1. خانه
  2. خودروها
  3. ایران خودرو
  4. سورن
  5. ای ال ایکس (1385-1398)

ایران خودرو سورن ای ال ایکس 1385-1398

Iran Khodro Soren ELX 1385-1398

مشخصات کلی

  • 82,558,000 (تومان)
  • 95,500,000 (تومان)
نمودار قیمت
ای ال ایکس
حداکثر سرعت (KM/H)
شتاب 0 تا 100 (برحسب ثانیه)
ثانیه
سدان
1761 cc
بنزین سوز
4
دنده دستی
8.6 لیتر در 100 کیلومتر
بیشتر

معرفی خودرو

ایران خودرو سورن ای ال ایکس – IKCO Soren ELX بر روی پلتفرم سمند ساخته شده است و در واقع می توان آن را فیس لیفتی از خودروی سمند دانست. تولید سورن از سال 1385 آغاز شد و این خودرو با پیشرانه ی XU7 عرضه شد. مدتی بعد سورن با موتور EF7 نیز عرضه شد و نام سورن ELX بر روی آن قرار گرفت. هم اکنون سورن توربو نیز توسط ایران خودرو عرضه می شود . در این تیپ موتور EF7 به سیستم پر خوران توربو مجهز شده است که 150 اسب بخار قدرت دارد و همچنین الایندگی و مصرف سوخت آن نیز کاهش یافته است. از برتری های سورن نسبت به سمند می توان به آینه های راهنما دار، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، فرمان تلسکوپی، امکان کنترل سیستم صوتی از روی فرمان و طرح جدید داشبرد اشاره کرد.

مدیا گالری

نظرات کاربران
  • رضا 8 مرداد 1398 ساعت 19:24

    من دو ساله این خودرو رو دارم . همه مدلای ماشین ایرانی رو سوار شدم . هیچکدومش سورن نمیشه . واقعا از لحاظ کیفیت و راحتی ی سر و گردن بالاتره.

  • یحیی قاضی کیا 26 تیر 1398 ساعت 18:28

    سلام به دوستان من مدل 97 صفر خریدم و حدود 60 درصد راضیم. البته نسبت به 50میلیون که هزینه کردم نه الان که پولش شده 100تومن که نوش جان ملت . مثلا موتور 1800cc ، ولی وقتی کولر میگیری جوری شتابش میاد پایین که فکر میکنی پراید زیر پاته.مصرف بنزینش خیلی زیاده. درب هاش وقتی بسته بود از بیرون انگار بازه. بردم نمایندگی مثلا کلاس 1 ، درب هارو جلو چشم دوتا چکش زد و گفت درسته ببرش. از اون روز بدتر شد ک بهتر نشد .**************** خودروسازهای این کشورو و *********** کسایی روکه مارو مجبور کردن این آشغال هارو سوار بشیم. . بزودی میفروشمش و یک چینی میخرم . سگش شرف داره به خودرو ملی

  • کاوه 15 اردیبهشت 1398 ساعت 11:00

    من مدل 94 با داشبورد جدید رو دارم و تا الان حدود 80 هزار کیلومتر باهاش رانندگی کردم. مسلماً از یه خودرو ایرانی که در واقع نسل جدیدتر سمند هست انتظار تویوتا کرولا رو نباید داشت. نظر من بعد از سه سال و نیم استفاده اینه که ارزش خرید رو داشت. ماشینهای من قبلا اینها بودن - پراید - پژو 405 با موتور 1800 - سمند دوگانه با موتور EF7 برای خرید این خودرو کلی تحقیق کردم و در حالی که میتونستم خودرهایی مثل تندر90 یا دنا بگیرم این رو انتخاب کردم. در مقایسه با خانواده پژو بسیار راحت تر هست. اما مهمترین تفاوت با سمند قبلی که داشتم، ترمزهای قوی دیسکی در هر چهار چرخ که مشکل چوب شدن ترمز در ناهمواریهای جاده رو نداره و تهویه مطبوع اتوماتیک هست که آسایش بیشتری داره. توی این مدت جز قطعات مصرفی هیچ تعمیری نداشتم و هنوز هم توی مسافرت بسته به نوع استفاده مصرفی بین 6.5 تا 7.5 لیتر در هر صد کیلومتر داره. جز مشکل گشتاور پایین در دنده یک و عقب مشکلی باهاش ندارم. این مشکل هم فکر کنم به خاطر استفاده از گیربکس سمند 1800 برای موتور EF7 باشه. در کل من از این ماشین بسیار راضی هستم

اضافه کردن نظر

اطلاعات فنی

مشخصات تولید کننده

  • کشور تولید کننده ایران
  • نام خودرو ایران خودرو سورن ای ال ایکس 1385-1398
  • شرکت گارانتی/خدمات دهنده ایساکو

مشخصات فنی بدنه

  • کلاس بدنه سدان
  • کلاس اتومبیل D segment
  • وزن 1220 کیلوگرم
  • تعداد فضای سرنشینان 5
  • ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو 185/65 R 13
  • ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب 185/65 R 13

مشخصات فنی موتور

  • حجم موتور 1761 cc
  • نوع موتور بنزین سوز
  • تعداد سیلندرها 4
  • تعداد سوپاپ ها 8
  • آرایش قرار گیری سیلندرها خطی شیبدار
  • محل قرار گیری موتور موتور جلو
  • سیستم سوخت رسانی انژکتوری تزریق چند نقطه ای
  • ظرفیت باک 70 لیتر لیتر
  • حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار) 100 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه
  • حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر) 153 نیوتون متر در 3000 دور در دقیقه
  • توان خروجی حجمی (اسب بخار بر لیتر) 55.5 اسب بخار به لیتر

مشخصات جعبه دنده ( Transmission )

  • نوع جعبه دنده دنده دستی
  • تعداد دنده (جلو) 5
  • محل قرار گیری اهرم تعویض دنده کنسول میانی
  • سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت) موتور جلو دیفرانسیل جلو

سیستم ترمزها

  • نوع سیستم ترمز روغنی با بوستر خلائی
  • نوع دیسک و کالیبر ترمز جلو دیسکی
  • نوع دیسک و کالیبر ترمز عقب دیسکی

سیستم تعلیق و فرمان

  • نوع سیستم تعلیق مستقل برای هر چرخ
  • تعلیق جلو مک فرسون
  • تعلیق عقب مستقل
  • کمک فنرهای جلو هیدرولیکی
  • کمک فنرهای عقب هیدرولیکی
  • نوع سیستم فرمان قدرت کمکی هیدرولیکی

عملکرد اتومبیل

  • حداکثر سرعت 185 کیلومتر بر ساعت
  • شتاب 0 الی 100 (برحسب ثانیه) 14.5 ثانیه
  • مصرف سوخت شهری 12 لیتر در 100 کیلومتر
  • مصرف سوخت جاده ایی 6.6 لیتر در 100 کیلومتر
  • سیکل ترکیبی مصرف سوخت 8.6 لیتر در 100 کیلومتر
  • استاندارد آلایندگی یورو 3

محدوده گارانتی

  • محدوده گارانتی 24 ماه یا 40 هزار کیلومتر

امکانات رفاهی و آپشن ها

  • کیسه های هوا ( نوع و تعداد ) 2 عدد ، کیسه هوای راننده و سرنشین
  • سیستم های پایداری و کمک راننده ABS دارای 4 کاناله به همراه EBD
  • سیستم های امنیتی و حفاظتی سامانه ضد سرقت ،قفل مرکزی با ریموت رادیویی
  • سیستم فرمان و هدایت پذیری قدرت کمکی هیدرولیکی
  • نوع غربیلک 4 شاخه طراحی جدید
  • سیستمهای تهویه مطبوع دارای سیستم تهویه مطبوع کنترل اتوماتیک
  • سیستم صوتی و تصویری رادیو CD به همراه MP3 به همراه 4 بلند گو
  • سیستمهای مولتی مدیا ساعت دیجیتال
  • سیستم صندلیهای جلو تنظیم دستی ، پشت سریهای جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع
  • سیستم آیینه ها آیینه های جانبی به همراه تنظیم برقی
  • سیستم شیشه ها بالابر شیشه های جلو و عقب برقی
  • سیستم روشنایی جلو چراغهای جلو با قابلیت تنظیم زاویه نور ، مه شکن جلو
  • سیستم روشنایی عقب چراغهای عقب LED ، دارای چراغ سوم ترمز و مه شکن
  • سنسورهای پیش فعال سیستم سنسور دنده عقب
حداکثر سرعت (KM/H)
شتاب 0 تا 100 (برحسب ثانیه)
ثانیه

نظرات کاربران

نظر خود را بیان کنید
  • رضا رضا (8 مرداد 98 ساعت 19:24)

    من دو ساله این خودرو رو دارم . همه مدلای ماشین ایرانی رو سوار شدم . هیچکدومش سورن نمیشه . واقعا از لحاظ کیفیت و راحتی ی سر و گردن بالاتره.

  • یحیی قاضی کیا یحیی قاضی کیا (26 تیر 98 ساعت 18:28)

    سلام به دوستان
    من مدل 97 صفر خریدم و حدود 60 درصد راضیم.
    البته نسبت به 50میلیون که هزینه کردم نه الان که پولش شده 100تومن که نوش جان ملت . مثلا موتور 1800cc ، ولی وقتی کولر میگیری جوری شتابش میاد پایین که فکر میکنی پراید زیر پاته.مصرف بنزینش خیلی زیاده.
    درب هاش وقتی بسته بود از بیرون انگار بازه. بردم نمایندگی مثلا کلاس 1 ، درب هارو جلو چشم دوتا چکش زد و گفت درسته ببرش. از اون روز بدتر شد ک بهتر نشد .**************** خودروسازهای این کشورو و *********** کسایی روکه مارو مجبور کردن این آشغال هارو سوار بشیم. .
    بزودی میفروشمش و یک چینی میخرم . سگش شرف داره به خودرو ملی

  • کاوه کاوه (15 اردیبهشت 98 ساعت 11:00)

    من مدل 94 با داشبورد جدید رو دارم و تا الان حدود 80 هزار کیلومتر باهاش رانندگی کردم.
    مسلماً از یه خودرو ایرانی که در واقع نسل جدیدتر سمند هست انتظار تویوتا کرولا رو نباید داشت. نظر من بعد از سه سال و نیم استفاده اینه که ارزش خرید رو داشت.
    ماشینهای من قبلا اینها بودن
    - پراید
    - پژو 405 با موتور 1800
    - سمند دوگانه با موتور EF7
    برای خرید این خودرو کلی تحقیق کردم و در حالی که میتونستم خودرهایی مثل تندر90 یا دنا بگیرم این رو انتخاب کردم.
    در مقایسه با خانواده پژو بسیار راحت تر هست. اما مهمترین تفاوت با سمند قبلی که داشتم، ترمزهای قوی دیسکی در هر چهار چرخ که مشکل چوب شدن ترمز در ناهمواریهای جاده رو نداره و تهویه مطبوع اتوماتیک هست که آسایش بیشتری داره.
    توی این مدت جز قطعات مصرفی هیچ تعمیری نداشتم و هنوز هم توی مسافرت بسته به نوع استفاده مصرفی بین 6.5 تا 7.5 لیتر در هر صد کیلومتر داره.
    جز مشکل گشتاور پایین در دنده یک و عقب مشکلی باهاش ندارم. این مشکل هم فکر کنم به خاطر استفاده از گیربکس سمند 1800 برای موتور EF7 باشه.
    در کل من از این ماشین بسیار راضی هستم

  • کاوه کاوه (15 آبان 97 ساعت 14:11)

    من 96 دارم خوبه

  • احمد احمد (24 تیر 96 ساعت 11:13)

    من مدل 87 دارم خیلی خوب است

  • محمد محمد (14 اسفند 95 ساعت 21:31)

    آشغال ملی

  • محمد محمد (14 اسفند 95 ساعت 21:26)

    حیف پول !!!

  • علی تستر علی تستر (24 آذر 93 ساعت 10:32)

    من داشبورد جدید مدل 92 با موتور 1800 دارم نسبت به قیمتش ازش راضیم به علل زیر:
    1- ترمز های بسیار خوب
    2- سواری بهتر نسبت به 206 در همین رنج قیمت
    3- پایداری خوب در جاده و سرپیچها و فرمان پذیری بهتر نسبت به 206
    4- امکانات رفاهی از جمله تهویه اتوماتیک ،کامپیوتر سفری و ...
    5- جادار بودن نسبت به 206 SD
    6- زیبایی داخلی بهتر اتاق نسبت به پارس
    عیوب:
    1- صدای موتور توی ماشین زیاد میاد توی دورهای بالا که البته با آب بندی موتور صدا کمتر شده
    2- مصرف تو شهرش زیاده حدود 11 لیتر در 100 کیلومتر

  • مک میسل مک میسل (27 مرداد 93 ساعت 16:46)

    به نظر من بهترین خودروی ساخت ایران سمند سورن با موتور فوق العاده EF7هستش،از نظر ظاهری عالیه،از نظر طراحی بد نیست،امکانات متوسطی داره امثال کروز کنترل و یخچال سفری.......من خودم ندارم ولی ماشین عالی هستش

    بلبل بلبل (19 خرداد 94 ساعت 14:02)

    باهات موافقم واقعا بهترینه

    محسن محسن (17 اسفند 95 ساعت 04:50)

    موتور فوق العاده کجا بوده ؟؟؟
    یه موتور سرطان روی یه ماشین آشغال نتیجش می شه شتر گاو پلنگهای بی اصل و نصب ایرانخودرو !!!

  • مدیوماه مدیوماه (12 خرداد 93 ساعت 12:21)

    درود
    من نمیدونم تا کی این خودرو سازان داخلی با عوض کردن جلو پنجره و چراغها و یا با جابجا کردن آنتن رادیو یه اسم جدید رو ماشیناشون میزارن؟ سورن با سمند هیچ فرقی نمیکنه. اونهایی که از ماشین سر در میارن میدونند که همه این ماشینها(405، پارس، سمند، سورن) بطور ذاتی یکی هستند. در کل باید یه دست مریزاد به کمپانی پژو گفت، چرا که با صادر کردن 405 به ایران صنعت خودرو سازی ایران رو متحول کردند. حالا باید تا 30 سال دیگه از موتور، گیربکس، سیستم تعلیق، سیستم ترمزها و یه سری امکانات دیگه این پژوی پدر آمرزیده تو تمام این مدلها استفاده بشه. خدا به خیر کنه ان شاالله
    با سپاس




خودروهای هم رده