در جلسهای با محور بررسی راهکارهای نوسازی ناوگان موتورسیکلتهای فرسوده، مهدی ابراهیمی، معاون برنامهریزی ستاد نوسازی ناوگان حملونقل اعلام کرد که بیش از ۱۱ میلیون دستگاه موتورسیکلت فرسوده در کشور وجود دارد؛ اما به دلیل نبود مشوقهای کافی و الزامات قانونی، تا کنون اقدام مؤثری برای اسقاط آنها صورت نگرفته است.
او با اشاره به اینکه موتورسیکلتهای فرسوده آلایندگی چندبرابری نسبت به خودروهای فرسوده دارند، تأکید کرد: این وسایل علاوه بر آلودگی هوا، به دلیل مصرف بالای سوخت، یکی از عوامل مؤثر در ناترازی انرژی کشور محسوب میشوند.
ابراهیمی همچنین از تدوین اصلاحیه جدید آییننامه اجرایی ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو خبر داد و گفت: در این اصلاحیه، دولت به دنبال تفکیک جدول تولید گواهی اسقاط موتورسیکلت از خودرو و تعیین ارزش مستقل برای آن است. هدف از این اقدام، افزایش جذابیت فرآیند اسقاط و جایگزینی برای دارندگان موتورسیکلتهای فرسوده است.
در ادامه، مهرداد پورخیابی، معاون نوسازی ناوگان این ستاد نیز تأکید کرد که نوع موتورسیکلتهای جایگزین و جذابیت آنها برای متقاضیان از اهمیت بالایی برخوردار است. وی افزود: توسعه زیرساختهای آنلاین و همکاری مؤثر در تأمین تسهیلات نیز برای موفقیت این طرح ضروری خواهد بود.
در این نشست، نمایندگان شرکتهای موتورسیکلتساز ضمن حمایت از برنامه اسقاط، اعلام کردند که در صورت تخصیص منابع مناسب از سوی دولت، آمادگی دارند تا پایان امسال حدود ۳۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت فرسوده را اسقاط کنند.