خودروهای پیکاپ چند سالی است که در بازار خودرو کشور بسیار مورد استقبال قرار گرفته است و شرکت های مختلفی در این سالها اقدام به وارد کردن این کلاس خودرویی کردهاند. شرکت ارس خودرو دیزل یا همان آمیکو نیز از این قاعده مستثنی نبوده و در همکاری جدیدش با همتای چینی خود یعنی کمپانی ZX AUTO قرار است بزودی یک پیکاپ فول سایز با نام آرتیستون Artiston را به بازار پیکاپ های ایران بیاورد.
طبق اعلام شرکت آمیکو، پیکاپ جدید آرتیستون قرار است جایگزین نسخه اتوماتیک آمیکو آسنا شود که تنها 100 نسخه از آن به تولید رسیده است. آرتیستون در جریان چهارمین نمایشگاه خودروی تهران که در سال 1401 برگزار شد به عموم معرفی شده و به احتمال زیاد از اواخر سال جاری یا اوایل سال 1402 مونتاژ آن آغاز خواهد شد.
بررسی طراحی ظاهری
آرتیستون همانطور که اشاره شد یک پیکاپ فول سایز است که بسیاری آن را فورد F150 چینی می نامند اما این کجا و آن کجا! این خودرو در قسمت جلو یک طراحی جدید و نسبتا پهن و بزرگی دارد که کاملا هماهنگ با کلاس این خودرو است. چیزی که در نمای جلوی این خودرو بسیار به چشم می آید کروم کاری های زیاد از حد آن است. چراغ های جلوی خودرو به صورت مربعی با گرافیکی نه چندان جذاب طراحی شدهاند.
جلوپنجره این پیکاپ جدید چینی به صورت مستطیلی با اندازه ای بزرگ و کشیده طراحی شده که متصل به چراغ های جلو نیز می باشد. قسمت بالا، وسط و پایین جلو پنجره نیز با خطوط کرومی تزئین شده و خط کرومی وسط به همراه طرح چراغ های جلو حالت عینکی به خودرو داده است. درب موتور خودرو از خطوط حجیم زیادی تشکیل شده که این خطوط سعی در عضلانی تر کردن خودرو داشتهاند. سپر آرتیستون نیز با خطوط عمیق زیادی طراحی شده که میزبان دو چراغ مه شکن در دو طرف به همراه یک دیفیوزر کرومی است.
نمای جانبی این خودرو بسیار کشیده است که البته انتظار دیگری نیز نمی توان داشت. یک خط حجیم بالای رکاب خودرو قرار گرفته و رکاب خودرو نیز به صورت جدا از بدنه طراحی شده است و متاسفانه به صورت خودکار نیز جمع نمی شود و ممکن است در مسیرهای آفرود صدمه ببیند. فاصله دو محور خودرو زیاد است از این رو اندازه درب ها و قسمت بار مناسب هستند. گلگیرهای خودرو به صورت پف کرده و بیرون زده از بدنه قرار گرفتهاند. آینه های جانبی اندازه خوبی دارند و قاب بالایی آنها نیز به رنگ کروم درآمده است. همچنین یک خط کوچک کرومی نیز میان گلگیر و قسمت عقب خودرو قرار گرفته است.
میرسیم به نمای جانبی که میتوان این قسمت را ناهماهنگ ترین قسمت با کل بدنه دانست. پیکاپ فول سایز و چراغ های عقب کوچکتر از نیسان آبی! چراغ های عقب خیلی کوچک طراحی شدهاند و همچنین گرافیک بسیار سادهای نیز دارند. درب قسمت بار خودرو نیز میزبان یک خط بزرگ کرومی و لوگوی آمیکو است. همچنین دوربین دنده عقب و دستگیره باز و بسته کردن درب نیز روی درب صندوق تعبیه شده است. سپر این پیکاپ چینی نیز نسبتا ساده با خطوط نه چندان عمیق طراحی شده که چراغ های مه شکن و سنسور دنده عقب روی آن قرار گرفته است.
بررسی مشخصات فنی پیکاپ آرتیستون
آمیکو آرتیستون مجهز به یک موتور 2/4 سیلندر توربو شارژر است که این موتور توانایی تولید 215 اسب بخار قدرت و 320 نیوتن متر گشتاور را داراست. همچنین موتور این خودرو از تکنولوژی پاشش سوخت مستقیم خودرو (GDI) بهره می برد که بازدهی بالاتر، مصرف سوخت پایین و بی صدا بودن را به ارمغان آورده است. همچنین جعبه دندهای که روی این خودرو استفاده شده از نوع 6 سرعته اتوماتیک ساخت شرکت پانچ است که نیروی تولید شده توسط موتور این خودرو را در حالت استاندارد به چرخ های عقب و در صورت نیاز به هر چهار چرخ خودرو در حالت های کمک سنگین و سبک منتقل می کند.
از نکات مثبت این خودرو دارا بودن قفل اتوماتیک دیفرانسیل در اکسل عقب است که اگر خودرو در مسیرهای آفرود و صعب العبور سه چرخ شود، بعد از مقداری هرزگردی از انتقال نیرو به چرخی که روی هوا بوده جلوگیری کرده و نیرو را به چرخ درگیر با سطح زمین منتقل می کند.
بررسی کابین و فضای داخلی
داخل کابین آمیکو آرتیستون با یک طراحی کاملا ساده و نه چندان جذاب روبرو هستیم. در قسمت بالا داسبورد وسط دو درچه هوای نسبتا کوچک سیستم تهویه مطبوع قرار گرفته است که میان آنها نیز چراغ فلاشر خودرو قرار گرفته است. زیر دریچه های سیستم تهویه مطبوع یک صفحه نمایش بسیار بزرگ تعبیه شده که موردی بازار پسند برای ایران محسوب می شود. همچنین چند کلید کنترلی نیز زیر صفحه نمایش خودرو تعبیه شدهاند.
قسمت انتهایی داشبورد خودرو نیز بخش تنظیمات سیستم تهویه مطبوع خوشبختانه به صورت فیزیکی با یک نمایشگر کوچک قرار گرفته است. غربیلک فرمان این پیکاپ چینی به صورت 3 شاخه و D کات طراحی شده و روی آن نیز کلیدهای کنترل سیستم مولتی مدیا و کروز کنترل خودرو واقع شدهاند. همچنین پشت آمپر این خودرو نیز به صورت دو دایره آنالوگ و یک کامپیوتر سفری کوچک طراحی شده است. متریال به کار رفته در کابین خودرو مناسب به نظر میرسند اما باید دید در بلند مدت چگونه عمل خواهند کرد.همچنین فضای پا و سر به علت فاصله محوری زیاد و کابین بزرگ برای سرنشینان هر دو ردیف خودرو مناسب ارزیابی می شود.
امکانات رفاهی و ایمنی آمیکو آرتیستون
آرتیستون از نظر امکانات رفاهی و ایمنی آنطور که ذکر شده همانند آمیکو آسنای اتوماتیک است. این خودرو مجهز به دو کیسه ایمنی هوا، روکش چرمی صندلی ها، سنسور نور، چراغ های روشنایی در روز، سیستم تهویه مطبوع، نمایشگر لمسی سیستم مالتی مدیا، دوربین دنده عقب، سنسور پارک عقب، لاینر فضای بار، قفل دیفرانسیل اتوماتیک اکسل عقب، کروز کنترل، سیستم ترمز ضد قفل، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز و سیستم کنترل پایداری الکترونیکی است.
قیمت و رقبا
تاکنون یعنی اردیبهشت ماه 1401 هنوز قیمتی برای پیکاپ آرتیستون آمیکو اعلام نشده است اما چیزی که واضح است قطعا این خودرو از امیکو آسنای اتوماتیک گران تر خواهد بود. رقبای این خودرو هم پیکاپ هایی نظیر KMC T8 و یواز پیکاپ و آمیکو اسنا اتوماتیک و مکث کلوت هستند که کار را برای این خودرو سخت خواهند کرد.