ورود

تویوتا وایلدلندر در واقع نسخه ای از تویوتا راو4 است که ویژه بازار چین طراحی و عرضه شده است. تویوتا از جمله شرکتهای خودروسازی با تجربه است که تقریبا 80 سال قدمت دارد و در حال حاضر یکی از بزرگترین شرکتهای خودروسازی جهان است و آمارهای خیرهکنندهای در زمینه عرضه خودرو دارد. راوفور، یکی از محبوب ترین کراس اور های تویوتاست که سال هاست در کشورهایی مثل آمریکا، ژاپن، چین و کانادا فروش قابل توحهی دارد. محبوبیت و موفقیت این خودرو باعث شد تا خودروهایی مثل تویوتا وایلدلندر و سوزوکی اکراس نیز بر اساس آن طراحی شوند.
تویوتا وایلدلندر در اصل همان تویوتا راو4 است که با ظاهری متفاوت و ویژه بازار چین طراحی شده است. تویوتا در سال 2018 تصمیم گرفت که با همکاری GAC، دیگر شریک تجاری خود در چین این خودرو را به عنوان محصولی مشترک میان GAC و تویوتا تولید کند، این درحالی است که تولید و عرضه تویوتا راو4 همچنان توسط FAW دیگر شریک تویوتا در چین نیز ادامه دارد، این خودرو میتواند به عنوان یک شاسی بلند لوکس، فناوری پیشرفته و طراحی مدرنی را به نمایش بگذارد.
در دور جدید واردات خودرو، تویوتا وایلدلندر نیز مانند دیگر مدل های تویوتا مورد توجه بسیاری از وارد کنندگان قرار گرفت،TOYOTA WILDLANDER با یک پیشرانه 2 لیتری و گیربکس CVT توسط ایرتویا و برخی دیگر شرکت ها در ایران عرضه شده و هم اکنون نمونه هایی از این خودرو در حال تردد در خیابان های کشور هستند. البته لازم به ذکر است که احتمال عرضه این خودرو با پیشرانه 2.5 لیتری هیبریدی و تنفس طبیعی نیز وجود دارد و شاید در آینده شاهد این نسخهها نیز باشیم.
طراحی ظاهری تویوتا وایلدلندر نسبت به راوفور تهاجمیتر دیده میشود و از نمای روبرو، طراحی تقریبا مشابهی با لکسوس دارد. در جلو پنجره نسخه مونتاژ شده چینی از ادوات فلزی استفاده نشده تا قیمت خودرو اقتصادیتر باشد. چراغهای جلو به شکل باریک و کشیده طراحی شدهاند و در بخشهای مختلف نمای جلو شاهد حجم پردازیها و سپر عضلانی هستیم.
در نمای جانبی شاهد شباهت زیاد این خودرو با راو4 هستیم و خطوط شکسته به وضوح قابل مشاهده هستند. گلگیرها به شکل برجسته با ادوات پلاستیکی مشکی طراحی شدهاند و حالت شکسته دارند. تویوتا وایلدلندر نسبت به بسیاری از شاسی بلندهای بازار ارتفاع کمتری دارد و اسپرتتر دیده میشود.
در نمای عقب نیز مانند نمای روبرو شاهد ادوات پلاستیکی مشکی رنگ هستیم که در سپر عقب استفاده شده و تا بخشی از نمای جانبی امتداد پیدا کرده اند، یک اسپویلر سقفی نیز در این نما مشاهده میشود که حالت اسپرتی را به بخش عقب بخشیده است، ولی طراحی چراغها مشابه بسیاری از خودروهای چینی انجام شده و چندان جالب به نظر نمیرسد. حجم پردازیهای سپر، نمای جذابی ایجاد کردهاند و محل نصب پلاک بر روی صندوق عقب است. همچنین در حالت کلی ابعاد و اندازه این خودرو مشابه تویوتا راوفور است و تفاوتی بین ابعاد این دو خودرو دیده نمیشود.
وایلدلندر در ایران در فاز اول، در تیپ بنزینی دو دیفرانسیل عرضه شده، این خودرو به یک پیشرانه 2 لیتری 4 سیلندر خطی مجهز است و میتواند 168 اسب بخار قدرت و 206 نیوتنمتر گشتاور تولید کند. نیروی تولید شده توسط این پیشرانه با استفاده از گیربکس 10 سرعته CVT به چرخها منتقل میشود. این خودرو با وزن خالص 1640 کیلوگرمی خود میتواند حداکثر سرعتی معادل 180 کیلومتر بر ساعت را به ثبت برساند.
|
مشخصه فنی |
توضیحات |
|
حجم موتور |
2000 سیسی |
|
تعداد سیلندر و سوپاپ |
4 سیلندر/ 16 سوپاپ |
|
نوع گیربکس |
10 سرعته CVT |
|
وزن |
1640 کیلوگرم |
|
تعلیق جلو |
مک فرسون |
|
تعلیق عقب |
دو جناغی |
|
حداکثر سرعت |
180 کیلومتر بر ساعت |
پایداری تویوتا وایلدلندر نیز با استفاده از سیستم تعلیق مک فرسون در محور جلو و دو جناغی مستقل در محور عقب فراهم می شود.
طراحی کابین تویوتا وایلدلندر به اندازه راوفور نمیتواند آن حس مدرن و اسپرت را القا کند. متریال استفاده شده برای داشبورد خودرو، از جنس پلاستیک خشک است و فرمان طراحی سادهای دارد. کلیدهای کنترلی فیزیکی که روی فرمان قرار گرفتهاند همراه با سایر المانهای کابین، نسبت به هیوندای سانتافه 2025 و سایر رقبا قدیمیتر به نظر میرسند. با توجه به همین مسئله احتمالا ورود به کابین تویوتا وایلدلندر بسیاری از افراد را هیجان زده نخواهد کرد.
صفحه کیلومتر پشت فرمان این خودرو به شکل دیجیتالی طراحی شده و شاهد یک صفحه نمایش 12.3 اینچی بر روی داشبورد هستیم. روکش صندلیهای تویوتا وایلدلندر چرمی است و صندلیهای ردیف جلو نسبت به ردیف عقب اسپرتتر و راحتتر طراحی شدهاند. با وجود طراحی تخت صندلیهای ردیف عقب، همچنان راحتی برای سرنشینان فراهم خواهد شد. جنس تودریها بر خلاف جنس سخت داشبورد، نرم است و پوشش چرمی دارد.
در حالت کلی با وجود اینکه بخشهایی از کابین این خودرو طراحی ناامید کنندهای دارند، ولی در بخشهایی شاهد المانهای مدرن و کیفیت مطلوب هستیم. همچنین علاوه بر این موارد طراحی به شکلی انجام شده تا سواری برای 4 سرنشین بزرگسال مطلوب باشد.
در نسخه معرفی شده توسط ایرتویا یک صفحه نمایش لمسی 12.3 اینچی قابل مشاهده است و صفحه کیلومتر طراحی دیجیتالی دارد. صندلیها، فرمان و اهرم دنده به روکش چرم مصنوعی مجهز شدهاند. همچنین در کاتالوگ تویوتا وایلدلندر به امکاناتی مثل دوربین دنده عقب، چراغهای مه شکن جلو، چراغهای عقب ترکیبی، آینههای جانبی تاشوی خودکار و سیستم مانیتورینگ پانورامیک اشاره شده است. علاوه بر این موارد سیستم تهویه دوگانه کاملا اتوماتیک، همراه با دریچه سیستم تهویه مطبوع عقب از دیگر امکانات این خودرو هستند.
از امکانات ایمنی تویوتا وایلدلندر نیز میتوان به کیسه هوای دو مرحلهای راننده و سرنشین جلو همراه با ایربگ SRS زانوی راننده کیسه های هوای جانبی و پرده ای اشاره کرد. همچنین جهت تامین ایمنی بیشتر از امکاناتی مثل ترمز ضد قفل ABS، مانیتورینگ فشار تایر TPMS، کنترل پایداری خودرو VSC، کنترل کشش، کنترل کمکی شروع به حرکت HAC و سیستم چراغهای جلوی هوشمند با حسگر نور استفاده شده است، کروز کنترل تطبیقی، رادار بین خطوط و سیستم هشدار تصادف از لو نیز دیگر امکانات ایمنی فعال وایلدلندر هستند.
با توجه به عرضه متعدد خودروهای چینی در بازار ایران، احتمالا تویوتا وایلدلندر نیز میتواند به عنوان یک خودروی چینی تازه وارد، رقابت خوبی را داشته باشد. ایرتویا این خودرو را در سبد محصولات خود قرار داده است تا افراد علاقه مند به ماجراجویی و همچنین خانوادهها بتوانند یک انتخاب ایده آل را تجربه کنند.
تویوتا وایلدلندر میتواند با ارائه فضای جادار و راحت، مورد توجه بسیاری از افراد و به ویژه خانوادهها قرار بگیرد. همچنین سطح امکانات و آپشنهای این خودرو نیز قابل قبول به نظر میرسد و میتواند با خودروهایی مثل لوکانو L8، فونیکس تیگو 8 و اکستریم TXL مدیران خودرو رقابت کند.
با توجه به جدید بودن این خودرو همچنان نمیتوان نظر قطعی درباره وضعیت فروش آن نسبت به رقبا داد و باید صبر کنیم تا ببینم بازار خودرو چه سرنوشتی را برای تویوتا وایلدلندر رقم خواهد زد.