1. خانه
  2. خودرو‌ ها
  3. ایران خودرو
  4. آریسان
  5. آریسان 2 (1394-1401)

ایران خودرو آریسان آریسان 2 1394-1401

Iran Khodro Arisan Arisan 2 1394-1401

تیپ ها
حداکثر سرعت (KM/H)
شتاب 0 تا 100 (برحسب ثانیه)
ثانیه
وانت
1761 سی سی
دوگانه سوز
4
دنده دستی
بیشتر

معرفی خودروایران خودرو آریسان آریسان 2 1394-1401

آریسان یک خودروی وانت است که برای اولین بار در سال 1393 توسط ایران خودرو رونمایی شد. آریسان نسخه وانت شده پژو RD، با ظاهری شبیه به پژو پارس است که از ابتدای تولید با مشکلات فراوانی روبرو شد که عجیب و غریب ترین آن شکستن کمر این خودرو زیر بارهای سنگین بود! شاسی این خودرو بسیار ضعیف بود و اگر کمی بیشتر از ظرفیت اندک آن بار می زدید خودرو از وسط نصف می شد! با تمام این تفاسیر تولید آریسان حدود 6 سال ادامه داشت تا زمانی که  این خودرو نتوانست استاندارد یورو 5 را پاس کند بالاخره ایران خودرو مجبور شد تولید آن را متوقف کند.
اکنون در تابستان 1401 با گذشت 2 سال از توقف تولید نسل اول آریسان پرحاشیه، ایران خودرو تصمیم گرفت نسل جدید آریسان را با برطرف کردن مشکلاتش به نام آریسان ۲ مجددا تولید کند.

 

 

مشخصات فنی آریسان ۲

آریسان دو در بخش فنی برخلاف طراحی و کابین کاملا دگرگون شده و تغییرات زیاد و البته مثبتی را به همراه داشته است. پیشرانه این خودرو اکنون از نوع XU7P است که به صورت دوگانه سوز بوده و توانایی تولید حدود 103 اسب بخار قدرت و 157 نیوتن متر گشتاور را داراست. پیشرانه قبلی این خودرو تنها 86 اسب بخار قدرت و 140 نیوتن متر گشتاور را می توانست تولید کند. استفاده از پیشرانه جدید سبب شده تا شتاب و قدرت خودرو افزایش چشمگیری داشته باشد.

جعبه دنده این خودرو از نوع 5 سرعته دستی است که برخلاف نسخه قبلی اکنون قدرت پیشرانه را به چرخ های جلوی خودرو منتقل می کند. البته برای یک وانت، دیفرانسیل عقب بودن مورد بهتری است اما با توجه به اقتصادی بودن و ظرفیت بار کم این خودرو نسبت به خودروهای هم رده دیگر این مورد چندان آزاردهنده نیست. لازم به ذکر است که ظرفیت بار این خودرو از 600 به 750 کیلوگرم افزایش پیدا کرده است.

گنجایش مخزن گاز آریسان 2 از 70 به 75 لیتر تغییر کرده اما از طرف دیگر باک بنزین آن کمی کوچکتر شده و ظرفیت آن از 52 به 40 لیتر کاهش پیدا کرده است. همچنین استاندارد آلایندگی پیشرانه آریسان2 اکنون یورو 5 بوده که نسبت به نسخه قبلی ارتقا پیدا کرده است. همچنین شاسی این خودرو نیز قوی تر شده تا دیگر شاهد خم شدن کمر آن نباشیم!

 

امکانات رفاهی و ایمنی آریسان دو

نسل قبلی آریسان از امکاناتی نظیر: ترمزهای جلو دیسک و عقب کاسه‌ای مجهز به ABS و EBD، کیسه هوا برای راننده و سرنشین کناری، فرمان تلسکوپی هیدرولیک، سیستم تهویه مطبوع (دستی)، مه‌شکن عقب، قفل مرکزی با ریموت، رادیو پخش، شیشه‌بالابرهای برقی، سیستم ضد سرقت ایموبلایزر برخوردار بود و اکنون آریسان2 تنها سنسور پارک عقب و مه شکن های جلو را اضافه تر از نسل قبلی دارد.

 

طراحی ظاهری و کابین

آریسان دو از نظر ظاهری برخلاف بخش فنی تغییرات محسوسی نداشته است. تنها مه شکن های جلو به این خودرو اضافه شده و همچنین بر روی قسمت های جانبی خودرو اکنون خطوط طرح دار دیده می شود. نمای جلو تا حدود زیادی شبیه به پژو پارس است و سپر خودرو به همراه جلوپنجره نیز به صورت مشکی رنگ طراحی شده‌اند.

 

آریسان-2.jpg

 

نمای عقب خودرو هم تشکیل شده از چراغ های ستونی نسبتا ساده و بزرگ به همراه سپر مشکی رنگ است. درب قسمت بار طراحی بی آلایشی داشته که دیگر با توجه به طراحی های امروزه بسیار ساده و بی روح به نظر می رسد.

 

نمای عقب آریسان ۲.jpg

 

در بخش کابین آریسان‌دو مانند ظاهر بیرونی خودرو تغییر خاصی نسبت به نسل قبلی رخ نداده است. داشبورد و کابین این خودرو کاملا مشابه با پژو پارس بوده و طراحی داشبورد آن با توجه به اینکه این خودرو یک خودروی کار محسوب می شود قابل قبول است. یکی از تغییرات کابین منتقل شدن تایر زاپاس از زیر صندلی شاگرد به زیر بدنه است که این مورد به بهبود فضای کابین کمک کرده است.

 

داخل آریسان ۲.jpg

 

جمع بندی

یکی از برگ برنده های آریسان قدیمی که باعث شد در کنار تمام مشکلاتش باز هم مورد توجه خریداران باشد قیمت و در نتیجه بی رقیب بودن آن بود. پس از اینکه تولید آریسان متوقف شد فرصت خوبی به خودروهایی نظیر پراید وانت یا همان سایپا 151 و نیسان آبی رسید و حالا آریسان ۲ بازگشته تا خلاء یک خودروی کار و تجاری را در این رنج قیمتی پر کند. با توجه به رفع ایراداتی که در آریسان دو صورت گرفته اگر مشکلات عجیب دیگری پس از تحویل این خودرو در آریسان دو رخ ندهد قطعا موفق خواهد بود.

مشخصات تولید کننده

  • کشور تولید کننده ایران
  • نام خودرو ایران خودرو آریسان آریسان 2 1394-1401
  • شرکت گارانتی/خدمات دهنده ایساکو

مشخصات فنی بدنه

  • کلاس بدنه وانت
  • کلاس اتومبیل Pickup Trucks
  • تعداد فضای سرنشینان 2
  • ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو 185/65R15
  • ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب 185/65R15

مشخصات فنی موتور

  • حجم موتور 1761 سی سی
  • نوع موتور دوگانه سوز
  • تعداد سیلندرها 4
  • تعداد سوپاپ ها 8
  • آرایش قرار گیری سیلندرها خطی مستقیم
  • محل قرار گیری موتور موتور جلو
  • سیستم سوخت رسانی انژکتوری پاشش چند نقطه ای
  • حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار) 104 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه
  • حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر) 157 نیوتن متر در 4200 دور در دقیقه
  • توان خروجی حجمی (اسب بخار بر لیتر) 57.77 اسب بخار بر لیتر
  • ظرفیت باک 40 لیتر بنزین + 75 لیتر گاز
  • روغن مناسب برای خودرو 0w20 SN PLUS
  • روغن مناسب برای خودرو 2 10w40 SM
  • روغن مناسب برای خودرو 3 10w40 SN

مشخصات جعبه دنده ( Transmission )

  • نوع جعبه دنده دنده دستی
  • تعداد دنده (جلو) 5
  • سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت) موتور جلو دیفرانسیل جلو

سیستم ترمزها

سیستم تعلیق و فرمان

  • تعلیق جلو جلو مک فرسون
  • تعلیق عقب یک تکه
  • نوع سیستم فرمان قدرت کمکی هیدرولیکی

عملکرد اتومبیل

  • شتاب 0 الی 100 (برحسب ثانیه) 11 ثانیه

محدوده گارانتی

امکانات رفاهی و آپشن ها

  • کیسه های هوا ( نوع و تعداد ) کیسه هوای ایمنی راننده و سرنشین
  • سیستم های امنیتی و حفاظتی ایموبلایزر،کمربندهای ایمنی 3 نقطه ای دارای پیش کشنده و تنظیم ارتفاع، فرمان تلسکوپی، چراغ مه شکن عقب
  • سیستم فرمان و هدایت پذیری هیدرولیکی
  • سیستمهای تهویه مطبوع دستی
  • سیستم صوتی و تصویری پخش MP3 دارای دو بلندگو
  • سیستم صندلیهای جلو 4 حرکته دستی با پشت سری قابل تنظیم
  • سیستم آیینه ها تنظیم دستی آینه های جانبی
  • سیستم شیشه ها تنظیم برقی
  • سیستم روشنایی جلو لامپی با محظه کرومی، دارای مه شکن
  • سیستم روشنایی عقب لامپی، دارای مه شکن
  • سیستم های کمک رانندگی دارای سنسور پارک دنده عقب
حداکثر سرعت (KM/H)
شتاب 0 تا 100 (برحسب ثانیه)
ثانیه