باید بگم بدلیل حساسیت بالای خودروهای آلمانی حتی خرید اشتباه یک آب رادیاتور ساده می تونه در عرض چند ماه کل موتور ماشینو از بین ببره که تا چند صد میلیون می تونه بهت خسارت وارد کنه. تو همین مقاله متوجه می شی حتی بیامو هزینه اش نسبت به تویوتا کمتره!
همه فکر می کنن آب رادیاتورها شبیه به همدیگه هستند ولی اگه قطعه فروش یا مکانیک حرفهای باشی میدونی دو مدل اورگانیک (OAT) یا غیر اورگانیک (IAT) دارن. خوب اورگانیکو تو ماشین های قدیمی میریزن و غیر اورگانیکو تو ماشینهای مدل بالا و جدید. در حقیقت اگر خودروی شما بعد از سال 1994 طراحی شده باشه نیاز به کولانت غیر اورگانیک داره. متأسفانه داستان به اینجا ختم نمی شه و کسی اینو نمی دونه!
کولانت غیر اورگانیک به 5 مدل مختلف طبقه بندی می شه، که دارای کدهای G11, G12, G12+, G12++, G13 می باشند. که به ترتیب عدد دارای تکنولوژی بالاتری هستند و گرانتر. خوبی اعداد بالا اینه که نیاز به تعویضهای دیرتری دارند و از موتور محافظت بیشتری می کنند. داستان اونجایی ترسناک میشه که هر کدوم از اینها رو جابجا بریزی تو ماشینت خورندگی وحشتناکی ایجاد می کنند و می تونه موتور ماشینتو در عرض چند ماه از بین ببره. جدول خورندگی را در زیر آوردم.
شاید بگی زیاد دارم قضیه را بزرگ می کنم ولی اگه تجربه سواری با پورشه، فولکس واگن یا آئودی داشته باشی چون تعمیرکارای خودروهای آلمانی از G11 استفاده میکنند به طور متوالی خنک کن روغن موتور که ضعیف ترین قطعه است، خراب می شه و اگه موتور ماشینو باز کنی متوجه میشی سیلندر ماشین کاملاً خورده شده. مثل عکس زیر!
مکانیک ها یا این موضوع را متوجه نیستن یا براشون اهمیت نداره چون چند ماه بعد ماشین خراب می شه و مقصر این قضیه را کارخانههای آلمانی می دونیم که ماشین بی کیفیت ساختن. در حالی که این ماشینها بدلیل استفاده از مواد با کیفیت تر از ژاپنیها عمر بسیار بیشتری نسبت به خودروهای ژاپنی، حتی تویوتا دارند. داخل تویوتا آب رادیاتور اورگانیک ریخته می شه و مثل 206 برات کارمی کنه ولی هر دو سال این کولانت فاسد می شه و نیاز به تعویض داره. در حالی که آب رادیاتورهای غیر اورگانیک از 5 سال تا بالای 10 سال قابل استفاده هستند و به عمر بیشتر خودرو کمک می کنند و خورندگی بسیار کمتری ایجاد می کنند.
داستان اونجایی ترسناکتر میشه که می فهمیم آب رادیاتور فقط بخش کوچکی از این داستانه. روغن گیربکس، روغن هیدرولیک فرمان، روغن واسکازین، روغن موتور، روغن ترمز و ... دارای همین مشکلات هستند. همه اینها دارای استانداردهای متفاوتی اند که انتخاب اشتباه اونا می تونه باعث خوردگی، سایش و حتی شکستگی در قطعات ماشینت بشه. چنتا مثال میارم که می تونه کمکت کنه!
حالا شاید بگی بهترین مکانیک دنیا گفته اینو بریزم ولی متأسفانه این مدلها و کدهای مختلف اونقدر متنوع و زیادن که هیچ کس تو دنیا نمی تونه تشخیص بده چه محصولی مناسب خودروی شماست. به عنوان مثال بنزهای 2014 به بالا دارای دو مدل آب رادیاتور جداگانه هستند. یکی برای موتور یکی برای توربو (آخه چقدر دقیقن این آلمانیا). موتور کولانت G11 نیاز داره و توربو G12++. حالا میان طبق عرف بنز، G11 رو برای توربو استفاده می کنند و اینتر کولر سوراخ میشه، اینتر کولر که سوراخ بشه آب مستقیم وارد سیلندر میشه و باعث کج شدن شاتون یا شکستن پیستون خودرو میشه و حداقل بالای 100 میلیون تومان خسارت ایجاد میکنه.
خوب راه حل چیه؟!!!
خودروی آلمانی نگیریم و خودمون را از لذت رانندگیشون محروم کنیم!
قبلاً آلمانی ها به این موضوع فکر کردن و راه حلش را ارائه دادن. کاتالوگ آنلاین! اما بدلیل تحریم ها حتی نمایندگی ها دسترسی به این کاتالوگ ها را از دست دادن و نمی تونن کمکی بکنن. خوشبختانه یک استارتاپ ایرانی به اسم یدکدون تونسته این مشکل و حل کنه و این تکنولوژی را به ایران بیاره تا دیگه شاهد خرابی ماشین ها در ایران نباشیم، مخصوصاً با این هزینه های گزاف. توی وبسایتشون برای تمامی خودرهای لوکس مثل مرسدس بنز، بیامو، پورشه، فولکس واگن و آئودی، کاتالوگ تمامی قطعات را گذاشتن و میشه رایگان ازش استفاده کرد، حتی میشه به قیمت کشورهای اروپایی ازشون لوازم یدکی خرید! برای این کار کافیه وارد وب سایت یدکدون بشی و خودروی خودتو خیلی دقیق با چند کلیک از همون بالا انتخاب کنی، بعد از اون کل قطعات سایت برای ماشینت فیلتر میشن. لینک مستقیم برای جستجو و خرید لوازم یدکی بی ام و رو هم گذاشتم که دسترسی سریعتری داشته باشی. برای جستجو و خرید لوازم یدکی مرسدس بنز هم با این لینک میتونی وارد بشی.
کارشناساشون هم 24 ساعته پاسخگواند و کمکت می کنن. حتی اگه خودروی خودتو نتونستی تو سایتشون پیدا کنی در عرض چند دقیقه لینک اخصاصی خودروتو برات می فرستند. تا با دقت 100% بتونی قطعه دقیق و اصلی ماشینتو پیدا کنی. موجودی سایت کامله و قیمتشون قطعی. ارسالشون هم کمتر از چند دقیقه زمان میبره.
امیدوارم این مطلب بدردت خورده باشه و بی ام و یا مرسدس بنزت هیچ وقت خراب نشه و بتونی بدونه دغدغه از سواری شون لذت ببری.