این بار BMW همه را انگشت به دهان گذاشت. اسمش 3.0 CSL Hommage است و نسل امروزی مدل اصلی 3.0 CSL از دهه هفتاد میباشد.
CSL مخفف سه کلمه کوپه، اسپرت و سبکوزن است. این مدل از پیچیدهترین تکنولوژیهای روز بهره میبرد. فنّاوری و مواد استفاده شده در تولید این خودرو همانند مدلهای الکتریکی i میباشد. بدنه CSL از فیبر کربن تشکیل شده که بسیار سبک بوده و موتور آن طبق گفتهها بر پایه موتور 6 سیلندر خطی M4 میباشد.
برخلاف تکنولوژی بهروز CSL در مورد طراحی هنوز هم سنتهای دیرینه بهجای آورده شده است. اتاق خودرو فقط امکانات ضروری را در خود جای داده تا اتومبیل رژیم کاهش وزن خود را حفظ کرده باشد. مدل دهه هفتاد CSL کاپوت و بدنه و بال آلومینیومی داشت که مدل امروزی حتی از آن هم سبکتر و از جنس فیبر میباشد.
طراحی Hommage بهشدت تحت تأثیر آئرودینامیک است ولی باز با این حال سعی شده اصالت طراحی کلاسیک ماشین مسابقهای افسانهای BMW در آن حفظ شود. جلوپنجره معروف BMW در این مدل بزرگتر و کشیدهتر تعبیه شده است. چراغهای جلو متصل به جلوپنجره بوده و نوار x مانندی درون آنها مشاهده میشود. تنها موردی که اصالت خود را حفظ نکرده همین چراغهای جلو است.
BMW اظهار میکند که این مدل یکی از کم ارتفاعترین مدلهای تاریخ کمپانی است و این هم به خاطر فلاپ های فیبر کربنی بکار رفته در زیر خودرو میباشد.
نکته فوقالعاده خودرو این است که به خاطر کاهش اصطکاک هوا، آینههای جانبی جای خود را به دوربین دادهاند.
در پشت خودرو چراغ ترمز بر روی بادشکن عقب امتداد یافته است. بادشکن سایه خود را بر روی نشان BMW افکنده است. رینگهای خودرو 21 اینچی و از جنس آلومینیوم میباشند.
در داخل اتاق خبری از آپشن های گرانقیمت نیست. کابین 3.0 CSL قدیمی با چوب طراحی شده بود ولی اینجا رژیم کاهش وزن حرف اول و آخر را میزند و فقط نوار نازکی از چوب بر روی پنل امکانات بکار رفته است. بقیه اجزا بهطور کل از جنس فیبر کربن ساخته شدهاند.
صندلیهای مسابقهای و کپسول آتشنشانی بیانگر نژاد اصیل ریسینگ خودرو هستند. پس انتظار دیدن این وسایل را در اتاق CSL داشته باشد. در مورد مانور خودرو بایستی اشاره شود که Hommage دارای موتور شش سیلاند خطی میباشد که با تکنولوژی eBoost تقویت شده است. خب بر کسی پوشیده نیست که BMW اخیراً سیستم انتقال آب جدیدی را در M4 GTS بکار برده بود و انتظار دیدن چنین نوآوری ای در CSL زیاد دور از ذهن نخواهد بود.
رقیب این خودرو یعنی آئودی TT اسپرت از توربوشارژر های الکتریکی استفاده میکند که این تکنولوژی BMW نیز باید چیزی شبیه به آن باشد. بههرحال رقابت این دو دیدنی خواهد بود.
بعد از این همه توضیح مفصل، BMW میگوید که نباید انتظار داشته باشید ما Hommage را به تولید انبوه برسانیم. این مدل فقط نمایهای از آنچه در توان داریم است و تنها برای عرضاندام به نمایش در خواهد آمد. اما ظهور دوباره CSL میتواند طرفداران را امیدوار کند که مدل کوپه M4 جانی تازه بگیرد و باز هم C کلاس بنز را گوش مالی دهد!