1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. همه چیز درباره آئودی R8

همه چیز درباره آئودی R8

31 شهریور 1395
  • 1
  • 7563

آئودی همواره به عنوان بازوی لوکس ساز فولکس واگن مطرح بوده است. سه‌گانه خودروهای لوکس آلمانی با حضور مرسدس، BMW و آئودی شکل می‌گیرد. اما در جایی که مرسدس به عنوان خودرویی لوکس‌تر و ب‌ام‌و به عنوان خودرویی اسپرت تر مطرح بودند، آئودی کمی به دنبال تمایزهای خاص خود بود. همین موضوع باعث شد تا شاهد خودروهایی آلومینیومی از این شرکت باشیم که به واسطه این نوآوری، ارزش بالایی یافتند.

 همه چیز درباره AUDI R8

 

در ابتدای قرن 21، آئودی که از آن با شهرت ارباب حلقه‌ها یاد می‌شود، سعی در ساخت خودروهایی متفاوت‌تر نمود. این تلاش‌ها با دو سری خودروی بسیار محبوب نمود حقیقت یافت. یکی از این خودروها، اسپرت و رودستر جذاب تی تی بود. خودرویی ارزان قیمت و البته هیجان‌انگیز با ویژگی‌های خاص آئودی. اما خودروی دوم، یک پرچم‌دار و خودروی مابین اسپرت‌های عادی و سوپراسپرت ها بود. آئودی R8 با توجه به نسبت خانوادگی این شرکت با لامبورگینی به صورت یک اسپرت مدرن آلمانی متولد شد. از آنجا که لامبورگینی نیز از زیرمجموعه‌های آئودی و گروه بزرگ فولکس واگن است، این فرصتی مناسب برای شکل‌گیری یک سوپراسپرت در مقیاسی دسترس پذیرتر و ارزان‌تر برای عموم با نشان آئودی بود.

 همه چیز درباره AUDI R8

آئودی R8 به عنوان یک خودروی اسپرت دو نفره با موتور میانی و انتقال نیرو به هر چهار چرخ با سیستم انحصاری کواترو در سال 2006 روانه بازار شد. زیربنای این خودرو، نسخه مسابقه‌ای مسابقات لمانز بود که تبدیل به خودرویی کانسپت برای جاده‌ها شده بود. این کانسپت در سال 2003 رونمایی شده بود و توسعه آن به مدت سه سال طول کشید. این خودرو نام خود را از برنده 6 دوره مسابقات 24 ساعته لمانز دریافت نموده بود و در نمایشگاه پاریس 2006 رونمایی شد.

 همه چیز درباره AUDI R8

آئودی R8 اولیه مجهز به موتور 8 سیلندر خورجینی 4.2 لیتری تمام آلومینیومی بود. این موتور با کمک سیستم تزریق مستقیم سوخت و تنفس طبیعی قادر بود 414 اسب بخار نیرو و 430 نیوتن متر گشتاور تولید نماید. سیستم کواترو نیز 30 درصد از نیرو را به چرخ‌های جلو و 70 درصد را به محور عقب ارسال می‌کرد. اما سال 2009، آئودی موتور دیگری را به این خانواده آورد. موتور 10 سیلندر 5.2 لیتری که مستقیماً از لامبورگینی گایاردو LP560-4 به عاریت گرفته شده بود. قدرت خروجی این موتور به 525 اسب بخار و گشتاور آن به 530 نیوتن متر بالغ می‌گشت.

 همه چیز درباره AUDI R8

با چنین موتور، R8 به هیولایی تبدیل می‌شد که صفر تا صد را در 3.9 ثانیه طی می‌کرد. نهایت سرعت این مدل نیز 316 کیلومتر بر ساعت بود. آئودی R8 همچنین اولین خودرویی بود که به صورت استاندارد از چراغ‌هایی از نوع LED برای روشنایی جلو استفاده می‌کرد. در سال 2010 همچنین نسخه اسپایدر یا روباز این خودرو نیز معرفی شد. در مقایسه با مدل کوپه، شاسی این نسخه تقویت شده بود و رول بارهای ایمنی نیز بدان افزوده شده بودند. این موضوع البته باعث افزایش وزن این خودرو می‌شد. مدل‌های اسپایدر ابتدا تنها به صورت 10 سیلندر عرضه می‌شدند اما بعدها نسخه 8 سیلندر و ارزانتر آن نیز معرفی شد. R8 همچنین نسخه‌های متفرقه‌ای نیز داشت. یک نسخه کانسپت از آن با موتور 12 سیلندر توربو دیزلی به حجم 6.0 لیتر و قدرت 493 اسب بخار و گشتاور 1000 نیوتن متر در سال 2008 و در نمایشگاه دیترویت رونمایی شد. نسخه لمانز نیز در همان سال با همین موتور معرفی شد.

 همه چیز درباره AUDI R8

در سال 2009 شاهد نسخه e ترون بودیم. مدلی که مجهز به موتور الکتریکی با قوای 313 اسب بخار و 450 نیوتن متر بود. نسخه e-tron در سال 2011 به مرحله پیش تولید رسید. شتاب صفر تا صد این مدل در این زمان، 4.8 ثانیه بود که تنها 0.2 ثانیه کندتر از نسخه 8 سیلندر بنزینی R8 بود. البته سرعت نهایی این مدل به واسطه محدودیت‌های خودروهای الکتریکی مخصوصاً در بخش گیربکس به 200 کیلومتر بر ساعت محدود شده بود. این خودرو همچنین با زمان 8:09.099 توانست رکورد خودروهای الکتریکی در پیست نوربرگ رینگ را نیز به دست آورد. در سال 2014، آئودی شعاع حرکتی این مدل را با یک بار شارژ از 215 کیلومتر به 450 کیلومتر افزایش داد. آخرین نسخه از ای ترون در سال 2016، با موتور 456 اسبی قادر است شتاب صفر تا صد را در 3.9 ثانیه بر جای بگذارد.

 همه چیز درباره AUDI R8

 همه چیز درباره AUDI R8

نسخه‌های GT از R8 نیز در تعدادی معدود و 333 دستگاه بین سال‌های 2010 تا 2013 تولید شدند. این مدل‌ها با موتور 10 سیلندر و سیستم کواترو اما با کاهش وزنی 100 کیلوگرمی و افزایش نیرو به 552 اسب بخار، عملکرد بهتری داشتند. به گونه‌ای که شتاب صفر تا صد آنها 3.6 ثانیه و بیشینه سرعتشان 320 کیلومتر بر ساعت بود. نسخه اسپایدر GT نیز به همین میزان تیراژ به تولید رسید.

 همه چیز درباره AUDI R8

 همه چیز درباره AUDI R8

 همه چیز درباره AUDI R8

آئودی همچنین نسخه‌های تولید محدود دیگری از R8 را در کارنامه دارد. ازجمله مدل‌هایی برای مسابقات مختلف، بازار چین و مخصوص پلیس. در سال 2012 اولین فیس لیفت این خودرو نیز رونمایی شد که شامل تغییرات ظاهری و باطنی بسیاری بود. گیربکس 7 سرعته S ترونیک به انتخاب‌های آن افزوده شد و سپرها و چراغ‌ها نیز تغییر کردند نسل دوم آئودی R8 در سال 2015 معرفی شد. طراحی این نسخه کاملاً یادآور نسل اول و البته در تکامل آن است. مدل‌های جدید اکنون با موتور 10 سیلندر 5.2 لیتری در نسخه‌های عادی 533 اسبی و 540 نیوتن متری و نسخه پلاس با قدرت 602 اسب بخار و 560 نیوتن متر گشتاور ارائه می‌شوند. شتاب صفر تا صد نسخه کوپه، 3.5 ثانیه و نسخه اسپایدر به 3.6 ثانیه رسیده است در حالی که مدل پلاس برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت به تنها 3.2 ثانیه زمان نیاز دارد. بیشینه سرعت نسخه پلاس اکنون به 330 کیلومتر بر ساعت می‌رسد. در حالی که سبک وزن‌ترین نسخه هم مدل پلاس با وزن خالص 1555 کیلوگرم است و سنگین‌ترین مدل هم نسخه اسپایدر 1720 کیلوگرمی می‌باشد.

 همه چیز درباره AUDI R8

 همه چیز درباره AUDI R8

 همه چیز درباره AUDI R8

شاید روزگاری رقیب اصلی این خودرو تنها پورشه 911 توربو بود اما امروزه یک دوجین رقیب توانمند، کار را بر آن مشکل نموده‌اند. هرچند R8 را بتوان برادر ارزان قیمت‌تر لامبورگینی اوراکان قلمداد نمود که با قیمت پایه 164 هزار دلار برای مدل کوپه و 192 هزار دلار برای نسخه پلاس، قابل دسترس تر است اما در عین حال مرسدس ای‌ام‌جی GT، هوندا NSX و نیسان GT-R ف شورولت کوروت، پورشه 911، مک لارن 570s و خود لامبورگینی اوراکان کار را برای تصمیم‌گیری در مورد خرید یک r8 سخت‌تر کرده‌اند.

منبع:caranddriver




نظرات

  • قاسم اسرار قاسم اسرار (15 شهریور 1399 ساعت 01:38)

    شرکت Audi المان از زحمات دکتر سهیل سید حسینی در این شرکت برای به روز رسانی سیستم سوخت رسانی خودروی R8 خود قدر دانی و تشکر کرد