کی ام سی K7 یکی از جدیدترین کراس اوور های لوکس بازار ایران است که توسط کرمان موتور به بازار عرضه شده است. این روزها بازار کراس اوورها در سراسر دنیا طرفداران بسیاری پیدا کرده و شاید بتوان گفت که در بسیاری از بازارهای خودرو این سگمنت در رتبه اول از نظر فروش قرار میگیرد. بازار خودروی ایران نیز از این قاعده مستثنی نبوده و چند سالی است که این سگمنت از خودروها به سرعت در حال ورود به کشور هستند. همچنین به علت ممنوعیت واردات خودرو به کشور این فرصت برای خودروسازان چینی بیش از پیش فراهم شد تا محصولات خود را به بازار ایران عرضه کنند. شرکت کرمان موتور که نماینده رسمی شرکت جک در ایران است، پس از تجربه موفقی که از عرضه کراس اوور هایی نظیر جک S5 و S3 کسب کرد تصمیم گرفت تا به بازار کراس اوورهای لوکس نیز با خودروی جک X7 با نام KMC K7 وارد شود.
جک X7 که در اصل نسخه جدید و فیس لیفت جک S7 است توسط نماینده رسمی این شرکت و تحت برند خود کرمان موتور یعنی KMC با نام K7 به بازار خودروی کشور عرضه شده است.
بررسی طراحی ظاهری
از نظر ظاهری اصلا با یک طراحی محافظه کارانهای روبرو نیستیم و کمپانی جک از ترندهای طراحی روز دنیا در این خودرو استفاده کرده است. در نمای جلوی این خودرو شاهد ظاهری خشن و کمی ناموزون هستیم. اولین موردی که از نمای جلوی این کراس اوور چینی به چشم میخورد طراحی جدید چراغها و جلوپنجره بزرگ خودرو است.
جلوپنجره این خودرو طراحی بسیار بزرگ و پهنی دارد و درون آن از طراحیهای کهکشانی و غیره خبری نیست و با خطوط عمودی کرومی تزئین شده که شبیه به دهان کوسه به نظر میرسد. چراغهای جلو به صورت دو تکه طراحی شده و در قسمت بالا تنها یک خط نسبتا بزرگ قرار گرفته که داخل آن نیز چراغهای روز و راهنما تعبیه شدهاند و گرافیک روشن شدن چراغهای راهنما نیز حالت جذابی دارد. قسمت اصلی چراغها نیز به همراه مهشکنهای خودرو نیز روی قسمت سپر در دو طرف خودرو قرار گرفتهاند.
با اینکه این خودرو طراحی بروزی دارد اما ضعف این مدل طراحی علاوه بر زشت بودن در بسیاری از خودروها، باعث میشود تا سطح آسیب پذیری خودرو بالا رفته و حتی در برخوردهای کوچک نیز چراغهای اصلی خودرو آسیب جدی ببیند و شدت خسارت بالا رود. کاپوت این خودرو نیز با خطوط برجسته زیادی طراحی شده که نمای جلوی K7 را عضلانیتر کردهاند.
به بخش جانبی خودرو که میرسیم طراحی سادهای را شاهد هستیم که البته هماهنگی خوبی با سایر بخشهای خودرو دارد. یک خط نسبتا عمیق و برجسته از انتهای چراغ عقب خودرو شروع شده و با گذشتن از بالای دستگیره دربها تا روی گلگیر جلو کشیده شده است. شیشه دربهای خودرو اندازه مناسبی دارند و دور تا دور شیشههای جلو نیز یک خط کرومی کشیده شده است. رینگها طراحی مناسبی دارند و با ظاهر کلی خودرو هماهنگی خوبی دارند اما جا داشت تا سایز رینگ ها بزرگتر باشند تا نمای جانبی خودرو زیباتر شود.
قسمت عقب کی ام سی K7 نیز طراحی بروزی دارد. چراغها همانند اکثر خودروهای جدید بازار بهم پیوسته طراحی شدهاند که میان آنها نیز لوگوی KMC قرار گرفته است. همچنین چراغهای عقب به صورت دو تکه طراحی شدهاند اما قسمت اصلی چراغها به علت اینکه اندازه درب صندوق تقریبا با عرض خودرو یکی شده، روی درب صندوق قرار گرفتهاند.
شیشه عقب نیز اندازه و زاویه مناسبی دارد و میدان دید خوبی را به راننده میدهد. وسط درب صندوق نیز محل نصب پلاک تعبیه شده است. در قسمت سپر خودرو علاوه بر چراغهای دنده عقب و مهشکن شاهد چراغهای راهنما و ترمز نیز هستیم که در زمانهایی که درب صندوق باز است این چراغهای روی سپر روشن میشوند. قسمت مشکی رنگ سپر نیز میزبان یک دیفیوزر ساده کرومی به همراه چهار خروجی اگزوز متاسفانه غیر واقعی و فریب دهنده است.
موردی که در بیرون این خودرو بسیار به چشم میخورد ضعف های مونتاژی بسیار زیاد مانند درزهای بزرگ و نامتقارن است که برای یک خودرو در این رده قیمتی یک ضعف بزرگ و برای شرکت کرمان موتور یک سابقه بد محسوب میشود.
مشخصات فنی KMC K7
این کراس اوور لوکس کرمان موتور مانند اکثر خودروهای چینی که پایشان به ایران رسیده از یک موتور 1/5 لیتری 4 سیلندر توربو شارژر بهره میبرد که این موتور توانایی تولید 174 اسب بخار قدرت و 251 نیوتن متر گشتاور را دارد. لازم به ذکر است که موتور این خودرو از نوع تزریق مستقیم (TGDI) است که راندمان بالاتری دارد. همچنین این خودرو مجهز به یک جعبه دنده 6 سرعته دو کلاچه از نوع تر است که قدرت تولید شده توسط موتور را تنها به چرخهای جلوی خودرو منتقل میکند و متاسفانه این خودروی کراس اوور چهارچرخ متحرک نیست. جعبه دنده این خودرو در تستهای مختلف عملکرد مناسبی خصوصا در شروع حرکت و دنده عقب ندارد و باید دید در بلند مدت چگونه عمل میکند و چه زمانی به مشکل برمیخورد.
شتاب 0 تا 100 کیلومتر این خودرو 11/93 و همچنین مصرف ترکیبی آن نیز حدود 8/6 لیتر در 100 کیلومتر اعلام شده است.
بررسی کابین و فضای داخلی
داخل کابین این خودرو نیز طراحی بروز و هماهنگ است. کابین ارگونومی مناسبی دارد و قسمت کنسول وسط و بخش لیور دنده نیز نسبتا به خودروهای دیگر کمی بالاتر آمده و زیر آن نیز یک فضای نسبتا بزرگ برای قرار دادن وسایل تعبیه شده است. در بخش داشبورد میانی خودرو یک صفحه نمایش بزرگ لمسی در بالاترین قسمت قرار گرفته و در زیر آن نیز دریچههای تهویه مطبوع خودرو تعبیه شدهاند که دور تا دور آنها با خطوط کرومی تزئین شده است. دکمه فلاشر نیز میان دریچههای تهویه مطبوع قرار گرفته است.
چند دکمه نیز در زیر دریچهها قرار دارد و سیستم کنترل تهویه مطبوع نیز به صورت لمسی از روی صفحه نمایش خودرو قابل تنظیم میباشد.
لیور دنده به صورت دکمهای طراحی شده و همچنین کنسول میانی خودرو نیز بسیار بزرگ و جادار است. غربیلک فرمان K7 به صورت 3 شاخه با خطوط کرومی طراحی شده که برخلاف رقبای این خودرو D کات نیست اما ظاهر مناسبی دارد. صفحه کیلومتر شمار خودرو به صورت کاملا دیجیتال طراحی شده که گرافیک و خوانایی قابل قبولی دارد. همچنین متریال داخل کابین نیز بسیار معمولی است که برای یک خودرو در این رده قیمتی نکته منفی محسوب می شود.
فضای پا و سر برای سرنشینان جلو مناسب است و صندلیهای جلوی خودرو نیز دربرگیرندگی خوبی دارند و در مسافتهای طولانی خصوصا برای راننده خسته کننده نیستند. همچنین به خاطر فاصله دو محور مناسب این خودرو فضای پا برای سرنشینان عقب مناسب و فضای سر نیز قابل قبول است.
بررسی امکانات رفاهی و ایمنی KMC K7
همانطور که اشاره کردیم این خودرو در دسته کراس اورهای لوکس قرار دارد و در نتیجه از نظر امکانات رفاهی سطح بالایی دارد. این خودرو به امکاناتی نظیر سیستم صوتی اینفینیتی با ۱۰ عدد بلندگو، صفحه نمایش 12/3 اینچی لمسی، سیستم ناوبری GPS، بلوتوث، سیستم کنترل باد لاستیک ها، دوربین ۳۶۰ درجه، سانروف و سقف پاناروما، سیستم ورود بدون کلید، سنسور نور، آینه الکتروکرومیک وسط، کروز کنترل، تهویه مطبوع دوگانه، درب صندوق عقب برقی، پوشش چرمی صندلیها، تنظیم برقی صندلی راننده با حافظه، دکمههای کنترلی روی فرمان، سیستم ورود و استارت بدون کلید و سیستم هوشمند J-Link مجهز شده است.
همچنین از نظر ایمنی نیز این خودرو امنیت و ایمنی خوبی دارد و میتوان به ان اعتماد کرد. این خودرو امکانات ایمنی نظیر سیستم ترمز ضدقفل (ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، ترمز کمکی، سامانه الکترونیکی پایداری (ESP)، سامانه کنترل کشش (TCS)، سامانه کمکی شروع حرکت در سربالایی، سیستم کنترل سرعت در سرپایینی، ترمز پارک برقی، ترمز پارک خودکار و 4 کیسه هوای ایمنی را داراست.
بررسی بازار و قیمت
KMC K7 در اردیبهشت ماه 1401 قیمتی حدود 1/210/000/000 تومان را در کارخانه و 1/390/000/000 تومان را در بازار دارد. این خودرو با اینکه زمان زیادی از عرضه آن طی نشده اما برخلاف برادر کوچکترش یعنی جک S5 هنوز آنچنان مورد استقبال قرار نگرفته و از این رو بازار خرید و فروش ضعیفی دارد. همچنین KMC K7 از نظر خدمات پس از فروش نیز به علت اینکه شرکت کرمان موتور این خودرو را عرضه میکند، در رتبه قابل قبولی قرار میگیرد.
نتیجه گیری
کی ام سی K7 یک کراس اوور لوکس چینی محصول شرکت جک است که کرمان موتور وظیفه عرضه آن به بازار ایران را بر عهده دارد. این خودروی کراس اوور از نظر مشخصات فنی خودرویی نسبتا قابل قبول است و از نظر امکانات رفاهی و ایمنی نیز خودرویی در سطح بالاست. مجموع تمامی این موارد K7 را به یک خودروی مناسب خانوادهها تبدیل کرده است. از نکات مثبت این خودرو میتوان به قدرت مناسب موتور، طراحی بروز و امکانات رفاهی و ایمنی بالا اشاره کرد و در مقابل نکات منفی نظیر نگهداری از موتور توربو و تک دیفرانسیل بودن، کیفیت متوسط متریال داخلی و مشکلات مونتاژی متعدد را دارد. K7 برای موفقیت در بازار ایران رقبای سرسختی همچون فیدلیتی پرایم گروه بهمن و فونیکس تیگو 8 پرو را در مقابل خود دارد که باید دید در گذر زمان چه عملکردی را در مقایسه با رقبای خود دارد.
چه ماشین حقی است ججججججوووووووننننننننن
جووووووووووووووون چه عشقییییییییییییییی