فراری F80، جدیدترین هایپرکار مارانلو رونمایی شد

10 آبان 140310:00
5 دقیقه


1.webp

فراری فهرست بلند بالایی از هایپرکارها دارد که از جمله آن ها می توان به 288 GTO, F40, F50, Enzo, LaFerrari و برخی دیگر اشاره کرد. اکنون عضو جدیدی به این فهرست افزوده شده و آن، فراری F80 تازه وارد است!

فراری F80 در سرعت 248 کیلومتربرساعت می‌تواند داون فورسی معادل 1000 کیلوگرم تولید کند و این امر به لطف پیشرانه هیبرید شش سیلندر توربو الهام گرفته از خودروهای مسابقه‌ای F1 و WEC محقق می‌شود. بنابراین باید محصول جدید فراری را نمایش یک هایپرکار دانست!

به گفته فراری، هایپرکار جدید برخلاف مدل‌های دیگر رانندگی راحتی دارد و مهندسان کمپانی سعی کردند مدلی طراحی کنند که رانندگی ساده‌ای برای عموم افراد داشته باشد. همچنین می‌توان انتظار تطبیق پذیری فوق العاده ای از این هایپرکار داشت! ناگفته نماند که قیمت این خودرو چندان ارزان نیست و به 2.6 میلیون پوند می‌رسد.

5.webp

خودرویی بسیار سریع

پیشرانه درونسوز 3.0 لیتری F80 با رسیدن به دور موتور 9200، بیش از 888 اسب بخار قدرت تولید می‌کند! یعنی قدرت نسبی 296 اسب بخار به ازای هر لیتر! محصول فراری همچنین دارای موتورهای الکتریکی دوقلو در محور جلو با قدرت 282 اسب بخاری است. گشتاور 850 نیوتن متر از پیشرانه شش سیلندر بدست می‌آید و 0 تا 100 کمتر از 2.15 ثانیه و 0 تا 120  کمتر از 5.75 ثانیه دارد!

بد نیست بدانید عملکرد مدلی مثل لافراری یک ثانیه نسبت به F80 کند تر است! اما جایی که F80 احساس متفاوتی خواهد داشت در انتقال سریع قدرت آن است. فراری با بکار گیری دو موتور برقی در توربوشارژهای F80، لگ توربوشارژ را در این خودرو به صفر رسانده!

4.webp

در عقب خودرو، یک بال متحرک بالا می‌آید و همچنین بر اساس دستورات راننده به دریچه گاز، ترمزها و فرمان،  به جلو و عقب خم می شود تا مقاومت هوا را کاهش یا افزایش دهد و یا داون فورس بیشتری ایجاد کند. متعادل کردن همه اینها باید به معنای تست هایی طولانی در تونل باد باشد، داون فورس 1000 کیلوگرمی باید به دقت در هر لحظه مدیریت شود!

سیستم تعلیق خودرو نیز کاملا فعال است! در اصل مشابه آنچه در شاسی‌بلند Purosangue کار می‌کند، سیستم Multimatic می‌تواند هر چرخ را به‌صورت جداگانه کنترل کند، که با توجه به میزان بالای فشار هوا در حرکت، یک امر کاملا حیاتی است!

2.webp

در این خودرو فرمان پذیری چرخ عقب وجود ندارد، اما با موتورهای الکتریکی دوقلو جلو که امکان انتقال گشتاور را فراهم می‌کند، فراری استدلال کرده که به آن نیازی نیست.  همچنین به کاهش وزن سیستم پیچیده فرمان چرخ عقب کمک می‌کند!

شاسی این خودرو ترکیبی از کربن، آلومینیوم و تیتانیوم است که وزن خشک آن را به 1525 کیلوگرم می‌رساند. به دلیل هیبریدی بودن، وزن همیشه در گوشه ذهن فراری قرار دارد!
با اقدامات کاهشی مانند قطعات پرینت سه بعدی و یا سیستم خنک کننده یکپارچه در اینورتر جلو، در حالی که فراری بلوک سیلندر، میل لنگ و سایر قطعات را نیز اصلاح کرده، پیشرانه شش سیلندر خودرو از پیچ‌های تیتانیومی نیز استفاده می‌کند. نتیجه پیشرانه‌ای است که وزنی برابر با یک موتور V6 با قدرت 296 اسب بخاری دارد اما 234 اسب بخار اضافی تولید می‌کند. موارد دیگری که باید به آن اشاره کنیم، محور جلوس خودرو است که 36 کیلوگرم سبک‌تر از SF90 است.

3.webp

اولین چیزی که در مورد F80 توجه شما را جلب می‌کند، جمع و جور بودن کابین است و صندلی‌هایی که به وضوح یادآور پیشینیانی چون F40 و F50هستند. البته قوس مشکی در سراسر داشبورد جلو اشاره به فراری 12Cilindri دارد.

چیدمان داخلی جالب به نظر می‌رسد و فراری این قابلیت را فراهم کرد تا خودرو یک نفره شود و شرایط مسابقه‌ای را برای افراد رقم می‌زند. برخلاف مک لارن W1 که هر دو صندلی ثابت هستند و پدال‌ها حرکت می‌کنند، آرایش F80 ترکیبی است از صندلی راننده که به جلو و عقب حرکت میکند و البته صندلی سرنشین که ثابت است!

بسیاری از کنترل‌های اصلی به دنبال روند اخیر فراری بر روی فرمان نصب می‌شوند، اما در این مدل، آنها دکمه‌های فیزیکی هستند و دیگر لمسی نیستند چرا که کلید های لمسی تجربه کاربری مناسبی ندارد.

6.webp

جالب است که در رقابت هایپرکارها، فراری F80 تنها یک ماه پس از رونمایی مک لارن W1 معرفی شده! محصول مک لارن دارای پیشرانه هیبریدی با قدرت ترکیبی 1258 اسب بخار است و 0.55 ثانیه 0 تا 100 کندتری نسبت به محصول فراری دارد.  

از دیگر رقبا P80 فراری باید به مک لارن P1، پورشه 918 اسپایدر، پورشه میشن ایکس و برخی دیگر اشاره کرد!

منبع: Car.ir