1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. واقعیت مشکلات ثبت نام خودرو در کشور چیست ؟

واقعیت مشکلات ثبت نام خودرو در کشور چیست ؟

14 مرداد 1397
  • 8

در شرایط کنونی که کشورمان غرق در مشکلات اقتصادی به دلایل مختلفی از جمله تحریم ، نوسانات قیمت ارز ، احتکار کالاها ، ممنوعیت واردات خودرو و کالا ، چک های برگشتی بسیار زیاد و دلال بازی در خرید و فروش کالاها و .... هستیم ، مشاهده می گردد در هر ثبت نام خودرویی که در کشور انجام می گیرد تعداد بسیار زیادی متقاضی هجوم به سایت های ثبت نام کننده خودروها می برند . حال سوال اصلی و بسیار مهم این می باشد که در شرایط فعلی بازار خودرو در کشور که رکود سنگینی در بازار حاکم می باشد و طبق گفته نمایشگاه داران و کارشناسان این حوزه تعداد دفعات خرید و فروش خودرو بسیار پایین آمده است و متقاضی خرید واقعی در بازار کم می باشد ، این حجم بسیار زیاد تقاضا برای ثبت نام خودرو شامل چه کسانی می باشد ؟ آیا همه دلال می باشند و یا مصرف کننده واقعی هستند ؟

 واقعیت مشکلات ثبت نام خودرو در کشور چیست ؟

به عنوان مثال می توان به این مورد اخیر ثبت نام مزدا 3 اشاره کرد که طبق گفته مدیرعامل گروه بهمن تعداد 212 هزار نفر متقاضی خرید بودند و فقط 269 خودرو برای فروش در نظر گرفته شده بود . اگر نگاهی به بازار فروش مزدا 3 تا قبل از اتفاقات اخیر (تا قبل از زمستان 96) داشته باشیم می توانیم مشاهده کنیم که این خودرو تفاوت قیمت بسیار کمی از کارخانه تا بازار مصرف را داشت و خریدار واقعی به راحتی می توانست خودروی مورد نظر خود را خریداری نماید . طبق گفته مسئولین شرکت بهمن از سال 1389 تا کنون تنها 26000 دستگاه خودروی مزدا 3 تولید شده است و این نشان می دهد که تقاضای واقعی برای خرید این خودرو به هیچ وجه ممکن نزدیک به این مورد اخیر نبوده است .

 واقعیت مشکلات ثبت نام خودرو در کشور چیست ؟

این اتفاق برای خودروهای مشابه نیز به کرات تکرار شده است به خصوص در مورد محصولات ایران خودرو مثل پژو 207 اتومات ، پژو 2008 ، انواع خودروی دنا و .... . در مورد محصولات سایپا هم شاهد بودیم که برای ثبت نام محصولات سیتروئن C3 ، انواع خودرو ساندرو ، سراتو آپشنال و غیره تعداد عجیب متقاضی برای خرید وجود داشت و دارد. همچنین می توان به محصولات کرمان موتور نظیر جک S5 ، هیوندای i20 و دیگر محصولات وارداتی هیوندای این شرکت اشاره کرد .

در جالب ترین و عجیب ترین مورد می توان به محصولات فولکس واگن که توسط ماموت خودرو فروخته شدند اشاره کرد . جایی که تیگوان به عنوان خودروی 335 میلیون تومانی این شرکت در بازار آزاد حدود 550 تا 600 میلیون تومان فروخته می شد و برای ثبت نام این خودروها هیچ درگاه اینترنتی هم وجود نداشت و در هنگام مراجعه به نمایندگی های فروش هم با جمله ظرفیت تکمیل شده است مواجهه می شدیم .

 واقعیت مشکلات ثبت نام خودرو در کشور چیست ؟

نگاهی به موارد ذکر شده گویای یک نتیجه می باشد و آن این هست که یا تعداد دلال های خودرو در کشور بسیار بالا رفته است چیزی در حدود 200 هزار نفر و یا اینکه مردم عادی هم ، همگی دلال شده اند . به نظر می رسد گزینه دوم بسیار منطقی تر می باشد و همه مردمی که پس انداز پولی دارند برای حفظ ارزش و کسب درآمد بدون درد سر و زحمت، روی به ثبت نام خودرو از کارخانه و فروش در بازار آزاد آورده اند . حال در این بین کسانی هم که موفق به ثبت نام خودرو نمی شوند به سرعت نقش منتقد به خود گرفته و شروع به انتقاد و تهمت زدن به شرکت های خودرویی و کسانی که موفق به ثبت نام خودرو شده اند می کنند در صورتی که خودشان هم مصرف کننده نبوده و فقط برای تسکین خودشان اقدام به زیر سوال بردن بقیه می کنند .

 واقعیت مشکلات ثبت نام خودرو در کشور چیست ؟

به نظر می رسد باید با خودمان روراست باشیم . بیشتر ما مردم علاقه داریم در کنار شغل های خود ، برای کسب سود و درآمد بیشتر با اندک سرمایه های خود کار و تجارت کنیم و وقتی موفق نمی شویم سر وصدایمان تا آسمان بالا می رود . در طرف دیگر قضیه این ثبت نام ها ، اقدام اخیر وزارت صنعت بسیار جالب و عجیب می باشد که قصد دارد امتیاز ثبت نام کنندگان مزدا 3 را لغو کنند و یا مالیات سنگینی از ایشان طلب نمایند . آیا تا قبل از این مورد اخیر ثبت نام مزدا 3 در کشور هیچ مورد مشابهی صورت نگرفته بود تا وزارت صنعت و شخص وزیر صنعت در این حوزه ورود کنند ؟ آیا وزارت صنعت به موارد و تذکرات بسیار زیادی که نمایندگان مجلس ، کارشناسان حوزه خودرو ، اتحادیه نمایشگاه داران ، انجمن وارد کنندگان خودرو ، انجمن قطعه سازان و هزاران گزارش ، خبر و مطالب مختلفی که در جراید و نشریات و همچنین در صدا و سیما مطرح و پرسیده شد ، نیز عکس العملی نشان داد و وارد این موضوعات و بررسی ها شد که اخیرا با این جدیت پیگیر شده است ؟؟؟

در حال حاضر مسئله تعداد اندک ثبت نام کنندگان نیست ، مسئله اصلی این راه درآمد بی دردسرهست که در کشور ما بوجود آمده و خیلی زودتر از این باید با روش های منطقی و عملی راههایی برای جلوگیری از ورود همه آحاد مردم به بازار دلالی اندیشیده می شد تا اوضاع به وخامت فعلی نمی رسید .

 واقعیت مشکلات ثبت نام خودرو در کشور چیست ؟

تمام موارد ذکر شده در این مقاله خیلی پیشتر و قبل تر مطرح و باز بودند و مسایل ذکر شده مورد توجه کارشناسان و مسئولین قرار گرفته بود و پیش بینی وضعیت کنونی را کرده بودند ولی هیچ راهکاری از طرف دولت و مسئولین برای آن مطرح و عرضه نشده بود . لغو ثبت نام انجام گرفته و یا اخذ مالیات سنگین راه حلی منطقی نیست و عدالت را بین ثبت نام های اخیر و قبلی از بین می برد . یک راه حل منطقی و عملی که باعث شود دست تعداد زیادی از دلال ها و مردمی که علاقه به سرمایه گذاری در حوزه صنعت خودرو و کسب سود آسان و بی درد سر را دارند کوتاه شود ،این می باشد که طی دستور العملی ابلاغی به شرکت های سازنده خودرو در کشور ، شرکت های فوق محصولات خود را با فروش قطعی با موعد تحویل 30 روزه بدون امکان صلح به غیر، به متقاضیان بفروشند ولی دونکته در نظر گرفته شود اول اینکه یا فروش خودرو اقساطی باشد و تا اتمام زمان اقساط امکان فروش به شخص دیگری وجود نداشته باشد و یا اینکه خودروی فروخته شده تا یکسال امکان فروش و تغییر مالکیت سند خودرو را نداشته باشد . در این صورت دلالها و یا واسطه ها به دنبال خرید این گونه خودروها نخواهند رفت و مصرف کننده واقعی می تواند خودرو را با قیمت واقعی و بدون واسطه مستقیم از کارخانه خریداری نماید . ذکر این نکته خالی از لطف نمی باشد که این راه حل مطرح شده در طولانی مدت شاید کارایی لازم را نداشته باشد ولی در شرایط کنونی بازار خودرو در کشور می تواند جوابگو باشد و در کنار این موضوع می بایستی یک فرهنگ جدیدی بین مردم ایجاد گردد که خودرو یک کالای مصرفی می باشد و نه سرمایه ای . با جا افتادن این دیدگاه و فرهنگ در بین آحاد مردم می توانیم امیدوار باشیم که خرید خودرو برای مصرف شخصی صورت می گیرد و نه برای سرمایه گذاری و کسب و درآمد .



نظرات

  • رضا امیر یگانه رضا امیر یگانه (15 مرداد 1397 ساعت 14:08)

    راهکار پیشنهادی فقط در کوتاه مدت جواب خواهد داد ولی مطمئنا دلال های عزیز راهکاری برای مقابله با آن پیدا می کنند مثل فروش وکالتی و باید قبول کنیم که یکی از راه حلهای مناسب در حال حاضر به شمار می آید

  • علی علی (14 مرداد 1397 ساعت 19:39)

    نظر جالب وخوبی است کسانی که مخالف هستنددلال هستند

  • a a (14 مرداد 1397 ساعت 16:11)

    ببین دوست خوب نویسنده. شما نمی تونی یه تئوری فکری در دنیا رو ورداری و بیاری بخوایی با دو سه سطر، داخلی سازیش بکنی. خودرو یه کالاست، قابل معامله و به شدت با بازار سرمایه یه کشور در ارتباط تنگاتنگه. پس شما لطفا عنایت داشته باش به بازار سرمایه کشور که با هر آشفتگی سیاسی (که عامل اصلی تمام نابسامانی های این کشور، سیاست های غلط داخلی و خارجیش هست)، چنان نوسانی در این بازار رخ میده که میبینی ظرف یک هفته دلار میشه دو برابر و سکه میشه یک و نیم برابر. فرهنگ، با حرف زدن تولید نمیشه یا با دکور سازی، یا حتی با تکرار یه تئوری، فرهنگ فقط و فقط با شرایط داخلی یه کشور تغییر می کنه و لاغیر. پیروز باشید

  • pouya pouya (14 مرداد 1397 ساعت 15:47)

    این درسته که همه مردم ما دلال بازی و کسب سود و درامد مفتی را خیلی دوست دارند اگر نداشتند اینقدر دنبال یارانه ، سبد کالا و قضای نذری تو خیابان صف نمی کشیدند کلا از ماست که بر ماست

  • کیومرث کیومرث (14 مرداد 1397 ساعت 14:45)

    نظرات بسیار خوبی نویسنده داده است لیکن مردم از این گردونه حذف میشدند و دارو دسته شما روی کار می آمدند بهتر بود.

  • علی علی (14 مرداد 1397 ساعت 14:07)

    تو کل دنیا به اقتصاد آزاد معتقد هستند و مفهومی به نام عرضه و تقاضا قیمت را تعیین می کند.
    وقتی مزدا تا 250 کشش قیمتی دارد و مشتری پول می دهد.
    چرا تولید کننده که با هزار مشکل خودرو را تولید کرد مجبور می شود به قمیت دستوری بفروشد و سود آن نصیب دلال و رانت خوار شود؟
    بهتر نبود اجازه فروش با قیمت بازار به خودروساز را می دادند تا سود فروش به چرخه تولید برمی گشت؟

  • ایرانی ایرانی (14 مرداد 1397 ساعت 07:21)

    این حرفها شاید درست باشد اما قسمتی از حقایق است کارخانه ترجیح میدهد محصولات خود را جایی بفروشد که پول بیشتری به او میدهند و برای همین هست که اکثر این محصولات به شرکتها و افرادی داده میشوند که یا نمایندگی آنها هستند و یا شرکتهایی هستند که ماشینها را در بازار آزاد میفروشند

    hamed hamed (14 مرداد 1397 ساعت 14:34)

    پس بفرمایید کارخانه ها هم دلال شده اند و می خواهند بدون داشتن دانش مدیریت و کم کردن هزینه ها هر روز در آمد خود را بالاتر ببرند واقعیت این است که قیمت تمام شده در ایران بالاست ... بهره وری پایین است و همه ی ما میخواهیم با کمترین زحمت بیشترین پول را در آوریم .... وقتی خودرو ساز آیینه بغل خود را نصب نمی کنه و به عنوان خودروی ناقص انبار میکند از مردم و دلالان چه انتظاری دارید...