1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. وقفه سایپا در عمل به تعهدات خود و نارضایتی خریداران محصولات سایپا

وقفه سایپا در عمل به تعهدات خود و نارضایتی خریداران محصولات سایپا

12 خرداد 1401
  • 0

شرکت سایپا با عدم انجام تعهدات خود نسبت به مشتریان موجب اعتراض خریداران محصول این شرکت شده است. car.ir در این گزارش به بررسی این موضوع می پردازد.

با تشدید تحریم ها و افزایش یکباره نرخ ارز و بوجود آمدن مشکلات ریز و درشت در صنایع مختلف کشور شاهد نارضایتی گسترده مردم از شرایط فعلی کشو بوده ایم. در این میان خودروسازان بزرگ کشور با شرایط عجیب و غریب فروش و پیش فروش محصولات خود، موجبات افزایش نارضایتی مردم را فراهم کرده و در این روزگار سخت، خود نمکی بر زخم مردم شده اند.

در پی کاهش عرضه خودرو به بازار و افزایش تقاضا در بازار، در سال‌های گذشته شاهد بوجود آمدن رانت و فساد در بخش فروش خودرو بودیم. دولت و وزارت صمت با مشاهده این وضعیت، به فکر راه چاره ای افتاده اند و مثل همیشه آسان‌ترین و کم دردسر ترین راه ممکن، برای حل مشکلات را انتخاب کرده اند؛ یعنی فروش خودرو از طریق قرعه کشی !

از اوایل سال 1398 با آغاز طرح فروش خودرو از طریق قرعه کشی با وعده هایی از قبیل رفع مشکل عرضه خودرو و ابداع روشی خلاقانه برای فروش خودرو از سوی مسئولین مواجه شدیم که این روش خود به نوعی پاک کردن صورت مسئله کاهش عرضه خودرو به بازار بوده و به جای تمرکز بر افزایش تولید کنترل عرضه خودرو، راهی برای بهبود وضع بوجود آمده در بازار خودروی کشورشده است.

این روش فروش خودرو، خود عامل نارضایتی مردم شده و در این میان شرکت ایران خودرو و سایپا با قرارداد های عجیب و غریب فروش و پیش فروش، در سال های اخیرافزایش نارضایتی بیشتر مصرف کنندگان و خریداران محصولات خود را موجب شده اند.

در اولین قدم شرکت سایپا در قرارداد های پیش فروش کوتاه مدت و بلند مدت خود اقدام به حذف سود مشارکت کرد. در قدم بعدی علاوه بر حذف سود مشارکت سود انصراف از قراردادهای پیش فروش 3 ماهه و یکساله این شرکت حذف شد.

علاوه بر این شرکت سایپا در سال 1400 در قرارداد های فروش خود علاوه بر حذف سود مشارکت و انصراف، جریمه تاخیر محصولات خود را حذف نمود و به این ترتیب برای مشتریان و خریداران محصولات خود حق هیچگونه اعتراضی را نسبت به تاخیر و عدم انجام تعهدات فروش خود باقی نگذاشت. قرارداد های فروش خودروهای ایران خودرو به راستی ما را به یاد قرارداد ترکمنچای می اندازد.

در یک مطالعه موردی متوجه شدیم برخی از مشتریانی که در طرح پیش فروش یکساله سایپا در سال 1399 شرکت کرده بودند و بعد از پشت سر گذاشتن هفت خان قرعه کشی و احراز هویت موفق به پیش خرید یکساله خودرو از سایپا شده بودند، با اینکه موعد تحویل خودروی آنها بهمن و اسفند 1400 بوده، هنوز موفق به تحویل خودروی خود نشده اند. 

این مشتریان در بهمن ماه 1400 اقدام به تکمیل وجه خودروی خود نموده اند اما تا کنون خودرویی به آنها تحویل داده نشده است. با پیگیری و تماس با شماره ۰۹۶۵۵۰ مرکز ارتباط با مشتریان سایپا نیز دریافتیم که علت این تاخیر، ناقص بودن خودروهای تولیدی و مشکل کمبود پلاک است.

اکنون تکلیف مشتریانی که 5 ماه از تاریخ تکمیل وجه آنها می گذرد و در قرارداد فروش آنها هرگونه حق اعتراض نسبت به خلف وعده خودروساز از آنها سلب شده چیست؟



نظرات