرد و آن RZ34 است در حالی که کد شاسی 370Z قدیمی Z34 بود. این یک سرنخ بزرگ بود زیرا در حالی که 370Z قدیمی بسیاری از قطعات خود را با 350Z (کد شاسی Z33) قبل از خود به اشتراک می‌گذاشت، مهندسان نیسان احساس کردند تلاش به اندازه کافی صورت گرفته تا کد شاسی جدید را تضمین کنند!

4.webp

تفاوت بین 370Z قدیمی و Z جدید چیست؟

این بدان معنا نیست که Z جدید با 370Z قدیمی کاملا یکسان است، اما آنقدرها هم متفاوت نیستند. نیسان بعدها اعتراف کرد که پلتفرم FM خودروها (که قدمت آن به 350Z بازمی‌گردد) را با تقویت‌کننده‌های جدید در اطراف قسمت بالایی موتور، سقف، اطراف چراغ‌های عقب و بین چرخ‌های عقب به‌روز کرد. این امر هم استحکام بدنه و هم مقاومت پیچشی شاسی را افزایش می‌دهد که به راننده کمک می‌کند کنترل بهتری روی خودرو داشته باشد.

با کار ساختاری انجام شده، مهندسان به دنبال نصب یک موتور مدرن رفتند. موتور 3.7 لیتری V-6 قدیمی، با یک موتور 3.0 لیتری توئین توربو V-6 بهره گرفته شده از اینفینیتی Q50/Q60 Red Sport 400 جایگزین شد و قدرت خروجی در 400 اسب بخار و 350 پوند فوت باقی ماند. این قدرت هنوز هم نسبت به توانایی 350 اسب بخار و 276 پوند فوت 370Z قدیمی، پیشرفت قابل توجهی محسوب می‌شود.

در کنار موتور، نیسان از همان گیربکس شش سرعته دستی قبلی استفاده کرد، البته با سنکرونایزرهای ارتقا یافته در دو دنده اول، فلایویل جدید و ماهک دنده جدید و نرم‌تر؛ وجود گزینه گیربکس اتوماتیک نیز یک پیشرفت بزرگ به حساب می‌آید.

1.webp

پس از پیشرانه، مهندسان توجه خود را به سیستم تعلیق معطوف کرده ند. 370Z قدیمی در زمان خود عملکرد خوبی داشت، اما همه چیز در 12 سال گذشته تغییر کرده! کمک فنرهای تک لوله‌ای توکیکو با اصطکاک کمتر به مهندسان این امکان را می‌دهد که ضرایب فنر، دمپر و میله تعادل را بدون آسیب رساندن به کیفیت سواری افزایش دهند. در نهایت، لاستیک‌ها نیز پهن تر شدند تا سطح تماس و همچنین چسبندگی جانبی بیشتر شود.

در داخل کابین کلاستر آنالوگ قدیمی با یک صفحه نمایش دیجیتالی جدید که توسط دکمه‌های روی فرمان قابل کنترل هستند، جایگزین شد. در کنار همه این‌ها، سیستم اطلاعات سرگرمی قدیمی با یک صفحه نمایش لمسی بزرگ و جدید جایگزین شده است. در زیر آن، کلیدهای کنترل تهویه هوا قرار گرفته و پنل‌های اطراف شیفتر نیز بازطراحی شده، پوشش درب بهبود یافته و در کنار آن صندلی‌های جدیدی داخل کابین قرار گرفته؛ در بالای داشبورد نیز، گیج های آنالوگ دمای آب و ولتاژ، به‌علاوه ساعت دیجیتال، با گیج سرعت توربو، فشار بوست و ولتاژ باتری جایگزین شدند.

در نهایت، باید بیان داشت که نیسان اگرچه همه چیز را تغییر نداده، اما تغییراتی به وجود آورده که قابل قبول هستند. به نوعی عناصر طراحی سری Z در این مدل قابل مشاهده است. در جلو، چراغ‌ها و جلوپنجره مستطیلی با الهام از مدل اصلی 240Z طراحی شده اند و در عقب، چراغ‌های عقب بیضی شکل 300ZX به چشم می‌خورد.

طبق استانداردهای صنعت خودرو، ما این را یک بروزرسانی یا فیس لیفت سنگین می‌دانیم، نه یک خودرو کاملا جدید. بیشتر شاسی و سیستم تعلیق نیسان Z جدید و همچنین طراحی اساسی داخلی یکسان است. مطمئناً همه چیز متفاوت به نظر می‌رسد و اجزای کلیدی از جمله پیشرانه، داشبورد و کمک فنرها تغییر کردند، اما در اصل، نیسان Z جدید یک 370Z به‌روز شده است.

2.webp

اما چرا؟

به یاد داشته باشید، ما پیشتر اشاره کردیم، شرکت نیسان زمانی به Z جدید متعهد شد که در موقعیت اقتصادی چندان مناسبی قرار نداشت و سری Z فروش خوبی را رقم نمی‌زد. همانطور که مهندسان بعدها اعتراف کردند، نیسان تصمیمات سخت مالی را برای سری Z گرفت. به‌روزرسانی‌های جزئی در شاسی نسبت به توسعه یک شاسی جدید یا حتی ایجاد تغییرات عمده هزینه‌ای چندانی ندارد. استفاده از اجزای پیشرانه موجود از سایر مدل‌های سودآورتر، به غیر از استفاده گیربکس دستی قدیمی، موجب صرفه‌جویی در هزینه‌های بیشتر شد. گذشته از آن استفاده مجدد طراحی سیستم تعلیق و تنها ارتقاء قطعات هم در صرفه جویی نقش داشته است. پیشتر هم گفتیم، نیسان تنها قدیمی‌ترین بخش‌ها را به‌روز کرد و این امر نقش بسزایی در صرفه جویی در هزینه ها داشت.

نیسان Z جدید مقرون‌ به صرفه‌ترین خودرویی است که این شرکت توانسته در کالبد یک اتومبیل جدید ارائه دهد. خودرویی که نماد نیسان محسوب شده و عرضه آن به عنوان مدل جدید، موجب شادی طرفداران هم شد. این خودرو شاید در بیشتر بخش‌ها همان 370Z قدیمی باشد، اما تغییراتی که نیسان روی آن اعمال کرده، نه تنها هزینه چندانی به دنبال نداشت، بلکه به‌روزرسانی خوبی هم روی آن صورت گرفت.

منبع Car.ir


نظرات