1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. در صنعت خودروسازی کشور چه می گذرد؟

در صنعت خودروسازی کشور چه می گذرد؟

1 تیر 1396
  • 22
  • 16552

وقتی در اخبار خودرویی کشور جستجو می کنیم خبرهایی مشاهده می کنیم که از یه طرف شرکت های خودروسازی بزرگ در حال گسترش بازار های خود با ارتقای فناوری و امکانات خودروهای خود با توجه به نیاز بازار های هدف هستند تا بتوانند سهم خودشان از آن بازارها را ارتقا و یا حداقل حفظ نمایند و از طرف دیگر بطور خستگی ناپذیر در حال طراحی و تولید خودروهای جدید برای جلب توجه نظر مشتریان خود هستند تا بتوانند با کسب رضایت خریداران بازارهای فروش خود را تقویت و بهبود نمایند . تقریبا تمامی این خودروسازها موفقیت در بازار فروش را در جلب رضایت و خواسته مشتریان خود یافته اند و در این زمینه در تلاش هستند . در ادامه به تعدادی از تیترهای خبرهای اخیر در این مورد اشاره می کنیم .

 در صنعت خودروسازی کشور چه خبر هست ؟!

 

- رقابت بی‌ام‌و با مرسدس در هند
- ب ام و خودرو هوشمند iNext را در چین عرضه می کند
- هوش مصنوعی و رقابت غول های بزرگ خودرو ساز
- رقابت چشم‌بادامی‌ها در خودروسازی با غول های جهانی
- رقابت تنگاتنگ آلمانی ها برای تصاحب عنوان بزرگترین لوکس ساز
- فراخوان عظیم داج گرند کاروان به خاطر نقص در کیسه هوا
- ........

این قبیل اخبار در همه رسانه های کشور با فراوانی زیادی در دسترس هستند . اما در مقابل در صنعت خودروسازی کشور خودمان اتومبیل سازان دنبال چه موضوعاتی هستند ؟ در ابتدا به تعدادی از جدید ترین اخبار در حوزه صنعت خودروسازی کشور می پردازیم :

- شرط ماندگاری خودروها در خطوط تولید : استقبال خریداران می باشد
- درخواست افزایش قیمت خودرو به شورای رقابت رسید
- دوئل مجدد شورای رقابت و خودروسازان برای افزایش قیمت/ چه کسی پیروز می شود
- شرایط پیش فروش نقدی و اقساطی انواع مدل‌های خودرو پراید - خرداد و تیر 96
- خط تولید خودروی پراید تا پایان سال 96 متوقف می شود؟
- سر انجام بخشنامه پیش فروش خودروی پژو 2008 منتشر شد
- اعلام بخشنامه پیش فروش خودروهای جدید دنا پلاس و تندر پلاس - تیرماه 96
- در شرایط کنونی عرضه خودروی ملی با فناوری روز و ارزان بعید است
- این خودروها همچنان بدون تغییری بی ‌کیفیت ‌هستند!
- عرضه 4 محصول جدید سایپا تا پایان سال 96
- جلسه بانک مرکزی با عرضه‌کنندگان خودرو: خودروساز یا بانک دار ؟؟؟
- .....

واقعا سوال این است که در صنعت خودروسازی کشور چه می گذرد ؟

خودروهای بی کیفیت که بیشترین تیراژ تولید در کشور را دارند همچنان در حال تولید هستند ، مثلا پراید در حال حاضر با قدرت و در تعداد بالا پیش فروش می شود و جالب اینکه که حتی تحویل فوری هم ندارد یعنی حالا حالا در خط تولید باقی خواهد ماند . کارشناس دیگری صحبت از این می کند که در حال حاضر امکان تولید خودروی ملی با فناوری روز و قیمت ارزان امکان پذیر نمی باشد و خودروهای ملی ما یعنی تیبا و ساینا سایپا (جالب اینکه هر دو خودرو ملی روی پلتفرم پراید ساخته شده و از موتوری مشابه هم استفاده می کند)، رانا (فیس لیفت شده پژو 206 اس دی می باشد) ، سمند و دنا ایران خودرو (دنا روی پلتفرم سمند شکل گرفته که متعلق به پژو 405 بوده و دارای موتور مشابه هم می باشند) همچنان با همان کیفیت و امکانات به حیاط خود ادامه می دهند و خریداران اصلا هم نباید انتظار ارتقا و بهبودی در آنها را داشته باشند زیرا اگر تغییری در این زمینه صورت گیرد قیمت آنها به شدت بالا خواهد رفت . به عنوان مثال تیبا نسبت به پراید 3،4 میلیون تومان بیشتر شده و ساینا با افزایش قیمت حدود 7،8 میلیون تومان نسبت به پراید فروخته می شود . در مورد خودروی دنا پلاس هم می شود عنوان کرد که این خودرو با افزایش تعداد ایربک ها و یکی دو تغییر دیگر 4 میلیون تومان گرانتر شده است که جای تعجب دارد که آیا این تغییرات در این خودرو اینقدر افزایش قیمت واقعا به همراه داشته است ؟

 در صنعت خودروسازی کشور چه خبر هست ؟!

نمایندگان مجلس عنوان می کنند که خودروی بی کیفیت نباید دیگر تولید شود و تولیداتشان می بایستی متوقف شوند ولی هیچ وقت اقدام عملی صورت نمی گیرد و در بیشتر مواقع تنها زمان برای متوقف شدن خط تولید آنها تعیین می کنند .

 در صنعت خودروسازی کشور چه خبر هست ؟!

 در صنعت خودروسازی کشور چه خبر هست ؟!

شرکت های سایپا و ایران خودرو اقدام به معرفی محصولات جدید در سبد تولیدات خود می کنند ولی بعد تحقیق و بررسی آنها متوجه می شویم که خودروی جدیدی در کار نیست و تنها بازهم فیس لیفتی از محصولات قبلی شرکت ها می باشد . نمونه بارز آن کوئیک می باشد (دیدن آن یاد آوری چه خودرویی را برای شما می کند؟!) که شرکت سایپا روی پلتفرم تیبا 2 قرار هست تولید آن را آغاز کند . در موارد دیگری که شرکت های داخلی اقدام به تولید و یا مونتاژ محصولات کارخانجات خارجی می کنند البته اگر محصولات چینی را در نظر نگیریم در بقیه موارد قیمت بالای محصول مونتاژی و حذف تعدادی از آپشن های آنها صدای خریدارن را در آورده است . به عنوان مثال در سایپا تولید محصول قدیمی و مربوط به نسل گذشته کیا سراتو با حذف ترمز دیسکی از روی چرخ های عقب و جایگزینی ترمز کاسه ای جلب توجه می نماید و ایران خودرو با صر و صدای فراوان خودروی پژو 2008 را مونتاژ خواهد کرد ولی برای قیمت آن مدیران شرکت چندین و چند بار اظهارنظرهای مختلفی می کنند و در نهایت هنوز هم قیمت دقیق اعلام نکرده اند و خریداران در سردرگمی خریدن یا نخریدن قرار گرفته اند و وقتی که به قیمت نمونه خارجی آن در بازارهای خارجی که حدود 18 هزار دلار می باشد نگاه می کنند انتظار دارند که این خودرو در کشور زیر 90 میلیون تومان قیمت داشته باشد در صورتی که ایران خودرو در طرح پیش فروش خود 60 میلیون تومان اعلام کرده است که با توجه به رقیب پژو 2008 که رنو کپچر می باشد با قیمت حدود 110 میلیون تومان خیلی بعید هست که ایران خودرو بتواند پژو 2008 را با قیمت کمتر از 100 میلیون تومان عرضه نماید .

و اما جنگ بزرگ در صنعت خودروسازی کشور مربوط به افزایش قیمت خودروهای تولیدی در کشور می باشد که به بهانه های مختلف هر سال شاهد هستیم که بین شورای رقابت و خودرو سازان شکل می گیرد و سر انجام هم با افزایش چند درصدی قیمت ها همراه می شود . جالب اینکه بعد از عید هر سال معمولا این جنگ آغاز می شود ودر ابتدای تابستان پیروز این نبردها خودروسازان هستند که به بهانه تورم و بالا رفتن قیمت ارز و همچنین افزایش هزینه های تولید قیمت محصولات خودرا بدون اینکه تغییری در بهبود کیفیت آنها شکل پذیرد افزایش می دهند و مردم هم چون انتخاب جایگزینی برای خرید ندارند به ناچار این محصولات بی کیفیت را خریداری می کنند .

حال خریداران در این آشفته بازار چه می توانند بکنند ؟؟

خریداران خودرو در کشور که غالب آنها مربوط به قشر متوسط جامعه می باشند در این بازار آشفته داخلی خودرو چیکار باید بکنند وقتی شاهد این هستند که خودروهای پر تیراژ تولیدی کیفیت ندارند ، ظاهر قدیمی با کارایی کم دارند ، تنوعی در بازار برای انتخاب ندارند ، خودروهای تولیدی امکانات و آپشن های خودروهای خارجی حتی محصولات چینی رو هم در بیشتر موارد ندارند و از همه مهمتر اینکه قیمت های محصولات تولیدی بدون تغییری در کیفیت در حال افزایش هستند و از طرفی دیگر قدرت مالی خرید آنها متناسب با رشد قیمت خودروها افزایش پیدا نکرده است ، چه انتخاب و راه حلی برای خریدار باقی می ماند ؟

تنها انتخابی که خریداران دارند در حال حاضر دارند این است که به اجبار بین همین خودروهای تولیدی انتخاب و خرید کنند و یا اینکه باز دوباره کمپین خرید خودروی صفر ممنوع را آغاز نمایند . البته راه حل منطقی اینطور به نظر می رسد که در انتظار باشیم تا ببینیم با روی کار آمدن مجدد دولت تدبیر و امید و پایین آمدن نرخ تورم در کشور و برداشته شدن تحریم ها و ورود مجدد شرکت های خودروسازی خارجی به کشور ، وضعیت بازار و اقتصاد کشور به چه سمتی پیش می رود تا بشود تصمیم صحیح تری را اتخاذ نماییم .




نظرات

  • حسین حسین (1 دی 1396 ساعت 05:14)

    سلام منم تیبا خریدم صفر ولی حیف پول همین الان واتر پمپ خرابه بعد از۲۰۰۰۰کیلومتر صفحه کلاچش خراب شده اصلا تو شهر تردد نداشتم فقط بین شهری میرفتم

  • RASUL RASUL (17 آذر 1396 ساعت 01:41)

    دلمان تنگ شده...
    برای...
    لحظات شیرین کمپین...

  • ali ali (28 آبان 1396 ساعت 08:53)

    به نظر من سیاست های کلی برای آزار و اذیت مردم نهاده شده است این ربطی به صنعت خودرو ندارد چندین هزار نفر درکشور بخاطر این موضوع درکشور کشته میشوندخانواده های این افراد باید به سازمان های حقوق بشری شکایت کنند

  • علی علی (8 آبان 1396 ساعت 09:42)

    فقط به صورت کلی میتونم بگم دلیل اصلی کالای خارجی بجای کلای ایرانی همین چیزاست مثلا رب گوجه فرنگی رو تبلیغ میکنم میتونم قسم بخورم بدترین گوجه ها با کیفیت بهداشت ۲۰۰درجه منفی داره تولید میشه مگه به تولید کننده ایرانی یا به کالای ایرانی میشه سر سوزن اعتماد کرد هرچند ضربه این کار رو کل ملت و ایران میبینه ولی باید ۳۰سال پیش شروع میکرد ماشین هم مثل اینا نه کیفیت نه تنوع و نه ایمنی و امکانات رفاهی و غیره داره

  • یه ایرانی دلسوز یه ایرانی دلسوز (21 مهر 1396 ساعت 10:06)

    ملت خوبی نداریم جرات انجام کاری رو ندارن.

  • استاد استاد (31 شهریور 1396 ساعت 11:21)

    ازماست که بر ماست

  • عباس عباس (20 شهریور 1396 ساعت 12:42)

    داداش گلم تو برو مطلب رو بخون اول بعد بیا ایراد بگیر . اصلا کلمه صرو صدا تو کل مطلب هست که تو اومدی ایراد املایی میگیری؟؟؟؟؟!!!!!!داداچ از جایی خط میگیری یا جیره خوار کسی هستی ؟؟؟ مرام و معرفت رو باید از حضرت علی یاد بگیریم

    میثاق میثاق (11 مهر 1396 ساعت 10:01)

    ظاهرا شما مطلب رو نخوندی و دفاع میکنی
    بله
    سر و صدا اشتباها صر و صدا نوشته و درج شده

  • kljl; kljl; (4 شهریور 1396 ساعت 07:46)

    شما یه لطفس بکن اول برو نوشتن یاد بگیر بعد اظهار فضل کن.صرو صدا آخه؟

  • دلسوز دلسوز (26 مرداد 1396 ساعت 11:08)

    اقا دست دوم بخرید نو نخرید.دست دوم فرانسوی و خارجی بخرید سگش به ماشینای داخلی میارزه.

  • محمد محمد (18 مرداد 1396 ساعت 10:19)

    سعی کنید درامدتون افزایش بدید ماشین خوب بخرید اگرمنتظر اینید دولت و ایران تغییر کنه تا زندگیتون بهتر شه این ارزو باید به گور ببرید تنها چیزی که‌ممکنه تغییر کنه خودتی که باید خودتو تغییر بدی و‌جزو ادم های با ارزش بشی و بهترین هارو برای خودت بخوای

  • محسن محسن (15 مرداد 1396 ساعت 11:28)

    قبلا بدبختیمون پیکان بود الان پرایده ....بدنه پراید موتور نمیدونم چی میشه فلان ماشین با قیمت خدا تومن بابا ول کنیین این پراید رو همینجوری پیش بره به زودی پرایدکوپتر هم میاد ....شما که داریین هر اشغالی رو به زور انحصار به ما میفروشین توروخدا فقط ما ملتو خر فرض نکنیین

  • علیرضا علیرضا (4 مرداد 1396 ساعت 09:35)

    مرگ و ننگ بر خودروساز داخلی و حامیان جانی و غارتگرشان. جنایت و خطر خودروسازان داخلی برای ملتایران به مراتب بیشتر از منافقین و داعش بوده.آدمکش هستید ولی وسیله کشتن با هم تفاوت داره

  • جزایری جزایری (3 مرداد 1396 ساعت 15:21)

    البته ما مردم، خودروسازهای داخلی را درک میکنیم و محصولات تولیدی شان را با همین وضعیت موجود، هم می پذیریم اما شرطی دارد!! آنهم اینکه مدیران و مسئولین خودروسازی و خانواده هایشان بجای مرسدس ، BMW ، ولوو و پورشه ،، همین ماشین های تولیدی خودشون مثل پراید ، ساینا ، تیبا ، پژو 405 ، رانا رو سوار بشوند. -- تنها چیزی که برای این موجوداتی که بعنوان مدیران شرکت های خودرو (بخوانید فرغون/تابوت) سازی ، بر صنعت در حال مرگ خودروی کشور چنبره زده و در حال مکیدن خون ملت و صنعت خودروی کشور هستند، مهم است، فقط جیب مردم و چاپیدن اموال و دارائی های ملت بینوا است تا با بالا بردن آمار فروش و اعداد و ارقام مندرج در صورتهای مالی و بیلان سود و زیان ، پاداش های چند صد میلیونی و شاید هم میلیاردی برای خود رقم بزنند. همین.

  • احمد احمد (21 تیر 1396 ساعت 08:43)

    خودروسازی مگه صنعت هم داره؟ مردم هم حقشونه، تا وقتی برا خرید یک ماشین صف میکشن ملومه هنوز لایق همین ماشین ها هستند

  • عطا عطا (20 تیر 1396 ساعت 08:32)

    از همانجایی که ما در مملکت نه مدیر داریم و نه مدیریت .آنچه کاریم فقط دلال و تاجر و رانت است

  • امیری امیری (18 تیر 1396 ساعت 12:43)

    مطلب کاملا خوب و مناسبی بود و واقعا جای تاسف داره که مملکت ما با این همه توانایی در همه زمینه ها همش داره در جا می زنه و از ترس کنار گذاشتن پراید و برaکستی کلا راهش رو غلط داره میره

  • وحید وحید (12 تیر 1396 ساعت 15:54)

    سلام. متن خوبی بود. لطفا اشتباهات املایی اصلاح شود.

  • یه شهروند یه شهروند (2 تیر 1396 ساعت 15:32)

    سزای کم فروش وگران فروش نخریدن است

  • رسول فرخی رسول فرخی (2 تیر 1396 ساعت 03:04)

    واقعا که مردم رو چی حساب کردن . بعد از مدتها یه مطلب خوب دیدیم . بخدا بهترین مردم دنیا رو داریم ولی متاسفانه باید همیشه عقب تر از دیگر کشورها باشیم اوم خیلی زیاد

    arash arash (15 تیر 1396 ساعت 19:05)

    مردم ما همون که فرض میکنن هستن
    تا خرید باشه این بد بختی ها هست

  • محمد محمد (1 تیر 1396 ساعت 20:49)

    قدیمی ها گفتن کدخدا رو ببین ده رو بچاپ .وضعیت امروز ما هم همینه .