خودرویی که در بازار ایران با نام تویوتا کمری هیبرید می شناسیم در واقع نسخه فیس لیفت تویوتا کمری XV50 سفارش آمریکا است که با پیشرانه هیبریدی به بازار عرضه شده.
تویوتا کمری همواره در بازار ایران به علت کیفیت ساخت و دوام بالا خودرویی محبوب به حساب می آمد اما همچنان ایراداتی مانند طراحی غیر جوان پسندانه و یا آپشن های کم به این خودرو وارد بود که می توان گفت تمامی این موارد در نسخه فیس لیفت سفارش آمریکا مرتفع شده اند و این نسخه از کمری خودرویی با ظاهر جذاب و آپشن های کاربردی و مفید است.
به غیر از آن، پیشرانه هیبریدی با تکنولوژی های جدید، مصرف سوخت بسیار کم و شتاب گیری مناسب نیز باعث دوچندان شدن جذابیت این خودرو شده است.
کمری هیبرید در دو تیپ LE و XLE وارد بازار ایران شده که تیپ XLE نمونه فول آپشن این خودرو محسوب می شود و سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص داده است.
-
طراحی ظاهری کمری هیبرید XV50
یکی از ایراداتی که همواره به تویوتا کمری XV50 نسخه قبل از فیس لیفت وارد بود، طراحی ظاهری نه چندان زیبا و اصطلاحا پیرمردی آن بود که باعث می شد تا بسیاری از مشتریان بالقوه علاقه ای به خرید آن نشان ندهند.
تویوتا اما با باز طراحی کردن کمری XV50 این مشکل را به طور کلی رفع کرد و این خودرو را در نسخه فیس لیفت با طراحی جدید و جسورانه ای به بازار عرضه کرده که کاملا متفاوت از سبک قدیمی تویوتا است.
در نمای جلو چراغ های باریک و کشیده، جلو پنجره نسبتا کوچک و ورودی هوای بزرگ سپر نکاتی هستند که در نگاه اول جلب توجه می کنند. دیگر نکته جالب در این نما، لوگوی تویوتا با هاله ای از رنگ آبی است که نشان از هیبریدی بودن این خودرو دارد.
نمای کناری کمری هیبرید ساده و شکیل طراحی شده، فرم سقف و ستون ها شباهت زیادی به نسخه قبل از فیس لیفت دارد اما روی درب ها دیگر اثری از زه نیست و تنها یک خط بدنه در بالای درب ها از جلو به عقب کشیده شده. رینگ های 17 اینچی نیز به خوبی فضای داخل گلگیر ها را پرده کرده اند.
نمای عقب تویوتا کمری هیبرید نیز متفاوت و جذاب است؛ چراغ های دو تکه بزرگ با گوشه های تیز که توسط یک نوار کرومی به یکدیگر متصل شده اند چهره ای قابل قبول برای کمری هیبرید به وجود آورده اند که می تواند برای تمام مشتریان از گروه های سنی متفاوت مناسب باشد.
-
کابین و فضای داخلی تویوتا کمری ایکس وی 50 هیبرید
بر خلاف ظاهر، داخل کابین کمری هیبرید تفاوت چندانی با نسخه قبل فیس لیفت نداشته و فرم داشبورد و چیدمان داشبورد به همان صورت سابق است که البته نکته منفی به حساب نمی آید زیرا کابین خوب همواره نقطه قوت کمری بوده است.
در داشبورد، رودری و صندلی های این خودرو از پلاستیک های نرم و چرم دوزی استفاده شده و در کل کیفیت متریال کابین دلچسب است. فرمان خودرو از نوع 3 شاخه بوده و طراحی خوبی دارد، در پشت آمپر اما تفاوت های واضحی با خودرو های بنزینی دیده می شود؛ عقربه دور موتور حذف شده و به جای آن 3 حالت شارژ، اکو و پاور قرار گرفته که وضعیت لحظه ای موتور های برقی و بنزینی را نشان می دهند.
در کنسول میانی داشبورد یک مانیتور به چشم می خورد و پایین تر از آن سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دو منطقه ای قرار دارد. پایین دسته دنده نیز کلید های گرمکن صندلی و درایو مود نصب شده اند.
صندلی های کمری کاملا راحت هستند و در ردیف عقب نیز فضای مناسبی برای سر و پای سرنشینان در نظر گرفته شده.
-
مشخصات فنی کمری هیبریدی XV50
تویوتا کمری هیبرید از دو پیشرانه برقی 650 ولتی و بنزینی 4 سیلندر 2.5 لیتری به طور ترکیبی بهره می برد که بر اساس شرایط مختلف با یکدیگر همکاری کرده و توان خروجی مشترکی را به چرخ ها منتقل می کنند.
این دو موتور در مجموع 203 اسب بخار قدرت در 6200 دور در دقیقه و 213 نیوتون متر گشتاور در 4800 دور در دقیقه تولید کرده و این توان تولیدی را از طریق یک گیربکس E-CVT به چرخ های جلو منتقل می کنند.
کمری هیبرید با این توان فنی شتاب صفر تا صد 7.8 ثانیه ای را به ثبت می رساند که عدد جذابی برای یک سدان خانوادگی محسوب می شود. به غیر این باید گفت که به علت استفاده از موتور الکتریکی و گشتاور بالای آن در دور پایین، کمری هیبرید با وجود استفاده از گیربکس CVT هیچ تاخیری در شروع حرکت ندارد و عمل شتاب گیری در این خودرو بسیار عالی انجام می شود.
کمری هیبرید در محور جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و ترمز های دیسکی خنک شونده و در محور عقب از سیستم تعلیق مولتی لینک و ترمز های دیسکی بهره می برد.
این مجموعه برای تویوتا کمری هیبرید سواری نرم، هندلینگ مناسب و ترمز گیری قابل اعتمادی را فراهم می کنند. همچنین قابل ذکر است که ترمز های این خودرو به سیستم هایی نظیر ترمز ضد قفل (ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD) و ترمز کمکی اضطراری (EBA) نیز مجهزند.
در بحث شیرین مصرف سوخت باید گفت که تویوتا کمری هیبرید در سیکل شهری مصرف سوخت 5.5 لیتری در هر 100 کیلومتر دارد که این عدد در سیکل جاده ای به عدد 6 می رسد. خودرو های هیبریدی به دلیل استفاده بیشتر از موتور برقی در سرعت پایین، مصرف سوخت شهری شان کمتر از مصرف سوخت جاده ای آن هاست.
-
امکانات ایمنی و رفاهی کمری ایکس وی 50 هیبریدی
تویوتا کمری هیبرید مجهز به 7 ایربگ برای راننده و سرنشین جلو، ایربگ های جانبی و پرده ای و ایربگ زانویی راننده است.
همچنین این خودرو موفق به کسب 5 ستاره ایمنی از موسسه آسیا انکپ شده تا خیال سرنشینان را از ایمنی در تصادفات راحت کند.
به غیر از این موارد، سیستم های کمک رانندگی نصب شده روی کمری هیبرید مانند سیستم کنترل پایداری VSC و سیستم کنترل کشش TRC و رادار های هشدار نقطه کور و بین خطوط نیز باعث می شوند تا تجربه رانندگی با این خودرو بسیار ایمن تر شود.
امکانات رفاهی تویوتا کمری هیبرید نیز کاملا راضی کننده بوده و لیست بلند بالایی از آپشن های کاربردی در نسخه فول آپشن این خودرو قابل دستیابی است.
از این امکانات می توان به شیشه بالابر های برقی، آینه های جانبی با تنظیم برقی، سانروف، صندلی های برقی جلو، گرمکن صندلی های جلو، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دو منطقه ای با دریچه هوا برای ردیف عقب، کروز کنترل هوشمند، آینه وسط الکتروکرومیک، شارژر موبایل وایرلس، سیستم اتو استارت استاپ، سیستم صوتی JBL با 10 اسپیکر و مانیتور، سیستم ورود و خروج بدون کلید و استارت دکمه ای و مود های رانندگی (EV، اکو و نرمال) اشاره نمود.
-
تویوتا کمری هیبرید XV50 در بازار
اصلی ترین و تنها رقیب کمری هیبرید در بازار ایران، هیوندای سوناتا LF هیبریدی است. در مقام مقایسه باید گفت که این دو خودرو مشخصاتی نزدیک به یکدیگر دارند؛ کمری سواری بهتر، دوام بالاتر و شتاب بهتری دارد اما از سوی دیگر سوناتا با آپشن های بیشتر (در نسخه فول) و کابین لوکس تر برای برخی خریداران می تواند جذاب باشد.
همچنین قابل ذکر است که این روز ها با توجه به بالا رفتن سن کمری های هیبریدی بهتر است برای خرید این خودرو با دقت بیشتری عمل کنید و قبل از خرید حتما خودرو را توسط یک نمایندگی معتبر کارشناسی کرده تا از سلامت مجموعه باتری ها و موتور الکتریکی آن مطمئن شوید.