1. خانه
  2. خودرو‌ ها
  3. سایپا
  4. ساینا
  5. ای ایکس دنده ای (1395-1403)

ساینا EX دنده ای 1395-1399

Saipa Saina EX Manual 1395-1403

تیپ ها
  • توقف تولید
  • ناموجود
نمودار قیمت
حداکثر سرعت (KM/H)
شتاب 0 تا 100 (برحسب ثانیه)
ثانیه
هاچ بک
1503 سی سی
بنزین سوز
4
دنده دستی
7 لیتر در 100 کیلومتر
بیشتر

معرفی خودروساینا EX دنده ای 1395-1399

در سال 1395، سایپا برای پر کردن خلاء میان تیبا و پژو 405 در بازار، خودرویی را بر پایه تیبا با امکانات رفاهی بیشتر و ظاهر و طراحی داخلی زیبا تر به بازار معرفی کرد؛ ساینا.

ماشین ساینا خیلی زود به موفقیت رسید و فروش خوبی را تجربه کرد. این خودرو ابتدا در دو تیپ ساینا SX و ساینا EX تولید می شد که تیپ SX خیلی زود از رده خارج شد و فقط تیپ EX که امکانات رفاهی بیشتری داشت در خط تولید باقی ماند.

 

 

سه-رخ-عقب-و-جلوی-ساینا-معمولی.jpg

 

طراحی ظاهری

EX دنده ای خودرویی بر مبنای پلتفرم تیباست، اما طراحی ظاهری کاملا متفاوتی با آن دارد و یک خودروی جدید در بازار محسوب می شود. در نگاه اول این خودرو ظاهری اسپرت تر و خشن تر دارد؛ چراغ های کشیده و خشن، سپر حجیم و خط دار و زاویه کاپوت جلو مواردی است که در طراحی آن ها تلاش شده نمای جلوی ساینا را اسپرت بنظر برساند، اما وقتی تمام این قطعات را در کنار هم قرار می دهیم نمای کلی آن تبدیل به معجونی ناهماهنگ می شود.

 

نمای سه رخ جلو ساینا آبی.jpg

 

این ناهماهنگی زمانی بیشتر به چشم می آید که نمای جلوی حجیم و اغراق آمیز خودرو ساینا ای ایکس را با نمای کناری بسیار ساده و لاغر اندام آن مقایسه کنیم.

 

نمای کناری ساینا مسی.webp

ابعاد کوچک رینگ های 13 اینچی، فرم سقف کاملا گرد و طراحی نامعقول آینه های آن نیز به هرچه بیشتر شدن این نامتناسبی دامن زده اند. در نمای پشتی اما اوضاع کمی بهتر است؛ فرم کلی چراغ های عقب به چراغ های جلو شبیه است اما دیگر از آن کشیدگی اضافی خبری نیست.

سه رخ عقب ساینا معمولی.webp

سپر و صندوق نیز طراحی متناسبی دارند و در کل نمای عقب این خودروی اقتصادی سایپا نمره قابل قبولی می گیرد، اما اینجا هم عرض کم تایر ها و محل قرارگیری آنها داخل گلگیر موردی است که تاثیر بسیار نامناسبی در این نما گذاشته است.

ابعاد ساینا.jpg

 

کابین و فضای داخلی

در کابین ماشین EX با یک داشبورد جدید روبرو هستیم. طراحی این داشبورد با توجه به کلاس قیمتی زیباست و تریم مشکی جدید که به قطعات دکوراتیو نقره ای مزین شده نیز آن حس ارزان بودن موجود در تریم خاکستری را به سرنشین القاء نمی کند.

 

کابین ساینا معمولی.jpg

 

هرچند کیفیت کاملا بد متریالی که در کابین ساینا دستی به کار رفته را با هیچ رنگ و لعابی نمی توان بالا برد.  یک فرمان 3 شاخه برای ساینا دنده ای در نظر گرفته شده که طرحی شبیه به فرمان تیبا دارد اما طراحانش با اضافه کردن دو برامدگی به قسمت بالای آن سعی کرده اند فرم اسپرت تری به آن بدهند.

 

کنسول میانی داشبورد این خودروی پرطرفدار سایپا محل تجمع اکثر آپشن های این خودرو است.  در قسمت بالای آن یک صفحه نمایش کوچک وجود دارد که اطلاعاتی نظیر ساعت، دما، و اطلاعاتی از سیستم صوتی را نشان می دهد.

 

در پایین دریچه های تهویه هوا دکمه های فلاشر، مه شکن، گرم کن شیشه و قفل شیشه بالابر را مشاهده می کنیم. در زیر آن یک پخش MP3 ساده است که از CD، فلش و AUX پشتیبانی می کند.

 

در آخر هم پنل تهویه مطبوع به چشم می خورد که یک صفحه نمایش نیز دارد اما اتوماتیک نیست. از نکات دیگر طراحی ساینا دنده ای معمولی نیز می توان به کلید های شیشه بالابر اشاره کرد؛ کلید بالابر شیشه های جلو روی درب راننده قرار دارد و به جهت ارزان سازی بیشتر، کلید بالابر های عقب در قسمت پشتی کنسول وسط است تا بتواند در دسترس تمام سرنشین های خودرو باشد. فضای پای عقب ساینا  دنده ای به نسبت ابعاد خودرو قابل قبول است و فضایی بیشتر از 206 و تیبا و کمتر از 405 را در اختیار سرنشینان قرار می دهد.

 

 

مشخصات فنی

ساینا ای ایکس از همان موتور 1.5 لیتری 8 سوپاپ تیبا با کد M15 بهره می برد. این موتور حداکثر 87 اسب بخار قدرت و 128 نیوتون متر گشتاور تولید می کند که از طریق یک گیربکس 5 دنده دستی به چرخ های جلو منتقل می شوند. این قوای فنی می تواند ساینای دنده ای معمولی 1050 کیلویی را در حدود 13 ثانیه از سرعت صفر به صد کیلومتر بر ساعت برساند.

مشخصات فنی ساینا دنده ای.webp

 

ساینا دنده ای از سیستم تعلیق مک فرسون در جلو و یکپارچه در عقب استفاده می کند. ترمز های این خودرو نیز در جلو دیسکی و در عقب کاسه ای هستند که به ABS و EBD نیز مجهزند. قابل ذکر است که بخش فنی به طور کامل با تیبا یکسان است.  مصرف سوخت این خودرو نیز 7 لیتر در هر صد کیلومتر رانندگی به صورت ترکیبی است که ساینا را در زمره خودرو های کم مصرف و اقتصادی قرار می دهد.

 

امکانات ایمنی و رفاهی

ایمنی ساینا معمولی در تصادفات با توجه با پلتفرم مشترک با تیبا و موجود نبودن تست تصادف معتبر از آن را نمی توان چندان بالا دانست؛ این خودرو 2 ایربگ برای راننده و سرنشین جلو دارد، ترمز های آن مجهز به سیستم ضد قفل و توزیع متوازن نیرو میان چرخ ها مجهز هستند و صندلی عقب آن نیز به مجهز به نگهدارنده صندلی کودک (ISOFIX) است. همچنین ماشین ساینا دنده ای از سیستم ضد سرقت ایموبلایزر نیز بهره می برد.

 

امکانات رفاهی خودروی این تیپ در سطح نازلی قرار دارند؛ شیشه بالابر های برقی برای هر 4 در، آینه های جانبی با تنظیم برقی، تهویه مطبوع دیجیتال، دماسنج، سنسور پارک، تنظیم ارتفاع نور چراغ های جلو و مه شکن های جلو و عقب تنها آپشن های قابل ذکر این خودرو هستند.

 

تجربه رانندگی با ساینا

با ورود به ماشین ساینا دنده ای معمولی، اولین نکته ای که به چشم می خورد کیفیت نازل ادوات استفاده شده در کابین خودرو است. اقتصادی طراحی شدن خودرو ساینا در تک تک جزئیات آن قابل مشاهده است و البته در این بازه قیمتی و با توجه به وضعیت اسفناک خودروسازی در ایران، انتظار بیشتری هم از این خودرو نمی توان داشت.

 

صندلی های این خودروی اقتصادی راحت تر از 206 هستند و نمره قابل قبولی می گیرند. با شروع حرکت، فرمان و سواری بسیار نرم خودرو جلب توجه می کنند؛ فرمان با کمترین نیروی دریافتی به چرخش در می آید و تعلیق نیز روی چاله های شهری عملکردی خیلی خوبی دارد.

 

اما این نکات تا زمانی مثبت محسوب می شوند که قصد تغییر لاین یا پیچیدن در یک لوپ اتوبانی را نداشته باشید، زیرا که برای رسیدن به آن آسایش، هندلینگ خودرو تمام و کمال فدا شده است.

 

دایو عرضی قابل توجه، بازی زیاد کمک فنرها و حس ول بودن فرمان در سرعت های بالا را می توان از نکات منفی ماشین ساینا دنده ای به شمار آورد. صدای موتور 8 سوپاپ این خودرو نیز هنگام شتاب گیری در کابین نسبتا زیاد است. ا

 

ما در کل و به عنوان یک خودروی درون شهری اقتصادی، سواری و فرمان نرم، مصرف سوخت پایین و کشش موتور ساینا معمولی EX کاملا قابل قبول هستند.

 

 

تفاوت های ساینا EX و SX

 

ساینا SX تنها در سال های 95 و 96 تولید شد و پس از آن سایپا فقط به تولید تیپ EX ادامه داد. این دو تیپ ساینا در ظاهر و مشخصات فنی کاملا یکسان بودند و تفاوت های آن ها فقط در امکانات رفاهی خلاصه می شد. در تیپ SX، بالابر شیشه های عقب و تنظیم آینه های جانبی به صورت دستی انجام می شد و خبری از تهویه مطبوع دیجیتال نیز نبود.

 

 

ساینا معمولی در بازار

 

ساینا خودرویی با پلتفرم قدیمی، طراحی نه چندان قوی، مشخصات فنی تکراری و امکانات رفاهی محدود است.  اما از سوی دیگر هزینه های نگهداری بسیار پایین، سواری نرم و راحت، مصرف سوخت کم، و قیمت مناسب مواردی هستند که ساینا را تبدیل به گزینه ای منطقی برای خرید می کنند.

 

در بازه قیمتی ساینا دنده ای تقریبا خودروی خاصی برای رقابت وجود ندارد و یا باید افزایش بودجه قابل توجهی دهیم تا به سراغ خودرویی های مانند 405 و سمند برویم که دیگر مانند ساینا هزینه نگهداری پایینی ندارند، یا با صرفه جویی در بودجه تیبا بخریم و حس اقتصادی تر بودنش نسبت به ساینا را نادیده بگیریم. در کل بنظر می رسد که ساینا معمولی EX خلاء قیمتی میان تیبا و 405 را به خوبی پوشش داده و همین امر باعث موفقیت آن در بازار خودرو شده است.

گالری ساینا EX دنده ای 1395-1399

نظرات کاربران
  • میثم 27 آذر 1402 ساعت 22:00

    من این خودرو را دو ساله دارم و به نظرم کیفیت قابل قبولی دارد. به جز ترمز و متریال بی کیفیت داخل کابین در مجموع همه چی خوبه. در خصوص مصرف سوخت هم متوسط شهری تا 8 لیتر و در برون شهری متوسط 5 لیتر در 100 کیلومتر می رسد.البته سعی کنید روغن را هم از نمایندگی بخرید چون روغن های بیرون اکثرا قاطی دارند.

  • اعظم سلطان‌زاده 27 دی 1400 ساعت 23:00

    سلام آیا امکان خرید از نمایندگی با همان قیمت ۱۲۲ میلیون تومان بدون قرع کشی هست؟

  • انصار 3 مهر 1400 ساعت 19:59

    سلام و ارادت دوستان کسی شماره تلفن باربری حمل خودرو ساینا رو داره من تمام مدارکم اومده ولی خبری از ماشین نیست. ممنون میشم شماره تلفن رو بهم بدید. سپاسگزارم

اضافه کردن نظر

مشخصات تولید کننده

  • کشور تولید کننده ایران
  • نام خودرو ساینا EX دنده ای 1395-1399
  • شرکت گارانتی/خدمات دهنده سایپا یدک

مشخصات فنی بدنه

  • کلاس بدنه هاچ بک
  • کلاس اتومبیل B Segment
  • وزن 1050 کیلوگرم
  • تعداد فضای سرنشینان 5
  • ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو 185/R
  • ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب 185/60R14

مشخصات فنی موتور

  • حجم موتور 1503 سی سی
  • نوع موتور بنزین سوز
  • تعداد سیلندرها 4
  • تعداد سوپاپ ها 8
  • آرایش قرار گیری سیلندرها خطی مستقیم
  • محل قرار گیری موتور موتور جلو
  • سیستم سوخت رسانی انژکتوری پاشش چند نقطه ای
  • حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار) 87 اسبر بخار در 5300 دور بر دقیقه
  • حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر) 128 نیوتن متر در 4000 دور در دقیقه
  • توان خروجی حجمی (اسب بخار بر لیتر) 58 اسب بخار بر لیتر
  • ظرفیت باک 41 لیتر بنزین
  • روغن مناسب برای خودرو 10w40 SL
  • روغن مناسب برای خودرو 2 10w40 SJ

مشخصات جعبه دنده ( Transmission )

  • نوع جعبه دنده دنده دستی
  • تعداد دنده (جلو) 5
  • محل قرار گیری اهرم تعویض دنده کنسول میانی
  • سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت) موتور جلو دیفرانسیل جلو

سیستم ترمزها

  • نوع سیستم ترمز مجهز به سیستم پیشرفته ترمز EBD + ABS
  • نوع دیسک و کالیبر ترمز جلو دیسکی خنک شونده
  • نوع دیسک و کالیبر ترمز عقب کاسه ای

سیستم تعلیق و فرمان

  • تعلیق جلو مک فرسون
  • تعلیق عقب میل پیچشی
  • نوع سیستم فرمان هیدرولیک

عملکرد اتومبیل

  • حداکثر سرعت 185 کیلومتر بر ساعت
  • مصرف سوخت ترکیبی 7 لیتر در 100 کیلومتر
  • استاندارد آلایندگی یورو 4

محدوده گارانتی

امکانات رفاهی و آپشن ها

  • کیسه های هوا ( نوع و تعداد ) راننده / سرنشین جلو
  • سیستم های امنیتی و حفاظتی دارای سیستم ایموبلایزر / دارای قفل مرکزی با ریموت
  • سیستم فرمان و هدایت پذیری دارای قدرت کمکی هیدرولیکی
  • نوع غربیلک 3شاخه
  • سیستمهای تهویه مطبوع سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک
  • سیستم صوتی و تصویری قابلیت پخشMP3 PLAYER CD
  • سیستم صندلیهای جلو کمربند ایمنی جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع، تنظیم دستی صندلی ها
  • سیستم صندلیهای عقب -
  • سیستم آیینه ها تنظیم برقی آینه های جانبی
  • سیستم شیشه ها شیشه های جلو و عقب برقی / گرمکن شیشه عقب
  • سیستم روشنایی جلو دارای مه شکن / با قابلیت تنظیم ارتفاع به صورتی دستی
  • سیستم روشنایی عقب دارای مه شکن
  • سنسورهای پیش فعال سنسور پارک عقب /
حداکثر سرعت (KM/H)
شتاب 0 تا 100 (برحسب ثانیه)
ثانیه
نظر خود را بیان کنید
  • میثم میثم (27 آذر 1402 ساعت 22:00)

    من این خودرو را دو ساله دارم و به نظرم کیفیت قابل قبولی دارد. به جز ترمز و متریال بی کیفیت داخل کابین در مجموع همه چی خوبه. در خصوص مصرف سوخت هم متوسط شهری تا 8 لیتر و در برون شهری متوسط 5 لیتر در 100 کیلومتر می رسد.البته سعی کنید روغن را هم از نمایندگی بخرید چون روغن های بیرون اکثرا قاطی دارند.

  • اعظم سلطان‌زاده اعظم سلطان‌زاده (27 دی 1400 ساعت 23:00)

    سلام آیا امکان خرید از نمایندگی با همان قیمت ۱۲۲ میلیون تومان بدون قرع کشی هست؟

  • انصار انصار (3 مهر 1400 ساعت 19:59)

    سلام و ارادت
    دوستان کسی شماره تلفن باربری حمل خودرو ساینا رو داره من تمام مدارکم اومده ولی خبری از ماشین نیست. ممنون میشم شماره تلفن رو بهم بدید. سپاسگزارم

  • رضا رضا (14 اسفند 1399 ساعت 21:43)

    سلام ساینا پلاس چه امکاناتی داره وقیمتش چنده آخه من پارسال ثبت‌ نام کردم ولی الان معمولیشو میدن

  • محمد محمد (13 بهمن 1399 ساعت 23:35)

    سلام
    بطور کلی توی رنج قیمتی که داره ، هم تیپش خوبه ، هم جاداره ، نسبتا هزینه نگهداریش مناسبه .
    تیپ و زیرپا و امنیتش بهتر از پراید و تیبا هستش
    یکمم بهش برسی با ۵ تا ۱۰ میلیون مانیتور و دوربین عقب و خلاصه یه ظاهر اسپرت با امکانات خوب میتونی بهش اضافه کنی

  • محمد محمد (13 بهمن 1399 ساعت 23:35)

    سلام
    بطور کلی توی رنج قیمتی که داره ، هم تیپش خوبه ، هم جاداره ، نسبتا هزینه نگهداریش مناسبه .
    تیپ و زیرپا و امنیتش بهتر از پراید و تیبا هستش
    یکمم بهش برسی با ۵ تا ۱۰ میلیون مانیتور و دوربین عقب و خلاصه یه ظاهر اسپرت با امکانات خوب میتونی بهش اضافه کنی

  • عرفان عرفان (23 دی 1399 ساعت 12:38)

    سلام
    کسی تا بحال ساینا پلاس داشته؟

  • Amir Amir (24 آذر 1399 ساعت 15:09)

    ماشین بسیار عالیه من دارم ازش راضیم

  • sageh sageh (18 آذر 1399 ساعت 23:57)

    تیرماه تو قرعه کشی برا من ساینا اس ۹۰ روزه در اومد با گذشت ۵ ماه تازه میگن ساینا اس تولید نداریم باید معمولی بگیرید جالب اینجاست قیمت معمولی که ۶۱ تومن بود گفتن باید ۹۳ تومن پرداخت کنی حاله که تکمیل وجه کردیم معلوم نیست کی تحویلش بدن.خدا کنه امسال بدنش نره برا ۱۴۰۰

  • pedram ranjbar pedram ranjbar (24 آبان 1399 ساعت 11:36)

    با عرض سلام و احترام به نظر من این ماشین اگر منطقی فکر کنیم نسبت به هزینه نگهداری پایین و ظاهری جذابتر از پراید
    بهترین ماشین در شرایط فعلی است با توجه به هزینه ها
    البته بستگی داره شما انتظاری از خودروی خود دارید
    من خودم که فقط یه وسیله نقلیه میخوام واااااقعا راضی کنندس

  • ارش ارش (19 آبان 1399 ساعت 18:54)

    من موندم داخل کارخانه اگه قرار باشه هرسه ماه پانزده میلیون تومن گرون شه تا سال آینده باید ازدلال بخریم بفروشیم به کارخونه
    برج سه61تومن
    برج پنج74تومن
    برج هشت93تومن
    برج ده خداداد برسه

  • وئ دئ وئ دئ (17 آبان 1399 ساعت 15:33)

    ساینا عالی من به صد تا دنا هم نمی دمش

    محسن محسن (17 آذر 1399 ساعت 15:43)

    تو اخه پول خرید دنا رو نداری
    یا اگرم پولشو داشته باشی لیاقت سوار شدن دنا رو نداری

    فرهاد دریانی فرهاد دریانی (24 دی 1399 ساعت 09:42)

    یارو نظرش رو داده به تو چه میای حرف میزنی تو اگه پول داشتی دنا سوار نمیشدی

  • Mds Mds (5 آبان 1399 ساعت 13:10)

    قیمتاشون الکیه؟ مگه با این قیمت الان گیر میاد؟

  • mansor .67 mansor .67 (24 مهر 1399 ساعت 19:56)

    عالی حرف نداره من دوساله دارمش راضیم ازش الکی کسی که نداشته میگه بعده

  • mansor mansor (24 مهر 1399 ساعت 19:53)

    عالی هست اشتباه نکن من دارم راضیم ۲ ساله خرجی نداره خلاصه خوبه کسی که نداشته الکی میگه بده

  • شعبانی شعبانی (26 شهریور 1399 ساعت 15:01)

    عذر می خوام برامون پیامک اومده که در قرعه کشی یک ساله سایپا میتونیم ماشین ساینا رو بخریم .یعنی جز رزو بودیم .می خواستم بدونم از نظر اقتصادی این نوع خرید به صرفه هستش با شرایط الان

    سالار سالار (3 دی 1399 ساعت 21:53)

    مدلهای ۹۹ کاملا شانسی هست کیفیتشون. به نظر من یه ساینا مدل ۹۶ در حد صفر بخر

    محمد محمد (13 بهمن 1399 ساعت 23:30)

    من تحویل برج هشت بود فعلا ک راضیم و خوب بوده

  • محمد محمد (18 شهریور 1399 ساعت 12:28)

    واقعا ماشین عالی هستش نسبت به قیمتش حرف نداره

  • محمد محمد (15 شهریور 1399 ساعت 16:03)

    زشت تر از این داریم؟

    فرهاد دریانی فرهاد دریانی (24 دی 1399 ساعت 09:44)

    آره خودت

  • کاربر سایت کاربر سایت (4 مرداد 1399 ساعت 21:10)

    واقعا برای این اقتصاددانان و افرار بی لیاقت دولتی متاسفم ک داشتن یک خودروی بی ارزش سایپا و ایران خودرو برای خیلی از افراد آرزو شده.کاش کمی ب هم وطنان خود فکر کنیم و زندگی را برایشان سخت نکنیم

  • محمد هادی محمد هادی (17 خرداد 1399 ساعت 20:15)

    واقعا ماشین خیلی خوبیه. من که ازش راضیم. خرجش هم پایینه و حتی موتورش هم به قدری قوی هست که حتی با خانواده و فامیل 6 یا 7 نفره سوارش میشیم و باهاش حسابی سرعت میریم.

خودروهای هم رده