1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. ادامه ریزش آمار تولید سایپا - تشدید نگرانی از صنعت خودرو کشور

ادامه ریزش آمار تولید سایپا - تشدید نگرانی از صنعت خودرو کشور

8 آذر 1397
  • 7

شرکت خودروسازی سایپا عملکرد آبان‌ماه را در سامانه کدال منتشر کرد. وضعیت تولیدی این شرکت مناسب نیست و ادامه روند نزولی تولید خودرو را شاهد هستیم. سایپا در آبان حدود 21 هزار خودرو تولید کرده است که نسبت به ماه مشابه سال گذشته افت بیش از 50 درصدی را نشان می‌دهد. علاوه بر این سایپا نسبت به شهریور با افت 28 درصدی تولید مواجه شده است.

 ادامه ریزش آمار تولید سایپا - تشدید نگرانی از صنعت خودرو کشور

نگرانی از افت شدید تولید خودرو کشور اثرات خود را در عملکرد آبان سایپا منعکس کرده است. سایپا به عنوان یکی از دو قطب بزرگ خودروسازی کشور با افت محسوس تولید در آبان مواجه شده است. شاید مهم‌ترین سیگنال این موضوع به سیاست‌گذار باشد که با قوانین غیرمنطقی قیمت فروش درب کارخانه، خودروسازان را در ماه‌های گذشته در حالی‌ متحمل زیان سنگین کرد که قیمت بازار با این نرخ اختلاف قابل توجهی داشت و در این میان دلالان از این موقعیت نهایت استفاده را بردند.

کارشناسان بارها به لزوم اصلاح قیمت‌های خودرو و اجتناب از سیاست‌های اشتباه گذشته تاکید کرده بودند. هشدار به ضربه جبران‌ناپذیر به صنعت خودرو از ماه‌ها قبل در حالی داده شد که همچنان اما و اگرهایی در خصوص اصلاح قیمت‌‌ مطرح می‌شود. به نظر می‌رسد سیاست‌گذار به هیچ عنوان با عمق فاجعه‌ای که به دنبال صدمه به صنعت خودرو به کشور وارد می‌شود آگاه نیست. در این خصوص اگر بنا باشد خودروسازان با زیان به کار خود ادامه دهند ریسک عدم پرداخت دستمزد نیز به مشکلات این صنعت اضافه می‌شود؛ آن‌چه سیاست‌گذار را در ماه‌های گذشته به تحرک واداشته است (اعتراضات کارگری در سراسر کشور).

پایان همکاری و خروج شرکای اروپایی نیز در کاهش تولید خودرو اثرگذار بوده است و مشکلات تحریمی نیز بار سنگینی بر صنعت خودرو است. نمودار زیر رویه تولید خودرو سایپا را نشان می‌دهد. این موضوع نیز باید توجه داشت که در سال گذشته تولید خودرو در نیمه دوم سال اوج گرفته بود و افت مقدار تولید در آبان بر میزان نگرانی‌ها بیش از پیش افزوده است. میزان تولید خودرو حتی از شهریور نیز پایین‌تر است، این در حالی است که خودروسازان از 3 شهریور یک هفته تعطیلات تابستانی را پشت سرگذرانده بودند.



نظرات

  • صادق صادق (10 آذر 1397 ساعت 02:33)

    این اشغالدونی اگه بسته بشه بهتره بااین لگنهایی که درست میکنه
    لااقل یکی بیاد جای این که لیاقت اسم خودرو ساز بودن روداشته باشه

  • یه ایرانی یه ایرانی (9 آذر 1397 ساعت 18:28)

    جدیدا خوب دلال بازی در میارین برای این دو خودرو ساز دروغ گو فاسد،چقدر بی غیرتی رواج پیدا کرده که هم وطنتو بفروشی به پول کثیف این دو خودرو ساز،همه مردم میدونن فساد و رانت و انحصاری بودن تو این دو خودر وساز فراوانه بلاخره یه روزی گندش در میادش

  • امیر امیر (9 آذر 1397 ساعت 13:47)

    مدیر سایت؛
    میدونیم بهت دستور دادند کامنتها رو منتشر نکنی
    ممکنه برای اینکه مثلا آزادی بیان تو خالی نشون بدی این کامنت رو بذاری اما، صدها کامنت که حتی توش توهین نداره را هم نشر نمیدی
    برای اینکه مردم باهم نشوند.
    راههای دیگه هم هست برای ما...
    اما سایت شما را منزوی میکنیم
    خبرها را برای خودتان منتشر کنید. بخوانید و لذت ببرید از خودتان
    ولی تنها هستید

  • محمد محمد (9 آذر 1397 ساعت 12:15)

    در این میان دلالان از این موقعیت نهایت استفاده را بردند.؟؟؟؟ ماشینی تحویل نشده که دلال بخواد سوء استفاده کنه. اگر هم شده بانی ثبت نامهای قبلی برای هر شخص هر تعداد کی بوده. دلال ایران خودرو و سایپا هستن بقیه ادای دلال رو در می ارن. مثل ادم خودرو ثبت نام کن و تحویل بده این حق مسلم هر ملتیه.

  • محمد محمد (9 آذر 1397 ساعت 12:00)

    منتظرن گران بشه. وقتی گران بشه عین نقل و نبات بریزن تو بازار. اینا کارشون همینه اشک تمساحه. دولت باید بگه ماهی 2 درصد افزایش بدن تا بدانن احتکار چه طعمی داره. مونتاژ چند تا قطعه رو هم که کاری نداره. مونتاژ کاری مگه چقد نیرو می خواد. نکنه هزینه تحقیقات ناسا رو هم خودروسازا می دن

  • آزاد آزاد (9 آذر 1397 ساعت 10:18)

    این صنعت مریض خودروسازی کشور یا باید اساسی درمان شه.یعنی خرید قالبهای جدید،طراحی اتاق و موتورهای به روز با قیمتها و امکانات مناسب.یا کلاً همرو بریزید دور و خودرو روز با قیمت روز دنیا وارد کنید.معنی نداره به هر بهانه ای هتوز هم خودروهای30سال پیش رو که بقیه کشورها تکنولوژیشون رو دور ریختن بیارن و ازش امکانات حذف کنن و به قیمت خودرو روز به مردم ایران بدن.میگیم تا پای جان به خاطر ایران هستیم اما نه اینکه جونمون رو 4تا سودجو زیر نظر دولتهای بی خاصیت با خودرو ناایمن بگیرن.40سالمه و دارم با بد و بدتر میسازم، آقایون حتی1کار خوب واسمون نکردن که بگیم ارزشش رو داره بازم بسازیم.حداقل عرضه داشته باشید این مورد رو درست کنید

  • امید امید (8 آذر 1397 ساعت 12:18)

    ولله بالله این سیستک قیمتگذاری دولتی ارتباط مستقیم به دیوار تعرفه گذاری دولتی و حمایت و انحصار هم داره!
    ما به عنوان مصرف کننده راضی به افزایش قیمت دلاری محصولات داخلی هستیم اما فقط به شرط رفع تعرفه و ازادسازی قیمتهای خودرهای وارداتی!