ورود
لاماکو فلو، که در بازار جهانی با نام دانگ فنگ فنگون ۵۰۰ یا گلوری ۵۰۰ شناخته میشود، یک کراساوور اقتصادی در کلاس کامپکت است که نخستینبار در سال ۲۰۲۰ توسط شرکت دانگ فنگ موتور چین معرفی شد. این خودرو به عنوان یکی از محصولات زیر مجموعه برند فنگون دانگ فنگ شناخته میشود؛ همان برندی که در ایران با مدل دیگنیتی پرایم (دانگ فنگ IX5) نیز حضور داشته است.
در ایران، شرکت آرین پارس موتور که پیشتر با مونتاژ و عرضه لاماری ایما (دانگ فنگ T5 EVO) شناخته میشد، عرضه و مونتاژ این خودرو را در برنامه خود قرار داده است. برای تفکیک جایگاه این محصول نسبت به لاماری ایما و تأکید بر جنبه اقتصادی آن، برند جدیدی با نام «لاماکو» توسط آرین پارس معرفی شده است. این نام از ترکیب «لاماری» با واژه «اکو» (eco بهمعنای اقتصادی) شکل گرفته و لاماکو فلو (Lamaco Flo) نیز نخستین نماینده این برند تازهتأسیس خواهد بود.
طبق برنامهریزیها، لاماکو فلو بهزودی روی خطوط مونتاژ آرین پارس موتور میرود و در رده خودروهای کراساوور شهری با قیمتی اقتصادیتر از لاماری ایما به بازار عرضه خواهد شد. بهاینترتیب، آرین پارس موتور با برند لاماکو قصد دارد گروه جدیدی از مشتریان را هدف قرار دهد که بهدنبال خودرویی جمعوجور، خوشقیمت و در عین حال خوشچهره هستند.
لاماکو فلو یک کراساوور اقتصادی است که طراحی آن به سالهای قبل برمیگردد. بنابراین نباید از آن انتظار یک چهره کاملاً مدرن یا آینده نگر داشت. هرچند این خودرو در سال ۲۰۲۰ معرفی شده، اما در واقع پلتفرم و زبان طراحی آن کمی قدیمیتر است. با این حال، ظاهر کلی لاماکو فلو همچنان جوانپسند، متعادل و هماهنگ به نظر میرسد.
در نمای جلو، چراغهای اصلی بزرگ و کشیده در امتداد لبههای کاپوت و روی گلگیرها قرار گرفتهاند و طراحی ساده و قابل قبولی دارند. جلوپنجره مشکیرنگ این خودرو یکی از المانهای اصلی چهره آن است که با خطوط افقی و عمودی تزئین شده است. بخش پایینی سپر جلو با طراحی خاص خود، کمی جسارت به چهره خودرو اضافه کرده؛ بهخصوص خطوط قرمز رنگی که دو طرف سپر را به هم متصل میکنند و درون آنها چراغهای روز LED قرار گرفتهاند.
در نمای جانبی لاماکو فلو، برخلاف بسیاری از کراساوورهای اقتصادی دیگر، با طراحی نسبتاً پر جزئیاتی روبرو هستیم. خطوط تیز و عمیق روی درها، سقف مشکی، ستونهای تیره و یک نوار باریک قرمز در پایین درها باعث شدهاند این بخش از خودرو اسپرتتر و جوانپسندتر به نظر برسد. همچنین طراحی آینهها، فرم پنجرهها و رینگهای دو رنگ، ظاهر این کراساوور را جذابتر کردهاند.
در نمای عقب هم طراحی هماهنگی با سایر بخشهای خودرو دیده میشود. شباهتهایی با دانگ فنگ IX5 (دیگنیتی) در این قسمت دیده میشود؛ مخصوصاً طراحی چراغهای عریض که روی درب صندوق قرار گرفتهاند. گرافیک داخلی چراغها تیز و شکسته است و جلوهی مدرنتری به این بخش داده. در بالای شیشه عقب یک اسپویلر با چراغ ترمز سوم دیده میشود و در پایینترین قسمت، دیفیوزر مشکی سادهای طراحی شده که جای خالی خروجی اگزوز در آن حس میشود.
در حالی که دانگ فنگ گلوری ۵۰۰ در بازار چین با سه نوع قوای محرکه شامل بنزینی، پلاگین هیبرید و تمام برقی عرضه میشود، در حال حاضر قرار است تنها در نسخه بنزینی با پیشرانه آشنا وارد بازار ایران شود. این نسخه از یک پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژ چهار سیلندر با ۱۶ سوپاپ با کد SFG15TA بهره میبرد که میتواند حداکثر ۱۴۸ اسب بخار قدرت و ۲۲۰ نیوتنمتر گشتاور تولید کند. نیروی این موتور از طریق یک گیربکس اتوماتیک CVT به چرخهای جلو منتقل میشود.
پیشرانه و گیربکس لاماکو فلو تقریبا همانی است که در دیگنیتی پرایم گروه بهمن استفاده شده؛ این موتور با سیستم پاشش چند نقطهای MPI طراحی شده و نسبت به موتورهای GDI کمتر به کیفیت سوخت حساس است، بنابراین با بنزین معمولی داخل کشور عملکرد بهتری دارد.
نکتهای که در ظاهر ممکن است تصور بهتری از چابکی این خودرو ایجاد کند، وزن کمتر آن نسبت به دیگنیتی پرایم است. البته این تفاوت وزنی تنها در حدود ۱۰۰ کیلوگرم است و نباید انتظار داشت که تأثیر چشمگیری بر شتاب یا کشش خودرو داشته باشد. بنابراین هر چند ممکن است در نگاه اول حس سبُکتر بودن لاماکو فلو تداعیکننده عملکرد بهتر باشد، اما در عمل تفاوت چندانی ایجاد نخواهد کرد.
در بخش سیستم تعلیق نیز با یک ساختار ساده و اقتصادی روبهرو هستیم. محور جلو به سیستم مک فرسون مجهز شده و محور عقب از تعلیق یکپارچه پیچشی بهره میبرد. این در حالی است که دیگنیتی پرایم از سیستم پیشرفته تری مثل تعلیق مستقل مالتی لینک در عقب استفاده میکند. بنابراین، از نظر پایداری و هندلینگ، لاماکو فلو سطح پایینتری نسبت به برادر بزرگتر خود دارد؛ موضوعی که البته با توجه به جایگاه قیمتی و فلسفه طراحی این خودرو کاملاً طبیعی است.
طراحی داخلی لاماکو فلو، درست مثل ظاهر بیرونی آن، بر پایه سادگی و کارآمدی شکل گرفته. هرچند این کابین از نظر تکنولوژی و نمایشگرهای پیشرفته مثل برخی از رقبای چینی، مدرن و آیندهنگر به نظر نمیرسد، اما در مجموع با توجه به کلاس قیمتی خودرو، طراحی آن قابل قبول و تا حدی حتی خوشسلیقه است.
یکی از مهمترین المانهای طراحی کابین، نمایشگر ایستادهایست که در بالای داشبورد قرار گرفته؛ فرمی شبیه به طراحی بعضی از محصولات BMW. این نمایشگر به همراه چهار دریچه دایرهای سیستم تهویه، کمی از یکنواختی داشبورد کم کرده و حال و هوایی متفاوت به کابین داده است. نکته مثبت دیگر اینکه تنظیمات سیستم تهویه از نوع آنالوگ و با کلیدهای فیزیکی انجام میشود که استفاده از آن را در حرکت، سادهتر و دقیقتر میکند.
غربیلک فرمان شباهت زیادی به دیگنیتی دارد؛ طراحی سه شاخه با فرم D-Cut و خطوط کرومی باعث شده این قطعه یکی از جذابترین بخشهای کابین باشد. علاوه بر جلوه بصری خوب، فرم دیکات فرمان کمک میکند فضای پای راننده بهتر باشد.
در بخش داشبورد از ترکیب رنگی دوگانه و تزئیناتی مثل نوار کرومی و روکش طرح چرم استفاده شده که حس بهتری به کابین میدهد. این جزئیات باعث شده طراحی داخلی لاماکو فلو با وجود نبود امکانات لوکس یا تکنولوژیهای پیچیده، همچنان حس سادگیِ دلنشین و هماهنگ با سطح قیمت خودرو را حفظ کند.
در نهایت، ارگونومی کلی کابین مناسب ارزیابی میشود و کنترلها به خوبی در دسترس راننده قرار دارند. داشبورد با زاویهی کمی به سمت راننده چرخیده که باعث راحتی بیشتر در استفاده از نمایشگر و ادوات میشود.
لاماکو فلو در بخش امکانات رفاهی به تجهیزاتی مانند سانروف، سیستم ورود بدون کلید، استارت دکمهای، فرمان برقی و کروز کنترل مجهز شده است.
از دیگر امکانات این خودرو میتوان به دوربین دید عقب، سنسور پارک عقب، نمایشگر مرکزی ۸.۸ اینچی، کامپیوتر سفری ۳.۵ اینچی، سیستم صوتی ۶ بلندگو، پاور ویندوز و خروجی برق ۱۲ ولت اشاره کرد.
فرمان دیکات با کلیدهای کنترلی، آینههای جانبی با تنظیم برقی، سنسور نور و باران نیز در این خودرو دیده میشوند.
صندلی راننده دارای تنظیمات دستی در ۶ جهت و صندلی سرنشین جلو با تنظیمات دستی در ۴ جهت عرضه میشود. همچنین تریم چرمی صندلیها فضای کابین را از یکنواختی خارج کرده است.
لاماکو فلو تاکنون در هیچ تست تصادف رسمی شرکت نکرده و سطح ایمنی آن بهطور دقیق مشخص نیست.
این خودرو به دو ایربگ برای سرنشینان جلو مجهز شده و از سامانههایی مانند کنترل پایداری الکترونیکی (ESC)، سیستم کنترل حرکت در سربالایی (HSA)، سیستم کمکی حرکت در سراشیبی (HDC)، سیستم نمایش فشار باد تایرها (TPMS)، ترمز پارک برقی و اتوهلد بهره میبرد.
لاماکو فلو با توجه به کلاس بدنه و سطح امکانات، در بازاری حضور پیدا میکند که گزینههای متنوعی در آن وجود دارد. از جمله رقبای اصلی این خودرو در زمان عرضه میتوان به بک X3 پرو کرمان موتور، امویام X33 کراس اتوماتیک و پژو 207 اتوماتیک پانوراما اشاره کرد. در آینده نیز احتمال رقابت آن با محصولاتی مثل سایپا آریا و سیتروئن C3-XR وجود دارد.
در بین رقبای فعلی، بک X3 پرو را میتوان نزدیکترین و اصلیترین رقیب لاماکو فلو دانست؛ خودرویی که از نظر مشخصات فنی، ابعاد و سطح تجهیزات شباهت زیادی با فلو دارد.
در نهایت، مقایسه و انتخاب نهایی میان این خودروها به عواملی مثل قیمت نهایی، تجربه رانندگی، کیفیت ساخت و خدمات پس از فروش بستگی دارد. البته با توجه به سابقه نسبتاً موفق آرین موتور در عرضه لاماری ایما و ارائه خدمات پس از فروش، میتوان آینده روشنی را برای برند لاماکو و مدل فلو متصور بود.