1. خانه
  2. خودرو‌ ها
  3. هیوندای
  4. سوناتا
  5. هیبریدی (2015-2020)

هیوندای سوناتا هیبریدی LF

Hyundai Sonata Hybrid LF

تیپ ها
  • تعیین نشده
  • تعیین نشده
نمودار قیمت
هیبریدی
حداکثر سرعت (KM/H)
شتاب 0 تا 100 (برحسب ثانیه)
ثانیه
سدان
1999 سی سی
هیبرید
4
اتوماتیک تیپ ترونیک
4.7 لیتر در 100 کیلومتر
بیشتر

معرفی خودروهیوندای سوناتا هیبریدی LF

سوناتا یکی از خودروهای کمپانی کره ای هیوندای است که در بازار ایران نیز همانند دیگر بازارهای جهانی به عنوان خودرویی پرطرفدار و خوش سابقه شناخته می شود. این سدان سایز متوسط از همان نسل اول با امکانات رفاهی خوب و قیمتی مناسب پای به رقابت با خودروهای ژاپنی گذاشت. در این مطلب به بررسی مشخصات هیوندای سوناتا هیبرید LF میپردازیم.

رفته رفته با مهم شدن مبحث آلودگی هوا و بالا رفتن مصرف سوخت‌های فسیلی خودروهای هیبریدی بیش از پیش بر سر زبان‌ها افتادند و هیوندای نیز تصمیم گرفت تا مدل هیبریدی این سدان خوش فروش را نیز  تولید نماید. سوناتا هیبرید برای اولین بار در نسل YF رونمایی شد که به علت چهره نسبتا زشت خود، نتوانست به موفقیت چندانی دست یابد،. نسل بعدی سوناتا یعنی سوناتا LF اما، دستخوش تغییرات فراوانی شد تا از نظر ظاهری به خودرویی جذاب و خوش رخ و به دور از طراحی‌های فضایی و عجیب و غریب بدل شود.

 

 

هیوندای سوناتا هیبریدی LF (4).jpg

 

نسل هفتم این سدان سایز متوسط کره‌ای در هر دو نسخه بنزینی و هیبریدی به بازار ایران آمد و از همان ابتدای عرضه به بازار خودروی کشور طرفداران زیادی پیدا کرد و به همراه دیگر محصول هم رده کره‌ای یعنی کیا اپتیما توانست تبدیل به رقیبی جدی برای خودروهای ژاپنی شود. لازم به ذکر است که نسخه هیبریدی این نسل از سوناتا در سال 2017 توسط شرکت پاکرو به ایران آمد. همچنین این خودرو در سال 2018 فیس لیفت شد و به کل طراحی آن تغییر کرد.

 

هیوندای سوناتا هیبریدی LF (5).jpg

 

مشخصات فنی

همانطور که اشاره کردیم سوناتا LF که از سال 2015 به بازار راه یافت، از نظر ظاهری کاملا متفاوت از نسل قبلی بود و با یک طراحی ساده اما جذاب توانست طرفداران زیادی را جذب کند. نسخه هیبریدی این سدان کره‌ای نیز از نظر ظاهری تفاوت چندانی با نسخه بنزینی ندارد. در نمای جلوی این خودرو شاهد یک طراحی ساده اما جذاب هستیم. چراغ‌های جلو بدون استفاده از خطوط شکسته و با ظاهری جدی و با ابهت طراحی شده‌اند که گرافیک داخلی جذابی نیز دارند. جلوپنجره خودرو به صورت یک تکه، بزرگ و چندضلعی طراحی شده که دور تا دور آن یک خط کرومی قرار گرفته است. سپر خودرو نیز به صورت یک تکه طراحی شده و به همین خاطر نیز جلو پنجره خودرو را در دل خود جای داده است. در قسمت پایین سپر نیز در دو طرف چراغ‌های مخصوص روز خودرو داخل یک بخش مشکی رنگ که با خطوط کرومی تزئین شده قرار گرفته‌اند.

 

هیوندای سوناتا هیبریدی LF (6).jpg

 

در نمای جانبی سوناتا LF هیبرید شاهد یک طراحی ساده اما قابل قبول هستیم. در این بخش توجه طراحان به آیرودینامیک خودرو کاملا مشخص است. یکی از تفاوت‌های نسخه هیبرید نسبت به نسخه بنزینی در طراحی رینگ‌ها است. رینگ‌ها در نسخه هیبریدی طراحی آیرودینامیک تر با پره هایی بزرگ‌تر دارند. خط شانه این خودرو نیز  از انتهای چراغ عقب شروع شده و با عبور از بالای دستگیره درب‌ها تا روی گلگیر جلو کشیده شده است. اندازه شیشه‌های جانبی خودرو نیز مناسب است و در نتیجه میدان دید خوبی را برای راننده و سرنشینان فراهم می‌سازد. نکته جالب توجه در نمای جانبی این خودرو تزئین دور تا دور شیشه‌های جانبی با یک خط کروم است که ادامه این خط کروم با عبور از بالای گلگیر خودرو تا داخل چراغ‌های جلو نیز کشیده شده است. همچنین وجود یک خط عمیق در قسمت رکاب خودرو به همراه یک خط کرومی در این قسمت به بهبود نمای جانبی خودرو کمک کرده‌اند.

 

هیوندای سوناتا هیبریدی LF (7).jpg

 

به قسمت عقب هیواندای سوناتا LF هیبرید می‌رسیم. جایی که عمده تفاوت‌ها میان نسخه هیبرید با نسخه معمولی نمایان است. چراغ‌های عقب مانند چراغ‌های جلو با استفاده از خطوط منحنی طراحی شده‌اند که گرافیک داخلی آنها نسبت به نسخه معمولی متفاوت است. این چراغ‌ها به صورت دو تکه طراحی شده‌اند. روی درب صندوق علاوه بر قسمتی از چراغ‌های عقب، محل نصب پلاک به همراه عبارت hybrid و در قسمت بالا نیز یک باله کوچک تعبیه شده‌است. سپر عقب این خودرو نیز طراحی بزرگ و یک تکه‌ای دارد که با خطوط حجیم زیادی تشکیل شده است. یک دیفیوزر بزرگ مشکی رنگ نیز پایین این سپر تعبیه شده که داخل آن چراغ مه شکن و چراغ‌های دنده عقب خودرو قرار دارند. یکی از نکات منفی طراحی این خودرو نیز همین است چرا که با کوچکترین برخورد از عقب چراغ‌های دنده عقب و مه شکن آسیب می‌بینند.

 

هیوندای سوناتا هیبریدی LF (8).jpg

 

مشخصات فنی سوناتا LF هیبرید

این نسخه از سوناتا مجهز به یک موتور 2 لیتری 4 سیلندر تنفس طبیعی است که فناوری GDI که همان سیستم تزریق مستقیم سوخت درون سیلندر است را نیز دارد. موتور این خودرو توانایی تولید 156 اسب بخار قدرت و 193 نیوتن متر گشتاور را داراست. همچنین این سدان هیبریدی هیوندای مجهز به یک موتور برقی نیز می‌باشد که این موتور برقی توانایی تولید 51 اسب بخار قدرت را دارد. در مجموع موتور بنزینی سوناتا در کنار موتور برقی‌اش توانایی تولید 207 اسب بخار قدرت و 320 نیوتن متر گشتاور را دارند. طبق اطلاعات موجود در شرایط رانندگی اقتصادی یا همان اکونومی مصرف سوخت سوناتا LF هیبرید به 4/7 لیتر در هر صد کیلومتر می‌رسد اما اگر عموما در حالت Sport رانندگی کنید مصرف سوخت خودرو میتواند تا 6 الی 7 لیتر هم برسد.

یکی از نکات مثبت خودروهای هیبریدی نسبت به خودروهای احتراق داخلی کیفیت رانندگی و سواری آنهاست که این خودرو نیز از این قاعده مستثنی نیست. اما مسئله باتری برای این خودروها امری مهم است که عمر آنها بسته به استفاده از 4 تا 7 الی 8 سال نیز می‌رسد. اما متاسفانه تعویض باتری این خودروها در ایران هزینه بسیار گزافی را دارد. همین امر سبب شده تا این خودروها را افراد خاصی خریداری کنند و صرف نظر از این دست هزینه‌ها تنها مواردی از جمله رانندگی و کیفیت سواری طرفداران این خودروها را به سمت خریدن آنها بکشاند.

دیگر نکته قابل ذکر درباره هیوندای سوناتا LF هیبریدی، تصمیم هیوندای برای استفاده از یک گیربکس 6 سرعته AT در این خودرو است، هیوندای در حالی این جعبه دنده را برای هیوندای سوناتا LF هیبریدی انتخاب کرده که دیگر خودروسازان عموما برای محصولات هیبریدی خود، از جعبه دنده های CVT یا انتقال قدرت پیوسته اتوماتیک استفاده می کنند.

 

هیوندای سوناتا هیبریدی LF (9).jpg

 

بررسی کابین و فضای داخلی

با ورود به کابین هیوندای سوناتا LF هیبرید با یک طراحی بروز و جذاب روبرو می‌شویم. طی سالیان اخیر کره‌ای ها خیلی خوب با سلیقه بازار آشنا شده‌اند و سعی کرده‌اند تا کابین خودروهایشان را با توجه به سلیقه و نیاز بازار طراحی کنند. داخل کابین سوناتا هیبرید در بالاترین قسمت میانه داشبورد شاهد یک مانیتور بزرگ به همراه دو خروجی هوای سیستم تهویه مطبوع که دو طرف مانیتور تعبیه شده‌اند هستیم که اتفاقا یکی از نکات مثبت ارگونومی کابین این خودرو است. خوشبختانه در این خودرو بیشتر کلیدهای تنظیمات خودرو به صورت فیزیکی هستند و لمسی نشده‌اند. در زیر قسمت مانیتور خودرو بخش تنظیمات سیستم مولتی مدیا قرار گرفته و در آخرین بخش داشبورد نیز قسمت تنظیمات سیستم تهویه مطبوع خودرو که به صورت دو کاناله می‌باشد تعبیه شده است.

در بخش کنسول وسط نیز ابتدا روبروی لیور دنده یک فضای بزرگ برای قرار دادن وسایل به همراه خروجی برق 12 ولت قرار دارد. لیور دنده طراحی خوش دست و قابل قبولی دارد و کنار لیور دنده نیز دو جالیوانی قرار گرفته است. فضای کنسول وسط قابل قبول است و زیر آرنجی وسط نیز اندازه مناسب و راحتی دارد.

 

هیوندای سوناتا هیبریدی LF (10).jpg

 

غربیلک فرمان این خودرو به صورت چهارشاخه همراه با کلیدهای کنترلی کروز کنترل و سیستم مولتی مدیای خودرو است. طراحی فرمان خودرو اما زیاد جلب توجه نمی‌کند. پشت آمپر این خودرو از دو دایره نیمه آنالوگ و یک قسمت کاملا دیجیتالی تشکیل شده که خوانایی و گرافیک خوبی دارد. ارگونومی کابین بسیار مناسب است و داشبورد وسط کمی به سمت راننده کشیده شده است. فضای پا و سر برای سرنشینان هر دو ردیف خودرو قابل قبول ارزیابی می شود و بعید بنظر می رسد که فردی در کابین این خودرو با محدودیت فضا مواجه شود. متریال به کار رفته در کابین سوناتا هیبرید نیز قابل قبول ارزیابی می‌شود و نسبت به رقبا حرف های زیادی برای گفتن دارد و در مقایسه با نسل قبلی، پیشرفت محسوسی داشته است.

برای سرنشینان ردیف عقب در فول‌ترین نسخه این خودرو خروجی هوا به همراه گرمکن صندلی و پرده شیشه‌های جانبی دستی به همراه یک خروجی فندکی نیز در نظر گرفته شده است.

 

هیوندای سوناتا هیبریدی LF (1).jpg

 

امکانات رفاهی و ایمنی سوناتا LF هیبریدی

این خودروی سدان هیبریدی در سه تیپ با نام‌های GL، GLS و GLS PLUS به بازار ایران عرضه شده که تیپ GLS PLUS فول ترین تیپ آن است. این تیپ به امکاناتی همچون دوربین دید عقب با قابلیت دید در شب، کروز کنترل هوشمند، مکانیزم تنظیم هوشمند صندلی راننده برای ورود و خروج آسان به هنگام سوار و پیاده شدن به خودرو، صندوق عقب هوشمند، پرده عقب برقی، چراغ خوش آمد گویی، نورپردازی فضای داخل کابین به رنگ آبی یخی،فرمان برقی، مجموعه نمایشگر 8 اینچی پلت فرم نرم افزاری با کاربری مناسب، دی لایت، سیستم ورود بدون کلید، بلوتوث، سیستم صوتی 400 واتی با 6 اسپیکر، گرمکن و سردکن صندلی با تنظیم هشت گانه صندلی برقی راننده، تهویه مطبوع اتوماتیک دو کاناله، کنترل خودکار چراغ نور بالا، صندلی های جلو با قابلیت تنظیم در 6 جهت، گرمکن فرمان، سقف پانوراما و استارت دکمه‌ای اشاره کرد.

 

هیوندای سوناتا هیبریدی LF (2).jpg

 

همچنین از نظر ایمنی نیز این خودرو یکی از خودروهای ایمن بازار ایران است که موفق به دریافت 5 ستاره ایمنی از موسسه یورو انکپ شده، این خودرو امکانات ایمنی نظیر رادار تشخیص نقطه کور(BSD)، اخطار  خروج از خط (LDW)، کروز کنترل هوشمند، ترمز اضطراری اتوماتیک(AEB)، نور بالا اتوماتیک، سیستم مانیتورینگ فشار تایر(TPMS)، سیستم مدیریت پایداری(ESP)، سیستم ترمز ضد قفل(ABS)، توزیع نیروی ترمز الکترونیکی(EBD)، کمک ترمز(BA)، کیسه هوای دوگانه(SRS) و (OCS) جلو، پرده ای، جانبی و زانویی راننده است.

 

هیوندای سوناتا هیبریدی LF (3).jpg

 

بررسی بازار و قیمت سوناتا LF هیبرید

هیوندای سوناتا LF هیبرید در اردیبهشت ماه 1401 قیمتی حدود 1/390/000/000 تا 1/600/000/000 میلیون تومان در بازار خودروهای کارکرده دارد. همچنین این خودرو از نظر خدمات پس از فروش در رده متوسطی قرار دارد. از نظر بازار خرید و فروش نیز سوناتا LF هیبریدی خودروی نسبتا خوش فروش است.

خودروی سوناتا LF هیبریدی یکی از خودروهای هیبرید بازار ایران است که از همان ابتدای عرضه با استقبال نسبتا خوبی مواجه شد. بزرگترین رقیب این خودرو تویوتا کمری هیبرید و کیا اپتیما هیبرید است که هر کدام از آنها خصوصا کمری هیبرید رقیبی جدی برای این خودرو محسوب می‌شوند. از نکات مثبت این سدان کره‌ای می‌توان به امکانات رفاهی بالا، ایمنی بسیار خوب، سواری نرم و مصرف سوخت مناسب اشاره کرد که همین موارد باعث شده‌اند تا این خودروی سدان هیبریدی طرفداران زیادی را داشته باشد. 

گالری هیوندای سوناتا هیبریدی LF

نظرات کاربران
  • اسدی 19 مرداد 1401 ساعت 16:57

    ما داریم ماشین خوبیه راحته رانندگی باهاش واقعا لذت بخشه

  • تنهاخدا 26 دی 1399 ساعت 19:01

    خیلی قشنگه حیف که مافقط نگاه عکسشون میکنیم وآه به درگاه خداوند میکشیم خوشابه حال کسانی که توان خریدش رادارن حالش را ببرید

  • محمدجواد 29 مرداد 1399 ساعت 23:28

    ما که نداریم از این ماشینا ولی اونا ک دارن خوشبحالشون دعا برا ماهم بگیریم بخدا ماهم جوونیم هنوز سنی نداریم

اضافه کردن نظر

مشخصات تولید کننده

  • کشور تولید کننده کره جنوبی
  • نام خودرو هیوندای سوناتا هیبریدی LF
  • شرکت گارانتی/خدمات دهنده پاکرو

مشخصات فنی بدنه

  • کلاس بدنه سدان
  • کلاس اتومبیل D Segment
  • وزن 1514 کیلوگرم
  • تعداد فضای سرنشینان 5
  • ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو 215/55R17
  • ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب 215/55R17

مشخصات فنی موتور

  • حجم موتور 1999 سی سی
  • نوع موتور هیبرید
  • تعداد سیلندرها 4
  • تعداد سوپاپ ها 16
  • آرایش قرار گیری سیلندرها خطی مستقیم
  • محل قرار گیری موتور موتور جلو
  • سیستم سوخت رسانی انژکتور پاشش مستقیم GDI
  • حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار) 156
  • حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر) 193
  • توان خروجی حجمی (اسب بخار بر لیتر) 78 اسب بخار بر لیتر
  • ظرفیت باک 60 لیتر بنزین

مشخصات جعبه دنده ( Transmission )

  • نوع جعبه دنده اتوماتیک تیپ ترونیک
  • تعداد دنده (جلو) 6
  • محل قرار گیری اهرم تعویض دنده کنسول میانی
  • سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت) موتور جلو دیفرانسیل جلو

سیستم ترمزها

  • نوع سیستم ترمز ABS ضد قفل
  • نوع دیسک و کالیبر ترمز جلو دیسکی خنک شونده
  • نوع دیسک و کالیبر ترمز عقب دیسکی خنک شونده

سیستم تعلیق و فرمان

  • تعلیق جلو مک فرسون چند مفصلی
  • تعلیق عقب مک فرسون چند مفصلی
  • نوع سیستم فرمان هیدرولیک برق شانه ای

عملکرد اتومبیل

  • حداکثر سرعت 192 کیلومتر بر ساعت
  • شتاب 0 الی 100 (برحسب ثانیه) 9.3 ثانیه
  • مصرف سوخت ترکیبی 4.7 لیتر در 100 کیلومتر
  • استاندارد آلایندگی یورو 5
  • ستاره ایمنی از مرکز استاندارد و ایمنی اروپا EURONCAP 5

محدوده گارانتی

  • محدوده گارانتی 5 سال

امکانات رفاهی و آپشن ها

  • کیسه های هوا ( نوع و تعداد ) جانبی ، پرده ای ، راننده و سر نشین جلو
  • سیستم های پایداری و کمک راننده ESC , HAC , VSM
  • سیستم های امنیتی و حفاظتی ضد سرقت ایموبیلایزر ، کلید هوشمند با استارت دکمه ای
  • سیستم فرمان و هدایت پذیری تنظیم اتوماتیک با گرمکن غربیلک فرمان
  • نوع غربیلک تلسکوپی
  • سیستمهای تهویه مطبوع اتوماتیک
  • سیستم صوتی و تصویری JBL با مانیتور 4.2 اینچی لمسی
  • سیستمهای مولتی مدیا NAVIGATION-BLUETOOTH-USB-AUX
  • سیستم صندلیهای جلو برقی 8 حالته با گرمکن و سردکن
  • سیستم صندلیهای عقب تاشو با گرمکن
  • سیستم آیینه ها برقی تاشو و آینه الکتروکرومیک
  • سیستم شیشه ها برقی
  • سیستم های سقف پانوروما
  • سیستم روشنایی جلو زنون (HID ) / اتو لایت و روششنایی در روز
  • سیستم روشنایی عقب ال ای دی
  • سنسورهای پیش فعال رادار نقطه کور ، سنسور باران
  • سیستم های کمک رانندگی سنسور جلو و عقب ،دوربین عقب ،کروز کنترل
حداکثر سرعت (KM/H)
شتاب 0 تا 100 (برحسب ثانیه)
ثانیه
نظر خود را بیان کنید
  • اسدی اسدی (19 مرداد 1401 ساعت 16:57)

    ما داریم ماشین خوبیه راحته
    رانندگی باهاش واقعا لذت بخشه

  • تنهاخدا تنهاخدا (26 دی 1399 ساعت 19:01)

    خیلی قشنگه حیف که مافقط نگاه عکسشون میکنیم وآه به درگاه خداوند میکشیم خوشابه حال کسانی که توان خریدش رادارن حالش را ببرید

  • محمدجواد محمدجواد (29 مرداد 1399 ساعت 23:28)

    ما که نداریم از این ماشینا ولی اونا ک دارن خوشبحالشون دعا برا ماهم بگیریم بخدا ماهم جوونیم هنوز سنی نداریم

  • رضا رضا (25 آبان 1397 ساعت 18:45)

    این ماشین فوق العادس.من یکی دارم خیلی ازش راضی ام امکانات و راحتی ای که داره خیلی خوبه . آپشن های زیادی داره و اصلا هم صدا نداره