تویوتا کمری 2015 هیبریدی، زیاد اسپرت و جذاب نیست ولی خب برای یک ماشین روزمره خیلی خوب است.
سال 2015 تویوتا برای همین یک مدل یعنی کمری، دست به کاری زد که خودروسازان ایرانی حتی یکپنجاهم آن را هم انجام ندادهاند. تویوتا برای ساخت مدل 2015 کمری 2000 قطعه جدید طراحی و تولید کرد.
اول تعجب کردیم که چرا تویوتا هیچ تغییری در سیستم انتقال قدرت اعمال نکرده، ولی بعد به این نتیجه رسیدیم که خب اصلاً نیازی به این امر نبوده است. حداقل در مورد کمری SE هیبریدی که ما آزمایش کردیم اینطور بود. چون عملکرد نسبتاً بهتری نسبت به نسل قبلی خود داشت که به ظاهر ماشین هم میآمد!
با وجود استفاده از همان موتور 2.5 لیتری چهار سیلندر خطی، موتور الکتریکی و گیربکس CVT مدل سال 2013 کمری XLE، حتی با توجه به اضافه وزن آن، همچنان عملکرد بهتری را از خود ارائه میدهد.
اعداد و ارقام به دست آمده از تست این خودرو شما را متحیر نمیکند ولی باز بهتر از هیچ چیز است!
اجازه بدهید از شتاب صفر تا 96 شروع کنیم. کمری قبلی 7.2 ثانیه زمان لازم داشت تا از حالت ایست کامل به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت برسد. کمری 2015 هیبریدی، این زمان را به 7.1 کاهش داده است که تفاوت چندانی ندارد ولی میتوان گفت همین قدم کوچک در مسیر درست برداشته شده است و مهندسین تویوتا وقتشان را تلف نکردهاند.
اما باید گفت که همانند نسل قبلی برای طی کردن مسیر 400 متر، هنوز هم 15.5 ثانیه زمان لازم است.
وزن 1602 کیلویی این سدان باعث میشود تا در جادههای پر پیچ و تاب احساس امنیت بیشتری کنید ولی باید برای به حرکت در آوردن آن پایتان را بیشتر روی پدال گاز فشار دهید.
به نظر میرسد پدال ترمز از دقت کافی برخوردار نباشد ولی اندازهگیریها حاکی از آناند که سیستم ترمز کمری هم پیشرفت کرده و اکنون با طی 36 متر از سرعت 100 کیلومتر به توقف کامل میرسد. یعنی 2.5 متر نسبت به مدل قبلی پیشرفت داشته است. معمولاً گفته میشود که استفاده از یک موتور بنزینی در کنار موتور الکتریکی باعث نرمتر شدن کارکرد موتور میشود. این مسئله را هنگامی درک خواهید کرد که پشت یک چراغ قرمز طولانی خودرو را خاموش کرده و بخواهید دوباره آن را روشن کنید.
اگر روزی 2 ساعت با این خودرو رانندگی کنید، دیگر لازم نیست در باشگاه بدنسازی ثبتنام کنید! فرمان این خودرو نسبت به دیگر اتومبیلها سفتتر بود و در حالت ایستا بایستی انرژی بیشتری صرف چرخاندن آن بکنید.
صدای باد و بیرون اتومبیل به داخل خودرو نشت نمیکند ولی در عوض صدای تکان خوردن بعضی قطعات داخلی اتاق هنگام رانندگی با سرعت زیاد طنینانداز خواهد شد!
اما اصلاً چرا باید یک خریدار به سراغ کمری هیبریدی برود؟ خب معلوم است. صرفه اقتصادی و مصرف کم. مصرف سوخت تویوتا کمری در شهر 36.5 و در جاده 34.4 مایل به ازای هر گالن اندازهگیری شده است.
از سواری خودرو که بگذریم، تویوتا ادعا میکند که این مدل کابین بهتری نسبت به مدل سابق خود دارد. وقتی در خودرو را باز کردم متوجه شدم که نوارهای فلزی در طراحی داشبورد استفاده شده است. سیستم آدرسیاب بهسادگی به کاربر امکان جستجوی آدرس را میدهد. پشتی صندلیهای عقب نیز بهراحتی خم میشوند و دیگر نیازی به کشتی گرفتن با آنها نیست و اگر با حوصله، پنج دقیقهای وقت برایش صرف کنید میتوانید بهراحتی آن را خم کنید.
شکی نیست که کمری 2015 جایگزین خوبی برای مدل قبلی خودش است، ولی خب اصلاً اسپرت نیست. با این حال برای خانواده شما گزینه مناسبی خواهد بود.