جک S5 اتوماتیک در سال 2012 به عنوان خودروی شاسی بلند سایز متوسط بر مبنای پلتفرم و اتاق هیوندای توسان توسط کمپانی خودرو سازی چینی JAC در نمایشگاه گوانژو معرفی شد. مونتاژ مدل دنده ای این خودرو به صورت همزمان در ایران توسط کرمان موتور آغاز گردید. در سال 1395، تیپ اتوماتیک جک S5 نیز به بازار ایران عرضه شد که در ادامه این مقاله به معرفی آن خواهیم پرداخت.
طراحی ظاهری
با توجه به یکسان بودن پلتفرم، نمای کلی طراحی جک S5 اتوماتیک به هیوندای توسان LM شبیه است، اما طراحی قطعات بدنه S5 اتوماتیک کاملا با توسان تفاوت دارد که ظاهر متفاوتی به این کراس اور چینی بخشیده است..
نمای جلوی S5 اتوماتیک در مقایسه با دیگر رقبا کاملا با ابهت است؛ سپر با ورودی هوای بزرگ، کاپوت عضلانی، گلگیر های پهن و طراحی نسبتا جدی چراغ ها خود گویای این موضوع هستند.
در نمای کناری اس 5 اتوماتیک نیز این ابهت حفظ شده،. گلگیر های بزرگ که فضای آن به خوبی توسط رینگ های 18 اینچی پر شده، بدنه ساده و به دور از خطوط اغراق آمیز و ارتفاع زیاد خودرو از سطح زمین از جمله نکاتی هستند که به حفظ این هماهنگی کمک کرده اند.
نمای عقب جک S5 اتوماتیک اما کمی جمع و جور تر و ظریف تر طراحی شده. در نگاه اول، پشت جک S5 اتوماتیک بیننده را به یاد محصولات آئودی می اندازد. البته، کاملا مشخص است که این طراحی صرفا یک کپی از زبان طراحی آئودی است. چراغ های عقب از نوع LED هستند و در هنگام ترمز گرفتن نور فراوانی تولید می کنند که در ترافیک می تواند موجب آزار دیدن راننده خودروی پشتی شود، هرچند این نور غیر استاندارد جراغ ها، همچنان با نور غیر استاندارد خودرویی مثل دنای ایران خودرو فرسنگ ها فاصله دارد. پلاک روی درب صندوق قرار دارد و یک دفیوزر مشکی رنگ نیز زیر سپر عقب است که دو عدد سر اگزوز روی آن قرار دارد. نکته عجیبی که در مورد این اگزوز ها وجود دارد، با اینکه خروجی اگزوز در همین نقطه قرار دارد اما در جای خود فیکس نشده اند و لوله های اگزوز در خروجی کاملا ول هستند که تاثیر بدی در نمای عقب جک S5 اتوماتیک گذاشته اند.
کابین و فضای داخلی
همانند طراحی بدنه، کابین جک S5 اتوماتیک نیز در نگاه اول کاملا شبیه به هیوندای توسان است. در کابین از پلاستیک خشک، چرم و قطعات دکوراتیو طرح چوب استفاده شده که همگی آنها کیفیت ساخت نسبتا قابل قبولی دارند. فرمان خودرو 3 شاخه است و کلید های کنترل سیستم صوتی روی آن به چشم می خورند. صفحه کیلومتر آنالوگ است و شباهت بسیار زیادی به کیلومتر شمار محصولات هیوندای دارد. در کنسول میانی داشبورد بزرگ جک اس 5 اتوماتیک یک مانیتور به چشم می خورد که یک آفتابگیر چرمی نیز برای خوانایی بیشتر در بالای آن قرار دارد. پنل تهویه مطبوع اتوماتیک و دو منطقه ای S5 نیز در زیر مانیتور قرار گرفته. در قسمت پایین کنسول میانی اما شاهد قرار گیری کلید های مربوط به سیستم DAC و ESP، گرم کن برف پاکن ها، خاموش کردن سنسور های پارک خودرو، دو عدد خروجی فندکی و ورودی های USB و AUX هستیم.
در ردیف عقب اما هیچ امکانات خاصی دیده نمی شود؛ تنها دکمه های موجود مربوط به بالابر های شیشه هستند و خبری از دریچه های تهویه مطبوع هم نیست. اما از سوی دیگر، ردیف عقب این خودرو فضای پا و سر بسیار خوبی دارد و صندلی های آن نیز کاملا ارگونومیک هستند که یک زیر آرنجی با دو جا لیوانی در میان آن به چشم می خورد.
مشخصات فنی
جک S5 اتوماتیک از یک پیشرانه 2 لیتری مجهز به توربو شارژر بهره می برد. این پیشرانه که شباهت های فراوانی به پیشرانه های قدیمی میتسوبیشی دارد 174 اسب بخار در 5200rpm و 235 نیوتون متر گشتاور در دور های 2000 الی 4000 rpm تولید می کند. این نیرو توسط یک گیربکس 6 دنده دو کلاجه تر به چرخ های جلو منتقل می شود. این قوای فنی جک S5 اتوماتیک را طی 11.1 ثانیه از سرعت صفر به صد کیلومتر بر ساعت می رسانند. (مشاهده شتاب جک اس 5 اتوماتیک در کارلانچ) مصرف سوخت این خودرو در سیکل ترکیبی 13.5 لیتر در حد صد کیلومتر است که به هیچ وجه اقتصادی نیست.
سیستم تعلیق جک S5 اتوماتیک در جلو مک فرسون و در عقب مولتی لینک است. ترمز های هر چهار چرخ آن نیز دیسکی بوده که در جلو خنک شونده هستند و به سیستم های ABS و EBD و HBA (سیستم ترمز کمکی هیدرولیک) نیز مجهزند.
امکانات ایمنی و رفاهی
جک S5 اتوماتیک از لحاظ ایمنی اکتیو و پسیو در سطح بسیار خوبی قرار دارد. این خودرو به 6 ایربگ برای راننده و سرنشین جلو، جانبی جلو و پرده ای جلو و عقب مجهز است. علاوه بر سیستم های EBD ,ABS و HBA، جک اس 5 اتوماتیک به سیستم های کمک رانندگی مانند سیستم کنترل پایداری ESC، سیستم کنترل سرعت خودرو در سرپایینی HDC و سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی HAC مجهز است. همچنین این خودرو موفق به کسب 5 ستاره ایمنی از موسسه C-NCAP نیز شده است که نشان از ایمنی بالای آن هنگام تصادفات دارد.
اس 5 از نظر امکانات رفاهی نیز در سطح بالایی قرار دارد. سانروف برقی دو حالته، آینه های جانبی تاشونده برقی، صندلی راننده برقی 8 حالته با تنظیم دستی زاویه پشت سری و مموری، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دو منطقه ای، گرم کن صندلی های جلو، گرم کن تیغه برف پاک کن، سنسور نور، سنسور باران، ترمز پارک برقی، سیستم استارت دکمه ای و ورود بدون کلید، سیستم مولتی مدیا به همراه مانیتور، کامپیوتر سفری و تنظیم ارتفاع چراغ های جلو لیست بلند و بالای آپشن های این خودرو را تشکیل می دهند. در این میان تنها ضعف پررنگ امکانات جک اس 5 اتوماتیک، نبود کروز کنترل است که البته به صورت آپشن در نمایندگی های کرمان موتور عرضه می شود.
قابل ذکر است که سیستم مولتی مدیای جک S5 اتوماتیک از نیمه های سال 97 به بعد از سیستم عامل اندروید پشتیبانی می کند. برای تشخیص اینکه مانیتور خودرو اندرویدی است یا خیر، کافی است به مکان کلید های دایره ای ولوم آن توجه کنیم؛ اگر دکمه های ولوم در قسمت بالایی مانیتور باشند سیستم عامل اندروید است و اگر در قسمت پایین مانیتور باشد، اندروید نیست.
تجربه رانندگی با جک S5 اتوماتیک
با ورود به جک S5 اتوماتیک، فضای کابین بزرگ و شیک، متریال با کیفیت و صندلی های نرم و راحت جلب توجه می کنند. تمام دکمه ها و امکانات خودرو در مکان مناسبی قرار گرفته اند و همه چیز ارگونومی خوبی دارد. قطعات دکوراتیو طرح چوب و چرم دوزی های قطعات نیز به شیک بودن کابین افزوده اند. با فشردن دکمه استارت، پیشرانه به نرمی روشن شده و عقربه های صفحه کیلومتر که یکبار تا آخر رفته و بر می گردند حس جذابی را به راننده منتقل می کنند. اما تمام احساسات خوب و جذاب در همین لحظات به پایان می رسند!
با شروع حرکت، نقاط ضعف عجیب این خودرو کم کم نمایان می شوند؛ گیربکس عملکرد بسیار عجیبی دارد و با وجود نرم بودن تعویض دنده ها، می توان گفت واکنش های گیربکس به پدال گاز در حرکت و شروع حرکت تقریبا افتضاح است و شاهد نیم کلاج کردن های فراوان گیربکس مخصوصا در زمانی که خودرو در ترافیک ایستاده خواهیم بود، با طولانی شدن ترافیک و داغ شدن گیربکس نیز این واکنش های عجیب دو چندان خواهد شد.
در هنگام دنده عقب رفتن این رفتار به اوج خود می رسد و خودرو عملا جوری شروع به حرکت به عقب می کند که گویی در گام های اولیه آموزش رانندگی به یک کودک خردسال هستیم! در هنگام رانندگی نیز این گیربکس تمایل شدیدی به سبک کردن دنده ها و معکوس ندادن از خود نشان می دهد و برای رانندگی اسپرت یا رانندگی در جاده های کوهستانی مانند کرج-چالوس نیاز است که از حالت SPORT آن استفاده کنیم. حالت تیپ ترونیک جک S5 اتوماتیک نیز تاخیر شدیدی در معکوس دادن و سبک کردن دنده ها دارد و عملا بجز مقاطعی اندک، قابل استفاده کردن نیست. از رفتار های عجیب گیربکس که گذر کنیم، کابین خودرو عایق بندی خوبی دارد، فرمان برقی بسیار نرم است و دید نسبتا خوبی نیز به اطراف خودرو وجود دارد.
به علت نوع نشیمنگاه و طراحی خودرو، ارتفاع از سطح زمین در هنگام رانندگی کاملا بلندتر از چیزی که واقعا هست بنظر می رسد. تعلیق خودرو نیز در چاله های معمول شهری عملکردی مشابه سایر خودرو های این سگمنت دارد و خشک است. این خشکی در ابتدا طبیعی بنظر می رسد اما اگر رانندگی طولانی مدت شود، کاملا آزار دهنده خواهد شد. هنگام رانندگی در اتوبان و سرعت بالا نیز به علت نرمی زیاد کمک فنرها، موج های اتوبانی خیلی بیشتر از چیزی که هستند حس خواهند شد و این موضوع مخصوصا برای سرنشینان عقب شدیدا آزار دهنده خواهد بود. اما در سوی مقابل، هندلینگ جک S5 اتوماتیک به نسبت رقبا کاملا خوب بوده و در سگمنت خود قابل قبول است.
صندلی های این خودرو نیز در نگاه اول نرم و راحت هستند و برای رانندگی کوتاه مدت مناسب اند، اما در طولانی مدت سرنشین های جلو را به خصوص اگر قد بلند باشند اذیت خواهند کرد. سیستم فرمان خودرو به طور کلی نرمی مناسبی در اختیار راننده قرار می دهد اما، طراحی نامناسب قربیلک فرمان و مثلثی بودن دور آن باعث خستگی راننده در طولانی مدت می شود.
در کل جک S5 اتوماتیک خودرویی است به علت پلتفرم مشترک با توسان و طراحی منطقی، نکات مثبت بسیاری دارد. اما عملکرد ضعیف سازنده در فینیشینگ برخی قطعات، باعث شده این خودرو آن چیزی که روی کاغذ نشان می دهد نباشد. ناهماهنگی گیربکس با پیشرانه و برنامه ریزی نادرست TCU، بالانس نبودن سیستم تعلیق و ارگونومی نه چندان خوب صندلی های جلو و فرمان مواردی هستند که باعث می شوند تجربه رانندگی با این خودرو تجربه لذت بخشی نباشد و حتی در مواردی کاملا آزار دهنده شود.
جک S5 اتوماتیک در بازار
جک S5 اتوماتیک با همه نقاط ضعف و قوتی که ذکر کردیم، تا کنون به محبوبیت خوبی در بازار ایران رسیده و فروش قابل توجهی را تجربه کرده است. ظاهر موجه، آپشن های زیاد، کابین جادار و کاربردی، کیفیت مونتاژ قابل قبول و خدمات پس از فروش مناسب کرمان موتور مواردی هستند که در محبوبیت این خودرو تاثیر مثبت گذاشته اند. اما از سوی دیگر، سواری نه چندان جالب، گیربکس بسیار بد و در کل عدم راحتی در رانندگی های نسبتا طولانی نکات منفی این خودرو را تشکیل می دهند.
در بحث نگهداری و هزینه ها نیز S5 اتوماتیک خودروی نسبتا خوبی است. لوازم یدکی این خودرو قیمت مناسبی دارند و لوازم مصرفی آن نیز ارزان قیمت محسوب می شوند. البته این ارزانی لوازم مصرفی را فاصله بسیار کم بین سرویس های دوره ای (هر 5000 کیلومتر) جبران می کند. همچنین موتور این خودرو نیز کمتر از سایر خودرو های توربو شارژر به بنزین حساس است و با رانندگی محتاطانه می توان از بنزین معمولی نیز در آن استفاده کرد. (البته که نگارنده این مطلب توصیه اکید به استفاده از بنزین سوپر یا اکتان بوستر را دارد.)اما قابل ذکر است که این کم هزینه بودن نگهداری از جک S5 اتوماتیک تا وقتی پابرجاست که دچار خرابی گیربکس نشوید؛ زیرا که خرابی گیربکس اتوماتیک در این خودرو امری رایج بوده و معمولا یقه مالکان را خواهد گرفت. در آن صورت اگر خودرو از گارانتی خارج شده باشد، مالک با هزینه های سنگینی برای تعمیر گیربکس روبرو خواهد شد.
جک اس 5 اتوماتیک در بازار امروز رقبایی همچون چری تیگو 5، هایما S7 و هاوال H2 دارد که هر کدام نقاط ضعف و قوت خاص خود را دارند. در مجموع جک S5 اتوماتیک خودرویی مناسب برای خریدارانی است که به دنبال کراس اوری با طراحی خوب، آپشن های فراوان، بازار خرید و فروش مناسب، خدمات پس از فروش گسترده و قطعات یدکی ارزان هستند و لذت رانندگی برای ایشان اهمیت چندانی ندارد.
من میخوام ماشین بخرم بنظرتون جک اس 5 اتومات بخرم یا هایما اس 7 خودم جک دوست دارم
مدل ماشینی که من داشتم 96 بود ولی سیستم مولتی مدیا ماشین جک s5 م اندروید بود و ولوم ها در بالای مانیتور بود . پس فکر کنم از سال 96 اندروید کردن سیستم رو نه از سال 97
مصرف بنزین خیلی زیاد است در 24لیتر در صد کیلومتر ضعف در خدمات پس از فروش و زمان تعویض تسمه تایم در40کیلومتر از ایرادات آن است.