سوناتا را میتوان یکی از محبوبترین محصولات هیوندای به شمار آورد، این خودرو در مدل 2011 به علت طراحی زیبایش نظر بسیاری از مردم را به سوی خود جلب کرد و توانست در برابر رقیبان ریشهدار خود یعنی تویوتا کمری و هوندا آکورد خودی نشان دهد. در نمایشگاه نیویورک امسال از نسل جدید سوناتا پردهبرداری شد. سوناتا 2015 از طراحی داخلی و خارجی جدیدی برخوردار میباشد ضمن این که امکانات بیشتری به ان اضافه شده است.
طراحی نسل جدید سوناتا شباهت بسیاری به سوبارو لگاسی و برخی از محصولات فورد از جمله فیوژن دارد اما اگر از این قضایا بگذریم سوناتا جدید از طراحی پختهتر و ماندگارتری نسبت به نسل کنونی برخوردار است. در نمای جلو، جلوپنجرهی شش ضلعی که در دیگر محصولات این خودروساز نیز استفاده شده نظرمان را جلب میکند و در کناران چراغهای کشیده خودرو قرار دارند که در داخلان ها از لامپهای زنون استفاده شده است، سپر و ورودی هوای رویان نیز از طرحی اسپرت و زیبا برخوردار هستند ضمن این که برروی سپر چراغهای روزتاب قرار دارند.
در نمای جانبی خط برجستهای که از چراغهای عقب شروع شده و در گلگیر جلو محو میشود در کنار شیب ستونهای جلو و عقب فرمی اسپرت و دینامیک را به خودرو بخشیده اند، در عقب نیز چراغها از طراحی جدیدی برخوردار میباشند که در داخل آن ها از لامپهای LED استفاده شده، در زیر سپر دیفیوزر قرار دارد که از داخل آن دو سراگزوز بیرون زده است که فرمی اسپرت و مدرن را به نمای عقب میدهد.
طراحی داخلی دستخوش تغییراتی شده و از فرمی دگرگون و شبیه به اتومبیلهای المانی سود میبرد. غربیلک فرمان از طراحی اسپرت و شبیه به محصولات آئودی بر خوردار میباشد و کنسول میانی نیز با نظمی خاص که البته بی شباهت به بامو نیست شکل گرفته است. سوناتا 2015 علاوه بر تجهیزات نسل کنونی دارای امکاناتی نظیر سیستم کمکی پارک، کروز کنترل هوشمند، سیستم هشدار دهنده خروج از خط و سیستم هشدار دهنده نقطه کور میباشد که برای چنین خودرویی مناسب است.
این خودرو فعلاً با دو پیشرانه بنزینی عرضه میشود، اولین پیشرانه از گونه 4 سیلندر خطی به حجم 2400 سی سی میباشد که میتواند بیشترین قدرت و گشتاور به ترتیب 190 اسب بخار و 179 پوند-فوت تولید کند، دومین پیشرانه نیز از گونه 4 سیلندر خطی به حجم 2000 سی سی میباشد، این پیشرانه که مجهز به توربو شارژر است میتواند بیشترین قدرت و گشتاور به ترتیب 274 اسب بخار و 269 پوند-فوت را در اختیار گیربکس قرار دهد. همچنین هر دوی این موتورها مجهز به تکنولوژیهای متغیر باز و بسته شدن سوپاپها (cvvt) و سیستم سوخترسانی GDI میباشند. وظیفه انتقال قدرت نیروی موتور به چرخها نیز توسط گیربکس 6 سرعته شیفت ترونیک انجام میگیرد که تعویض دندههای سریعتر از گیربکس 6 سرعته نسل کنونی میباشد.