شورولت مالیبو ابتدا در سال 1964 رونمایی شد و اکنون نهمین نسل این خودرو بهعنوان مالیبو 2016 در نمایشگاه نیویورک معرفی گشته است طبق یک رسم معمول در صنعت خودرو، کمپانی شورولت قول داده بود که مالیبو مدل 2016 اتومبیلی بزرگتر، قویتر و بسیار مقرونبهصرفه تر از نسل قبل باشد و همچنین بهوضوح چهره ظاهری زیباتری داشته باشد. اکنون با رونمائی از این خودرو میتوانیم در مورد ادعاهای شورولت قضاوت داشته باشیم. شورولت در این خودرو از سه نوع قوای محرکه مختلف استفاده کرده که هیچ کدام از آنها V6 نیستند، دنیا در حال تغییر است و شورولت برای ماندن در کورس رقابت از توربو چارجر هم استفاده کرده است.
شورولت در مالیبو مدل 2016 از موتورهای 1.5 لیتر و 2 لیتری چهار سیلندر توربوچارجر که در ترکیب با گیربکسهای 6 و 8 سرعته اتوماتیک کار میکند، استفاده کرده است. حداقل مصرف سوخت موتور پایه 1.5 لیتری شورولت مالیبو 6.3 لیتر در صد کیلومتر خواهد بود و چنین مصرف سوختی با اتکا به سامانههایی نظیر استارت/ استاپ عملی شده است.
موتور توربوچارجر 2 لیتری اتومبیل هم از کادیلاک ATS به عاریه گرفته شده و قوای آن حداقل 272 اسب بخار و میزان گشتاور آن 260 پوند-فوت (352 نیوتن متر) میباشد .
سومین قوای محرکه ای که برای مالیبو مدل 2016 تدارک دیده شده یک نمونه فول هیبریدی است که بعضی از تکنولوژیهای استفاده شده در آن از نسل دوم شورولت ولت قرض گرفته شده است. موتور بنزینی این اتومبیل یک نمونه 1.8 لیتری چهار سیلندر خطی است که در ترکیب با دو عدد موتور الکتریکی انجام وظیفه میکند. باتریهای 80 سلولی 1.4 کیلووات ساعتی لیتیوم یون این اتومبیل در زیر صندلیهای ردیف دوم جاسازی شده و مقداری از حجم صندوق عقب را اشغال کرده اما هنوز هم فضای عقب مناسب است. کمپانی شورولت وعده داده مصرف سوخت مدل هیبریدی مالیبو 2016 حداکثر 5.2 لیتر در صد کیلومتر ترکیبی باشد.
از جمله تغییرات دیگری که بیشتر با مصرفکنندگان در ارتباط است تغییر در نمای بیرونی و داخلی اتومبیل است. مالیبو 2016 مدلی زیبا، نافذ و بسیار مدرن است و بر پایه شاسی مدل ایمپالا ساخته شده که دست طراحان و مهندسان را برای کاهش ارتفاع اتومبیل و دستیابی به عملکردی اسپرت تر باز گذاشته است. در ساخت مالیبو مدل 2016 از فولاد با مقاومت بالا و قطعات شاسی سبکوزنتر استفاده شده که موجب بهبود عملکرد میشود. طراحی جدید سقف که بهصورت کشیده انجام گرفته، فضای سر مناسبی را برای سرنشینان ردیف عقب فراهم آورده و به متمایزتر شدن چهره مالیبو کمک کرده است. چراغهای جلو هم با فرم زیبایی روی گلگیرهای جلو کشیده شدهاند و شورولت در مالیبو 2016 از LED های روشنایی روز استفاده کرده تا امضایی بر منحصربهفرد بودن اتومبیل باشد.
کیفیت مواد استفاده شده و طراحی داخل کابین بسیار مجللتر از نسل قبلی به نظر میرسد و فاصله بیشتر بین محورها در مدل 2016 فضای پای گستردهتر 33 میلیمتری را نسبت به نسل قبل برای این مدل به ارمغان آورده است. بر روی داشبورد جلو از صفحه نمایش لمسی 7 یا 8 اینچی استفاده شده که نرمافزارهایی نظیر نویگیشن را شامل میشود همچنین در تاچ اسکرین فوق از رابط کاربری MyLink استفاده شده که امکانات جالبی از قبیل کنترل و نظارت والدین بر رانندگی جوانان در هنگام سفر را دارد.
همچنین در مالیبو 2016 از تکنولوژیهای سطح بالائی نظیر کروز کنترل تطبیقی، دوربین دید عقب، سامانه کمکی حفظ مسیر حرکت، سامانه هشدار نقاط کور و همچنین هشدار برخورد جلو تعبیه شده است. همچنین سیستم هشدار عابر پیاده هم در اتومبیل استفاده شده که با استفاده از رادار و دوربین راننده را از بروز خطر مطلع کرده و در صورت عدم توجه وی بهصورت خودکار اتومبیل را متوقف میسازد.
از بسیاری جهات مالیبو 2016 اتومبیلی با بازده فنی، تکنولوژی و راحتی کلی بالا است که عملاً بسیاری از رقیبان را به کنار میراند اما با توجه به اینکه مالیبو 2016 تا سه ماهه چهارم سال 2015 عرضه نمیشود. نمیتوان این خودرو را فعلاً رقیب جدی به حساب آورد اما با ورود مالیبو 2016 به جادهها و با استناد به برتری فنی آن روی کاغذ نسبت به دیگر رقبا این خودرو میتواند نظر خریداران را جلب کند و کمری و آکورد را شکست دهد یا حداقل میزان فروش آنها با کندی مواجه کند.