1. خانه
  2. خودرو‌ ها
  3. ایران خودرو
  4. تارا
  5. اتوماتیک V4 (1399-1403)

ایران خودرو تارا اتوماتیک V4 1399-1403

Iran Khodro Tara َAutomatic V4 1399-1403

تیپ ها
  • 901,698,000 (تومان)
  • 1,050,000,000 (تومان)
نمودار قیمت
حداکثر سرعت (KM/H)
شتاب 0 تا 100 (برحسب ثانیه)
ثانیه
سدان
1600 سی سی
بنزین سوز
4
اتوماتیک تیپ ترونیک
7.15 لیتر در 100 کیلومتر
بیشتر

مزایا

  • گرافیک مناسب چراغ های عقب نسبت به نسل قبلی
  • بهره مندی از امکانات بیشتر از مدل قبلی

معایب

  • قیمت بالا در بازار آزاد
  • قوای حرکتی متوسط

معرفی خودروایران خودرو تارا اتوماتیک V4 1399-1403

تارا جدیدترین خودروی ملی تولید ایران خودرو است که اتفاقا تیپ اتوماتیک آن  لوکس ترین خودروی تولید داخل محسوب می شود. تارا یک خودروی سدان کلاس C است که بر اساس خودروی پژو 301 طراحی و تولید شده است. پس از برجام و عقد قرارداد میان ایران خودرو و پژو فرانسه، قرار بود تا ابتدا 3 محصول از شرکت فرانسوی توسط ایران خودرو در ایران تولید و به فروش برسد. پژو 301 یکی از همین موارد بود که قرار بود توسط ایران خودرو به تولید برسد.

 

 

 

اما پس از بازگشت مجدد تحریم ها علیه ایران، پژو به ناچار از بازار ایران رفت. ایران خودرو با توجه به اینکه پلتفرم پژو 301 را در اختیار داشت با کمک مهندسان داخلی پلتفرمی جدید را بر مبنای پلتفرم پژو 301 طراحی کردند. اولین محصولی که بر اساس این پلتفرم داخلی طراحی و تولید شد تارا بود. خودرویی که با تاخیر و حواشی زیاد رونمایی شد.

 

مشخصات فنی تارا V4

تارا ابتدا در نسخه دنده دستی و با امکانات رفاهی نسبتا متوسط رونمایی و به فروش رسید. چندی بعد ایران خودرو اقدام به رونمایی از نسخه اتوماتیک تارا کرد که از نظر امکانات رفاهی سطح بالاتری نسبت به نسخه دنده‌ای داشت. اکنون ایران خودرو قصد دارد تا نسخه جدیدی از تارا اتوماتیک را به بازار خودرو کشور عرضه کند که نام آن تارا اتوماتیک V4 است. این تیپ از تارا اتوماتیک نسبت به تیپ قبلی امکانات رفاهی بیشتری دارد و در برخی جزئیات ظاهری نیز تغییراتی پیدا کرده است.

تارا اتوماتیک سال از نظر فنی تفاوتی با تیپ قبلی خود ندارد. پیشرانه این خودرو از نوع TU5+ بوده که یک پیشرانه 1.6 لیتری 4 سیلندر است. این پیشرانه توانایی تولید 113 اسب بخار قدرت و 144 نیوتن متر گشتاور را دارد. همچنین جعبه دنده این خودرو از نوع 6 سرعته اتوماتیک است که نیروی پیشرانه را به چرخ های جلو منتقل می کند.

 

بررسی طراحی ظاهری

از نظر ظاهری تیپ V4 نسبت به تیپ قبلی که V2 نام دارد تنها یک تفاوت دارد. این تفاوت به نمای عقب خودرو و طراحی چراغ های عقب باز می گردد. از زمان رونمایی تارا، انتقادات بسیار زیادی به طراحی چراغ های عقب این خودرو وارد می شد. با اینکه این طراحی مطابق ترند روز دنیا انجام شده بود، به دلیل گرافیک نامناسب چراغ های اصلی و نور بسیار زیاد آن خصوصا در شب اصلا مورد پسند قرار نگرفت. اما این مورد در نسخه جدید تارا اتوماتیک اصلاح شده و خوشبختانه دیگر با آن نور شدید و آزار دهنده مواجه نیستیم!

 

نمای روبرو تارا اتوماتیک.webp

 

امکانات و آپشن های تارا V4

همانطور که اشاره کردیم بیشترین تفاوت تیپ جدید با تیپ قبلی تارا اتوماتیک مربوط به امکانات رفاهی می شود. در تیپ V4 اکنون شاهد کیک سنسور یا سنسور پا برای اولین بار در یک محصول ملی هستیم. سنسور پا در زیر سپر عقب خودرو قرار دارد که با آوردن پا به زیر سپر و تشخیص سنسور، درب صندوق خودرو باز یا بسته می شود. همچنین در این خودرو برای اولین بار شاهد امکان برقراری تماس اضطراری (SOS) هستیم که تا قبل از تارا اتوماتیک در هیچ خودروی تولید داخلی وجود نداشت.

 

صندلی های ردیف عقب خودرو تارا.webp

 

همچنین کلیدهای تنظیم شیشه بالابرها نیز که در نسخه های قدیمی بر روی کنسول وسط بود در این خودرو قرار است به روی درب جلو منتقل شود که حرکتی مثبت است. تارا اتوماتیک تیپ V2 فاقد زیر آرنجی برای سرنشینان عقب بود اما طبق گفته ایران خودرو در تارا اتوماتیک V4 این امکان به صندلی های عقب اضافه شده است. از جمله دیگر تغییرات تارا اتوماتیک سال نسبت به تیپ V2 می توان به اضافه شدن چراغ آفتابگیر راننده، اضافه شدن دستگیره سقفی برای سرنشین جلو و چراغ خوشامد گویی رودری اشاره کرد.

لازم به ذکر است که تارا اتوماتیک سال با دارا بودن امکاناتی نظیر چهار کیسه ایمنی هوا، سیستم ترمز ضد قفل، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز و سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، سیستم ضد سرقت، سنسور دنده عقب، سیستم پایش فشار باد تایرها، کروز کنترل، سنسور نور و باران، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای، ایزوفیکس، قابلیت تماس اضطراری SOS، فرمان برقی دارای کلیدهای کنترلی، شیشه بالابرهای برقی، آینه های جانبی برقی، سیستم تهویه دستی با تنظیم دریچه ها به صورت الکترونیکی، نمایشگر مالتی مدیا 7 اینچی با ورودی USB، بلوتوث و قابلیت نمایش اطلاعات تلفن همراه، آینه های جانبی تاشو برقی، سانروف برقی، صندلی راننده با تنظیم در 4 جهت به صورت برقی و دو جهت به صورت دستی، صندلی سرنشین با قابلیت تنظیم در دو جهت به صورت برقی و دو جهت دستی، گرمکن صندلی های جلو، چراغ خوشامد گویی و سنسور پا برای باز شدن صندوق عقب لوکس ترین خودروی تولید داخل محسوب می شود.

 

جمع بندی

تارا اتوماتیک سال طبق گفته معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران خودرو قرار است در آبان ماه سال 1401 به خط تولید ایران خودرو اضافه شود. هنوز قیمت این خودرو مشخص نشده اما قطعا این خودرو گران ترین خودروی تولید داخل خواهد بود که با اختلاف چند ده میلیون تومانی نسبت به تارا اتوماتیک فعلی به فروش خواهد رسید. 

گالری ایران خودرو تارا اتوماتیک V4 1399-1403

سوالات متداول

تارا اتوماتیک سال از نظر فنی تفاوتی با تیپ قبلی خود ندارد. پیشرانه این خودرو از نوع 1.6 لیتری 4 سیلندر TU5+ با 113 اسب بخار قدرت و 144 نیوتن متر گشتاور است، جعبه دنده این خودرو نیز از نوع 6 سرعته اتوماتیک است.
ایران خودرو تاکنون (اردیبهشت 1402) قیمت تارا اتوماتیک سال را اعلام نکرده است.
بنابر اعلام سازنده، تارا اتوماتیک V4 اوایل تابستان 1402 به بازار وارد خواهد شد.
نظرات کاربران
  • Ehsan 13 شهریور 1402 ساعت 08:59

    قیمتش که اعلام شده در حدود ۵۴۰ میلیون ناقابله البته در مقابل این همه کیفیت و امکانات پولی نیس برید حالشو ببرید

  • محمد علی 24 دی 1401 ساعت 10:54

    ماشین لوکس؟؟؟ :)))) واقعا شوخیشون گرفته ؟ ماشین های ایرانی تنها پوان مثبت که دارن که باعث خریدنشون میشه اینکه قطعاتشون راحت گیر میاد حالا اینا اومدن شاهین و تارا رو زدن مدل های مختلف و به اصطلاح لوکس هم زدن بعد قطعاتشون هم گیر نمیاد من تارا دارم واقعا برای پیدا کردن قطعه مشکل دارم و فقط چنتا سایت هستن که قطعاتشون رو میفروشن مثل یدک یار و... و این کمبود قطعه باعث میشه اونکه قطع وارد میکنه یا تولید میکنه گرون میده توی بازار یعنی رسما شما دارین پول یه ماشین خارجی رو خورد خورد میدی.

اضافه کردن نظر

مشخصات تولید کننده

  • کشور تولید کننده ایران
  • نام خودرو ایران خودرو تارا اتوماتیک V4 1399-1403
  • شرکت گارانتی/خدمات دهنده ایساکو

مشخصات فنی بدنه

  • کلاس بدنه سدان
  • کلاس اتومبیل C Segment
  • وزن 1270 کیلوگرم
  • تعداد فضای سرنشینان 5
  • ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو 195/55R16
  • ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب 195/55R16

مشخصات فنی موتور

  • حجم موتور 1600 سی سی
  • نوع موتور بنزین سوز
  • تعداد سیلندرها 4
  • تعداد سوپاپ ها 16
  • آرایش قرار گیری سیلندرها خطی مستقیم
  • محل قرار گیری موتور موتور جلو
  • سیستم سوخت رسانی انژکتوری با پاشش چند نقطه ای سوخت
  • حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار) 113 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه
  • حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر) 144 نیوتن متر در 4500 دور در دقیقه
  • توان خروجی حجمی (اسب بخار بر لیتر) 68.75 اسب بخار بر لیتر
  • ظرفیت باک 50 لیتر بنزین
  • روغن مناسب برای خودرو 5w30 SN
  • روغن مناسب برای خودرو 2 10w40 SN

مشخصات جعبه دنده ( Transmission )

  • نوع جعبه دنده اتوماتیک تیپ ترونیک
  • تعداد دنده (جلو) 6
  • محل قرار گیری اهرم تعویض دنده کنسول میانی
  • سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت) موتور جلو دیفرانسیل جلو

سیستم ترمزها

  • نوع سیستم ترمز دارای سیستم ضد قفل ABS، EBA، HSA، ESC
  • نوع دیسک و کالیبر ترمز جلو دیسکی خنک شونده
  • نوع دیسک و کالیبر ترمز عقب دیسکی

سیستم تعلیق و فرمان

  • نوع سیستم فرمان دارای قدرت کمکی برقی

عملکرد اتومبیل

  • حداکثر سرعت 190 کیلومتر بر ساعت
  • مصرف سوخت ترکیبی 7.15 لیتر در 100 کیلومتر
  • استاندارد آلایندگی یورو 5

محدوده گارانتی

  • محدوده گارانتی 3سال يا 60/000 كيلومتر(هر كدام زودتر فرا برسد)

امکانات رفاهی و آپشن ها

  • کیسه های هوا ( نوع و تعداد ) 4 عدد، کیسه های هوای راننده، سرنشین، و جانبی
  • سیستم های پایداری و کمک راننده دارای سیستم کنترل پایداری esp
  • سیستم های امنیتی و حفاظتی دارای ایموبلایزر، قفل مرکزی و ورود و خروج و استارت بدون کلید
  • سیستم فرمان و هدایت پذیری دارای فرمان برقی
  • نوع غربیلک دارای کلید های کنترلی سیستم صوتی روی فرمان
  • سیستمهای تهویه مطبوع سیستم تهویه با تنظیمات الکتریکی اتوماتیک
  • سیستم صوتی و تصویری دارای 6 بلندگو(درب جلو، داشبورد و طاقچه عقب)
  • سیستمهای مولتی مدیا دارای نمایشگر 7 اینچی، پورت USB، بلوتوث، قابلیت میرورلینگ، دراای دوربین دنده عقب
  • سیستم صندلیهای جلو دارای روکش چرم و پارچه،تنظیمات برقی 6 جهته راننده و 4 جهته برای سرنشین، دارای جا موبایلی روی کنسول جلو، دارای چراغ برای آفتابگیر راننده و چراغ خوش امد گویی روی درب، دارای دستگیره سقفی برای سرنشینان
  • سیستم صندلیهای عقب دارای سیستم ISOFIX، صندلی های تاشو، دارای زیر آرنجی ردیف عقب
  • سیستم آیینه ها آینه های جانبی برقی راهنمادار با قابلیت تاشوندگی
  • سیستم شیشه ها شیشه های جلو و عقب برقی، کلید های بالابر شیشه های ردیف جلو بر روی درب، دارای گرمکن شیشه عقب، دارای سنسور باران برای کارکرد خودکار برف‌پاککن
  • سیستم های سقف دارای سانروف برقی دو حالته، دارای آنتن کوسه ای
  • سیستم روشنایی جلو چراغهاي نئون جلو، چراغ روز ، مه شكن، تنظيم ارتفاع چراغ هاي جلو از داخل، سيستم روشنايي ترك خودرو ، دارای روشن و خاموش شدن اتوماتیک چراغ ها
  • سیستم روشنایی عقب دارای مه شکن عقب، چراغ های عقب با گرافیک جدید
  • سنسورهای پیش فعال دارای سنسور دنده عقب، دارای سیستم پایش فشار باد تایر هاTPMS
  • سیستم های کمک رانندگی دارای کروز کنترل؛ دارای سنسور برای باز شدن خودکار درب صندوق با تکان دادن پا، دارای کلید تماس اضطراری SOS
حداکثر سرعت (KM/H)
شتاب 0 تا 100 (برحسب ثانیه)
ثانیه
نظر خود را بیان کنید
  • Ehsan Ehsan (13 شهریور 1402 ساعت 08:59)

    قیمتش که اعلام شده در حدود ۵۴۰ میلیون ناقابله البته در مقابل این همه کیفیت و امکانات پولی نیس برید حالشو ببرید

  • محمد علی محمد علی (24 دی 1401 ساعت 10:54)

    ماشین لوکس؟؟؟ :))))
    واقعا شوخیشون گرفته ؟
    ماشین های ایرانی تنها پوان مثبت که دارن که باعث خریدنشون میشه اینکه قطعاتشون راحت گیر میاد
    حالا اینا اومدن شاهین و تارا رو زدن مدل های مختلف و به اصطلاح لوکس هم زدن بعد قطعاتشون هم گیر نمیاد من تارا دارم واقعا برای پیدا کردن قطعه مشکل دارم و فقط چنتا سایت هستن که قطعاتشون رو میفروشن مثل یدک یار و... و این کمبود قطعه باعث میشه اونکه قطع وارد میکنه یا تولید میکنه گرون میده توی بازار یعنی رسما شما دارین پول یه ماشین خارجی رو خورد خورد میدی.

    خلیل عماد خلیل عماد (26 اسفند 1401 ساعت 16:30)

    لطفا تصویر چرخان خودرو را برای دیده شدن بگذارید ممنون و خودروهایی که در ثبت نام جدید از ۲۶ تا ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ می نویسند و بدون قرعه کشی در سال ۱۴۰۲ میدهند آیا مدل تارا ۷۲ است یا تارا مدل ۷۴ با موتور TU5است ؟

خودروهای هم رده