سایپا از جدید ترین دستاورد خود برای شیرازیها پرده برداشت. این محصول که اسفند سال 92 با نام 232 رونمایی شده بود، چندی پیش ساینا نام گرفت.
، رقم نخست محصول تازه سایپا به سبب قرارگرفتن روی پلت فرم X200 عدد 2 است و رقم دوم نشانگر سدان بودن آن است رقم سوم نیست نشان از دومین فیس لیفت روی این محصول دارد.البته مدیران سایپا اعتقاد دارند تغییرات اعمال شده روی 232 بیشتر از آن چیزی است که به آن فیس لیفت گفته شود و آن را یک خودرو جدید میدانند.
شهریار قاسمزاده در خصوص طراحی ساینا به "پرشین خودرو" میگوید: این خودرو کاملا در گروه سایپا و بدون کمک و مشاوره خارجیها طراحی شده است. پروژه 232 در واقع از دی ماه سال 92 کلید خورد. در ابتدا از میان چند استایل کلی طرح فعلی توسط کمیته توسعه محصول انتخاب شد و پس از آن مرحله طراحی جزئیات داخلی و ظاهری آغاز شد. در نهایت اطلاعات CAD برای ساخت قالبها به شرکت قالبهای بزرگ صنعتی سایپا سپرده شد.
خودرویی که در سایپا رونمایی شد تنها نمونهای برای نمایش بود و دقت مونتاژ آن با نمونه تولیدی تفاوت زیادی دارد. این محصول برای پوشش یک رده قیمتی بالاتر از تیبا طراحی شده و در تیپهای تجهیزاتی مختلف روانه بازار خواهد شد. به گفته قاسم زاده 232 استانداردهای جدیدی نظیر برخورد با عابر پیاده را پاس خواهد کرد. هر چند 232 برای ذائقه جدید از بازار طراحی شده اما طیف خاصی را هدف نمیگیرد با این حال میتوانا نتظار داشت به خاطر سبک طراحی آن قشر جوان را به سمت خود بکشاند.
این خودرو با همان مشخصات فنی تیبا روانه بازار خواهد. موتور 1.5 لیتری M15 با توان 80 اسب بخار با همان جعبه دنده 5 سرعته دستی به بازار ارائه خواهد شد. تنها تفاوت فنی این خودرو با تیبا را میتوان بهبود اکسل عقب آن دانست. وی در خصوص مشکلات تیبا میگوید قرار نیست این معایب به 232 انتقال پیدا کند و حتی در خود تیبا نیز بسیاری از آنها برطرف شده است.
در تیپ فول این خودرو شاهد تجهیزاتی نظیر کولر اتوماتیک، بالابر برقی همه شیشهها و تنظیم برقی آینهها خواهیم بود. برای آماده شدن این محصول 9 ماه زمان نیاز است تا نمونههای آزمایشی ساخته شده و روانه خط تولید شود. میتوان انتظار داشت این خودرو پاییز سال جاری برای تولید آماده شود. از بازار های صادراتی این محصول میتوان به روسیه، اوکراین، آذربایجان، کشورهای آسیای میانه، عراق و مصر اشاره داشت.