تارا جدیدترین خودروی ملی تولید ایران خودرو است که اتفاقا تیپ اتوماتیک آن لوکس ترین خودروی تولید داخل محسوب می شود. تارا یک خودروی سدان کلاس C است که بر اساس خودروی پژو 301 طراحی و تولید شده است. پس از برجام و عقد قرارداد میان ایران خودرو و پژو فرانسه، قرار بود تا ابتدا 3 محصول از شرکت فرانسوی توسط ایران خودرو در ایران تولید و به فروش برسد. پژو 301 یکی از همین موارد بود که قرار بود توسط ایران خودرو به تولید برسد.
اما پس از بازگشت مجدد تحریم ها علیه ایران، پژو به ناچار از بازار ایران رفت. ایران خودرو با توجه به اینکه پلتفرم پژو 301 را در اختیار داشت با کمک مهندسان داخلی پلتفرمی جدید را بر مبنای پلتفرم پژو 301 طراحی کردند. اولین محصولی که بر اساس این پلتفرم داخلی طراحی و تولید شد تارا بود. خودرویی که با تاخیر و حواشی زیاد رونمایی شد.
مشخصات فنی تارا V4
تارا ابتدا در نسخه دنده دستی و با امکانات رفاهی نسبتا متوسط رونمایی و به فروش رسید. چندی بعد ایران خودرو اقدام به رونمایی از نسخه اتوماتیک تارا کرد که از نظر امکانات رفاهی سطح بالاتری نسبت به نسخه دندهای داشت. اکنون ایران خودرو قصد دارد تا نسخه جدیدی از تارا اتوماتیک را به بازار خودرو کشور عرضه کند که نام آن تارا اتوماتیک V4 است. این تیپ از تارا اتوماتیک نسبت به تیپ قبلی امکانات رفاهی بیشتری دارد و در برخی جزئیات ظاهری نیز تغییراتی پیدا کرده است.
تارا اتوماتیک سال از نظر فنی تفاوتی با تیپ قبلی خود ندارد. پیشرانه این خودرو از نوع TU5+ بوده که یک پیشرانه 1.6 لیتری 4 سیلندر است. این پیشرانه توانایی تولید 113 اسب بخار قدرت و 144 نیوتن متر گشتاور را دارد. همچنین جعبه دنده این خودرو از نوع 6 سرعته اتوماتیک است که نیروی پیشرانه را به چرخ های جلو منتقل می کند.
بررسی طراحی ظاهری
از نظر ظاهری تیپ V4 نسبت به تیپ قبلی که V2 نام دارد تنها یک تفاوت دارد. این تفاوت به نمای عقب خودرو و طراحی چراغ های عقب باز می گردد. از زمان رونمایی تارا، انتقادات بسیار زیادی به طراحی چراغ های عقب این خودرو وارد می شد. با اینکه این طراحی مطابق ترند روز دنیا انجام شده بود، به دلیل گرافیک نامناسب چراغ های اصلی و نور بسیار زیاد آن خصوصا در شب اصلا مورد پسند قرار نگرفت. اما این مورد در نسخه جدید تارا اتوماتیک اصلاح شده و خوشبختانه دیگر با آن نور شدید و آزار دهنده مواجه نیستیم!
امکانات و آپشن های تارا V4
همانطور که اشاره کردیم بیشترین تفاوت تیپ جدید با تیپ قبلی تارا اتوماتیک مربوط به امکانات رفاهی می شود. در تیپ V4 اکنون شاهد کیک سنسور یا سنسور پا برای اولین بار در یک محصول ملی هستیم. سنسور پا در زیر سپر عقب خودرو قرار دارد که با آوردن پا به زیر سپر و تشخیص سنسور، درب صندوق خودرو باز یا بسته می شود. همچنین در این خودرو برای اولین بار شاهد امکان برقراری تماس اضطراری (SOS) هستیم که تا قبل از تارا اتوماتیک در هیچ خودروی تولید داخلی وجود نداشت.
همچنین کلیدهای تنظیم شیشه بالابرها نیز که در نسخه های قدیمی بر روی کنسول وسط بود در این خودرو قرار است به روی درب جلو منتقل شود که حرکتی مثبت است. تارا اتوماتیک تیپ V2 فاقد زیر آرنجی برای سرنشینان عقب بود اما طبق گفته ایران خودرو در تارا اتوماتیک V4 این امکان به صندلی های عقب اضافه شده است. از جمله دیگر تغییرات تارا اتوماتیک سال نسبت به تیپ V2 می توان به اضافه شدن چراغ آفتابگیر راننده، اضافه شدن دستگیره سقفی برای سرنشین جلو و چراغ خوشامد گویی رودری اشاره کرد.
لازم به ذکر است که تارا اتوماتیک سال با دارا بودن امکاناتی نظیر چهار کیسه ایمنی هوا، سیستم ترمز ضد قفل، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز و سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، سیستم ضد سرقت، سنسور دنده عقب، سیستم پایش فشار باد تایرها، کروز کنترل، سنسور نور و باران، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای، ایزوفیکس، قابلیت تماس اضطراری SOS، فرمان برقی دارای کلیدهای کنترلی، شیشه بالابرهای برقی، آینه های جانبی برقی، سیستم تهویه دستی با تنظیم دریچه ها به صورت الکترونیکی، نمایشگر مالتی مدیا 7 اینچی با ورودی USB، بلوتوث و قابلیت نمایش اطلاعات تلفن همراه، آینه های جانبی تاشو برقی، سانروف برقی، صندلی راننده با تنظیم در 4 جهت به صورت برقی و دو جهت به صورت دستی، صندلی سرنشین با قابلیت تنظیم در دو جهت به صورت برقی و دو جهت دستی، گرمکن صندلی های جلو، چراغ خوشامد گویی و سنسور پا برای باز شدن صندوق عقب لوکس ترین خودروی تولید داخل محسوب می شود.
جمع بندی
تارا اتوماتیک سال طبق گفته معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران خودرو قرار است در آبان ماه سال 1401 به خط تولید ایران خودرو اضافه شود. هنوز قیمت این خودرو مشخص نشده اما قطعا این خودرو گران ترین خودروی تولید داخل خواهد بود که با اختلاف چند ده میلیون تومانی نسبت به تارا اتوماتیک فعلی به فروش خواهد رسید.
قیمتش که اعلام شده در حدود ۵۴۰ میلیون ناقابله البته در مقابل این همه کیفیت و امکانات پولی نیس برید حالشو ببرید
ماشین لوکس؟؟؟ :)))) واقعا شوخیشون گرفته ؟ ماشین های ایرانی تنها پوان مثبت که دارن که باعث خریدنشون میشه اینکه قطعاتشون راحت گیر میاد حالا اینا اومدن شاهین و تارا رو زدن مدل های مختلف و به اصطلاح لوکس هم زدن بعد قطعاتشون هم گیر نمیاد من تارا دارم واقعا برای پیدا کردن قطعه مشکل دارم و فقط چنتا سایت هستن که قطعاتشون رو میفروشن مثل یدک یار و... و این کمبود قطعه باعث میشه اونکه قطع وارد میکنه یا تولید میکنه گرون میده توی بازار یعنی رسما شما دارین پول یه ماشین خارجی رو خورد خورد میدی.