1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. طرح وارداتی دولت کلید خورد

طرح وارداتی دولت کلید خورد

12 اردیبهشت 1396
  • 0
  • 5344

طرح جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت در مورد واردات خودرو در حالی هنوز در کمیسیون زیربنایی دولت تعیین تکلیف نشده که این وزارتخانه عملا اجرای آن را کلید زده است.طبق این طرح، آن دسته از خودروسازان داخلی که با شرکت‌های خارجی همکاری مشترک دارند، در اولویت واردات محصولات شرکت‌های مربوطه قرار خواهند گرفت.به‌عنوان مثال، در حال حاضر که ایران خودرو با پژو قرارداد همکاری مشترک دارد، (در صورت تصویب طرح وزارت صنعت) نمایندگی انحصاری واردات محصولات این خودروساز فرانسوی نیز به ایکاپ (شرکت مشترک ایران خودرو و پژو) خواهد رسید.یا مثلا در صورت نهایی شدن همکاری مشترک ایدرو و رنو، نمایندگی انحصاری واردات محصولات این خودروساز فرانسوی نیز به شرکت مشترک ایدرو-رنو واگذار می‌شود.

در حال حاضر نیز وزارت صنعت با اعطای نمایندگی واردات محصولات یکی از خودروسازان بزرگ دنیا به یک شرکت تولیدکننده بخش خصوصی کشور، عملا اجرای طرح فعلا تصویب نشده خود را، کلید زده است.هرچند طرح «اولویت واگذاری واردات محصولات خودروسازان خارجی در کشور به فعالان تولید»، هنوز نهایی نشده است، با این حال در صورت تصویب، این موضوع می‌تواند پای واردکنندگان را نیز به عرصه تولید باز کند.در واقع ازآنجاکه وزارت صنعت می‌خواهد نمایندگی واردات شرکای خارجی خودروسازی کشور را به طرف‌های داخلی آنها بدهد، عملا واردکنندگان حضورشان در بازار کمرنگ خواهد شد؛ بنابراین این امکان وجود دارد که وارد فاز تولید شوند.

در حال حاضر، هستند واردکنندگانی که سال‌هاست به واردات انواع خودرو به کشور مشغول هستند و بنابراین وقتی جایگاه و بازار خود را در خطر جدی ببینند، ممکن است روی به سرمایه‌گذاری مستقیم در راستای تولید بیاورند.در صورتی که این اتفاق رخ بدهد، وزارت صنعت، معدن و تجارت به یکی از اهداف خود یعنی جذب سرمایه‌گذاری خودروسازان خارجی (آنها که تا به امروز بیشتر به‌دنبال صادرات به ایران بوده‌اند نه تولید و سرمایه‌گذاری) نزدیک خواهد شد.

امیدواری به صادرات خودروهای پسابرجامی

در شرایطی که صادرات 30 درصدی یکی از الزامات مشارکت خارجی‌ها با خودروسازان داخلی است، رئیس سازمان توسعه تجارت اعتقاد دارد با ورود محصولات جدید (خودروهای پسابرجامی) روند صادرات خودرو از کشور بهبود خواهد یافت.مجتبی خسروتاج در نشست خبری دیروز خود با اشاره به آمادگی سازمان توسعه تجارت برای کمک به صادرات خودروهای پسابرجامی گفت: یکی از مهم‌ترین حوزه‌های صادراتی کشور، بخش خودرو است، با این حال برای ورود به بازار صادراتی خودرو باید شرایط ویژه‌ای از جمله بحث تولید و مصرف قطعات یدکی، شرکت‌های توزیعی و همچنین استانداردهای سوخت و محیط زیست را در نظر گرفت.رئیس سازمان توسعه تجارت افزود: اگر خودروسازان ما می‌خواهند سهمی در بازار صادراتی داشته باشند باید تولیداتشان با استاندارد‌های موجود همسان و قراردادهای مشترک را تنها با شرکت اصلی و مادر منعقد کنند.

خسروتاج با اشاره به اینکه تفاهم نامه‌ها و قراردادهای پسابرجامی در صنعت خودرو، به نوعی مقدمه سرمایه‌گذاری خارجی در کشور بوده، ادامه داد: هدف تمامی مذاکرات با شرکت‌های خارجی، انعقاد قراردادهای هدفمند برای ورود به بازارهای صادراتی از جمله بازار خودرو است.خسروتاج الزام برای صادرات حداقل 30 درصدی را یکی از نکات مثبت قراردادهای خارجی خودروسازی کشور دانست و گفت: در یکی از این قراردادها، شرکت پژو طرف خارجی ما است که دارای شبکه وسیع فروش و خدمات در سراسر جهان است و به خوبی می‌تواند راه را برای ورود به بازار‌های جهانی باز کند. وی در نهایت تاکید کرد که اگر می‌خواهیم حداقل 30 درصد تولیدات خود را صادر کنیم باید براساس استانداردهای جهانی و قواعد بازار، دست به تولید زده و خود را به زنجیره تولید شرکت‌های مادر پیوند دهیم.

 

منبع : دنیای اقتصاد




نظرات