بررسیها نشان میدهد با ممانعت آمریکا از حضور شرکتهای بینالمللی در ایران، پژوسیتروئن روی توسعه برند در سه کشور مصر، الجزایر و مراکش تمرکز کرده است.
مشکلات تمام نشدنی ایران و غرب باعث شده تا پژو سیتروئن به توسعه بازارهای جدید در شمال آفریقا ترغیب شود. سرمایه گذاری ۶۳۰ میلیون دلاری در مراکش در کنار ساخت یک کارخانه جدید در الجزایر و حضور قدرتمند در مصر سه راهبردی است که شرکت پژو از دور قبلی تحریمهای ایران در سال ۲۰۱۲ روی آن تمرکز کرده و حالا احتمالا با افزایش تمرکز روی آنها، پژو میتواند بخشی از فروش خود را که به دلیل خروج از ایران آسیب دیده جایگزین نماید.
به گزارش رویترز، این کار که با هدف کاهش هزینههای تولید خودرو جهت مصرف کنندگان اروپایی و نیز افزایش سهم بازار پژو سیتروئن در شمال آفریقا اجرایی شده، قرار است سقف تولید پژو سیتروئن در مراکش از ۹۰ هزار دستگاه در مقطع فعلی به بیش از ۲۰۰ هزار دستگاه تا سال ۲۰۱۹ برساند. کارخانه پژو سیتروئن که در قنیطره واقع در ۴۰ کیلومتری شهر رباط تاسیس شده تلاش دارد از طریق گسترش زنجیره تامین پژو سیتروئن در اروپا به کاهش هزینه عملیاتی شرکت و رشد سودآوری کمک نماید. این کارخانه ۴۵۰۰ نفر نیرو داشته و محصولاتی نظیر پژو ۳۰۰۸ را تولید میکند.
به نوشته وبسایت عربی ترید عربیا (tradearabia) پژو به غیر از مراکش، روی بازارهای دیگر آفریقا مثل الجزایر هم تمرکز دارد. این شرکت فرانسوی در تلاش است کارخانه بزرگی هم در کشور الجزایر دایر کند تا به این طریق ضمن تکمیل زنجیره تامین خود بازار بزرگ و روبه توسعه خاورمیانه و شمال آفریقا را در چنبره خود داشته باشد. این شرکت برای الجزایر در نقشه جدید و جهانی خود نقشی ویژه تعریف کرده و با یک سرمایهگذاری ۱۱۷ میلیون دلاری تلاش دارد سالانه ۷۵ هزار دستگاه خودرو در شهر اوران واقع در غرب الجزایر تولید کند. جالبتر از همه، اما سرمایهگذاری ۲۰ میلیون یورویی پژو در کارخانه ابومنصور قاهره در مصر است که نشان از رویکرد تازه خودروساز فرانسوی در شمال آفریقا داشته و از توسعه خطوط تولید شرکت در پرجمعیتترین کشور خاورمیانه حکایت دارد. ژان فیلیپ کمار قائم مقام گروه پژو سیتروئن در خاورمیانه و شمال آفریقا در گفتگو با روزنامه دیلی نیوز مصر با اشاره به تولید و عرضه ۵ مدل مختلف از این کارخانه به بازار این شکور، اعلام کرده پژو برنامه دارد تا سقف ۱۰۰ میلیون یورو در این کارخانه سرمایهگذاری کند.