معرفی ماشین دایون Y5
دایون Y5 اولین محصول خودروسازی ایلیا است که در آبان ماه سال 1400 به بازار کشور معرفی شد، خودرو دایون Y5 یک شاسی بلند فول سایز 7 نفره با وزن نزدیک به 2 تن است.
عرضه این محصول DAYUN Auto از حدود 5 سال قبل آغاز شده است و اکنون در بازار ایران، به عنوان تنها شاسی بلند آفرود چینی کشور برای رقابت با یواز پاتریوت روسی آماده می شود.
برادر دیگر دایون Y5 یعنی پیکاپ V5 نیز چندی پیش توسط ماموت خودرو و با نام مکث کلوت به بازار ایران معرفی شد. Y5 و مکس کلوت اشتراکات فنی فراوانی با یکدیگر دارند و نمای کلی داشبورد و طراحی نمای جلوی آنها نیز کاملا مشابه یکدیگر است.
همانطور که گفتیم Y5 در خط تولید ایلیا موتور مونتاژ می شود، اما فروش و خدمات پس از فروش آن به عهده کیان موتور وارنا، عرضه کننده سابق خودروهای بورگوارد به کشور انجام شده است، البته لازم است به این نکته که کیان موتور و خودروسازی ایلیا هردو از زیرمجموعه های یک هولدینگ هستند نیز اشاره کنیم.
در این مطلب تلاش میکنیم بررسی کاملی از دایون Y5 و به ویژگی های قیمت ، فنی و امکاناتی آن اشاره کنیم.همچنین مشخصات کلی خودرو نیز در فیلم معرفی دایون y5 ذکر کرده ایم.
بررسی طراحی دایون Y5
طراحی دایون Y5 را به طور کلی می توان ساده، کاربردی اما نسبتا منسوخ توصیف کرد، در نمای جلوی خودرو شاهد استفاده از جلوپنجره کرومی بزرگ با نشان دایون هستیم، چراغ های خودرو نیز طراحی خاص و چند ضلعی منحصر به فردی دارند و قسمتی از کروم جلو پنجره تا زیر چراغ های جلو کشیده شده است، در گوشه های خودرو اما سپر پلاستیکی، بیشترین فضای ممکن را اشغال کرده و جزئیات زیادی در این قسمت ها مشاهده نمی شود، در زیر سپر جلو هم یک دیفیوزر به رنگ نقره ای نصب شده تا اندگی از سادگی طرح سپر بکاهد.
نمای جلویی دایون Y5 تقریبا مشابهت کاملی با مکس کلوت دارد.در نمای جانبی، شاهد یک شاسی بلند بزرگ با ساده ترین طذاحی ممکن هستیم و تنها ظراف بدنه، مربوط بعه استفاده از زه های کرومی زیر پنجره و پایین درب های خودرو است، مای جانبی دایون Y5 فاقد جزییات است و تنها زه بدنه را میتوان به عنوان المان شاخص این بخش ذکر کرد. این نما در سادگی مطلق به قسمت عقب خودرو میرسد، جایی که با ظاهری شبیه به شاسیبلندهای قدیمی تویوتا روبرو هستیم.رینگ های 17 اینچی اسپرت به همراه تایر های AT مناسب آفرود نیز در این نما جلب توجه می کنند.
در نمای عقب دایون فرم خاص چراغ ها و قوس عجیب روی درب صندوق، شمارا به یاد شاسی بلند های قدیمی تر توبوتا خواهد انداخت، مطابق بقیه قسمت های خودرو، در این قسمت هم سعی شده با بکارگیری یک خط کرومی، از سادگی نما کاسته شود.
در حقیقت قدیمی بودن طراحی و محافظه کاری طراحان در بیشتر نماهای خودرو به شما یاداوری می شود و دایون Y5 نیز مثل رقیب روسی خود، طراحی کاملا بدور از هیچان و جسارت دارد.موضوعی که در بسیاری از شاسی بلندهای فول سایز موجود در کشور به چشم می خورد.
کابین دایون Y5
دایون Y5 همانند فوتون ساوانا با 3 ردیف صندلی و ظرفیت 7 نفر عرضه شده است، ویژگی که در رقیب مستقیم این خودرو یعنی یواز پاتریوت روس وجود ندارد، البته باید اشاره کنیم ردیف سوم این خودروها، فضای پای بسیار بسیار محدودی دارد و بیشتر مناسب استفاده خردسالان است. اما فضای اختصاص یافته برای ردیف اول و دوم کاملا جوابگوی استفاده 5 نفر فرد بزرگسال بلند قد است، تریم داخلی با دو رنگ مشکی و قهوه ای روشن تزیین شده و قسمت هایی نیز به رنگ مشکی پیانویی طراحی شده است، صندلی ها نیز روکش چرمی دارند.
طراحی کلی داشبورد و فضای داخلی دایون Y5 شباهت بسیاری با مکث کلوت دارد و همانند طراحی بدنه، شاهد سبک نسبتا قدیمی طراحی آن هستیم، اما به نظر می رسد برای ساخت قطعات داخلی Y5 از متریال مرغوب تری استفاده شده، هرچند همچنان این متریال با متریال ایده آل یک شاسی بلند 900 میلیونی تفاوت فاحشی دارد.
استفاده از تریم دو رنگ اما به زیباتر بنظر رسیدن فضای داخلی خودرو کمک کرده است، همچنین کلید های بزرگ روی داشبورد و کنسول نیز با وجود تاثیر منفی در نمای ظاهری، در زمان استفاده کاملا در دسترس و کاربردی خواهند بود.
مشخصات فنی دایون Y5
خودروسازی ایلیا دایون Y5 را با پیشرانه 2 لیتری توربوشارژ ساخت میتسوبیشی با کد k21D4W4 به ایران آورده، موتور دایون Y5 وانایی تولید 202 اسب بخار قدرت و 280 نیوتن متر گشتاور را دارد، این قدرت به وسیله گیربکس 6 سرعته اتوماتیک خودرو به چرخ های عقب و یا هر 4 چرخ آن منتقل می شود.
دایون Y5 همچنین از دنده کمکی با دو حالت کمک سبک و کمک سنگین بهره می برد، برای محور عقب آن نیز از یک دیفرانسیل با لغزش محدود استفاده شده تا این خودرو از نظر سیستم انتقال قدرت، یکی از کامل ترین خودروهای کلاس خود باشد. این موضوع در کنار بهره مندی دایون Y5 از شاسی نردبانی مستقل این خودرو را به یک شاسی بلند واقعی با قابلیت های آفرودی مناسب بدل می کند، موضوعی که در کراس اور های چینی و کره ای بی شمار بازار ایران وجود ندارد.، به همین دلیل خودروسازی ایلیا، اولین محصول خود را با تایرهای آفرودی AT راهی بازار خواهد کرد.
امکانات دایون Y5
خودروسازی ایلیا دایون Y5 را با سطح امکاناتی متوسطی راهی بازار می کند، این امکانات در میان رقبای آفرودر ماشین دایون Y5 قابل قبول بنظر می رسند، اما در مقایسه با دیگر کراس اور های هم قیمت، دایون نمیتواند حرف های زیادی داشته باشد، هرچند که بنظر نگارنده، دنده کمکی و سیستم دو دیفرانسیل به تنهایی به اندازه انبوهی از امکانات رفاهی ارزش دارند!
از جمله تجهیزات DAYUN Y5 میتوان به سیستم ورود و استارت بدون کلید، سیستم مولتی مدیا با صفحه نمایش 8 اینچی لمسی، 8 بلندگو، بلوتوث و USB، رهیاب GPS، آینههای تاشو برقی، سانروف، سنسور پارک و دوربین دید عقب، رینگهای 17 اینچی، سیستم تهویه مطبوع دیجیتالی با دریچه برای سرنشینان عقب، کروز کنترل، سیستم کنترل پایداری، قفل دیفرانسیل عقب و تنظیم برقی صندلی راننده اشاره کرد.
قیمت دایون Y5
آنطور که اعلام شده، دایون Y5 قرار است از زمستان امسال به صورت فروش فوری و با قیمت کمتر از 900 میلیون تومان راهی بازار شود، در حال حاضر تنها رقیب صفر کیلومتر این خودرو را می توان یواز پاتریوت روسی دانست، اما خودروهایی نظیر فوتون ساوانای عظیم خودرو که چند سال پیش تعداد محدودی از آن راهی بازار شد را نیز می توان رقیب دایون Y5 دانست.
امیرصرافی مدیر بازاریابی و تبلیغات کیان موتور هدف این شرکت را تولید و عرضه 6000 دستگاه دایون Y5 تا پایان سال 1401 اعلام کرد، رقمی که در صورت تحقق، سهم بازار مناسب این شرکت از بازار خودروهای شاسی بلند را تضمین می کند.
تجربه سواری با دایون وای 5
هنوز که هنوزه تحویل نشده هم تو قیمت دبه کردن و محاسبات قیمت روزو داشتن هم توی زمان تحویل . بهمن کجا و آخر مرداد کو تحویل ۳ ماهه؟ ۶ماهه منتظریم توی ایران همچنان به نظرم غیر از ایران خودرو باقی شرکت ها مشتریو تو قیمت گذاری و خدمات به حساب نمیارن . حالا نه اینکه ایران خودرو نمونه باشه ولی خب حداقل قابل تحمل تر از باقی شرکت هاست. هر بار زنگ میزنیم یه بار قطعی برقو بهونه میکنن یه بار میگن یه هفته دیگه یه بار ماه دیگه. برا ۳ آپشن دوربین۳۶۰ و تغییر لاین و... هر کدوم ۷۰ م مطالبه کردن در صورتیکه دوربین ۱۰ تومن بیشتر نمی ارزه . تحویل فوری تمام شرکتها که سری اول با قیمت خوب میاد برا خودشون و نمایندگی و دوستانه اگه کسی تونست فیدلیتی سری اول و دومو دایون قیمت قطعی تحویل فوریوبخره اینجا اعلام کنه.بعد که فروش صوریشون تموم شد و قیمتو ۱۰۰ یا ۲۰۰ میلیون بالا بردن نوبت باقی مردم میرسه. این تحویل۳ ماهه رو که فعلا تحویل نشده هیچ حرفی از ضرر زیان نیست. ببینیم کیفتش چیه فعلا هرچی بوده غیر از چندتاانگشت شمار تواین ماه همه رو دادن به دلال گذاشتن برافروش. الانم بخوای ثبت نام کنی قیمتش خوب به نظر میاد با توجه به شاسی مستقلش اما مشکل اینجاست قیمت غیرقطعیه اون موقع که حدود۹۳۸ وعده میدادن ماشین میلیاردی کم بود. رقیبلش صد تومن دویست پایین تر بودن گفتیم میارزه اینو بخریم نمیدونستیم اینجوری میشه.
یک میلیارد و پنجاه و نه میلیون میخوان از ما پول بگیرن به نیت ۹۳۰ تومن مارو کشوندن به ثبت نام ۴۶۶ تومن پیش پرداخت دادیم ۳ ماه و نیم بعد گفتن گرون شده دستمونم به جایی بند نیست
لطفا قیمت ماشینو آپدیت کنیدک میلیاردو پنجاه و نه میلیون ! برا ما که نصف پولو دادیم قیمتو بعد ۳ ماه گذوشتن یکمیلیاردو پنجاه و نه میلیون اگه میدونستم ایلیا قراره این بازیو سر مشتری در بیاره هیچوقت این کارو انجام نمیدادم. بیش از ۳ ماه پیش ماشین دایون y5 رو با قیمت غیرقطعی ۹۳۲ میلیون پیش فروش کردن. ۴۶۶ میلیون پرداخت کردیم ۳ روز پیش اس ام اس اومد که ۵ روز مهلت دارید جهت مراجعه برای تکمیل وجه ثبت نام. امروز که رفتم میگن شده مبلغش ۱ میلیاردو ۵۹ میلیون تومن یعنی ۱۲۷ میلیون افزایش قیمت و ۱۰ روز هم مهلت پرداخت که اگه ندیم سود انصراف ۱۲ درصد اگه پرداخت بشه سود مشارکت ۲۰ میلیون که البته اینم دروغه دارن قیمت روز حساب میکنن. ماشینمو قول و قرار فروش دادم که بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون مابقی واریزیو جور کنم الان مونده ام بی ماشین میبینم ۵۹۳ میلیون باید پرداخت کنم. داستان مالیات خودروی بالای یه میلیارد یه طرف. موضوع دیگه مجبورم ماشینو بعد تحویل خیلی سریع بفروشم بتونم ۱۲۷ میلیون قرضی که دارم میگیرمو بدم. یهویی بدون هیچ اعلام قبلی ۱۰ روز مهلت پرداخت دادن. که یک ماهه هم اینقدر پول جور نمیشه. اینو غیر از حیله گری محض چیزی نمیدونم. الان نگاه میکنید تو بازار بین رقیبا کلوت مکث موتورو دیدن گذوشتن ۹۸۷ میلیون و فوتون تونلندو یک میلیاردو خورده ای برا مردم نرخ گذوشتن یک میلیاردوپنجاه و نه میلیون؟! کدوم از این شرکتها پول از مردم گرفتن که ایلیا گرفته این فروش فوری این شرکتهاست . اون موقع که ما ثبت نام کردیم فوتون تونلند زیر هشتصد میلیون ثبت نامش بود همه رو هم تحویل دادن . پیکاپ جک کرمان موتورم زیر هشتصد بود. منت میذارن ۲۰میلیون سود مشارکته ؟! انصراف بدیم ۲ میلیون ؟! الان که ۳ ماه بیشتر گذشته دارن قیمتهای فروش فوری الانو مبنا قرار میدن؟! ما رو مجبور کردن تو عمل انجام شده گذوشتن. از رسانه ی خوبتون تقاضا میکنم موضوعو منعکس کنن چرا که ایلیا خودرو (کیان موتور وارنا) حتی بخش نظراتو بسته.