ورود
بیوایدی چین L یک سدان فست بک بزرگ، مدرن و اقتصادی است که در آوریل ۲۰۲۴ به بازار چین معرفی شد و خیلی سریع توانست به سومین خودروی پرفروش چین در سال ۲۰۲۴ تبدیل شود. این خودرو با فروش ۲۲۹ هزار دستگاه، سهم ۴.۷ درصدی از بازار را در اختیار گرفت و نشان داد که ترکیب طراحی آیندهنگر، فناوریهای نوین و برند قابل اعتماد، تا چه اندازه میتواند موفق باشد.
بیوایدی برای ساخت این خودرو از تجربهی نسلهای قبلی خود استفاده کرده است. نسل اول این خودرو در سال ۲۰۱۳ بر اساس پلتفرم BYD F3 تولید شد. نسل دوم نیز در سال ۲۰۱۸ با نام QIN Plus عرضه شد و حالا نسل سوم با نام QIN L به عنوان یکی از پیشرفتهترین محصولات این برند پا به میدان گذاشته است.
در QIN L از فناوریهای روز صنعت باتری سازی و موتورهای الکتریکی استفاده شده و این خودرو نمایندهای از رویکرد جدید بیوایدی در صنعت خودرو های برقی است. نام QIN از یکی از سلسلههای مهم چین باستان گرفته شده که پایهگذار اتحاد کشور چین بودند؛ انتخابی که نشاندهنده اهمیت این محصول برای BYD است.
این لیفتبک محبوب قرار است بهزودی از سوی تیگارد موتور وارد خیابان های کشورمان شود و میتواند گزینهای متفاوت برای علاقهمندان به خودروهای هیبرید مدرن، جادار و باکیفیت باشد.
بیوایدی چین L یک سدان فستبک با طراحی مدرن و ابعادی چشمگیر است. این خودرو با طول ۴۸۳۰ میلیمتر، عرض ۱۹۰۰ میلیمتر، ارتفاع ۱۴۹۵ میلیمتر و فاصله محوری ۲۷۹۰ میلیمتر، استایلی کشیده و هماهنگ دارد که آن را در کلاس خودش برجسته میکند.
در نمای جلو، مانند بسیاری از محصولات بیوایدی، یک نوار LED درون چراغها بهکار رفته است. نوار کرومی که از بالای جلوپنجره عبور کرده و تا گوشه داخلی چراغها ادامه دارد، باعث میشود نمای جلو یکپارچهتر و پهنتر دیده شود. جلوپنجره بزرگ با خطوط کرومی افقی نیز در همین راستا به عریضتر نشان دادن چهره خودرو کمک کرده است.
نمای جانبی طراحی سادهتری دارد اما نسبت به سایر زوایا، دلنشینتر بهنظر میرسد. کرومکاری دور شیشهها و رینگهای ۱۷ اینچی جلوهای لوکس به خودرو دادهاند. البته اگر فاق لاستیکها کوتاهتر بود، ظاهری زیباتر و اسپرتتر به خودرو می بخشید، اما در اینجا سواری نرمتر و خانوادگی فدای ظاهر تهاجمیتر شده است.
در نمای عقب، طراحی چراغهای پیوسته باعث شده خودرو از این زاویه هم پهنتر دیده شود. الگوی هندسی داخل چراغها طراحی جالبی دارد و باعث جذابتر شدن این بخش شده است. جالبتر آنکه همین طرح در گوشههای سپر هم تکرار شده. در پایین سپر هم یک دیفیوزر بهصورت متناسب و بدون شلوغکاری جایگذاری شده که ظاهر کلی عقب خودرو را کامل کرده است.
طراحی داخلی بیوایدی چین L
کابین بیوایدی چین L با ترکیب رنگ کرم و مشکی، از همان نگاه اول حس لوکس بودن را منتقل میکند. استفاده از رنگ کرم روشن در رودریها، قاب ستونها و سقف باعث شده فضای داخلی روشن و دلباز باشد، در حالی که بخشهای بالایی داشبورد با رنگ مشکی، حس مدرنتری را القا میکنند.
نمایشگر مرکزی ۱۲.۸ اینچی که قابلیت چرخش افقی و عمودی دارد، بخش اصلی کنترل خودرو را در اختیار گرفته؛ جایگیری بالای آن روی داشبورد باعث شده هم در میدان دید راننده باشد و هم استفاده از آن راحتتر شود.
در امتداد داشبورد، یک نوار مشکی براق کشیده شده تا نمای بصری جذابی ایجاد کند. دریچههای سیستم تهویه بههمراه کلاستر دیجیتال در این قسمت ادغام شدهاند؛ بهطوریکه نمایشگر پشت آمپر در زمان خاموش بودن خودرو، با طراحی مخفیانهاش در دل داشبورد ناپدید میشود و یک دستی جالبی به فضا میدهد.
کنسول میانی هم طراحی شلوغی ندارد اما کاربردی است؛ در این بخش تنظیمات مربوط به رادار نقطه کور، کنترل سیستم تهویه، حالتهای رانندگی، تنظیمات سیستم هیبرید و پلاگینهیبرید، جا لیوانی و دستهدنده با طراحی خاص قرار گرفتهاند. البته نبود شارژر وایرلس در این قسمت، جای خالی مهمی است که میتوان آن را نقطهضعف دانست.
از نکات مثبت دیگر، قرار گرفتن بخشی از کنترلهای سیستم تهویه روی فرمان است که هنگام رانندگی بسیار کاربردی خواهد بود.
داشبورد و رودریها با متریال سافتتاچ پوشیده شدهاند؛ این ویژگی علاوه بر ایجاد حس خوب برای سرنشینان، در این رنج قیمتی به عنوان یک نکته قابلتوجه و ارزشمند به حساب میآید. کیفیت ساخت بالا و مونتاژ دقیق، مواردی هستند که از نزدیک بیشتر به چشم میآیند.
در مجموع، طراحی داخلی چین L ساده اما هوشمندانه است؛ ترکیبی از فناوری، ظرافت بصری و مواد اولیه باکیفیت که فضایی دلنشین و خانوادگی خلق کرده است.
بیوایدی چین L یک کراساوور پلاگینهیبرید با تمرکز بر عملکرد بهینه، مصرف سوخت پایین و برد بالا است. این خودرو به پیشرانهی هیبریدی متشکل از یک موتور ۱.۵ لیتری بنزینی و یک موتور الکتریکی قدرتمند مجهز شده است. موتور بنزینی توان تولید 101 اسب بخار قدرت و ۱۲۶ نیوتنمتر گشتاور را دارد و موتور برقی نیز 218 اسب بخار قدرت و ۲۶۰ نیوتنمتر گشتاور ارائه میدهد. انتقال قدرت از طریق گیربکس EHS به چرخهای جلو انجام میشود.
به لطف این ترکیب، چین L میتواند در مدت ۷.۵ تا 8 ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد؛ عددی چشمگیر برای یک سدان با وزن حدود ۱۶۵۵ کیلوگرم.
باتری ۱۵.۸۷ کیلوواتساعتی این خودرو در حالت تمام برقی تا ۱۲۰ کیلومتر پیمایش شهری (چرخه CLTC) را ممکن میسازد. همچنین با ترکیب باک پر و باتری با شارژ کامل، برد ترکیبی خودرو تا ۲۱۰۰ کیلومتر افزایش مییابد که یک رکورد چشمگیر برای کلاس خود محسوب میشود. مصرف سوخت ترکیبی چین L تنها ۳.۰۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر اعلام شده و استاندارد آلایندگی یورو ۶ را نیز پاس میکند.
سیستم تعلیق جلو از نوع مک فرسون و عقب از نوع میل پیچشی ارتقا یافته است تا بین راحتی و هندلینگ تعادل برقرار شود. ظرفیت باک خودرو ۶۵ لیتر است که در کنار مصرف پایین و باتری بزرگ، خیال راننده را از نظر شارژ و سوختگیری راحت میکند.
بیوایدی چین L در زمینه تجهیزات ایمنی به شش ایربگ (جلو، جانبی و پردهای) مجهز شده است. این خودرو به بستهای کامل از سیستمهای کمکرانندگی پیشرفته (ADAS) مجهز شده که شامل کروز کنترل تطبیقی (ACC)، سیستم حفظ حرکت بین خطوط و هشدار خروج از خط، سیستم تابلو خوان (تشخیص علائم ترافیکی)، هشدار و کنترل هوشمند محدودیت سرعت، نوربالا و نورپایین اتوماتیک، هشدار پیشبینی برخورد و ترمز اضطراری خودکار، ترمز خودکار برای جلوگیری از برخورد عقب، رادار نقطه کور و هشدار خروج از پارک میشود.
برای راحتی در پارک، رادار پارک عقب ۴ نقطهای، رادار جلو ۲ نقطهای، سیستم پارک خودکار و دوربین ۳۶۰ درجه با نمای سه بعدی در نظر گرفته شده است.
بیوایدی چین L از نظر امکانات رفاهی، لیست نسبتاً کاملی ارائه میدهد. سیستم تهویه مطبوع دو کاناله به همراه خروجی مجزا برای سرنشینان عقب، ورود بدون کلید، استارت دکمهای و صندوقعقب برقی از جمله ویژگیهایی هستند که استفاده روزمره از خودرو را سادهتر میکنند.
یک نمایشگر ۱۲.۸ اینچی با قابلیت چرخش، رابط اصلی تنظیمات خودروست و از طریق سیستم تعامل صوتی نیز میتوان بسیاری از فرمانها را اجرا کرد. البته این نمایشگر از اپلکارپلی و اندرویداتو پشتیبانی نمیکند که یکی از ضعفهای آن بهحساب میآید.
در فضای داخلی، نورپردازی داشبورد، کلاستر دیجیتال ۸.۸ اینچی، و سیستم صوتی با شش بلندگو در کنار آینههای تنظیم و تاشو برقی، سقف پانوراما و ترمز پارک برقی، همگی حس مدرنتری به کابین دادهاند. تنظیمات برقی صندلی راننده در شش جهت و صندلی شاگرد در چهار جهت نیز رفاه سرنشینان جلو را تأمین میکند.
از دیگر امکانات میتوان به دوربین ثبت وقایع، کنترل از راه دور شیشههای جانبی، اتولایت و چراغهای LED جلو و عقب و امکان انتخاب حالتهای مختلف رانندگی اشاره کرد.
با این حال، نبود امکاناتی مثل شارژر وایرلس، گرمکن و سردکن صندلیهای جلو، در خودرویی با این سطح از تکنولوژی، حس کمبود را بهجا میگذارد و میتوان آنها را در فهرست نقاط ضعف چین L قرار داد.
اواسط اسفند ماه ۱۴۰۳، فراخوان واریز وجه برای بیوایدی چین L با قیمت حدودی ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان منتشر شد، اما تا این لحظه (اواسط اردیبهشت ماه 1404) هنوز خودرویی به مشتریان تحویل داده نشده است. همین موضوع باعث شده تا فعلاً این خودروی پلاگینهیبرید رقیب مستقیمی در بازار ایران نداشته باشد. در صورت عرضه گسترده و قیمتگذاری منطقی، چین L میتواند برای آن دسته از خریدارانی که بین خودروهای چینی بنزینی و گزینههای مونتاژی نسبتاً لوکس مردد هستند، یک انتخاب متمایز باشد.
البته حضور محدود و نامطمئن برند بیوایدی در ایران، یکی از ریسکهای مهم خرید این خودرو در برابر رقبا بهحساب میآید؛ بهخصوص برای کسانی که روی خدمات پس از فروش حساب باز میکنند.
بیوایدی چین L با طراحی مدرن، پلتفرم بهروز، قوای محرکه کممصرف و امکانات رفاهی و ایمنی کامل، در کلاس لیفتبکهای نیمهلوکس یک گزینه متفاوت و جذاب محسوب میشود. هرچند نبود برخی آپشنهای مرسوم مثل شارژر بیسیم، سردکن و گرم کن صندلی های جلو و یا اتصال اپلکارپلی و اندرویداتو در این سطح قیمتی کمی ناامیدکننده است، اما کیفیت ساخت بالا و تجربه رانندگی اقتصادی میتوانند این ضعفها را تا حدی جبران کنند. اگر عرضه این خودرو تداوم پیدا کند و پشتیبانی خدمات مناسبی داشته باشد، بیوایدی چین L شانس بالایی برای موفقیت در بازار ایران خواهد داشت.