1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. بیشتر از تحریم‌ها قیمت‌گذاری دستوری به صنعت خودرو ضربه می‌زند

بیشتر از تحریم‌ها قیمت‌گذاری دستوری به صنعت خودرو ضربه می‌زند

5 آبان 1397
  • 9
  • 3667

عضو هیات علمی دانشگاه علم‌ و صنعت گفت: برخی سیاست‌های دولت از جمله قیمت‌گذاری دستوری خودرو بیشتر از تحریم‌های خارجی به صنعت خودرو و تولید داخل ضربه زده است.

ابوالفضل خلخالی با بیان این‌که نادیده گرفتن تحریم‌ها راهکار درستی نیست و باید همه جوانب مورد بررسی قرار گیرد، اظهار کرد:‌ متاسفانه سیاست‌های داخلی و بی‌تدبیری‌ها بیشتر از تحریم‌ها به صنعت خودرو و تولید ملی ضربه زده است.

 بیشتر از تحریم‌ها قیمت‌گذاری دستوری به صنعت خودرو ضربه می‌زند

وی افزود: تحریم مثل یک ویروس است که می‌تواند فرد را از پا درآورد، یا به صورت یک واکسن تقویت‌کننده باشد.

عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم‌ و صنعت با اشاره به اینکه سیاست‌های دولت در جهت حمایت از تولید در کشور نیست،‌ اظهار کرد: قوانینی همچون بیمه و مالیات نه تنها به نفع تولیدکننده نیست بلکه موانع جدی برای تولیدکننده به حساب می‌آید.

وی با تاکید بر این‌که دخالت دولت در صنعت خودرو از جمله قیمت‌گذاری دستوری اثرات منفی بر این صنعت دارد، تصریح کرد: تنها راه برون‌رفت از بحران‌های موجود در این بخش، خصوصی‌سازی است تا دیگر خودروسازان بزرگ به دلیل فشارهای دولت مجبور به فروش محصولات خود با قیمت‌هایی پایین‌تر از قیمت تمام شده و زیان‌دهی نشوند.

او ادامه داد: حتی اگر نمی‌توانیم شرکت‌های خودروسازی بزرگ را خصوصی کنیم، شرکت‌های اقماری آن‌ها که تولیدکننده لوازم جانبی خودرو هستند باید خصوصی شده و از زیرمجموعه شرکت‌های بزرگ خودروسازی خارج شوند تا در نهایت تمام این صنعت به سمت خصوصی شدن حرکت کند.

خلخالی خاطرنشان کرد:‌ وجود نقدینگی سرگردان که گاهی به بازار خودرو نیز هجوم می‌آورد، بهترین فرصت برای استفاده از این نقدینگی در جهت خصوصی‌سازی است.

وی با تاکید بر حرکت به سوی خصوصی‌سازی به عنوان راهکار مادر برای حل مشکلات صنعت خودرو گفت: برای تولید محصولات جدید در شرایط غیرتحریمی می‌توانیم از امکانات دنیا بهره ببریم اما در شرایط تحریم باید نگاهمان به داخل باشد چراکه با توجه به افزایش نرخ دلار، واردات خودرو و قطعات آن به صرفه نیست.

به گفته عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم‌ و صنعت، ایران از نظر دانش فنی طراحی و ساخت خودرو در سطح خوبی قرار دارد که باید آن را به مزیت اقتصادی تبدیل کند.

منبع ایسنا



نظرات

  • افشین افشین (5 آبان 1397 ساعت 14:44)

    دخالت در قیمت گذاری حق با تو اما در دخالتهای دیگه چرا جنابعالی اشاره نمیکنی مثل انحصار طلبی ، عوارض برای واردات خودرو ....عزیزمن هر جا به نفعتون حرف میزنید حکایت شتر مرغ شد بهش میگی بپر میگه شترم میگی بار ببر میگه پرنده ام
    کره جنوبی صنعت خودروش با ما شروع کرد الان اونها کجا هستند ما کجا چرا نباید از آنها کپی برداری کنیم کار ساده ای است ,به خدا باور کنید احتیاج به کارشناسی مثل شما هم نیست

  • حسن حسن (5 آبان 1397 ساعت 14:20)

    حمایتی که دولت از خودرو سازها میکنه از مردممون نمیکنه
    دیگه دولت باید چیکار کنه براشون جلو واردات خودرو رو گرفته
    به هیچ شرکت آمریکایی اروپایی و آسیایی معتبر اجازه فعالیت تو ایران نمیده
    وام داد تا مردم کمپین شون شکست بخوره
    فقط مونده براشون .....

  • یه ایرانی یه ایرانی (5 آبان 1397 ساعت 13:34)

    چرا نظرها رو نشر نمیدی؟؟؟
    یعنی انتقاد کردن و شنیدن اینقد سخته وبهتون فشار میادش؟
    یا شما هم طرفدار این فرغون سازها هستی؟

  • محمد محمد (5 آبان 1397 ساعت 13:18)

    اگه صرفه نداشت تولید نمی کرد شما دایه مهربانتر از مادر نشو. خودرو سازهای ما اگه 40 سال هم خودرو رایگان بدن مردم بازم سود کردن

  • حق گوی حق گوی (5 آبان 1397 ساعت 11:04)

    آقایی که سنگ خودرو ساز به سینه میزنی کاش به فکر مصرف کننده هم بودی چطور وقتی این آشغال ها به کشورهای دیگه میدید یک پنجم قیمت داخل هست ضرر نیست الان ضرر هست مملکت که نیست

  • منتظر ظهور دعوتنامه منتظر ظهور دعوتنامه (5 آبان 1397 ساعت 10:21)

    عجیب است که همه در این مملکت ، از وزیر و استاد دانشگاه و مجلس و .... همه دلسوز خودروسازانی شدند که بعد از پنجاه سال هنوز درست بلد نیستند برنامه ریزی کنند و یک ماشین چینی قراضه رو مونتاژ کنند . جناب استاد دانشگاه . شما و امثال شما چرا دلتان برای کسانی که ماشینهاشونو فروختن به امید ماشین جدید و الان چندین ماه است دعوتنامه دریافت نکردن و دیگه پولی ندارن که بخوان بخاطر دلسوزی های امثال شما به خودروسازان بیشتر بدن نمی سوزه ؟؟؟!!!! چرا خودروسازان پولهای مردم رو گرفتن و رفتن و جاهای دیگه سرمایه گذاری کردن و قطعه خودروی پیش فروش شده رو وارد نکردن که الان اینطور گرفتار بشن . تا کی ملت ایران باید تقاس اشتباهات امثال شما و مدیران لایق رو بدن ؟؟؟!!! تا کی ؟؟؟!!! بعد از چهل سال شدیم بنزین کوپنی ، گوشت کوپنی . اگر شماها اقتصاد دان بودید که حال و روز مردم ایران این نبود !!!!

  • یه ایرانی یه ایرانی (5 آبان 1397 ساعت 10:10)

    اگه دولت حمایت نکنه از خودرو سازها که اینها حتی یه ماشینم نمیتونه بفروشه یادتون نرفته کمپین نخریدن ماشین رو سه سال پیش دولت 110هزار تا وام داد تا مردم متاسفانه خرید کردن وگرنه ماشینها رو دستشون مونده بود.اینکه میتونیم موتور ماشین و صفر تا صد خودرو رو تولید کنیم ونمیکنیم؟دیگه سیاست ک . . . هستش چون سود بعضی ها و دولت مرد ها ف . . .از بین میره .موتور جت میتونیم درست کنیم موتور پراید نه موتور لامبورگینی درست کردیم موتور پریاد نه؟چرا؟؟واردات خودرو را آزاد کنین ببینین این خودرو سازها چند تا میتونن بفروشن؟

  • امیر امیر (5 آبان 1397 ساعت 08:04)

    اول اینکه ویروس کشنده تو و امثال توست،
    دوم اینکه فعلا همین قیمتگذاری دستوریه که نمیذاره ماشین 7 تومنی رو بیشتر از 20 تومن به ملت بندازین
    توی سر گوسفند میزنی از تهش برای ما کارشناس میریزه..

  • محمد محمد (5 آبان 1397 ساعت 08:03)

    "" به گفته عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم‌ و صنعت، ایران از نظر دانش فنی طراحی و ساخت خودرو در سطح خوبی قرار دارد که باید آن را به مزیت اقتصادی تبدیل کند. ""
    دلم برای دانشجوهاش می سوزه...