1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. جنرال موتورز درباره تعرفه‌های ترامپ هشدار داد

جنرال موتورز درباره تعرفه‌های ترامپ هشدار داد

13 تیر 1397
  • 0

جنرال موتورز می‌گوید تعرفه‌های پیشنهادی ترامپ برای خودروهای وارداتی می‌تواند منجر به تعدیل نیروی چشمگیر و آسیب به این کمپانی نمادین آمریکایی شود.

 جنرال موتورز درباره تعرفه‌های ترامپ هشدار داد

در بیانیه‌ای که برای دپارتمان بازرگانی آمریکا فرستاده شده جنرال موتورز می‌گوید تعرفه‌های موردبحث توانایی‌های خود برای رقابت با خودروسازان خارجی را به تحلیل خواهد برد و این کار را با ایجاد موانع تجاری که باعث افزایش هزینه‌های جهانی این خودروساز، حذف رقابت واقعی با خودروسازان دیگر و ایجاد جنگ تجاری می‌شود انجام خواهد داد.

برای مایی که در ایران زندگی می‌کنیم این موضوع ممکن است بسیار عجیب باشد زیرا حمایت‌های تعرفه‌ای دولت ما همواره مورد درخواست و استقبال خودروسازان داخلی گریزان از رقابت بوده است و البته نتیجه آن را نیز در طول این چند دهه می‌بینیم.

بیانیه جنرال موتورز در ادامه بیانیه‌های مشابهی است که تویوتا و مزدا منتشر کرده و گفته بودند تعرفه‌های در نظر گرفته شده توسط ترامپ قیمت خودروها را افزایش خواهد داد و این هزینه‌های اضافی به مصرف‌کنندگان تحمیل خواهد شد.

جنرال موتورز اظهار داشته که این امر باعث کاهش فروش داخلی و تهدید فرصت‌های شغلی در زنجیره تأمین و غیره خواهد شد.

 جنرال موتورز درباره تعرفه‌های ترامپ هشدار داد

اگر جنرال موتورز خودش افزایش هزینه‌های ناشی از تعرفه‌های جدید را متحمل شود شاهد سرمایه‌گذاری، فرصت شغلی و دستمزدهای کمتر برای کارکنان خواهیم بود. بدین ترتیب آمریکا می‌تواند مزیت رقابت‌پذیری خود در نسل بعدی تکنولوژی‌های خودرویی را که این صنعت را به‌طور کلی تغییر خواهند داد از دست دهد.

ترامپ ماه پیش به دپارتمان بازرگانی و تجارت دستور بررسی تأثیر خودروها و قطعات آن‌ها روی امنیت ملی آمریکا را بررسی کنند. او خواهان اعمال تعرفه 25 درصدی است، تعرفه‌هایی که اخیراً روی فولاد و آلومینیوم وارداتی وضع شده و صدای بسیاری از کشورها را درآورده است. عجیب‌تر اینکه افرادی در داخل ایران، در حال تبلیغ این الگوی ترامپ هستند!

توجه به این نکات، درس‌ها و هشدارهایی برای تصمیم‌سازان صنعت داخلی ما نیز به همراه دارد. یکی از تحلیلگران تجارت می‌گوید جنگ تجاری با دیگر کشورها باعث آسیب مصرف‌کنندگان آمریکایی خواهد شد. او می‌گوید:

اگر یک جنگ تجاری تمام‌عیار راه بیفتد شرایط برای صنعت خودرو و مشتریان بسیار سخت خواهد شد. مشتریان قبلاً با مشکلات زیادی در تأمین اعتبار و قیمت متوسط روبرو بوده‌اند و اگر به این وضعیت تعرفه‌های بیشتر اضافه شود احتمالاً افراد زیادتری نخواهند توانست خودروی جدید بخرند.

منبع پدال


نظرات