1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. آیا سرانجام قیمت جدید خودروهای داخلی هفته آینده اعلام می‌شود؟

آیا سرانجام قیمت جدید خودروهای داخلی هفته آینده اعلام می‌شود؟

14 آذر 1397
  • 13

پس از تایید و تکذیب‌های فراوان درباره قیمت‌گذاری خودروهای داخلی در حاشیه بازار، شنیده‌ها از آن حکایت دارد که این فرمول به تایید دولت، مجلس شورای اسلامی و زنجیره خودروسازی رسیده و قیمت جدید خودروها به احتمال زیاد اوایل هفته آینده اعلام خواهد شد.

طبق توافق صورت گرفته، قرار است قیمت خودروهای داخلی براساس فرمول «پنج درصد زیر نرخ بازار»، تعیین و به خودروسازان ابلاغ شود. بر این اساس، قیمت کارخانه‌ای خودروهای تولید داخل به پنج درصد کمتر از نرخ روز بازار افزایش خواهد یافت تا پس از حدود یک دهه قیمت‌گذاری دستوری توسط ارکان مختلف، به نوعی شبه آزادسازی قیمت خودرو کلید بخورد.

 آیا سرانجام قیمت جدید خودروهای داخلی هفته آینده اعلام می‌شود؟

تا پیش از این، گفته می‌شد حسن روحانی رئیس‌جمهوری با افزایش قیمت خودرو مخالف است، با این حال آن طور که رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده، روحانی مخالفتی با این موضوع ندارد. البته وزیر صنعت نیز تا به امروز هیچ گاه تعیین قیمت خودروهای داخلی براساس فرمول «قیمت‌گذاری در حاشیه بازار» را مورد تایید قرار نداده و در آخرین اظهارات خود عنوان کرد سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در حال انجام کار کارشناسی برای تعیین قیمت جدید خودروها است. از آن سو نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز موضع موافقی درباره افزایش قیمت خودرو به خصوص براساس فرمول حاشیه بازار، نداشتند و حتی وزیر صنعت را به استیضاح تهدید کردند.

همه این مواضع مخالف در حالی بود که زنجیره خودروسازی کشور به خصوص قطعه‌سازان، طی چند ماه گذشته مصرانه خواستار افزایش قیمت خودرو براساس حاشیه بازار شدند. آنها حتی با ارسال نامه‌ای به رئیس‌جمهور، تاکید کردند که در صورت ادامه قیمت‌گذاری دستوری، موجی بزرگ از بیکاری، صنایع خودرو و قطعه کشور را دربر خواهد گرفت. هرچند با تصمیم شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه، زنجیره خودروسازی کشور بالاخره به یکی از آرزوهای خود یعنی حذف شورای رقابت رسید، با این حال، در ادامه، شرایط به دلخواه آنها پیش نرفت. طبق مصوبه شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و ستاد تنظیم بازار، جایگزین شورای رقابت در قیمت‌گذاری خودرو شدند و قرار شد قیمت‌های جدید پس از انجام کار کارشناسی و لحاظ کردن مسائل اجتماعی، ابلاغ شود.

هرچند مسوولان سازمان حمایت اعلام کردند قیمت جدید خودروها را تعیین و به ستاد تنظیم بازار فرستاده‌اند، با این حال، ستاد موردنظر قیمت‌ها را اعلام نکرد. تعلل ستاد تنظیم بازار در اعلام قیمت‌های جدید در حالی بود که زنجیره خودروسازی پیوسته از کاهش تولید و افزایش بیکاری صحبت به میان می‌آوردند. در ادامه اگرچه روزنامه رسمی دولت دو هفته پیش خبر از تصویب قیمت‌گذاری خودروهای داخلی براساس فرمول «پنج درصد زیر نرخ بازار» داد، با این حال هیچ مقام رسمی آن را تایید نکرد و حتی وزیر صنعت، مهر تکذیب بر این موضوع زد.

شنیده‌ها از آن حکایت داشت که شخص رئیس‌جمهوری با افزایش قیمت خودرو متناسب با حاشیه بازار، مخالف است و قیمت‌های جدید نیز به همین دلیل اعلام نمی‌شود. حتی یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز به نقل از مقامات وزارت صنعت اعلام کرد که رئیس‌جمهوری مخالف افزایش قیمت خودرو است. این اظهارنظر البته به فاصله کوتاهی توسط وزیر صنعت، معدن و تجارت تکذیب و وی اعلام کرد روحانی با افزایش قیمت خودروهای داخلی مخالف نیست. در نهایت اما گفته می‌شود مسوولان دولت، مجلسی‌ها و زنجیره خودروسازی کشور بر سر قیمت‌گذاری خودروهای داخلی ۵ درصد زیر نرخ بازار، به توافق رسیده و موافقت رئیس‌جمهوری نیز در این مورد اخذ شده است. بر این اساس، قرار است قیمت جدید خودروهای داخلی اوایل هفته آینده اعلام شود تا قیمت‌گذاری دستوری تقریبا به بایگانی برود.

هفته پیش در همین صفحه به بررسی قیمت جدید خودروها طبق «فرمول حاشیه بازار» پرداختیم و مشخص شد قیمت‌ها حداقل ۱۰ میلیون تومان بالا خواهد رفت. به‌عنوان مثال، پراید به‌عنوان یکی از پرتیراژترین خودروهای داخلی، پس از اعمال فرمول جدید قیمت‌گذاری، با قیمتی بیش از ۳۲ میلیون تومان در کارخانه به فروش خواهد رسید. همچنین پژو ۲۰۶ نیز که دیگر خودرو پرتیراژ داخلی به شمار می‌رود، پس از اعمال سیاست «پنج‌درصد» افزایشی شدید را تجربه خواهد کرد. بر این اساس، تیپ ۲ این محصول با در نظر گرفتن سیاست موردنظر، با نرخ کارخانه‌ای ۵۷ میلیون تومان به دست مشتریان خواهد رسید.

 

تبعات شبه آزادسازی قیمت خودرو

 

توافق بر سر قیمت‌گذاری خودروها در حاشیه بازار را به نوعی می‌توان شبه آزادسازی قیمت خودرو دانست. هرچند قرار است قیمت‌ها متناسب با نرخ بازار محاسبه شوند، با این حال چون سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و همچنین ستاد تنظیم بازار بر روند قیمت‌گذاری نظارت داشته و اعمال نظر خواهند کرد، نمی‌توان واژه «آزادسازی» را در این ماجرا به کار برد. البته تردیدی وجود ندارد که با توجه به رشد نجومی قیمت‌ها در بازار، فرمول جدید قیمت‌گذاری، منافع خودروسازان را تامین خواهد کرد، زیرا آنها می‌توانند افزایش هزینه‌های تولید خود از ناحیه ارز و مواد اولیه و... را تا حد زیادی جبران کنند.

طبق وعده خودروسازان، افزایش قیمت محصولات متناسب با حاشیه بازار، مزایایی به نفع مصرف‌کنندگان دارد، هرچند در کوتاه‌مدت شوکی بزرگ به آنها وارد خواهد کرد. این شوک به خصوص دامان ثبت‌نام‌کنندگانی را می‌گیرد که قراردادهای مابین آنها و خودروسازان براساس قیمت روز محصول، منعقد شده و بنابراین مجبورند محصولات پیش‌خریدی را با قیمت روز تحویل بگیرند. از سوی دیگر، مشتریانی که تازه قصد خرید خودرو (از ناحیه خودروسازان) دارند نیز چاره‌ای جز کنار آمدن با قیمت‌های جدید نخواهند داشت. این شوک اولیه در حالی است که طبق وعده خودروسازان، قیمت‌گذاری در حاشیه بازار می‌تواند در درازمدت به نفع مشتریان تمام شود.

طبق وعده آنها، نزدیک شدن قیمت کارخانه و بازار خودروها، عملا دلال‌ها و واسطه‌گران را از بازار دور خواهد کرد و بنابراین تقاضا برای خرید پایین می‌آید و در نتیجه، نمودار قیمت به سمت نزولی شدن میل خواهد کرد. این وعده البته در صورتی عملی خواهد شد که خودروسازان روندی مناسب را در عرضه پیش‌گرفته و مقدمات ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا را فراهم بیاورند. به عبارت بهتر، اگر قرار باشد خودروسازان در راستای افزایش قیمت (طبق فرمول جدید) همچنان عرضه را کنترل کنند، نه تنها کاهش قیمتی در کار نخواهد بود، بلکه موجی جدید از افزایش قیمت نیز دامان مشتریان را خواهد گرفت.

بنابراین نظارت بر روند عرضه خودروهای داخلی از سوی نهادهای ناظر مانند ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت، می‌تواند تا حد زیادی سبب ایجاد تعادل عرضه و تقاضا در بازار خودرو شود و صد البته قیمت‌ها را به دلیل حذف دلالی و واسطه گری، رو به کاهش ببرد. نکته دیگر اینجاست که در این سال‌ها همواره یکی از دلایل کیفیت نامناسب خودروهای داخلی، کمبود نقدینگی ناشی از قیمت‌گذاری دستوری (به ادعای خودروسازان) بوده است. خودروسازان می‌گویند سرکوب قیمتی سبب شده قیمت تمام شده خودروها با هزینه‌های تولید متناسب نباشد، بنابراین امکان پرداخت سر وقت مطالبات آنها نیست.نتیجه این روند، کاهش کیفیت قطعات و در نتیجه پایین آمدن سطح کیفی خودروهای داخلی است. حال با لغو قیمت‌گذاری دستوری، انتظار می‌رود خودروسازان علاوه بر افزایش تیراژ، سطح کیفی محصولات خود را نیز بالا ببرند، موضوعی که به نفع مشتریان تمام خواهد شد.



نظرات

  • امیر امیر (17 آذر 1397 ساعت 07:44)

    دنبال هیچ راهکاری برای افزایش قیمت آشغالها نباشید.
    دست شما دیگه برای همه رو شده...
    دولت و حکومت موظف است مطابق با خواسته مردم عمل کند. اگر توسط رای مردم انتخاب شدند و رای مردم مهم است، پس دراین مورد هم باید مطابق با رای مردم عمل شود. درغیر اینصورت حداقل واکنش مردم عدم پشتیبانی در صحنه های مختلف است.
    خواسته همه مردم این است:
    ضمن عدم هرگونه افزایش قیمت، باید خودروسازان و حامیانشان را به دلایل 40 سال بطالت، عدم نوآوری، دروغ و فریب ملت، خون عده بسیاری از هموطنانمان و... محاکمه و مجازات شوند...

  • حمی حمی (16 آذر 1397 ساعت 09:45)

    چقدر وقیحانه میگن بنفع مشتریان... خودروهای بی کیفیتی که بعد از فقط چند ماه دچار اشکالات فنی میشن و قیمت به پایه ماشینهای لوکس دنیاست. این بنفع مشتریه؟ حالا سوال اینجاست خودرو سازان همیشه میگفتن خودروی یارانه ای حالا که آزاد شده پس واردات هم باید آزاد بشه حتی خودروهای دست دوم.... این خواسته زیادی نسیت

  • حسن حسن (15 آذر 1397 ساعت 22:30)

    دستتان درد نکنه که با اخبار خوب ما را به سلامت روان بالا رهنمون می سازید.هر روز خبرهای خوبی می شنوم وبسیار امیدوار میگردم. به امید پراید 50 میلیونی. منتطران پراید

  • سعید سعید (15 آذر 1397 ساعت 11:21)

    اگر مافیای خودروسازی ایران حرفش به کرسی بشینه و 5 درصد زیر قیمت بازار تعیین بشه، بنده که مصرف کننده هستم و توانایی پرداخت 35 میلیون دیگر برای تیپ 5 رو ندارم حتما انصراف میدم.

  • زهرا زهرا (15 آذر 1397 ساعت 08:53)

    با سلام این نهایت بی عدالتی است بنده خرداد96 که قیمت دلار 3000 تومان بود پول خود را به جای دلالی و خرید ارز و سکه در اختیار چرخه تولید کشور قرار دادم و بابت پیش خرید پژو2008، 60 میلیون تومان پرداخت کردم و تا کنون خودروی خود را که می بایست اسفند 96 تحویل می گرفتم را هنوز نگرفته ام. همین امروز هم خودروی خود را تحویل بگیرم باز هم ضرر و زیان بسیار دیده ام. آنوقت انصاف است که پس از گذشت 23 ماه که پول بنده و امسال بنده در پر نوسان ترین شرایط پولی در اختیار ایران خودرو باشد و تازه حالا برای گرفتن خودروام بیش از دو برابر پیش پرداخت آن پول پرداخت کنم. این همان کشور رسول الله است؟! این همان کشور یست که قرار بود عدالت حضرت علی(ع) در آن اجرا شود،؟! این همان کشوری است که مدعی هستیم صاحب اصلی آن بقیته الله است؟! خدایا بفریاد ما برس

  • علی علی (15 آذر 1397 ساعت 07:37)

    بیشرفها این آشغال سازها یه جوری میگن موج بیکاری، انگار این 20هزار نفری که سالیانه تو تصادفات کشته میشن و شاید اغلب بخاطر کیفیت این فرغونهاست آدم نیستن.
    کاش همین روند طی بشه و اینا ورشکست بشن.
    گند زدن به آبروی مملکت، چینیایی که هیچ حرفی نداشتن تو صنعت خودرو، الان دارن خودروی روز با بهترین کیفیت و امکانات تولید میکنن.
    واقعا که مرگ بر صنعت بنجل سازی و مافیای خودرو ایران

  • ahmad ahmad (14 آذر 1397 ساعت 15:56)

    خدایا کجایی که اگه نباشی در ایمان به تو شک میکنم. این مسوولین از فرعون هم بدترند. برای ما خودرو اولی ها با کلی بدبختی و پول قرض و قوله کردن ، دام پهن کردند. آقای جهانگیری کجا خوابت برده ، فقط تو این همایش ها بلدی حرف قشنگ قشنگ برای صنایع بزنی. بیا و ببین زیر مجموعه دولت خون مردم رو تو شسشه کردند.

  • از مسئولین کسی هست به حرفم گوش بده !؟ از مسئولین کسی هست به حرفم گوش بده !؟ (14 آذر 1397 ساعت 15:51)

    سلام ، به خدا درست نیست منی که سال 96 با دلار 3800 مبلغ 25 م پرداخت کردم با یک مرحل ، تحویل شهریور 97 که هنوزم دعوتنامس نیومده شامل افزایش قیمت بشم ... جواب بدید ایا منم شامل میشم ؟

  • مرد نادان مرد نادان (14 آذر 1397 ساعت 13:02)

    و البته از فردای گران شدن ، خودروسازان تمام چند صد هزار خودروئی که بخاطر نقص هایی مثل برف پاک کن و رادیو ضبط و درپوش باد لاستیک و .... در انبار نگه داشته بودند یک شبه رفع نقص کرده و روانه بازار خواهند کرد !!! و البته مثل همیشه ، همه ارکان نظام به نفع سرمایه داران و به ضرر مستضعفین سکوت خواهند کرد .

  • محمد محمد (14 آذر 1397 ساعت 12:29)

    مطالبی که نوشتید ... شعری بیش نیست
    مشخصه که کاملا خط گرفته شده از ناحیه مافیای خودروسازی هست
    تو این مملکت تنها چیزی که ارزش نداره جون مردم بیچارست

  • برووس برووس (14 آذر 1397 ساعت 11:34)

    کلمه ای در زبان فارسی وجود دارد به نام """خجالت"" بعد ز 6 ماه تاخیر تازه میخواهید به من مشتری شوک وارد کنید. به کی باید بگیم.

  • سعید سعید (14 آذر 1397 ساعت 11:01)

    چرا همه فقط از موضع خودروساز به قضیه نگاه میکنن؟
    پس مصرف کننده چی؟
    چرا باید به مصرف کننده هزینه های آنچنانی رو تحمیل کنند؟
    آیا این وسط کسی به هزینه فرصت از دست رفته مصرف کننده هم توجه میکنه؟
    کسی که دنا معمولی رو 47 میلیون پیش خرید کرده چرا باید الان 80میلیون بپردازه؟
    درسته با قیمت روز پیش خرید کرده ولی آیا میدونست انقد قراره بهش تحمیل بشه بازم پیش خرید میکرد؟
    پس هزینه فرصت از دست رفته مصرف کننده چی میشه؟

  • امیر امیر (14 آذر 1397 ساعت 09:59)

    واقعا باید متاسف بود برای دولت و حکومتی که با تهدید خودروسازان زپرتی تن به باج دادن میده، اونم نه از خزانه خودش، بلکه از جیب مردم...
    بعد حرف از مقابله با استکبار جهانی میزنه...