چرا بنز و بی ام و را هرچقدر تعمیر می کنیم باز خراب میشن؟

6 بهمن 140312:30
7 دقیقه


باید بگم بدلیل حساسیت بالای خودروهای آلمانی حتی خرید اشتباه یک آب رادیاتور ساده می تونه در عرض چند ماه کل موتور ماشینو از بین ببره که تا چند صد میلیون می تونه بهت خسارت وارد کنه. تو همین مقاله متوجه می شی حتی بی​ام​و هزینه اش نسبت به تویوتا کمتره!

همه فکر می کنن آب رادیاتورها شبیه به همدیگه هستند ولی اگه قطعه فروش یا مکانیک حرفه​ای باشی میدونی دو مدل اورگانیک (OAT) یا غیر اورگانیک (IAT) دارن. خوب اورگانیکو تو ماشین های قدیمی میریزن و غیر اورگانیکو تو ماشین​های مدل بالا و جدید. در حقیقت اگر خودروی شما بعد از سال 1994 طراحی شده باشه نیاز به کولانت غیر اورگانیک داره. متأسفانه  داستان به اینجا ختم نمی شه و کسی اینو نمی دونه!

نکات نگهداری سیستم خنک کاری

کولانت غیر اورگانیک​ به 5 مدل مختلف طبقه بندی می شه، که دارای کدهای G11, G12, G12+, G12++, G13 ​می باشند. که به ترتیب عدد دارای تکنولوژی بالاتری هستند و گرانتر. خوبی اعداد بالا اینه که نیاز به تعویض​های دیرتری دارند و از موتور محافظت بیشتری می کنند. داستان اونجایی ترسناک میشه که هر کدوم از این​ها رو جابجا بریزی تو ماشینت خورندگی وحشتناکی ایجاد می کنند و می تونه موتور ماشینتو در عرض چند ماه از بین ببره. جدول خورندگی را در زیر آوردم.

photo_3_2025-01-25_11-01-33.jpg

شاید بگی زیاد دارم قضیه را بزرگ می کنم ولی اگه تجربه سواری با پورشه، فولکس واگن یا آئودی داشته باشی چون تعمیرکارای خودروهای آلمانی از G11 استفاده می​کنند به طور متوالی خنک کن روغن موتور که ضعیف ترین قطعه است، خراب می شه و اگه موتور ماشینو باز کنی متوجه میشی سیلندر ماشین کاملاً خورده شده. مثل عکس زیر!

photo_1_2025-01-25_11-01-33.jpg

مکانیک ها یا این موضوع را متوجه نیستن یا براشون اهمیت نداره چون چند ماه بعد ماشین خراب می شه و مقصر این قضیه را کارخا​نه​های آلمانی می دونیم که ماشین بی کیفیت ساختن. در حالی که این ماشین​ها بدلیل استفاده از مواد با کیفیت تر از ژاپنی​ها عمر بسیار بیشتری نسبت به خودروهای ژاپنی، حتی تویوتا دارند. داخل تویوتا آب رادیاتور اورگانیک ریخته می شه و مثل 206 برات کارمی کنه ولی هر دو سال این کولانت فاسد می شه و نیاز به تعویض داره. در حالی که آب رادیاتورهای غیر اورگانیک از 5 سال تا بالای 10 سال قابل استفاده هستند و به عمر بیشتر خودرو کمک می کنند و خورندگی بسیار کمتری ایجاد می کنند.

نکات نگهداری قسمت های مختلف

داستان اونجایی ترسناک​تر میشه که می فهمیم آب رادیاتور فقط بخش کوچکی از این داستانه. روغن گیربکس، روغن هیدرولیک فرمان، روغن واسکازین، روغن موتور، روغن ترمز و ... دارای همین مشکلات هستند. همه این​ها دارای استانداردهای متفاوتی اند که انتخاب اشتباه اونا می تونه باعث خوردگی، سایش و حتی شکستگی در قطعات ماشینت بشه. چنتا مثال میارم که می تونه کمکت کنه!

  • اگه روغن واسکازین کد GL5 بجای GL4 استفاده بشه مس های داخل دیفرانسیل خورده میشن و به مرور دیفرانسیل ماشینت صدا میگیره و روغن ریزی پیدا می کنه
  • اگه روغن گیربکس اشتباه بریزی باعث خرابی توربین گیربکس می شه و ماشین لگد میزنه و می تونه باعث خوردگی قطعات گیربکس بشه
  • اگه روغن ترمز را کد اشتباه بریزی باعث خوردگی می شه و اگه ویسکوزیته​ را اشتباه انتخاب کنی ترمزگیری را ضعیف میکنه و پمپ ABS رو خراب می کنه
  • اگه روغن پمپ هیدرولیک فرمان را اشتباه بریزی باعث صدا در پمپ می شه (مثلاً تو مازراتی این موضوع شایعه چون بجای ATF III روغن CHF11s میریزن)
  • اگه بنزین یورو 4 استفاده می کنی باید روغن موتور سولفات پایین بریزی وگرنه عمر کاتالیزور نصف می​شه

حالا شاید بگی بهترین مکانیک دنیا گفته اینو بریزم ولی متأسفانه این مدل​ها  و کدهای مختلف اونقدر متنوع و زیادن که هیچ کس تو دنیا نمی تونه تشخیص بده چه محصولی مناسب خودروی شماست. به عنوان مثال بنزهای 2014 به بالا دارای دو مدل آب رادیاتور جداگانه هستند. یکی برای موتور یکی برای توربو (آخه چقدر دقیقن این آلمانیا). موتور کولانت G11 نیاز داره و توربو G12++. حالا میان طبق عرف بنز، G11 رو برای توربو استفاده می کنند و اینتر کولر سوراخ میشه، اینتر کولر که سوراخ بشه آب مستقیم وارد سیلندر میشه و باعث کج شدن شاتون یا شکستن پیستون خودرو می​شه و حداقل بالای 100 میلیون تومان خسارت ایجاد می​کنه.

نتیجه گیری و راه حل

خوب راه حل چیه؟!!!

 خودروی آلمانی نگیریم و خودمون را از لذت رانندگیشون محروم کنیم!

قبلاً  آلمانی ها به این موضوع فکر کردن و راه حلش را ارائه دادن. کاتالوگ آنلاین! اما  بدلیل تحریم ها حتی نمایندگی ها دسترسی به این کاتالوگ ها را از دست دادن و نمی تونن کمکی بکنن. خوشبختانه یک استارتاپ ایرانی به اسم یدکدون تونسته این مشکل و حل کنه و این تکنولوژی را به ایران بیاره تا دیگه شاهد خرابی ماشین ها در ایران نباشیم، مخصوصاً با این هزینه های گزاف. توی وبسایتشون برای تمامی خودرهای لوکس مثل مرسدس بنز، بی​ام​و، پورشه، فولکس واگن و آئودی، کاتالوگ تمامی قطعات را گذاشتن و میشه رایگان ازش استفاده کرد، حتی میشه به قیمت کشورهای اروپایی ازشون لوازم یدکی خرید! برای این کار کافیه وارد وب سایت یدکدون بشی و خودروی خودتو خیلی دقیق با چند کلیک از همون بالا انتخاب کنی، بعد از اون کل قطعات سایت برای ماشینت فیلتر میشن. لینک مستقیم برای جستجو و خرید لوازم یدکی بی ام و رو هم گذاشتم که دسترسی سریع​تری داشته باشی. برای جستجو و خرید لوازم یدکی مرسدس بنز هم با این لینک می​تونی وارد بشی.

کارشناساشون هم 24 ساعته پاسخگو​اند و کمکت می کنن. حتی اگه خودروی خودتو نتونستی تو سایتشون پیدا کنی در عرض چند دقیقه لینک اخصاصی خودروتو برات می فرستند. تا با دقت 100% بتونی قطعه دقیق و اصلی ماشینتو پیدا کنی. موجودی سایت کامله و قیمتشون قطعی. ارسالشون هم کمتر از چند دقیقه زمان میبره.

امیدوارم این مطلب بدردت خورده باشه و بی ام و یا مرسدس بنزت هیچ وقت خراب نشه و بتونی بدونه دغدغه از سواری شون لذت ببری.

photo_2_2025-01-25_11-01-33.jpg

منبع: Car.ir