ورود

تویوتا راوفور یکی از محبوبترین خودروهای تویوتا است که اولین نسخه آن در سال 1994 معرفی شده بود. این خودرو، یک شاسی بلند کامپکت است که تا کنون دو نسل آن در ایران حضور پیدا کردهاند. راوفور در ایران نیز مانند سایر کشورها به فروش خوبی دست پیدا کرده و همچنان رقیب سرسختی برای خودروهای کرهای است. رفع محدودیت واردات باعث شده است تا پای خودروهای وارداتی متعددی به خیابانهای ایران باز شود و یکی از محصولات وارداتی جدید که شاهد آن خواهید بود، تویوتا راوفور هیبریدی است.

توسعه نسل جدید تویوتا راوفور بر روی پلتفرم TNGA-K انجام شده است و نسل جدید این خودرو تغییراتی مثبتی را به نمایش میگذارد. علاوه بر تغییرات ظاهری، شاهد استفاده از تکنولوژی مدرنی در آن هستیم و با توجه به اینکه راو4 یکی از موفقترین خودروهای تویوتا است، میتوان آینده خوبی را برای این نسخه جدید نیز پیش بینی کرد.
نسل پنجم تویوتا راو4 در بازار ایران در نسخههای ۲ لیتری بنزینی تک دیفرانسیل دو دیفرانسیل و همچنین ۲.۵ لیتری هیبرید تک و دو دیفرانسیل عرضه شده است. نسخههای ۲ لیتری هم بهصورت سفارش ژاپن و هم سفارش چین وارد شدهاند که در عمل، بیشتر نمونههای موجود، سفارش چین هستند. در مقابل، راو4 هیبریدی ۲.۵ لیتری دو دیفرانسیل نیز هم از چین و هم از ژاپن وارد شده، اما عمدتاً نمونههای ساخت یا سفارش ژاپن در بازار حضور دارند.
محبوبیت همیشگی تویوتا، بهویژه راو4 که سابقهای درخشان در بازار ایران دارد، باعث شده تا واردکنندگان متعددی به سراغ این خودرو بروند و به همین دلیل، تیپها و نمونههای متنوعی از آن در بازار دیده میشود.

تویوتا راو4 هیبریدی در بازار ایران با پیشرانه 2.5 لیتری و به صورت تک و دو دیفرانسیل عرضه میشود و پنجمین نسل از تویوتا راوفور است. این خودرو که با کد اتاق XA50 شناخته میشود، پلتفرم مشترکی با تویوتا کمری XV70 دارد.
تویوتا راو4 هیبریدی دو دیفرانسیل عرضهشده در بازار ایران به یک پیشرانه ۲.۵ لیتری بنزینی تنفس طبیعی مجهز است که در کنار یک سیستم هیبریدی دو موتوره فعالیت میکند؛ بهطوریکه یک موتور الکتریکی روی محور جلو و یک موتور الکتریکی مستقل روی محور عقب قرار دارد و مجموع این مجموعه، سامانه چهارچرخ محرک الکتریکی را شکل میدهد. موتور بنزینی این خودرو بهتنهایی ۱۷۶ اسب بخار قدرت و ۲۲۰ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند و انرژی مورد نیاز بخش الکتریکی نیز توسط باتری با ظرفیت ۱۸.۱ کیلوواتساعت تأمین میشود. برآیند توان این مجموعه هیبریدی و بنزینی به ۲۲۰ اسب بخار قدرت و ۲۸۰ نیوتنمتر گشتاور میرسد.

در این خودرو، گیربکس E-CVT وظیفه انتقال نیرو به چرخ ها را بر عهده دارد و به لطف سیستم دو دیفرانسیل، راو4 هیبریدی عملکرد مناسبی در مسیرهای لغزنده، شرایط برفی و طبیعتگردی سبک ارائه میدهد. شتاب صفر تا صد این مدل ۸.۱ ثانیه اعلام شده و حداکثر سرعت آن به ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت میرسد. مصرف سوخت ترکیبی راو4 هیبریدی حدود ۵.۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر عنوان شده و با توجه به باک ۵۵ لیتری و بهرهگیری از موتور الکتریکی، امکان پیمایش مسافتی در حدود ۱۰۰۰ تا ۱۱۰۰ کیلومتر را فراهم میکند. سیستم تعلیق مکفرسون در جلو و تعلیق جناغی مستقل در عقب نیز نقش مهمی در بهبود پایداری و هندلینگ این کراساوور ایفا میکنند.
|
مشخصه فنی |
توضیحات |
|
حجم موتور |
2.5 لیتر |
|
نوع موتور |
تنفس طبیعی همراه با دو موتور الکتریکی |
|
نوع گیربکس |
ECVT |
|
قدرت |
220 اسب بخار |
|
گشتاور |
280 نیوتنمتر |
در نسلهای مختلف تویوتا راوفور همواره شاهد تکامل طراحی بودیم و در حال حاضر طراحی جدیدترین نسخه این خودرو میتواند نمادی از مدرنیته، اصالت و عملکرد باشد. در تویوتا راوفور هیبریدی شاهد خطوط و زوایای تیزی هستیم که باعث خشنتر دیده شدن آن میشود. وجود یک سری از المانها در این خودرو باعث شده تا خودرو علاوه بر داشتن یک چهره خانوادگی شبیه به خودروهای آفرودی نیز باشد.
در نمای جلوی تویوتا راوفور هیبریدی دو دیفرانسیل شاهد چراغهای کشیده و جلو پنجره بزرگ هستیم که همراه با سپر برجسته میتوانند حس قدرت را منتقل کنند. لوگوی تویوتا با همان طراحی همیشگی خود بر روی جلوپنجره خودرو نصب شده و میدرخشد. پروفیلهای جانبی کاپوت نمایی برجسته دارند و سپر به صورت عضلانی طراحی شده تا حس قدرت بیشتری را منتقل کند.

در نمای جانبی گلگیرهای مربعی توجه ما را به خود میکنند که از فلاپ مشکی تهیه شدهاند. دستگیرههای این خودرو همرنگ بدنه هستند و در قسمت بالایی پنجرهها شاهد یک نوار کرومی ظریف هستیم. در این نما، خطوط برجسته و فرورفتگیهایی وجود دارند که به ایجاد نمایی سه بعدی و یک گرافیک جذاب کمک کردهاند. اصالت تویوتا راوفور هیبریدی 2025 در نمای جانبی آن نیز قابل مشاهده است و در این نما تویوتا تمام تلاش خود را برای حفظ اصالت به کار گرفته است.

با بررسی نمای عقب این خودرو متوجه هماهنگی بخشهای مختلف آن میشویم، چرا که نمای عقب در عین حال که حس استحکام را منتقل میکند، جذابیت بصری خود را نیز به رخ میکشد. یک اسپویلر سقفی در این نما مشاهده میشود و چراغها به صورت دو تکه، کشیده و با زوایای تیز طراحی شدهاند. فرورفتگیها و برجستگیهای موجود در بخش عقب یک نمای سه بعدی و یک گرافیک مهیج ایجاده کردهاند. سپر عقب نیز عضلانی دیده میشود و از فلاپ مشکی تهیه شده است. طراحی سپر عقب تویوتا راوفور هیبریدی جدید مشابه سپر جلو انجام شده است و هر دو به خوبی حس استحکام را منتقل میکنند.

المانهای هندسی نمای ظاهری راوفور هیبریدی در داخل کابین آن نیز قابل مشاهده هستند. طراحی کابین چندان فانتزی نیست و طراحان خودرو بیشتر بر روی نمایش اصالت تمرکز داشتهاند. برای داشبورد و بخشهای مختلف کابین از متریالهای باکیفیتی استفاده کردهاند و شاهد یک صفحه نمایش لمسی مرکزی هستیم. دریچههای تهویه به شکل هندسی دیزاین شدهاند و صفحه کیلومتر پشت فرمان نیز به صورت دیجیتالی است. بخشهای مختلف کابین با یکدیگر هماهنگی دارند و تزئیینات کرومی نیز در یک سری از بخشها مشاهده میشوند. صندلیهای راوفور هیبریدی چرمی و ارگونومیک هستند و در طول مسیر راحتی را برای سرنشینان و راننده فراهم میکنند. ردیف عقب این خودرو، فضای کافی را در اختیار سه سرنشین بزرگسال قرار میدهد و در حالت کلی کابین طراحی جادار، راحت، اصیل، مدرن و کاربردی دارد.

تویوتا راوفور هیبریدی دو دیفرانسیل، امکانات رفاهی و ایمنی مناسبی دارد، ولی تا حدودی امکانات آن نسبت به بعضی از خودروهای چینی کمتر به نظر میرسد. در این خودروی وارداتی شاهد امکانات رفاهی مثل فرمان برقی، 6 عدد بلندگو، کلیدهای چند منظوره روی فرمان، اتوهلد، دیلایت، مه شکنهای جلو و عقب و سیستم تهویه خودکار هستیم. جهت فراهم کردن رفاه بیشتر، امکاناتی مثل صفحه نمایش لمسی 13.2 با پشتیبانی از اپل کار پلی، دریچه تهویه عقب، تنظیم حالتهای رانندگی، کلاستر دیجیتالی و رابط شارژ USB را در نظر گرفتهاند.

در بخش امکانات ایمنی تویوتا راوفور هیبریدی شاهد امکاناتی مثل سیستم کروز کنترل DRCC، سیستم اتصال صندلی کودک ISOFIX، سیستم کمکی حرکت بین خطوط LTA، سیستم ایمنی قبل از برخورد PCS و سیستم حفاظتی ضد مانع پنجرهها Pinch-Anti هستیم. همچنین امکانات دیگری نظیر سیستم ضد سرقت ایموبیلایزر، سیستم نظارت بر فشار باد تایر TPMS با موقعیت یابی، سیستم کنترل حرکت در سطح شیبدار HAC و مجموعهای از ایربگهای پردهای، جانبی و زانویی در این خودرو دیده میشوند. علاوه بر تمامی این موارد، ایمنی راوفور هیبریدی با سیستم کمک ترمز BA، ترمز ABS، EB و کنترل پایداری ESP تکیمل میشود.
با رفع محدودیتهای واردات خودرو، چالشهای دسترسی به خودروهای وارداتی تا حدودی از بین رفتهاند و مجدد شاهد حضور خودروهایی مثل راوفور هستیم. راوفور هیبریدی دو دیفرانسیل از محصولات جدیدی است که در سبد محصولات شرکتهای ایرانی قرار دارد و با توجه به قابلیت آفرودی و دو دیفرانسل بودن آن، مورد توجه بسیاری از افراد قرار میگیرد.

این خودرو، با طراحی ظاهری جذاب و قابلیتهای خود میتواند مورد توجه خانوادهها و دوستداران آفرود قرار بگیرد. تویوتا راوفور هیبریدی دو دیفرانسیل رقبای مستقیم متعددی ندارد، ولی میتواند رقیب خودروهایی مثل لاماری ایما هیبرید، هاوال H6 هیبرید یا تیگو 8 E پلاس باشد. در حال حاضر تعداد خودروهایی با مشخصات این خودرو در بازار ایران کم است و با توجه به همین مسئله باید صبر کنیم تا برنامههای شرکتهای وارد کننده و واکنش مشتریان را به تویوتا راوفور هیبریدی دو دیفرانسیل ببینیم.