سوناتا یکی از معروف ترین محصولات شرکت هیوندای کره جنوبی است که در کلاس خودروهای سدان سایز متوسط یا همان سدان مید سایز قرار می گیرد. این خودرو بر پایه محصول دیگری از هیوندای یعنی استلار ساخته شد و در اصل نسخه لوکس تری از هیوندای استلار محسوب می شود. سوناتا را می توان یکی از قدیمی ترین تولیدات هیوندای دانست که در نسل های اخیر توانسته تبدیل به یکی از موثرترین مدل های این خودروساز کرهای در بازارهای جهانی شود.
نسل اول هیوندای سوناتا با کد Y1 در سال 1985 معرفی شد و پس از آن نسل دوم این خودروی سدان در سال 1988 با کد Y2 روانه بازار شد. این نسل از سوناتا به صورت رسمی برای اولین بار به بازارهای استرالیا، کانادا و ایالات متحده صادر شد. نسل سوم این خودرو با کد Y3 مابین سال های 1993 تا 1998 به تولید رسید و نسل چهارم نیز این بار با کد EF از سال 1998 تا 2004 تولید شد. نسل چهارم سوناتا به صورت محدود وارد ایران شد اما نتوانست به موفقیت چشمگیری در بازار ایران دست پیدا کند.
سپس نوبت به نسل پنجم هیوندای سوناتا با کد NF رسید که از سال 2005 تا 2009 تولید شد. خودرویی که با یک پلت فرم جدید، چهره جذاب نسبت به نسل های قبل و امکانات رفاهی متعدد توانست فروش خوبی را در بازارهای جهانی بدست آورد. این نسل، اولین نسل از سوناتا بود که به طور رسمی توسط شرکت آسان موتور به بازار ایران عرضه شد. سوناتا NF با دو موتور 4 سیلندر 2/4 لیتری و 6 سیلندر 3/3 لیتری با دو جعبه دنده دستی و اتوماتیک در ایران به فروش رسید. همچنین 3 سال پس از تولید این نسل، هیوندای تصمیم به فیس لیفت کردن این خودرو گرفت و آن را در سال 2008 معرفی کرد.
نسل ششم سوناتا از سال 2009 تا 2014 با کد اتاق معروف YF به تولید رسید و توانست فروش سوناتا در تمام بازارهای خودرویی را بیش از پیش بالا ببرد و تبدیل به مدلی موفق برای هیوندای شود. در سال 2011 نیز شرکت آسان موتور این خودرو را با پیشرانه 4 سیلندر 2/4 لیتری به ایران آورد که خیلی زود با استقبال فراوانی مواجه شد.
نسل هفتم این سدان کرهای با کد اتاق LF مابین سال های 2015 تا 2019 تولید شد. هیوندای این مدل را برای رقابت مستقیم با تویوتا کمری و هوندا آکورد معرفی کرد و توانست فروش بالایی از این خودرو را تجربه کند. همچنین این نسل نیز از سال 2015 با نسخه بنزینی و از سال 2016 با نسخه هیبرید پا به جاده های ایران گذاشت و مانند گذشته توانست طرفداران بسیاری را مجذوب خود کند. در سال 2017 هیوندای این مدل را فیس لیفت کرده و معرفی کرد.
در ایران سوناتای LF در دو تیپ بنزینی و هیبریدی عرضه شد، همچنین در سال 2018 و تا قبل از وضع قانون محدودیت واردات شرکت پاکرو اقدام به عرضه تعداد محدودی از مدل های فیس لیفت شده با موتور هیبریدی کرد.
تولید نسل هشتم این خودرو نیز از سال 2019 آغاز شده و تاکنون ادامه دارد. این نسل با کد DN8 نیز شناخته می شود اما متاسفانه به علت ممنوعیت واردات پای این نسل به بازار ایران باز نشد.