رانا پلاس - Runna Plus (رانا+) نمونه ارتقا یافته رانا معمولی محصول ایران خودرو می باشد که در سال 1398 توسط ایران خودرو معرفی و برای اولین بار در بهار 99 پیش فروش شد. در ادامه مشخصات رانا پلاس جدید را بررسی میکنیم
از تفاوت های ظاهری این نمونه با رانا معمولی می توان به موارد زیر اشاره کرد:
- تغییر گرافیک چراغ های جلو و عقب
- هم رنگ شده زه ها و دستگیره های درب
- آیینه های راهنما دارد طرح 207i
- طرح جدید قالپاق
- بروز شدن طراحی جلوپنجره
- دستگیر و زه های همرنگ بدنه
- آنتن رادیو
امکانات رانا پلاس
در مجموعه اتاق و کابین نیز تغییراتی صورت گرفته که به شرح زیر است:
- داشبورد جدید
- شکل جدید کنسول میانی بین دو صندلی
- تغییر در مجموعه کلیدهای شیشه بالابر درها و آینه برقی
- طرح جدید پنل داشبورد
- رودری های جدید
- دسته دنده جدید
- صفحه کیلومتر جدید
- رادیو پخش دارای بلوتوث به همراه ۲ توییتر
- صندلی های جدید طرح 207i
- غربیلک جدید فرمان دارای کلید های کنترلی
- نمد کاپوت
- موکت جدید صندوق عقب
- دسته راهنما و برف پاک کن جدید طرح 207i
- کروز کنترل
مشخصات فنی رانا پلاس
یک پیشرانه با حجم 1578 سیسی، 4 سیلندر تنفس طبیعی با 105 اسب بخار قدرت و 142 نیوتن متر گشتاور مشخصه های فنی رانا پلاس هستند. از نظر فنی تغییر چشمگیری در رانا پلاس دیده نمیشود؛ اما در دسته سیم اصلی، و مقاومت فن رادیاتور اصلاحاتی صورت گرفته است. همچنین پیشرانه TU5 رانا پلاس از یورو۴ به یورو۵ ارتقا یافته است. در آخر با اضافه شدن تجهیزات جدید وزن نهایی رانا پلاس ایران خودرو حدود 25 کیلوگرم افزایش پیدا کرده است.
ایرانخودرو برای اولین بار در مرداد ۱۳۹۹ از قرار گرفتن جعبه دنده 6 دنده دستی داخلی و پیشرانه اصلاح شدهی TU5 که با کد EC5 شناخته میشود بر روی خودرو رانا پلاس خبر داد. همچنین امکان انتخاب جعبه دنده اتوماتیک بر روی این خودرو از مواردیست که ایرانخودرو به آن اشاره کرده است.
قیمت رانا پلاس
درحال حاضر با توجه به شرایط کشور قیمت رانا پلاس در نوسان است و نسبت به همرده های تولید داخل خود قیمت معقولی دارد. قیمت رانا پلاس در بازه ای قرار گرفته است که متقضیان خرید 206 صندوقدار کارکرده را به سمت خود سوق دهد؛ هرچند صاحبان فعلی رانا پلاس، خودرو خود را از از طریق طرح های فروش فوری یا پیش فروش ایران خودرو خریداری کرده اند و برای فروش آن باید 1 سال صبوری کنند تا سند خودرویشان از رهن شرکت خارج شود.
امروز یه بنده خدا ماشینشو میخواست تحویل بگیره من رو برد براش بیارم پارکینگ خونه ش اول از همه چیز بگم که ما نسبت یه شرایط فعلی نظر میدیم یعنی اگه راناپلاس سوار شدم معنیش این نیست که میتونستم فولکس و فورد و تویوتا سوار شم و سوار نشدم و راناپلاس رو انتخاب کردم... خلاصه منظور از خوب بوده نسبت به وضعیت فعلیه ماشین سواری نرمی داره سیستم تعلیق خوبه صدای موتورو بالا نیست گیربکس و موتور هماهنگیشون خوبه فرمان هم برقیه و عملکردش خوبه اما دو تا نکته بدجوری خورد توی ذوقم یکی کیفیت متریال داشبورد :به معنای واقعی کلمه دمپایی پلاستیکی پاره که نون خشکی جمع کرده رو اب کردن و ریختن توی قالب خیلی خورد تو ذوقم افتضاح بود حتی ماشین صفر قاب روی پنل ساعت و نمایشگر بالای داشبورد حالت لقی داشت وای به حال اینکه یه ماه توی افتاب باشه سرد و گرم شه جاش بازتر هم بشه هر قطعه پلاستیکی که داخل کابین هست این توضیحات که دادم رو براش در نظر بگیرین دوم اینکه ماشین دریچه گاز برقی داره و من اولین بار بود ماشین با دریچه گاز برقی سوار می شدم اینم خورد تو ذوقم چون فشار شما روی پدال گاز با تاخیر اعمال میشه اونقدی بود که خورد توی ذوقم گاز رو فشار میدم ولی ماشین با مکث میفهمه من گاز دادم....
من رانا پلاس دارم که اول مهر ماه ۱۴۰۰ تحویلش گرفتم. همچنین سال ۹۱ تا ۹۴ رانا معمولی سری EL رو داشتم که واقعا از کیفیت مناسب برخوردار بود و همچنین تجربه چندین ساله بین سالهای ۹۴ تا ۱۴۰۰ با خودروهای پارس، ۴۰۵ SLX، تجربه چند ماهه با سورن پلاس و دنا معمولی و ۲۰۶ و ۲۰۷ دارم پس این نظرم یه جورایی روی تجربه از خودروهای مختلف سال ساخت بروزتر میچرخه… با قاب پشت آینه های بغل مشکل دارم که از بالای مثلث خار آبی رنگش مدام در میاد اما صدا نداره و با یه اشاره میره سر جاش اما دوباره بعد چند روز علاقه زیادی به سرپیچی از اعصاب شما داره! متاسفانه برخلاف قاب آینه ۲۰۶ و ۲۰۷ قاب آینه رانا پلاس یک تیکه هست و چسبیده به رو دری و نمیشه اساسی و راحت درش آورد و فکری به حالش کرد یا اینکه قاب مخصوص توییتر براش تبعیه کرد مگر با برش. صدای نامتعارف رو دری های جلو ماشین من مخصوصا موقع پخش موسیقی با ولوم مدیوم رو اعصاب هست که یه اپیدمی کلی تو همه محصولات داخلی هست پس یا ماشین داخلی نخرید یا اگه میخرید بسازید یا اگه مایش رو دارید یکبار برای همیشه دمپینگ سه لایه بکنید مثل بنز و پورش بی صدا میشه خودروتون (کاری که من کردم) تو نت جستجو کنید دمپینگ خودرو تا بفهمید چه معجزه ایه! درب ها به لطف کارگران نامحترم ایران خودرو از بدو خروج از کمپانی ریگلاژ نیستن که باید وقت صرف کنید و علافی بکشید تا بدین نمایندگی یک بار برای همیشه ریگلاژ بکنه راحت بشید یا اگه دس به آچارتون خوبه خودتون انجام بدین. یه مشکل دیگه رانا پلاس که اپیدمی همه شاسی ۲۰۶ای ها اعم از ۲۰۷ ایرانیزه و رانا و رانا پلاس هست کابین بسیار تنگ در قست سرنشین عقب دارن که اگه قصد خریدش رو دارید مد نظرتون باشه. یه مشکل دیگه رانا پلاس حذف ترمز دیسکی چرخ های عقب هست که در رانا معمولی های قبل ۹۸ ترمزش عقب دیسکی بود! البته اینم یه اپیدمی سراسری ایران خودرو هست که بجای پیشرفت پسرفت رو سرلوحه خودش قرار داده که مثلا هزینه های تموم شده رو بیاره پایین! پارس و ۲۰۶ها هم همچین اعمالی روشون شده! اینهمه از معایب گفته شد تو متن شما و بنده، یکم هم به نسبت همروه های داخلی از مزایاش بگم: کیفیت سواری نرمتر و هندلینگ بهتر نسبت به پارس و ۴۰۵ و سمند سورن و کل محصولات سایپا یکجا! مخصوصا اگه برای رانا لاستیک ۲۰۵ ۶۰ ۱۴ خارجی بندازید دیگه نرمی و هندلینگش غوغا میکنه… (البته بین داخلی ها) هماهنگی بیشتر موتور تی یو فایو نسبت به مدل ال ایکس پارس و اس ال ایکس ۴۰۵ که تی یو فایو دارن و بی صداتر شدن رانا پلاس نسبت به موتورهای تی یو فایو ساخت سالهای گذشته. شتاب عالی با وجود اینکه دریچه گاز برقی شده و تو کاهش شتاب تاثیر داره. اما انتظار شتاب دریچه گاز سیمی رو تو ثانیه اول نداشته باشید. کابین بی صداتر و سایلنت تر نسبت به رانا معمولی های گذشته مخصوصا تولید ۹۵ تا ۹۸! و کل پارس ها و ۴۰۵ها و سمندها و دناها و ۲۰۶ ها و ۲۰۷ها! طراحی تریم چراغ عقب جذاب و امروزی و جلو که به نسبت رانا معمولی که کاسه چراغ جلوش فاجعه بود برای روشنایی! با حذف عدسی توی نور پایین تاثیر به سزایی گذاشته… طراحی بروزتر کنسول وسط و قاب کیلومتر و طراحی تریم داشبورد و فرمان مشابه ۲۰۷ با کلیدهای مالتی مدیا امروزی تر نسبت طراحی داخلی قرون وسطی رانای معمولی! و در آخر طراحی کلی و بدنه رانا مخصوصا رانا پلاس که امروزی تر و جذاب تر و بروزتر و متفاوتر از ۲۰۶ عهد بوق و پارس عهد قجر و سمند قرون وسطی و ۲۰۷ قورباغه ای هست! ******زیاد سعی نکنید تو خودروهای ایرانیزه داخلی دنبال بهترین بودن در کیفیت باشید… چه رانا باشه چه ۲۰۷ باشه و چه پارس یا سمند و دنا و تارا همشون سر و ته یه کرباسن که بسته به شانستون ممکنه مشکلات ریز و درشتی با خودروتون تجربه کنید که طبق گفته اخیرم یا ماشین ایرانیزه نخرید و یا اگه میخرید از هر کدوم که از تیپ و قیافش و هزینش خوشتون میاد انتخاب کنید و دنبال این بهتر اون بدتر نباشید! عین تخم مرغ شانسی هستن!!! این مشکلات در مورد رانا پلاس ممکنه صد تا بدترش رو ۲۰۷ یا پارس یا دنا یا تارا یا… داشته باشه پس ملاکی برای بدتر بودن رانا پلاس نیست!
من سال ۹۹ مرحله اول واریزی رو انجام دادم. اون موقع تصورم این بود که اردیبهشت ۱۴۰۰ مرخله دوم واریزی و تحویل هست. بعد هرچی منتطر شدیم خبری نشد، به سایت سر زدیم دیدیم نوشته ۱۴۰۱ واقعا موندم که چرا اینقدر طولانی و با فاصله زیاد ، بیش از یک سال !!!! خواهش می کنم توضیح بدین. متشکرم