1. خانه
  2. مقالات
  3. مقالات
  4. دیلایت (Daylight) چیست و چرا در خودروها از دیلایت استفاده می‌شود؟

دیلایت (Daylight) چیست و چرا در خودروها از دیلایت استفاده می‌شود؟

27 فروردین 1401
  • 0

مطمئنا برایتان پیش آمده که خودرویی را دیده باشید که در روز هنگامی که در حال عبور است قسمتی از چراغ های جلو روشن هستند یا شاید این سوال در ذهنتان پدید آمده که چرا خیلی از خودروهای امروزی در روز نیز چراغ هایشان روشن است؟ واقعیت این است که این روشنایی از چراغ های اصلی خودرو نیست و در واقع این چراغ های مخصوص روز هستند که دیلایت (Daylight) نامیده می شوند.

 

دیلایت (Daylight) چیست؟

دیلایت (Daylight) یا همان چراغ های مخصوص روز همانطور که از نامش مشخص است چراغ هایی برای استفاده در روز هستند و کاملا با سایر چراغ های خودرو مانند نور پایین، نور بالا، چراغ کوچک و مه شکن متفاوت اند. این چراغ مخصوص روز عموما در قاب اصلی چراغ های خودرو یا روی سپر کنار مه شکن ها جای می گیرند.

 

دیلایت زرد رنگ.jpg

 

کاربرد دیلایت (Daylight) چیست؟

همانطور که اشاره کردیم چراغ های مخصوص روز عملکردی مشابه اسمشان دارند و برای روشنایی در روز استفاده می شوند. شاید این سوال برای شما پیش آید که در روز که نیاز به چراغ نیست. باید بگوییم که بله درست است اما نه در هر آب و هوایی! چراغ های مخصوص روز برای مطلع کردن عابر پیاده و سایر خودروها از وجود خودرو در خیابان ها و یا جاده ها است. خصوصا اگر هوا آفتابی نباشد و یا آلوده باشد. البته در هوای صاف و آفتابی و بدون هیچ آلودگی باز هم اگر چراغ های مخصوص روز در خودرو تعبیه شده باشد یک اطمینان خاطر بیشتر جهت دیده شدن خودرو توسط عابران پیاده و دیگر خودروها محسوب می شود. البته وجود چراغ های روز در خودرو نیز علاوه بر جنبه های ایمنی باعث می شوند تا خودرو زیباتر شود.

 

دیلایت (Daylight) از چه سالی متولد شد و مورد استفاده قرار گرفت؟

جالب است بدانید که چراغ های مخصوص روز برای اولین بار در کشورهای نیم کره شمالی و حوزه اسکاندیناوی مورد استفاده قرار گرفت. دلیل آن هم هوای دائما مه آلود و یا بارانی بود و خودروهایی که در حال حرکت بودند به سختی از دور امکان دیده شدن آنها وجود داشت  و همین امر سبب بالا رفتن آمار تصادفات بود. به همین علت استفاده از چراغ ها در روز در این کشور ها الزامی شد تا خودرو ها در این شرایط جوی جلب توجه بیشتری کنند. رفته رفته استفاده از این قابلیت باعث شد تا آمار تصادفات به طرز قابل توجهی کاهش پیدا کند و در نتیجه به خودروهای سایر کشور هایی که حتی در گرمسیری بودند نیز راه پیدا کرد. زیرا استفاده از این امکان ایمنی و ظاهری در هر آب و هوا و شرایط جوی یک اتفاق مثبتی است که سبب می شود تا تصادفات خیابانی و جاده‌ای کمتر رقم بخورند. در دهه 70 میلادی در کشورهایی مانند کانادا و نروژ برای اولین بار این امکان تحت عنوان دیلایت (Daylight) مورد استفاده قرار گرفت. بعد از آن در دهه 90 میلادی استفاده از این قابلیت موثر در آمریکا شروع شد و در سال 2008 در تمام خودروهای که برای بازار آمریکا بودند استفاده از این امکان ایمنی اجباری شد. از حوالی سال 2011 نیز استفاده از چراغ های مخصوص روز در خودروهای اروپایی به یک استاندارد تبدیل شد.

 

دیلایت (Daylight) از چه سالی متولد شد و مورد استفاده قرار گرفت؟.jpg

 

کاربرد دیلایت (Daylight) چیست؟

همانطور که اشاره شد استفاده از چراغ های مخصوص روز کاربرد های ایمنی و همچنین زیبایی دارد.

مهمترین و اصلی ترین مزیت استفاده از چراغ روز این است که خودروهایی که مجهز به این قابلیت هستند پس از روشن شدن خودرو این چراغ ها نیز به صورت خودکار روشن شده و سپس هنگام رانندگی خصوصا اگر شرایط جوی نامساعد و یا هوا آلوده باشد سبب می شود تا خودرو برای سایر رانندگان و عابران پیاده جلب توجه کند و امنیت رانندگی را بالا ببرد.

اما یکی دیگر از کاربردهای استفاده از چراغ مخصوص روز زیباتر شدن خودرو است! پس از اینکه استفاده از چراغ های روز در بسیاری از کشورها اجباری شد و یا رواج پیدا کرد خودروسازان ترغیب شدند تا از شرایط بوجود آمده به نحو احسن استفاده کنند و طرح های مختلفی از چراغ روز در خودرو ها را ثبت و تولید کنند. استفاده از این چراغ ها باعث زیباتر شدن جلوه بصری خودرو شده و جذابیت خودرو را بیشتر می کند. همین موضوع نیز سبب شد تا صاحبان خودروهایی که فاقد این قابلیت هستند به صورت افتر مارکت دی لایت را به خودروی خود اضافه کنند و در همین راستا نیز شرکت های تولید کننده قطعات خودرو دیلایت هایی با طرح های مختلف به بازار عرضه کرده‌اند.

 

آیا دیلایت (Daylight) معایبی نیز دارد؟ (2).jpg

 

آیا دیلایت (Daylight) معایبی نیز دارد؟

در کل عیبی برای این قابلیت نمی توان در نظر گرفت چراکه استفاده از این تکنولوژی هم هزینه پایینی دارد و هم مصرف برق بسیار کمی دارد و در کل ضرر خاصی برای باتری و سیستم برق خودرو ندارد. اما تعداد کمی از انواع دی لایت هستند که نور زیاد یا به شدت سفیدی دارند و همین مورد باعث می شود خصوصا در طول شب اگر دی لایت فعال باشد نور آن برای رانندگان و عابران پیاده اذیت کننده باشد و دید آن ها را تحت تاثیر قرار دهد.

 

دیلایت (Daylight) ها چه تکنولوژی دارند؟.jpg

 

دیلایت (Daylight) ها چه تکنولوژی دارند؟

تکنولوژی مورد استفاده در چراغ های مخصوص روز از نوع LED است . LED ها چراغ هایی هستند با عمر بالا و مصرف انرژی بسیار کم که اصلا ضرری برای منبع تغذیه خود ندارند و ساعت ها بدون اینکه اتلافی داشته باشند توانایی این را دارند تا روشن بمانند و ایجاد  گرما نکنند. نور آنها نیز نسبت به انرژی که مصرف می کنند بازده مناسبی دارد و  با تعداد کمی از آنها می توان نور قابل قبولی را تولید کرد. همین نکته باعث شد تا LED ها در چراغ های مخصوص روز مورد استفاده قرار گیرند.

 

دیلایت (Daylight) ها همیشه روشن هستند؟.jpg

 

دیلایت (Daylight) ها همیشه روشن هستند؟

بله. از همان درب کارخانه که خودرو استارت بخورد چراغ های مخصوص روز به صورت خودکار روشن می شوند و راننده امکان تنظیم یا روشن وخاموش کردن آنها را ندارد. بعضی بر این باورند که روشن بودن دائمی چراغ های مخصوص روز ضرر های زیادی برای سیستم برق و باتری خودرو دارد. اما این باوری غلط است چرا که همانطور که اشاره کردیم چراغ های روز خصوصا در خودروهای امروزی عموما از سیستم های LED استفاده می کنند بنابراین اصلا ضرری برای باتری خودرو ندارند و خللی را در سیستم برق خودرو وارد نمی کنند در نتیجه نیازی به دستکاری آنها برای قطع کردن نیست. 

تنها در زمان روشن شدن چراغ های اصلی خودرو، چراغ های روز کم نور و یا خاموش خواهند شد. در غیر این صورت چراغ های روز همیشه روشن بود ه و تنها در زمان خاموش شدن خودرو، از کار خواهند افتاد.

منبع car.ir


نظرات