ورود
در شرایطی که صنعت خودرو ایران نیازمند نوسازی اساسی و ارتقا در کیفیت، ایمنی و تکنولوژی است، شرکت زامیاد از تولید ۳۰ هزار دستگاه وانت نیسان دوگانه سوز در سال جاری خبر داده است؛ خودرویی که با استانداردهای قدیمی تولید میشود و سالهاست باید از رده خارج میشد.
وانت زامیاد که نخستین بار در سال ۱۳۴۹ با نام نیسان جونیور روی خط تولید رفت، حالا با بیش از نیم قرن عمر به یکی از قدیمی ترین خودروهای تولیدی جهان تبدیل شده است. خودرویی که نه تنها در زمینه ایمنی و فناوری حرفی برای گفتن ندارد، بلکه به دلیل فقدان ابتدایی ترین تجهیزات ایمنی، سابقهای پر از تصادفهای مرگ بار شهری و جادهای را به نام خود ثبت کرده است.
با این حال، طبق اعلام بابک مصدق، معاون توسعه محصول زامیاد، ۳۰ هزار دستگاه زامیاد دوگانه سوز با استانداردهای 85 گانه قرار است در سال جاری تولید و به بازار عرضه شود.
بر اساس اعلام شرکت در این نسخه ارتقا یافته، فاصله بین دو محور خودرو ۱۶ سانتیمتر افزایش خواهد یافت؛ تغییری که میتواند هم موجب بهبود پایداری و فرمانپذیری وانت نیسان شود و هم فضای داخل کابین را افزایش دهد. در نتیجه مشکلاتی مانند صندلی های غیر استاندارد و فضای محدود داخل کابین که سالها گریبان گیر این خودرو بوده، بالاخره برطرف شود.
اما واقعیت این است که وقتی پایه و پلتفرم خودرو قدیمی و ناکارآمد است، وصله پینههای فنی و نرمافزاری هم کمکی به تبدیل آن به یک خودروی امن و مدرن نمیکند.
ادامه تولید چنین خودرویی بیش از هر چیز نشاندهنده سیاست گذاری عقب مانده صنعت خودرو است که همچنان اسیر نگاههای کوته بینانه و مبتنی بر پر کردن خلا عرضه در بازار است. در حالی که مردم نیازمند خودروهایی امن، کم مصرف و بهروز هستند، همچنان وانت نیسان با همان طراحی دهه ها پیش، روانه خیابان ها میشود.
در نهایت، باید پذیرفت که نیسان آبی هرچقدر هم خاطره انگیز باشد، اکنون جایگاهی در آینده صنعت خودرو ندارد. تولید این خودرو تنها به دلیل کمبود محصول در بازار و نبود جایگزین مناسب ارزان قیمت ادامه یافته، نه به خاطر کیفیت یا ایمنی. تا زمانی که ساخت چنین محصولی در کشور توجیه شود، فاصله ما با خودروسازی مدرن بیشتر و بیشتر خواهد شد.در واقع وانت نیسان دیگر جایی در صنعت خودروی آینده ایران ندارد و وقت آن رسیده که مثل بسیاری از خودروهای دیگر در جهان، برای همیشه از خط تولید خداحافظی کند.