میتسوبیشی ASX، یا همان RVR، یکی از محصولات پر فروش کمپانی ژاپنی میتسوبیشی است که تا کنون در 3 نسل مختلف تولید شده است. نسل های اول و دوم RVR که از سال 1991 تا سال 2002 تولید شدند در واقع یک مینی ون MPV بودند که با هدف استفاده های خانوادگی تولید می شدند. اما نسل سوم این خودرو که در سال 2010 معرفی شد یک کراس اور کوچک بود که با استفاده از پلتفرم لنسر برای رقابت در بازار در حال توسعه کراس اورهای جمع و جور خانوادگی پا به عرصه جهانی گذاشت. این نسل در بازار های جهانی با نام Outlander Sport نیز شناخته می شود.
پس از انحلال شرکت الماس داران در دهه هفتاد شمسی، محصولات میتسوبیشی سال ها از ایران دور ماندند و طی این مدت فقط شاهد عرضه مدل هایی از میتسوبیشی پاجرو توسط گروه بهمن در بازار داخلی بودیم. در نهایت آرین موتور که پس از مدت ها موفق شده بود جواز واردات خودرو های این برند را به عنوان نماینده رسمی در ایران دریافت کند، ASX را در سال 2012 به عنوان اولین محصول جدید میتسوبیشی وارد بازار ایران کرد.
ASX در ابتدا به صورت مید-لاین با نام تیپ 2 وارد بازار شد. سپس عرضه آن در سال 2013 با تغییرات اندکی در چهره و در دو سطح امکانات مید-لاین (تیپ 2) و های-لاین (تیپ 4) ادامه یافت. در سال های 2017 و 2018 نیز دو فیس لیفت دیگر روی این خودرو اعمال شدند که آن ها نیز به بازار ایران راه یافتند و البته فقط در تیپ فول یا همان تیپ 4 قابل خرید بودند.
در این صفحه به معرفی پر فروش ترین ASX بازار یعنی تیپ 4 مدل 13-2015 میپردازیم و سپس تفاوت های آن با مدل های دیگر ASX را نیز بیان می کنیم.
طراحی ظاهری میتسوبیشی ASX
همانطور که در ابتدا گفتیم، میتسوبیشی ASX روی پلتفرم لنسر طراحی شده و طراحی کلی آن نیز بی شباهت به لنسر نیست. در واقع، با دیدن این خودرو به نظر می رسد که داریم به یک لنسر شاسی بلند نگاه می کنیم!
میتسوبیشی ASX در نمای جلو از همان جلو پنجره ذوزنقه ای معروف استفاده شده در لنسر بهره می برد. چراغ های جلو هم بی شباهت به لنسر نیستند و صرفا پهن تر اند و جزئیات متفاوتی دارند. 4 خط به صورت طولی روی کاپوت کشیده شده اند تا نمای جلو را عضلانی تر کنند. خبری از چراغ های روشنایی در روز (Day-Light) نیز در این خودرو نیست و بجای آنها، مه شکن های خودرو به صورت دائمی روشن هستند.
نمای کناری میتسوبیشی ASX نسبتا عضلانی است و مواردی مانند گلگیر های پهن و خطوط کناری برجسته روی درب و گلگیر ها تاثیر بسزایی در این امر گذاشته اند. رینگ های 17 اینچی خودرو هم کاملا هماهنگ با ابعاد کلی بدنه هستند.
نمای پشتی میتسوبیشی ASX هم هماهنگی خوبی با سایز بخش های این خودرو دارد. چراغ های عقب طرحی تقریبا شبیه به چراغ های جلو دارند و چراغ مه شکن به صورت تکی در میان سپر عقب قرار گرفته، یک دیفیوزر نیز زیر سپر تعبیه شده که یک خروجی اگزوز را در خود قرار داده و دو شبرنگ قرمز در اطراف آن به چشم می خورند.
کابین و فضای داخلی میتسوبیشی ASX
طراحی کابین میتسوبیشی ASX ساده و با کیفیت است و داخل آن در کنار پلاستیک از چرم دوزی نیز استفاده شده که همگی کیفیت مطلوبی دارند. صندلی های ASX راحت هستند و بدن را در بر می گیرند، کیفیت چرم استفاده شده در روکش صندلی ها نیز در این کلاس و در مقایسه با رقبا در بهترین سطح ممکن است.
فضای سر و پا در ردیف عقب ناکافی نیست اما از رقبایی مانند توسان کوچک تر است. کنسول میانی داشبورد این خودرو به رنگ مشکی پیانویی است و بستگی به سطح آپشن، در میان آن می توان مانیتور یا پخش MP3 را مشاهده کرد. البته در هر دو حالت ASX مجهز به سیستم صوتی راکفورد فازگیت است و می توان از کیفیت پخش موسیقی عالی آن در هنگام رانندگی لذت برد.
کمی پایین تر از پخش خودرو نیز پنل تهویه مطبوع اتوماتیک آن قرار گرفته است. پشت دسته دنده هم کلید مربوط به تنظیم حالت های مختلف سیستم 4WD خودرو به چشم می خورد. فرمان سه شاخه خودرو هم طراحی زیبایی دارد و دکمه های مربوط به کنترل سیستم صوتی و کروز کنترل روی آن قرار دارند. دو شیفتر فلزی ثابت نیز برای تعویض دنده ها به صورت دستی در پشت فرمان در نظر گرفته شده. در نهایت، سقف پانورامای یک تکه و نورپردازی های نارنجی رنگ اطراف آن نیز نمای بسیار زیبایی به داخل ASX داده اند.
مشخصات فنی میتسوبیشی ASX
میتسوبیشی برای ASX از یک موتور 2 لیتری تنفس طبیعی با کد 4B11 استفاده کرده که 148 اسب بخار توان در 6000 دور در دقیقه و 197 نیوتون متر گشتاور در 4200 دور در دقیقه تولید می کند. این نیروی تولیدی توسط یک گیربکس CVT به هر چهار چرخ ASX منتقل می شوند و می توانند این خودروی 1375 کیلوگرمی را طی 10.9 ثانیه از سرعت صفر به صد کیلومتر در ساعت برسانند.
مصرف سوخت ASX نیز در رانندگی ترکیبی شهر و جاده 8.4 لیتر بنزین در هر صد کیلومتر پیمایش است. ASX در جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و ترمز های دیسکی خنک شونده و در عقب از سیستم تعلیق مولتی لینک و ترمز های دیسکی بهره می برد. سیستم چهار چرخ متحرک این خودرو نیز از نوع 4WD بوده و 3 حالت 2WD (انتقال نیرو فقط به چرخ های جلو)، 4WD (انتقال نیرو به هر 4 چرخ با تقسیم گشتاور خودکار بین محور ها) و 4WD Lock (انتقال نیرو به هر دو محور به صورت 50-50) را دارا می باشد. ترمز های ASX هم مجهز به سیستم های ترمز ضد قفل (ABS) و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز میان چرخ ها (EBD) هستند.
ایمنی میتسوبیشی ASX
میتسوبیشی ASX موفق شده در تست های تصادف 5 ستاره ایمنی را از موسسه یورو انکپ دریافت کند و در بالاترین سطح ایمنی قرار بگیرد. این خودرو به 6 کیسه هوا برای راننده، سرنشین جلو، جانبی های جلو و پرده ای های جلو و عقب مجهز است و سیستم های کمک رانندگی آن مانند سیستم کنترل پایداری (ASC)، سیستم کنترل هرزگردی (TCL) و ترمز کمکی هنگام حرکت در سربالایی (HSA) نیز تجربه رانندگی با ASX را ایمن تر می کنند.
امکانات رفاهی میتسوبیشی ASX
میتسوبیشی ASX در مدل های فول (تیپ 4) امکاناتی مانند سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، مانیتور، سیستم صوتی راکفورد فازگیت با 9 بلندگو، آینه وسط الکتروکرومیک، آینه های جانبی تاشونده برقی گرمکن دار، کروز کنترل، گرمکن صندلی های جلو، سقف پانورامای یک تکه، چراغ های جلو زنون با تنظیم ارتفاع نور خودکار، سیستم شستشوی چراغ های جلو، سنسور نور، سنسور باران، چراغ های جلو زنون HID، سنسور پارک و دوربین دنده عقب را در اختیار راننده و سرنشینان خود قرار می دهد.
تفاوت مدل های مختلف ASX
میتسوبیشی ASX طی سالهایی که به بازار ایران وارد شده همواره دچار تغییرات شده و مدل های مختلفی دارد. در این بخش به تشریح تفاوت های موجود میان این مدل ها می پردازیم.
میتسوبیشی ASX مدل 2012: اولین ASX وارد شده به بازار ایران؛ فقط در تیپ مید-لاین به بازار عرضه شد. رینگ های آن 16 اینچی است و سپر جلو آن که بخش پایینی اش مشکی رنگ است نیز متفاوت از سایر ASX هاست. مانیتور ندارد و برای تنظیم حالت انتقال قدرت آن بجای دکمه، از کلید چرخشی استفاده شده.
میتسوبیشی ASX مدل 2013 الی 2015: مدلی که در مقاله شرح داده شد؛ یک تیپ مید-لاین (تیپ 2) با آپشن های کمتر هم دارد، مدل 2015 از رینگ های با طرح جدید استفاده می کند.
میتسوبیشی ASX مدل 2016: در بازار ایران وجود ندارد.
میتسوبیشی ASX مدل 2017: ASX در سال 2017 دچار یک فیس لیفت شد. عمده تغییرات ظاهری آن در جلوی خودرو بود که سپری جدید بر روی آن نصب شد و ظاهر خودرو به زبان طراحی جدید محصولات میتسوبیشی نزدیک تر شد. همچنین رینگ های خودرو هم یک سایز افزایش یافتند و 18 اینچی شدند. راهنمای کناری نیز از روی گلگیر به آینه جانبی منتقل شد. در داخل مدل های فیس لیفت نیز تغییراتی جزئی مانند افزودن رنگ مشکی پیانویی به فرمان اتفاق افتاد. سیستم صوتی راکفورد از روی خودرو حذف شد و یک ایربگ (زانویی راننده) نیز به مجموعه ایربگ های ASX اضافه شد. این مدل فقط در نسخه فول آپشن به بازار کشور وارد شده است.
میتسوبیشی ASX مدل 2018: میتسوبیشی ASX در این سال باز هم یک فیس لیفت دیگر را تجربه کرد؛ این شاید بهترین و کامل ترین نسخه این خودرو در بازار ایران باشد. در ظاهر، سپر ها دوباره دستخوش تغییرات شدند و روی جلو پنجره و دیفیوزر عقب بروزرسانی هایی انجام گرفت. در داخل کابین هم طراحی دور دسته دنده تغییر کرد و برای اولین بار حالت L به گیربکس خودرو اضافه شد که اجازه حرکت با دنده سنگین را به راننده می دهد. حالت تیپ ترونیک هم از روی دسته دنده حذف شد تا تعویض دستی دنده ها فقط از طریق پدل شیفتر های پشت فرمان امکان پذیر باشد. در این مدل همچنین امکانات جدیدی به خودرو اضافه شد، از جمله نور بالای اتوماتیک و سنسور های پارک جلو.
میتسوبیشی ASX در بازار
در بازار امروز، میتسوبیشی ASX رقیبانی مانند هیوندای توسان، کیا اسپورتیج و ام جی GS دارد. این چهار خودرو تفاوت های بسیاری با همدیگر دارند و مشتریان این گروه از کراس اور ها نیز باید با توجه به نیاز و انتظاراتشان از خودرو خرید مناسبی انجام دهند. میتسوبیشی ASX به مالک خود کیفیت ساخت بالا، دوام فنی و ظاهری طولانی مدت، مصرف سوخت پایین و سواری شهری را ارائه می دهد. سیستم صوتی آن در مدل های 2012 الی 2015 نیز گزینه ای جذاب برای عاشقان موسیقی است. اما اگر دنبال فضای کابین بزرگتر، امکانات رفاهی فراوان و بازار خرید و فروش پر رونق هستید بهتر است به سراغ دو برادر کره ای یعنی توسان و اسپورتیج بروید.
همچنین خریدارانی که شتاب و توانایی های فنی بالا را اولویت خود می دانند هم گزینه ای بهتر از GS، کراس اور بلند قامت MG که در شتاب گیری شاید تنها کراس اور های گران قیمت پورشه یعنی ماکان و کاین از پسش بر می آیند پیش روی خود نمی بینند.
ویدیو مقایسه ام جی GS، میتسوبیشی ASX، کیا اسپرتیج و هیوندای توسان نیز در سال های گذشته توسط Car.ir تهیه شده که می تواند شما را در انتخاب مناسب ترین گزینه همراهی کند.
با سلام.بنده سه سال هست این ماشین را دارم. قطعات از توسان و اسپورتیج خیلی با دوام تر است.کیفیت و ایمنی بالا و فقط دلالهای ماشین های کره ای اجازه نمی دهند الان قیمت جهانی از توسان و اسپرتیچ بالاتر هست. من مطمین هستم یه ماه دستون باشه کلا نظرتن با من یکی میشه.
همشون آشغالن و اسباب بازی به جز میتسوبیشی ای اس ایکس
سلام اول از فیلم برسی و مقایسه کراس آورها خیلی لذت بردم. سایت دیگری حتی در کشورهای دیگه به این دقت و کیفیت و بی طرفی پیدا نکردم. ممنون از شما. یک سال هست 2018 asx رو تحویل گرفتم هرچند زیاد استفاده نکردم (چهار پنج تا مسافرت ) ولی خیلی راضی هستم. توسان و اسپرتیج هم استفاده کردم البته مدلهای پایین تر رو. در مقایسه asx رو خیلی بیشتر پسندیدم. هندلینگ و قابلیت آفرودش خیلی برتر بنظر میرسه. در دست اندازهای بزرگ کمک عقب کمی پر سرو صدا هست اما نرم و راحته. سیستم صوتی تصویریش معمولیه و قابلیت gps نداره (بخاطر تحریم عوضش کردن). با درگیر کردن همه چرخاش تقریبا هر شیبی رو بالا میره. شتابش قابل قبوله اما انتظار زیادی از یک موتور 2 لیتری غیر توربو نداشته باشین. امکاناتش کاملا ژاپنی هست یعنی همه چیز کاربردی و اصلی دنبال آپشن لوکس نباشید. سیستم رادار تصادفش یک بار ما رو از یک فاجعه نجات داد. کلا با اطمینان با توجه به قیمت و کیفیتش پیشنهادش میکنم. موفق باشید