پژو پارس دوگانه سوز 1379-اکنون

کشور
فرانسه فرانسه
شرکت خدمات دهنده
ایساکو
نوع عرضه
مونتاژ
قیمت کارخانه
توقف تولید
قیمت بازار
نامشخص
مشخصات فنی پژو پارس دوگانه سوز
180 KM/H
حداکثر سرعت
13.8 ثانیه
شتاب 0 تا 100
کلاس بدنه
سدان
حجم موتور
1761 سی سی
نوع موتور
دوگانه سوز
تعداد سیلندرها
4
نوع جعبه دنده
دنده دستی
مصرف سوخت ترکیبی
9.1 لیتر در 100 کیلومتر
مشخصات فنی بدنه
کلاس اتومبیلD Segment
وزن1248 کیلوگرم
تعداد فضای سرنشینان5
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو195/R15
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب195/60R15
مشخصات فنی موتور
تعداد سوپاپ ها8
آرایش قرار گیری سیلندرهاخطی مستقیم
محل قرار گیری موتورموتور جلو
سیستم سوخت رسانیانژکتوری پاشش چند نقطه ای
حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار)100 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه - در حالت گاز سوز 83 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه
توان خروجی حجمی (اسب بخار بر لیتر)55.5 اسب بخار بر لیتر
ظرفیت باک70 لیتر بنزین + 75 لیتر گاز + لیتر باک سوخت دوم
روغن مناسب برای خودرو20w50 SL
روغن مناسب برای خودرو 210w40 SL
مشخصات جعبه دنده ( Transmission )
تعداد دنده (جلو)5
محل قرار گیری اهرم تعویض دندهکنسول میانی
سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت)موتور جلو دیفرانسیل جلو
سیستم ترمزها
نوع سیستم ترمزروغنی با بوستر خلائی
نوع دیسک و کالیبر ترمز جلودیسکی
نوع دیسک و کالیبر ترمز عقبکاسه ای
سیستم تعلیق و فرمان
نوع سیستم تعلیقمستقل برای هر چرخ
تعلیق جلومک فرسون
تعلیق عقبنیمه مستقل
کمک فنرهای جلوهیدرولیکی
کمک فنرهای عقبهیدرولیکی
نوع سیستم فرمانقدرت کمکی هیدرولیکی
عملکرد اتومبیل
حداکثر سرعت180 کیلومتر بر ساعت
شتاب 0 الی 100 (برحسب ثانیه)13.8 ثانیه
مصرف سوخت شهری(بنزین) لیتر در 100 کیلومتر
مصرف سوخت جاده ایی(بنزین) لیتر در 100 کیلومتر
استاندارد آلایندگییورو 4
محدوده گارانتی
محدوده گارانتی24 ماه یا 40 هزار کیلومتر
امکانات رفاهی پژو پارس دوگانه سوز
کیسه های هوا ( نوع و تعداد )راننده
سیستم های پایداری و کمک رانندهسامانه کمک پارک عقب
سیستم های امنیتی و حفاظتیدزدگیر هوشمند
سیستم فرمان و هدایت پذیریقدرت کمکی هیدرولیکی
نوع غربیلکچهار شاخ با طراحی جدید
سیستمهای تهویه مطبوعکنترل دستی
سیستم صوتی و تصویریرادیو CD به همراه MP3 به همراه 4 بلند گو
سیستمهای مولتی مدیانمایشگر دمای داخل و خارج خودرو
سیستم صندلیهای جلوتزئینات جدید بژ ، تنظیم برقی پشت صندلی ها
سیستم آیینه هاجانبی برقی ، همرنگ بدنه
سیستم شیشه هابالابر شیشه های جلو و عقب برقی

پژو پارس دوگانه سوز یکی از تیپ‌های پژو پارس است که از سال 1387 توسط ایران‌خودرو به بازار ایران عرضه شد و تاکنون تولید و فروش آن ادامه دارد. این خودرو در زمان عرضه توانست نظر خریداران را به خود جلب کند. اما با گذشت زمان، عموم مردم با مشکلات خودروهای دوگانه سوز بیشتر آشنا شدند و رفته رفته پژو پارس دوگانه سوز محبوبیت خود را در بازار از دست داد و اکنون این خودرو پایین‌ترین آمار خرید و فروش را نسبت به سایر تیپ‌های پژو پارس دارد. پژو پارس دوگانه سوز همانند دیگر برادران خود روی پلت‌فرم پژو 405 ساخته شده است و در دسته خودروهای سدان قرار می‌گیرد.

 

پژو پارس سفید دوگانه سوز.webp

 

  بررسی طراحی ظاهری پژو پارس دوگانه سوز

هنوز هم با گذشت چندین سال از طراحی پژو پارس که تلفیقی از پژو 405 و 406 بود، افراد زیادی این خودرو را زیبا می‌دانند و خواهان آن هستند. طراحی ظاهری پژو پارس دوگانه سوز هیچ تفاوتی با سایر مدل‌های پژو پارس ندارد.

هنگامی که به نمای جلوی این خودرو نگاه می‌کنیم ظاهری جدی و با ابهت را شاهد هستیم. چراغ‌های جلو طراحی ساده و خشنی دارند. جلوپنجره این خودرو به صورت کشیده و متصل به چراغ‌های جلو طراحی شده و میزبان لوگوی قدیمی پژو است. سپر جلوی این خودرو نیز ظاهر ساده‌ای دارد و مه‌شکن‌ها دو طرف سپر جا خوش کرده‌اند.

 

پژو پارس قرمز رنگ.webp

به بخش جانبی که می‌رسیم همان طراحی آشنای پژو 405 را تنها با کمی تغییر می‌بینیم. این تغییرات شامل رکاب‌های جدید و بزرگ‌تر شدن زه درب‌ها می‌شود. شیشه درب‌ها اندازه بزرگی دارند که همین امر سبب شده تا میدان دید و روشنایی داخل کابین مطلوب باشد.

 

نمای جانبی پژو پارس tu5 قرمز.webp

 

اگر معیار مقایسه را پژو ۴۰۵ در نظر بگیریم، نمای عقب پژو پارس کماکان همان سادگی را داراست. چراغ‌های عقب فرم ساده و کشیده‌ای دارند و به صورت یک تکه طراحی شده‌اند. مکان قرارگیری پلاک نیز از روی سپر به روی درب صندوق عقب آمده است.

 

نمای عقب پزو پارس قرمز.webp

مشخصات فنی پژو پارس دوگانه سوز

پژو پارس دوگانه سوز از یک موتور 1/8 لیتری 4 سیلندر بهره می‌برد که این موتور توانایی تولید 100 اسب بخار و 153 نیوتن‌متر گشتاور را در حالت بنزین سوز دارد. این موتور در حالت گازسوز (CNG) حدود 83 اسب بخار قدرت و 135 نیوتن‌متر گشتاور را تولید می‌کند.

 

طبق اعلام شرکت ایران خودرو، پژو پارس دوگانه سوز می‌تواند در مدت زمان 13/8 ثانیه سرعت خود را از 0 به 100 کیلومتر بر ساعت برساند. مصرف ترکیبی اعلام شده برای این خودرو نیز در حالت بنزین سوز حدود 9/1 لیتر و در حالت گاز سوز 31/3 لیتر در هر 100 کیلومتر است. سیستم تعلیق جلوی پژو پارس دوگانه سوز از نوع مک فرسون و تعلیق عقب از نوع فنر پیچشی می‌باشد که سواری قابل قبولی را ارائه می‌دهد.

 

موتور پژو پارس دوگانه سوز.webp

 

بررسی کابین و فضای داخلی پژو پارس دوگانه سوز

 

طراحی داخلی و فضای کابین پژو پارس دوگانه سوز همانند سایر برادرانش دستخوش تغییرات عمده‌ای اعم از طراحی داشبورد جدید و تغییر رودری‌ها شد. دریچه‌های سیستم تهویه مطبوع در بالاترین قسمت داشبورد قرار گرفته‌اند و زیر آن‌ها نیز سیستم پخش خودرو به همراه بلوتوث جا خوش کرده‌اند.

 

بخش زیرین داشبورد هم قسمت تنظیمات سیستم تهویه مطبوع به همراه یک قسمت برای قرار دادن وسایل است. متریال استفاده شده در قطعات کابین پژو پارس دوگانه سوز کیفیت خوبی ندارند و در مدت کمی به صدا در می‌آیند. فضای کلی کابین این خودرو جادار است و فضای پا خصوصا برای سرنشینان جلو مناسب است اما ممکن است افراد با قد بلند کمی با محدودیت فضای سر یا زانو در ردیف عقب مواجه شوند.

 

کابین پژو پارس گازسوز.webp

 

 امکانات رفاهی و ایمنی پژو پارس گاز سوز

پژو پارس دوگانه سوز از نظر امکانات رفاهی در سطح قابل قبولی قرار گرفته است. این خودرو امکاناتی نظیر:

سنسور دنده عقب، روکش چرم صندلی‌ها و فرمان، تنظيم برقي پشتي صندلي جلو، قفل شدن درب‌ها پس از حرکت، آينه هاي جانبي برقي تاشو راهنمادار، سیستم تهویه اتوماتیک، كليدهاي كنترل سیستم صوتی روی فرمان، چراغ مه شكن جلو و عقب و شیشه های سولار را دارد.

 

امکانات پژو پارس دوگانه.webp

 

در بخش ایمنی، پژو پارس دوگانه سوز توسط هیچ سازمانی مورد تست و بررسی‌ قرار نگرفته اما از نظر امکانات ایمنی این خودرو به کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، ترمز ABS، سیستم EBD و سیستم ضد سرقت مجهز شده است.

 

 بررسی بازار و قیمت پژو پارس دوگانه سوز

پژو پارس دوگانه سوز در بهمن‌ماه سال 1400 با قیمت حدودی 329/000/000 تومان در مدل 1399 و 348/000/000 تومان در مدل 1400 معامله می‌شود. همچنین قیمت این خودرو در کارخانه نیز 175/729/000 است. بازار خرید و فروش این خودرو حال و روز خوبی ندارد و میان سایر برادرانش در رتبه پایینی از نظر خرید و فروش قرار می‌گیرد.

 

  نتیجه گیری

پژو پارس دوگانه سوز جزو خودروهایی قرار می‌گیرد که تنها دلیل خرید آن هزینه بالای بنزین و در نهایت استفاده از گاز CNG است. چراکه خودروهایی نظیر دنا تیپ 1 و سورن رقبایی هستند که در رده قیمتی پژو پارس دوگانه سوز قرار می‌گیرند و چه از نظر فنی و چه از نظر امکانات رفاهی از پژو پارس دوگانه بالاتر هستند.

نظرات کاربران
علی دهقانی
علی دهقانی
18 مرداد 1401
سلام زمان ثبت نام پژو پارس دوگانه چه تاریخی هست