1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. قوت گرفتن احتمال افزایش قیمت رسمی خودروهای داخلی

قوت گرفتن احتمال افزایش قیمت رسمی خودروهای داخلی

12 شهریور 1397
  • 10
  • 8695

شورای رقابت امروز در سیصد و چهل و پنجمین جلسه‌اش به بررسی بازار خودرو و تغییرات رخ داده در هزینه تولید خودروسازان می‌پردازد و به احتمال فراوان، نظر نهایی خود را درباره افزایش قیمت خودروهای داخلی اعلام خواهد کرد.

طبق آنچه در سایت مرکز ملی رقابت آمده، جلسه امروز شورای رقابت به بررسی بازار خودرو مربوط می‌شود و این در شرایطی است که جلسه قبلی شورا نیز به همین موضوع اختصاص داشت. ازآنجاکه رضا شیوا، رئیس شورای رقابت همین چندی پیش خبر از احتمال افزایش قیمت رسمی خودروهای داخلی داد، پیش‌بینی می‌شود در جلسه امروز، تصمیم نهایی در این مورد گرفته شود.

 قوت گرفتن احتمال افزایش قیمت رسمی خودروهای داخلی

رئیس شورای رقابت حدودا دو هفته پیش در یک برنامه تلویزیونی عنوان کرد:«احتمال دارد میزان تغییر قیمت نهاده‌های تولید خودروهای زیر ۴۵ میلیون تومان را از بانک مرکزی گرفته و با در نظر گرفتن درصد تغییرات و همچنین فرمول مربوط به قیمت‌گذاری، به قیمت خودروهای داخلی اضافه شود.» شیوا این را هم گفته بود که «شورای رقابت در فرمول موردنظر، تورم‌ بخشی (تورم مربوط به صنعت) را در نظر گرفته و بهره‌وری ۲ درصدی را نیز به نفع مصرف‌کننده از آن کسر خواهد کرد و همچنین با استناد به اوضاع کیفی، تصمیم نهایی را در مورد قیمت خودروهای داخلی خواهد گرفت.» به گفته شیوا، «اگر کیفیت خودروها رو به بهبود رفته باشد، ۳ درصد به قیمت آنها اضافه می‌شود و در غیر این صورت، ۳ درصد از قیمت کم خواهد شد.» با توجه به گفته‌های وی، احتمال دارد شورای رقابت با در نظر گرفتن اتفاقات رخ داده در حوزه ارز و همچنین نرخ مواد اولیه، خودروهای داخلی را مستحق افزایش قیمت دانسته و برای دومین بار طی سال جاری، مجوز بالا رفتن قیمت آنها را صادر کند. خرداد امسال بود که شورای رقابت با دریافت اسناد مربوطه از خودروسازان و بانک مرکزی، افزایش قیمتی حدودا ۷ درصدی را برای خودروهای داخلی در نظر گرفت، اما خودروسازان معتقد بودند شورا باید رقم بالاتری را لحاظ می‌کرد.

حالا نیز با توجه به اتفاقات رخ داده در حوزه ارزی و قیمت مواد اولیه (به‌خصوص حذف تخصیص ارز رسمی به خودروسازان و قطعه‌سازان)، احتمال می‌رود شورای رقابت مجوزی جدید برای افزایش قیمت خودروهای داخلی صادر کند. مطابق با بسته ارزی دولت، خودروسازان و قطعه‌سازان داخلی دیگر نمی‌توانند به ارز رسمی (۴ هزار و ۲۰۰ تومانی) دسترسی داشته باشند و باید نیاز خود را از طریق بازار آزاد تامین کنند. البته تا به امروز خودروسازان و قطعه‌سازان بیشتر نیاز ارزی خود را از طریق دولت تامین کرده و بنابراین خودروهای فعلی عملا با ارز رسمی به تولید رسیده‌اند و چون معمولا برای چند ماه ذخیره قطعه دارند، قاعدتا افزایش هزینه‌ها از ناحیه ارز، باید طی ماه‌های آینده گریبان زنجیره خودروسازی کشور را بگیرد.

در کنار این موضوع اما خودروسازان و قطعه‌سازان می‌گویند قیمت مواد اولیه مانند فولاد و مس و آلومینیوم افزایش یافته و بنابراین هزینه تولید خودرو بالا رفته و شورای رقابت باید این موضوع را به طور جامع و کامل در قیمت‌گذاری خودرو لحاظ کند. طبعا شورای رقابت اگر در جلسه امروز خود به این نتیجه برسد که هزینه تولید خودروهای داخلی بالا رفته، مجوز جدیدی برای خودروسازان صادر خواهد کرد تا طبق آن بتوانند قیمت محصولات خود را افزایش دهند. این در شرایطی است که در حال حاضر بحث بر سر حذف شورای رقابت از پروسه قیمت‌گذاری خودرو و آزادسازی (تعیین قیمت بر اساس حاشیه بازار)، داغ شده و شاید حضور مستقیم شورا در در این ماجرا (قیمت‌گذاری خودرو) لغو شود. به عبارت بهتر، ممکن است در آینده‌ای نه چندان دور، شورای رقابت از پروسه قیمت‌گذاری خودرو کنار رفته و به طور غیر مستقیم در بازار خودرو اعمال نظر کند.

هرچه هست، شورای رقابت به احتمال فراوان امروز تصمیم نهایی را در مورد افزایش قیمت خودروهای داخلی خواهد گرفت و باید منتظر ماند و دید این ماجرا چه تاثیری بر بازار خودرو خواهد گذاشت. در حال حاضر فاصله‌ای فاحش میان قیمت کارخانه و بازار خودروهای داخلی وجود دارد و بسیاری از مصرف‌کنندگان و مشتریان واقعی توان دسترسی به خودرو موردنظر خود را نداشته و دلالی و واسطه‌گری در این بازار جولان می‌دهد.




نظرات

  • سجاد سجاد (13 شهریور 1397 ساعت 11:20)

    در این جلساتی که در تلویزیون طی این چند ماهه در رابطه با قیمت و احتکار خودرو بحث و گفتگو می شود به یک مورد اساسی که ظلم آشکار ایران خودرو به مشتری می باشد و دلیل اصلی احتکار یا به قول خود ایران خودرو تاخیر که به بهانه تامین قطعه صورت می پذیرد و اعلام می کند چون سود تاخیر می دهد به ضررش تمام می شود کسی در جواب این را نمی پرسد که چرا اگر واقعا به این گونه می باشد مثلا بنده که بهمن 96 یک خودرو ثبت نام کرده ام و می بایست طبق قرارداد 1/5/97 تحویل میشده و تا الان دعوت نامه نیامده است چرا بابت تاخیر ایران خودرو من باید قیمت مثلا مهر ماه 97 رو بپردازم مگر مقصر تاخیر ایران خورو بنده بوده ام مگر سود تاخیر چقدر است حداکثر ماهیانه 600 هزار تومان که در مقایسه با افزایش قیمت مد نظر ایران خودرو(چند ده ملیونی) عددی نیست که کاملا زیرکانه مدیرعامل ایران خودرو می گوید ما چون سود تاخیر می پردازیم دلیل ندارد ماشین را نگه داریم در پارکینگ ها.اگر مسئولین محترم و شورای رقابت و مجلس این بند مستبدانه و ظالمانه را از ایران خودرو حذف نمایند به نظر بنده بخش اعظم مشکلات حل خواهد شد به همین آسانی حالا چرا اصلا هیچ اشاره ای به این موضوع در گفتگوها نمی شود!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ خواهش میکنم این مطلب بنده را به اطلاع برسانید.

    masoud masoud (15 مهر 1397 ساعت 10:38)

    منم مشکل سجاد رو دارم . واقعا **** از این علنی تر نمیشه . نمی دو نم چرا هیچ وقت در این مورد صحبتی نمیشه ؟

  • یه بی کس یه بی کس (12 شهریور 1397 ساعت 21:09)

    خدایا به دادمون برس تا کی ظلم

    امیر امیر (13 شهریور 1397 ساعت 15:14)

    خدا به داد هیچکس نمیرسه...
    خومون باید به داد خودمون برسیم...
    حالا واستیم تا خدا به دادمون برسه...

  • خان خان (12 شهریور 1397 ساعت 17:54)

    خدا ------- کنه ,خدا ------- کنه،خدا ------- کنه
    شما هم این پیام منو نشون بدین ولا جز بالایی میشید

  • he he (12 شهریور 1397 ساعت 16:33)

    دولت با عدم عرضه می خواهد حجم نقدینگی را توسط فروش ارز و سکه و خودرو و حتی مسکن که توسط بانک ها ساخته شده را بگیرد و با دریافت نقدینگی بالای به وجود آورده شده در جامعه بتواند شوک ناشی از سرازیر شدن نقدینگی را به چند بازار متمرکز کند تا گندکاری آقایون در اقتصاد دولتی و خصولتی بیش از این در نیاید .

  • احمد احمد (12 شهریور 1397 ساعت 16:02)

    چرا حقوق ما بازنشستگان بازنگری نمی شود فقط افزایش در جایی انجام می شود که برای دولت نفعی داشته باشد پس یعنی مردم به درک

  • کوروش کوروش (12 شهریور 1397 ساعت 14:28)

    با این شوی مسخره ای که راه انداختند هر کس رو هر جا می بینی میخواد ماشین بخره! آخرش همی میگند از استقبال شما سپاسگزاریم تمام شد. بعدش هم دوباره از اول، مافیای خودروسازی تو ضرره، دولت وام بده، قیمتها بیشتر بره بالا، مردم نگران نباشند، شیب ملایم!!!

  • ادم ادم (12 شهریور 1397 ساعت 13:37)

    به مافیای خودروسازی هم ازاد سازی قیمت ها را بدهید و هم به ملت ازاد سازی از دست این مافیا تا بتونند خودروی شان ایرانی را بخرند

  • امیر امیر (12 شهریور 1397 ساعت 10:34)

    هروقت یک پراید نو میدیدم یا خودم میگفتم چطور ممکنه یک آدم عاقل 20 میلیون پول زحمت کشی به این لگن بده؟
    چقدر ملت بدبختی هستیم و به اینها اجازه دادیم که حتی برای گرونتر کردن حتی حرفشو بزنن...